Hundar med ovanliga färger och tecken

Sv: Hundar med ovanliga färger och tecken

Grattis på födelsedagen! ;)

Helt OT, men vet du någon wachtelkennel i "någonstans vid Ljungskile"? Jagade med en ur en Z-kull förra veckan. Väldigt häftig!

Grattis på födelsedagen! ;)

Helt OT, men vet du någon wachtelkennel i "någonstans vid Ljungskile"? Jagade med en ur en Z-kull förra veckan. Väldigt häftig!

Tackar! :D

Vet ingen på rak arm, men efter en kik på google fick jag upp en tjej. Tror inte hon har kennel dock, men det ser ut som att hon tagit en kull på sin tik som hon döpt på Z :)

Kul!

åh en sån ljuvlig en! :love:

Och så en dum fråga! Är "mini aussie" en egen ras, eller en "egen" korsning mellan sheltie och Aussie?

Inget av de skulle jag säga.
En korsning mellan sheltie och Aussie är precis som det låter, en korsning mellan de två raserna.
Det som kallas miniaussie är Miniature American Shepherd, alltså en egen amerikans ras. Dock är den inte godkänd av SKK, vilket innebär att det inte räknas som ras i Sverige.

ahaa :idea: intressant att den kallas mini aussie när det är en amerikansk ras :p Men gissar att ursprunget ändå är en "riktig" aussie... Är den "påväg" att bli godkänd av SKK eller verkar det dröja?
Hur är de i temprament? Liknande Sheltie eller Aussie eller nått däremellan?

Inte helt ovanligt men han väcker uppmärksamhet i alla fall min lilla
Husky Kille :)

Även den "riktiga" aussien är faktiskt en amerikansk ras!

ojdå :o Det visste jag inte! Varför heter de då australian...?

En trefärgad(pandafärgad) schäfer:

OMGpretty.jpg

O_o

Ja självklart! Hon har som en diamant i pannan. Men hon blir också betydligt mycket mörkare på vintern, på sommaren ser man skiftningarna i pälsen bättre. Ska se om jag får in en bild.

Det är tydligen en mutation som uppstått i en linje schäfrar som vissa uppfödare avlat vidare på och kallar Panda.

Men va fanken har du stulit min hund?! ;)
Rocket, bc/catahoula mutt med Doc, NALC catahoula

398378_10150576046032843_275850871_n.jpg

380800_10150470764797843_1788283135_n.jpg

o Bonusbild pa Jessie

301837_10150843501992843_1569618604_n.jpg

Saga vad man vill, fargglada jaklar ar dom iaf.. aprapa Merlebilderna har da...

Senast ändrad:

KL
Min mammas Engelska setter är väldigt mörk/övertecknad! Inte en önskvärd färg, men otroligt vacker! Alla tror att han är en mager springer spaniel:p

20130528_181952.jpg

Färgen finns hos Bergers oxå, då kallas den harlequin.
g80.jpg

g25.jpg

g18.jpg

KL
Australian shepherd är en amerikansk ras, den kom till i samma veva som får näringen växte i USA o man importerade tvåbeniga fåraherdar från Australien.
Miniaussien har lyckats lobba sig till att vara på väg att godkännas av AKC, så på sikt kommer den att godkännas av FCI/SKK. Fast den heter något annat.
Man har fått fram den nya varianten genom att avla små hundar med andra små hundar osv.

Kuriosa: Det finns teorier om att bergers finns med i cocktailen som blev till Aussies o att det var därifrån den blåa merlen kom. Pyrsheps benämns ofta "den där lilla blå hunden".

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
1 994
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 516
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 192
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka