Hundar med ovanliga färger och tecken

Sv: Hundar med ovanliga färger och tecken

Han är mörkast men alla är övertecknade (både tricolor, svart och röd), deras mamma är ännu mörkare. Hon är nästan helsvart. Googla Högfjällshundens Extra, första bilden är hon.

Just denna uppfödare avlar bara på jaktmeriter och då har det blivit så att han avlat på denna tik trots färgen. Men de är ju otroligt vackra, tycker jag:d:love::love:

Men gud, vilken hund! :love: "Igor" som jag hittade på deras sida kan få flytta hem till mig vilken dag som helst!

Egentligen inte ett dugg ovanlig, men många förknippar inte min hunds färg med schäfer. Jag tror generellt att max 20% av dem som träffar henne ens fattar att hon är en schäfer. Jag brukar säga att hon är köpt på Blocket...

1380218_4868993941619_315270743_n.jpg

Jag brukar också förklara det när man får frågan "ska de verkligen se ut sådär? De brukar ju vara typ vita?". De utländska goldisarna som fortfarande är avlade på jakten är så som golden ska se ut. Älskar min jaktgolden men för mig är de vita, tunga goldisarna en annan ras :).
<snip>

Har i USA ar aven de stora tunga utstallnings goldens "golden" ... det ar mycket ovanligt att se en riktigt ljus golden och da vet de flesta inte vad det ar for ras:p.

En vän till mig har en brindlefärgad saluki. Brindle är på saluki "icke önskvärd" (salukis får annars ha vilken färg som helst som är möjlig för en hund att ha) och därför finns det heller inte så många. Jag skulle tippa på att han är den enda i Sverige med sin färg just nu:
61241_1343671152.jpg

Aysus mormor har också en hyfsat ovanlig färg (chokladgrizzle), men den är ovanlig mest för att chokladfärgen nedärvs recessivt. Passande nog kallas hon för Muffins :D
18076_1343595068.jpg

Det är också ganska ovanligt med svarta salukis som inte är det "traditionella" svarta med stora ljusa partier. De helsvarta eller nästan helsvarta är vanligast bland salukis från ursprungsländerna samt hos salukis med sådana hundar i stamtavlan. Här är en sådan som jag dömde på inoff utställning förra sommaren:
48361_1343405035.jpg

En till i princip helsvart:
28655_1281903850.jpg

Jämför man med den "vanliga svarta" så blir skillnaden tydlig:
35106_1343671164.jpg
Så fina!
Speciellt den översta :love:
Åh :love:

Min ena Amstaff är bluefawn, vilket gör att han har blått pigment istället för svart och lite silverfärgade toppar på hårstråna.

Kuriosa, en sida om ff a molosser, eller de stora herdehundarna men där finns även en del fakta om våra Pyrsheps, dvs Berger des Pyrénées. Pyrénéerna ligger ju delvis i Spanien.
http://www.geocities.com/pprincehouse/pyrsheps_his.html
http://www.geocities.com/pprincehouse/genetics_b.html
http://pyreneer.net/framesv.html kolla under pyrénéer historia o mer mistoria

kl
Artikel om Pyrsheps färger:
http://gossarna.com/bergerfarger.htm
Artikeln om pyrsheps färger mkt bra!

Min ena Amstaff är bluefawn, vilket gör att han har blått pigment istället för svart och lite silverfärgade toppar på hårstråna.

Vad har den hunden för genetisk färg? Han ser ju mer ut som en blekt brun än en blekt svart hund? Hos min ras kallas nyansen kort och gott fawn. Amstaffs finns väl som rökblåa också? Kallas de blue då eller vad har de för beteckning?

Aysus mormor har också en hyfsat ovanlig färg (chokladgrizzle), men den är ovanlig mest för att chokladfärgen nedärvs recessivt. Passande nog kallas hon för Muffins :D
18076_1343595068.jpg

Kanske lite OT men jag fotade några salukis på utställning för några år sedan, kan det här vara samma hund?

Vad har den hunden för genetisk färg? Han ser ju mer ut som en blekt brun än en blekt svart hund? Hos min ras kallas nyansen kort och gott fawn. Amstaffs finns väl som rökblåa också? Kallas de blue då eller vad har de för beteckning?

Eftersom att han har blått pigment, så räknas han som blå genetiskt. Men riktigt så enkelt är det ju aldrig, tyvärr ;)
Hans färg är riktigt jobbig att försöka reda ut, med alla jäkla recessiva anlag osv.

Amstaff finns som både "rena" blå, blåbrindle etc.
Rött, fawn, svart, brindle, pied..

@escaya, men åh, det är det absolut :D Lilla fin-Muffins! Kul att hon fastnade på bild hos dig. Khalils Li-L-Marrati heter hon i stamtavlan om du skulle råka vara nyfiken på det :)

Liknande trådar

Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
1 994
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 516
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 192
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka