Hundar i huset

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför kunde du inte vara rak mot din vän och säga som det var isf att promenera och sen åka hem?
Jag sa som det va
Hundarna kan inte vara i hundgården, dom klättrar ut.
Situationen blev bara pinsam, så jag sa -kan vi inte gå en runda
Efter rundan fanns inte mycket mer att säga.
Jag sa att jag va hungrig och ville åka och äta (istället för fika då...)

Här bor hundar i hundgårdar, hästar i hagar med ligghall, kaniner i box med utegård, fasaner i hägn, höns i hönsgård och folk i boningshuset.

Hos mig är det otänkbart att inte låta hundarna bo inne.

Jag ser inte hundarna som familjemedlemmar. De är hundar. Helt fristående från familjen. jag gillar dem, respekterar deras natur och deras behov. Men de är inte familj.

För mig är hundar definitivt familjemedlemmar. (Inte människor, dock).

Borde vi snart kunna landa i att det är fint att respektera reglerna hos den vars hus/bjudning/fest/bil man är inbjuden till, acceptera att det är DERAS regler som gäller (inte mina) OCH att alla har olika regler.

Nej det går inte. För som du ser ovan är mitt sätt att hålla hund och tänka/känna för hund överlägset de där felande individernas sätt att tänka, tycka och göra. Alltså är min inställning rätt, deras fel, och de ska "kompromissa" genom att göra som jag. :angel:

Så, nu borde det hela vara glasklart. :up:

Jag tar inte med mina hundar till folk hursomhelst. Skulle jag göra det så frågar jag såklart innan. Jag har några vänner där jag vet att de är välkomna in, men annars får de stanna hemma.

Så bara för detta. För ett missförstånd från din sida och att hanterade situationen "illa" , så tänker du aldrig mer besöka dom!?:o

Kan inte ha varit mycket till vänskap mellan er innan. Herregud, man PRATAR väl med sina vänner om något blir knas :confused:
Tycker hela historien osar respektlöshet. Man frågar inte varandra innan om hundarna. Man blir sur och vägrar gå in när man väl är där.
Har aldrig hört på maken nått så småsint som att inte gå in i ett hus för att hunden inte får följa med in:eek:
Sen starta en tråd på nätet om vännens regler I SITT EGNA HEM.
För att sedan toppa det med att bestämma sig för att aldrig besöka sin vänn mer pga en hund!

Hade jag varit vännen hade jag inte sörjt den vänskapen.

Och VARFÖR kunde inte hundarna ligga i bilen? De kunde ju tydligen ligga hemma om du vetat om det innan. Så varför kunde de inte ligga i bilen när ni väl var där?
Vi hade ingenstans att ha hundarna om vi gått in
Hundgården gick inte
Vi körde inte vår bil, dom va bältade i den bilen, dom hade kunnat tugga sönder sätena
Läget va mao lite låst och paret kunde inte vara så tillmötesgående att dom släppte lite på "reglerna"

Jag sa som det va

Hur kan en sån situation bli pinsam? Om jag skulle ha missuppfattat min vän X och kommer hem till denne och har med mig hunden. X säger att hunden inte får vara inomhus och av någon anledning kan den inte vara i hundgården. Givetvis säger jag då något i stil med "Åh, så typiskt! Jag måste ha missuppfattat dig. Jag sätter hunden i bilen så kan vi kanske gå en promenad senare om du känner för det."
Pinsamt blir det bara om jag tjurar ihop som en 3-åring och säger "Får inte hunden vara med så vill inte jag heller vara med!".

Vi hade ingenstans att ha hundarna om vi gått in
Hundgården gick inte
Vi körde inte vår bil, dom va bältade i den bilen, dom hade kunnat tugga sönder sätena
Läget va mao lite låst och paret kunde inte vara så tillmötesgående att dom släppte lite på "reglerna"

Vad är det för hundgård respektive hundar som inte funkar tillsammans? En hundgård med 30 cm högt staket?

Kompromiss: jämkning, ömsesidig eftergift.

Det var ju just det dom gjorde? Erbjöd en kompromiss, hundarna kan få sitta i hundgård. Det är ingen kompromiss att släppa in hundarna i sitt hem när de inte vill ha hundarna där, var är din eftergift då?
Kom gärna med en lösning på problemet
Jag är idel öra
Hur skulle vi gjort?

