Hundar med ovanliga färger och tecken

Sv: Hundar med ovanliga färger och tecken

Hahaha ... jag vantade bara pa att du skulle dyka upp.:D Vad gillar du min kompis Catahoula da? Jag gillar teckningen pa din battre, men Gus ogon ar sa fina :)

ojdå :o Det visste jag inte! Varför heter de då australian...?

Yag har ocksa stallt mig den fragan och man vet inte riktigt. En teori ar for att hunden (som var 'developed' i USA under 1800-talet) ofta anvandes for att valla djur som kom med Australiensare ... och den ledande teorin ar att de 'bla merle' paminde om manga hundar som kom fran Australien och de darfor fick namnet.

Hehe, han ser valdigt mkt ut som svarfars Max :)

Vallhund, ar just den har fargen som gett dom sitt namn "leopard". Det divideras lite om huruvida det verkligen ar "merle" eller harle, tydligen har catas mindre fargbundna defekter... MEN personligen tror jag den studien som stodjer den teorin ar j-vligt bias.

Finns ratt mkt terminologi/teser runt catas som gar stick i stav med varandra. Politik, tjohej. De lyckas stalla till de minsta av raser helt suverant. :banghead:

ahaa, intressant! Så minin är egentligen samma hund som den vanliga aussien, bara att man avlat på så små individer som vanligt?

Selektion på storlek lämnar inte utrymme för selektion på andra egenskaper, så man riskerar att förlora viktiga mentala rasegenskaper. Men i stort sett, ja, du har en miniatyrvariant av en aussie.

"Miniatyr Australian Shepherd" är en egen ras sen början på 80-talet, framtagen i USA och är helt enkelt en mini av den vanliga. Man avlade på små aussies, tror aveln som skulle leda till Mini Aussie började 1968..

Alice däremot har renrasiga föräldrar av mini Aussie och sheltie, men min gissning är att om man skulle ta dna så är hon större del Mini Aussie. :)

Jag har alltid drömt om att ha en BC eller Aussie i blue merle, och nu fick jag en mini som passar mitt studentliv alldeles utmärkt! :)

Edit, missade att ni skrivit en sida till! :p

Ang Aussien så har jag hört att det är en spansk hund från början! Som följde med när man tog över får från Spanien till Australien. Sen etablerades den i Australien och kom till slut till USA där den blev en "officiell ras".
Detta kan dock vara hörsägen!

Senast ändrad:

Nej det kan jag förstå :) Mest nyfiken! När det är dags för hund för mig tror jag en aussie är en för aktiv ras för mig att börja med ändå, men älskar verkligen färgvariationerna :love:

Är väl inte så ovanligt med brindle. Alla i rasen ska även vara brindle men min är ganska ljus.

007_zpsba211d90.jpg

Det här är en corgi. Jag lovar!

När hon föddes stod alla och skakade på huvudet och undrade vad det var för bortbyting. Hon var mörkt chokladbrun.

8.jpg

IMAG0071.jpg

20130123_115800_zps814b0224.jpg

Nu, i sommarpäls, ser man att hon är brindle.

IMAG0363.jpg

Det är ju det som är så roligt med en ras som får se ut hur som helst.

Å andra sidan så är det ytterst sällan nån som tror att mina tre är renrasiga. Eller av samma ras. Jag har fått höra allt från att de inte får vara korthåriga, vita, trefärgade, ha stående öron, hängande öron till att de måste väga 15 kg...

Ofta deklarerat av folk som har oreggade BCs, som fått höra något av ovanstående som orsak till att deras inte gick att regga:banghead::rage:

KL

Vår Iza har en lite ovanlig färg.
Förmodligen för att hon inte har tillräckligt med pigment i nosen och runt munnen. Tyvärr är det inte godkänt.

untitled_by_skyggni-d6rr42c.jpg

Wow! Va roligt, hade ingen aning om att BC fanns i sånna variationer :)
Tack! :D

Camaro är egentligen väldigt rastypisk i färgen, men i dagsläget är det ändå ovanligt med så ljusa ridgebacks.

dsc_0086.jpg

Vetefärgad it is!

dsc_0307.jpg

I USA ar det oerhort ovanligt med ljusa goldens. Som en uppfodare sa till mig, "Men de heter ju GOLDEN retrivers!

Jag brukar också förklara det när man får frågan "ska de verkligen se ut sådär? De brukar ju vara typ vita?". De utländska goldisarna som fortfarande är avlade på jakten är så som golden ska se ut. Älskar min jaktgolden men för mig är de vita, tunga goldisarna en annan ras :).

Skuggning: Jättefin färg ju :).

Min Hund Attjo har en ganska så ovanlig färg. Men han är ändå söt för att vara lagotto

1zpm9uf.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
1 994
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 516
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 192
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka