Man har ju avlat på hundar som ska ha skärpa nog att försvara sin förare vid hot, de ska ha ganska kort stubin och tro att de är starkast i världen eftersom en hund som inte tror det ju inte kommer våga gå imellan om det händer något.Det är inte utan att jag undrar hur man har avlat då? Jag menar alltså inte den enskilda uppfödaren, utan sedan flera hundra år kanske.
Det är ju rejält onaturligt beteende att ha ihjäl sina flockmedlemmar! Att vissa raser är mer benägna till beteendet känns väl inte speciellt konstigt dock.
Det är intressant att det är så pass vanligt, framförallt som jag upplever att de flesta hundar gör vad som helst för att blidka sina ägare. Jag är rätt säker på att jag skulle kunna slå ihjäl båda hundarna bredvid mig i soffan utan att de ens skulle försöka försvara sig.
Medans stubinen känns betydligt kortare hundar emellan.
Att stoppa ihop flera hundar med samma egenskaper gör ju att det förr eller senare kommer att smälla.
Man kan liksom inte få egenskaperna att bara dyka upp i vissa lägen.
Det betyder inte att de slåss hela tiden eller inte kan vara i närheten av varandra, men det krävs väldigt lite för att de ska flyga ihop helt enkelt och då kommer ingen av dem ge sig.