Hur tycker du vi skulle löst situationen på bästa sätt?

Jag hade förklarat att hoppsan, jag hade råkat missförstå vad värden sagt förra gången och bett om ursäkt för min del i det. Jag hade förklarat varför varken hundgården eller bilen tyvärr funkade som hundförvaring (om det nu vore så att det absolut inte gick...) och beklagat att vi tyvärr fick skjuta upp besöket. Nästa gång skulle jag dock se till att komma utan hund. Beroende på avstånd, hur ofta vi ses, möjligheter att vara flexibla, osv, så hade jag kanske föreslagit att jag kör hem hundarna och kommer tillbaka om en halvtimme, eller hört om inte värdparet skulle vilja hänga med hem till oss istället när det nu blev så tokigt...

Jag hade förklarat att hoppsan, jag hade råkat missförstå vad värden sagt förra gången och bett om ursäkt för min del i det. Jag hade förklarat varför varken hundgården eller bilen tyvärr funkade som hundförvaring (om det nu vore så att det absolut inte gick...) och beklagat att vi tyvärr fick skjuta upp besöket. Nästa gång skulle jag dock se till att komma utan hund. Beroende på avstånd, hur ofta vi ses, möjligheter att vara flexibla, osv, så hade jag kanske föreslagit att jag kör hem hundarna och kommer tillbaka om en halvtimme, eller hört om inte värdparet skulle vilja hänga med hem till oss istället när det nu blev så tokigt...
Det är 20 mil tur och retur
Vi förklarade problemet med hundgård och bil
Tjejen tyckte det va för kallt ute för fika
Då föreslog jag en promenad

Det är 20 mil tur och retur
Vi förklarade problemet med hundgård och bil
Tjejen tyckte det va för kallt ute för fika
Då föreslog jag en promenad

Och det är ju inget konstigt med det, ibland blir det tokigt. Det som är helmysko är att du blir så sur, anser att de inte hade "giltiga" skäl att inte släppa in dina hundar, vill att de ska "kompromissa" genom att låta dig bestämma, aldrig tänker besöka din "kompis" igen efter det här, osv, osv, osv.

Det är inte konstigt att råka missförstå, det är inte konstigt att inte vilja ha hundar i huset. Det som är konstigt är din reaktion på händelsen.

Ibland blir trådarna här väldigt konstiga
Det spårar ur totalt, det finns ingen rim och reson kvar till slut
Det blir bara ett envist gaggande och målet är att få RÄTT.

Allt blir så svart eller vitt om en tar upp en fråga här.

Ja det är ju ditt mål att få rätt. Fast ingen annan tycker att det är så farligt att lösa ett missförstånd där du borde kollat upp med att erbjuda en hundgård. Om så många människor har en annan åsikt skulle jag fundera ur andra vinklar än vad du verkar göra.

Och det är ju inget konstigt med det, ibland blir det tokigt. Det som är helmysko är att du blir så sur, anser att de inte hade "giltiga" skäl att inte släppa in dina hundar, vill att de ska "kompromissa" genom att låta dig bestämma, aldrig tänker besöka din "kompis" igen efter det här, osv, osv, osv.

Det är inte konstigt att råka missförstå, det är inte konstigt att inte vilja ha hundar i huset. Det som är konstigt är din reaktion på händelsen.
Jovisst blir det knasigt ibland.

Vad jag reagerade mest på den totala avogheten och bristen på lite "låt gå" mentalitet
Hur kan man ha så ynka lite "låt gå, för denna gången"?

Jovisst blir det knasigt ibland.

Vad jag reagerade mest på den totala avogheten och bristen på lite "låt gå" mentalitet
Hur kan man ha så ynka lite "låt gå, för denna gången"?

Hundar i huset är en ynka liten grej FÖR DIG. För dig. Dig. Du tycker så.

Det betyder inte att du kan bestämma hur stor eller liten grej det är för någon annan. Att du alls försöker borde ge dig en eller ett par hundra tankeställare.

Jag blir också rätt nyfiken på denna hundgård som inte kan hålla hundar inne... Har aldrig sett en hundgård som hundarna kan klättra ur?

Det handlar inte om att "låta något gå" utan de vill inte av något skäl ha hundarna inne... ska de tvingas gå emot det skälet när de har en lösning?

Jag sa som det va
Jag har inte nämnt att dina hundar kunde vara i hundgården.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 624
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar