Hundar i huset

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allvarligt, du tänker inte träffa dina vänner igen för att dom inte ville ha in hunden i huset?
Men alla funkar olika,dom vill kanske inte ha dit igen heller för att du betedde dig helt galet?
Och ja om morbror Benny va en människa jag inte tyckte om,luktade illa och va allmänt irriterande i mina ögon så skulle jag be att dom får åka hemåt igen. Eller sitta i hundgården.;)
Alla vänner som har hund vet att dom inte är välkomna hos mig,hundarna alltså. Dels för att jag inte vill att det ska bli gruff med mina hundar och för att ja, det är av respekt. Jag tar aldrig med mina hundar när jag är bortbjuden,varför skulle jag? Dom har väll inget utbyte av en middag eller fika?
Skämtar du med mig?
Du motar morbror i dörren?

Jaha, där ser vi var skillnaden ligger.

Då får vi nog vara överens om att vi inte är överens

Du tycker att det är vi som är svartvita?! :laugh:

En helt seriöst menad fråga: har du någonsin provat att se saker från flera vinklar?
Nja, nu menar jag inte enbart att denna tråden är svartvit.

Den enda som har varit lite nyanserad i denna tråden är @AndersB

Läser du hens svar så kanske du ser vad jag menar?

Jag har gillat här och där och sällar mig till skaran. Inga hundar med om de inte är speciellt inbjudna. Mina hundar har det bäst hemma om jag är bortbjuden. Om det blir en långvarig tillställning eller jag har långt att åka och det inte är alltför kallt ute får de följa med i bilen och rastas då och då. 1 speciell hund är olika skäl alltid välkommen in här, men övriga hänvisas till hundgården.

Läser du hens svar så kanske du ser vad jag menar?

Jag har självklart läst även @AndersB s svar, och nej jag har ingen aning om vad du menar faktiskt. Han har skrivit ett inlägg där han undrar om det var hur det framfördes att hundarna inte var välkomna in som var problemet, och det kan såklart variera från trevligt till ohyggligt otrevligt men du har inte dragit upp något i tråden annat än att hundarna inte var välkomna in. Inte efter AndersBs fråga heller.

Ta en titt på vad du själv skrivit, och se om du ser något extremt svartvitt tänkande kanske?
Jag tycker paret va otrevliga som inte välkomnade våra hundar, jag uppfattade det som förolämpande att våra (rena) hundar inte fick komma in.
Våra hundar är våra gosingar, att dom behandlas som något skitigt man inte kan ha inomhus, tycker jag är tråkigt.
Jag tycker bara att det är konstigt att inte välkomna gästerna hundar

Jag blir bara inte klok på det....
Människor borde däremot inte ha en så avig syn på vänner och bekantas hundar
Det är synen på hunden som jag inte förstår
Jag tog illa vid mig när dom inte fick komma in i huset
Jag tycker, att gör man så, då är man avig i huvudet
Nu har jag pimplat (lite) vitt vin ikväll och är helt säker på att jag har rätt!!!
Jag tror det är revirpink, ett sätt att hävda sig
Det är bara trams!!
Det fanns ingen giltig anledning
Det va bara trams från deras sida
Giltig anledning vore, en annan hund i huset som ogillar andra hundar, allergi, om människorna i huset är pedanter och väldigt noga med sitt hem, om någon i huset är rädd för hundar, om vi hade varit totalt oansvariga hundägare
Enda tillfället när barn inte skulle vara välkomna är isf om tillfället inte är lämpligt för barnens skull.
Jag har nog heller aldrig frågat om hundarna får följa med
Vi hade redan kommit dit och blev motade i dörren
Väldigt otrevligt av dom
Så gör man ju bara inte
Ibland får man ju rucka på sina principer

Nu vet jag inte om det är jag som är fånig och överreagerar?

Vi va bjudna hem på fika hos ett par i eftermiddag När vi är där, säger paret att hundarna som vi har med oss kan vara ute i hundgården (kvarlämnad av förre ägaren) Våra hundar är inte välkomna in i huset.

Jag vet inte varför, jag får en klump i magen och vill bara därifrån.
Ingen i huset är allergisk, paret är inte pedanter, dom är inte heller hundrädda.
Jag tycker paret va otrevliga som inte välkomnade våra hundar, jag uppfattade det som förolämpande att våra (rena) hundar inte fick komma in.

Överreagerar jag?
Jag har inte läst hela tråden men jag tycker helt klart att det är en överreaktion. Det är inte ditt hem och man tar seden dit man kommer. Hundgård eller bil är utmärkta lösningar på ett sådant problem. Bara för att du älskar dina hundar så innebär et inte att hela världen gör det.

Jag har självklart läst även @AndersB s svar, och nej jag har ingen aning om vad du menar faktiskt. Han har skrivit ett inlägg där han undrar om det var hur det framfördes att hundarna inte var välkomna in som var problemet, och det kan såklart variera från trevligt till ohyggligt otrevligt men du har inte dragit upp något i tråden annat än att hundarna inte var välkomna in. Inte efter AndersBs fråga heller.

Ta en titt på vad du själv skrivit, och se om du ser något extremt svartvitt tänkande kanske?
Dina svar hur nyanserade är dom?

Är inte svaren i trådarna väldigt svartvita menar du?
För att inte se det måste en vara väldigt svartvit

Eller menar du att åsikter som stämmer med dina inte är svartvita, men alla andra felaktiga åsikter är det?

Överreagerar jag?

Ja.

INGA andra folks hundar i mitt hus! Vissa jakthundar får komma men det är ett stort undantag då de är garanterat noskvalsterfria.

:laugh: Jakthundar är definitivt inte garanterat noskvalsterfria.

Egentligen är det en konstig syn vi har på våran hundar. Dom lever så nära oss, sover i våra sängar (i vissa fall) vi gosar pussar och kelar med dom

Här sover inga hundar i sängen, de får inte vara överallt i boendet och de följer ytterst sällan med hem till andra människor fastän jag vet att de är välkomna.

Tvärtom vinet gör att jag ser saker mycket klarare!!

Då är du nog one of a kind, ty alkoholintag gör inte folk klartänkta överhuvudtaget..

Ja.

:laugh: Jakthundar är definitivt inte garanterat noskvalsterfria.

Här sover inga hundar i sängen, de får inte vara överallt i boendet och de följer ytterst sällan med hem till andra människor fastän jag vet att de är välkomna.

Då är du nog one of a kind, ty alkoholintag gör inte folk klartänkta överhuvudtaget..
Äh, jag va väl lite motvalls kärring igår, det ska erkännas

Vad jag inte förstår är att ingen ser att det är fel (enligt mig) att behandla sina gäster som dom gjorde
Aldrig att jag skulle behandla mina gäster så.
Hur kan det vara viktigare att inte släppa in hundar i huset, än att slippa framstå som så ogästvänlig och otrevlig?
Priset att vara så otrevlig är för min del alldeles för högt.
Hundgården va inget allternativ, hundarna hade rymt.

Varför skulle barn alltid vara välkomna? Om jag blir bortbjuden så kollar jag alltid om det är okej att min dotter följer med. Är det av någon anledning inte okej så bokar vi om besöket alternativt så fixar jag barnvakt.
Det är ju jag som blir bjuden. Inte barnet. Inte hunden. Inte katten. Inte hästarna.

Precis. Hit är barn, rent krasst, inte välkomna. Därför att i det här hemmet bor det hundar (och folk ;)) som har väldigt svårt för barn. Ska det komma in barn här så måste jag stänga ute hundarna.

Vad jag inte förstår är att ingen ser att det är fel (enligt mig) att behandla sina gäster som dom gjorde
Hur kan det vara viktigare att inte släppa in hundar i huset, än att slippa framstå som så ogästvänlig och otrevlig?
Det är inte otrevligt att neka andras hundar tillträde. Det är deras hem, inte ditt. Det är dina hundar, inte deras.

Dina svar hur nyanserade är dom?

Är inte svaren i trådarna väldigt svartvita menar du?
För att inte se det måste en vara väldigt svartvit

Eller menar du att åsikter som stämmer med dina inte är svartvita, men alla andra felaktiga åsikter är det?

Alltså, du är för lustig! :D

"Om ni inte tänker som jag så tänker ni väldigt svartvitt! :grin:"

På vilket sätt har mina svar varit onyanserade? Jag har påpekat att det finns många olika sätt att se på hundar, välkomnande och ens hem, och att det inte är något fel på att man ser saker på olika sätt.

Och japp, det är jag som tycker att alla måste hålla med mig annars har de feeeeeeeel! :laugh:

Precis. Hit är barn, rent krasst, inte välkomna. Därför att i det här hemmet bor det hundar (och folk ;)) som har väldigt svårt för barn. Ska det komma in barn här så måste jag stänga ute hundarna.

Det måste man ha förståelse för! Många, både barn och vuxna, är ovana vid djur och vet inte hur man ska bete sig. Min dotter är van vid djur och får hon information att hunden X inte gillar barn så respekterar hon det men det betyder inte att hundens ägare vill släppa in henne i huset för det.

För jösse namn, jag har själv svårt för barn och ryser inombords när dottern tar med sig kompisar hem. Sen får dottern hålla koll så att kompisen inte ska springa efter hund och katt hela tiden. Hunden är snäll mot barn men blir ibland lite för livlig för barn som inte är vana vid hundar. Katten är snäll, på sitt sätt, men är en fighter som gärna busar och biter i handen när de ska klappa och sånt. Min dotter är van vid det men andra barn är det definitivt inte. Helst hade jag inte släppt in andra barn öht :cautious:

Du tycker alltså att de som inte släpper in hundar i sitt hus per automatik är ogästvänliga och otrevliga?

Om hundarna rymmer från hundgården så är det en märklig hundgård. Men oavsett så funkar väl placering i bilen. Temperaturen i bilen borde vara rätt behaglig just nu.

Det här förstår jag inte. Om jag bjuder någon på fika på söndag kl, 15.00, är det då verkligen rimligt att jag måste följa upp inbjudan med: "jag blir glad om du lämnar katten, fågeln, mannen, kusinerna, moster, hundar och hästen hemma"?

Jag vet ju att vederbörande har både katt, fågel, make, kusiner, moster, hund och häst. Eller är det faktiskt rimligt att anta att inbjudan bara omfattar de som omnämns i inbjudan?

Om jag blir bjuden på middag utgår jag från att det är jag, inte inkl. make, som omfattas. Annars hade väl den som bjuder även bjudit med vem de nu vill att jag tar med?
Ja jag tycker det är rimligt att man vet om vänners liv och vilka som ingår i dom i den bemärkelsen att dom faktiskt följer med mer eller mindre vart man än går. Vill man då ha enbart den enstaka personen på besök då säger man det när man bjuder in den. Att kan just du komma på besök och inte resten av familjen. Annars får man tycker jag, räkna med att hundar och män och barn och allt annat som kommer med familjen följer med.

Ja jag tycker det är rimligt att man vet om vänners liv och vilka som ingår i dom i den bemärkelsen att dom faktiskt följer med mer eller mindre vart man än går. Vill man då ha enbart den enstaka personen på besök då säger man det när man bjuder in den. Att kan just du komma på besök och inte resten av familjen.

Jag kanske är trög, men jag förstår inte svaret.

Har själv inga vänner som sitter ihop med andra, varken barn, partner, djur eller andra vänner. Bjuder jag någon förutsätter jag att det är den jag bjuder som kommer, inte fem ytterligare personer/djur.

DET kan jag förstå!
Finns det hund i huset, då ska självklart hänsyn tas till den i första hand
Människor borde däremot inte ha en så avig syn på vänner och bekantas hundar
De kanske inte tycker specielt mycket om hundar. Därav att de inte har en själva.

Begriper verkligen inte behovet av att pracka på andra umgänge med hundar öht. Och absolut inte i deras hem! :confused:

Mina hundar är min sak. Ingen annan behöver umgås med dom. Fast JAG tycker de är underbara.....

Mina hundar är min sak. Ingen annan behöver umgås med dom. Fast JAG tycker de är underbara.....

Jag har funderat ett varv till. För mig är det något mer, i form med "OK, jag kan väl låta dig få umgås med mig, men på mina villkor - om du ska få njuta av mitt umgängen kräver jag att du ska acceptera att jag alltid tar med mina barn/hundar/partner". Någon yttersta form av hybris nästan.

Själv är jag rätt glad över att få umgås med mina vänner, och tar gärna emot en inbjudan, på DERAS villkor. Inte mina.

Visst finns det olika sätt att hantera missuppfattade situationer?

Paret hanterade situationen på ett mycket dåligt sätt
Jag skulle aldrig bete mig så mot gäster som kommer hit
Ibland får man ju rucka på sina principer
Så bara för detta. För ett missförstånd från din sida och att hanterade situationen "illa" , så tänker du aldrig mer besöka dom!?:o

Kan inte ha varit mycket till vänskap mellan er innan. Herregud, man PRATAR väl med sina vänner om något blir knas :confused:
Tycker hela historien osar respektlöshet. Man frågar inte varandra innan om hundarna. Man blir sur och vägrar gå in när man väl är där.
Har aldrig hört på maken nått så småsint som att inte gå in i ett hus för att hunden inte får följa med in:eek:
Sen starta en tråd på nätet om vännens regler I SITT EGNA HEM.
För att sedan toppa det med att bestämma sig för att aldrig besöka sin vänn mer pga en hund!

Hade jag varit vännen hade jag inte sörjt den vänskapen.

Och VARFÖR kunde inte hundarna ligga i bilen? De kunde ju tydligen ligga hemma om du vetat om det innan. Så varför kunde de inte ligga i bilen när ni väl var där?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 624
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Valet i USA