Hundar i huset

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska de behöva säga varför eller kan det vara en sån grej att acceptera att det är som det är? Hade de velat ha hunden inne så hade den fått vara inne. Kan hålla med om att kommentaren på förra besöket gjorde det lite förvirrat men som hundägare är du väl van att fråga? De kanske ville umgås med hunden ute.

Jag har en bunt hundar i bekantskapskretsen som jag inte hade velat ha inne. De kanske inte vill säga rätt ut att de inte tycker dina hundar kan bete sig inne. Eller att de är mer rädda om inredningen än vad de vill säga. Vem vet skälet... Ingen. Nu vet du att de inte vill ha hundar inne och är vänskapen värd något för dig accepterar du det. Ska det verkligen stå och falla på om hunden får vara inne?

Nu vet jag inte om det är jag som är fånig och överreagerar?

Vi va bjudna hem på fika hos ett par i eftermiddag När vi är där, säger paret att hundarna som vi har med oss kan vara ute i hundgården (kvarlämnad av förre ägaren) Våra hundar är inte välkomna in i huset.

Jag vet inte varför, jag får en klump i magen och vill bara därifrån.
Ingen i huset är allergisk, paret är inte pedanter, dom är inte heller hundrädda.
Jag tycker paret va otrevliga som inte välkomnade våra hundar, jag uppfattade det som förolämpande att våra (rena) hundar inte fick komma in.

Överreagerar jag?

Jag tycker nog man som minst får fråga om hundarna får följa med. Inte bara ta med och förvänta sig att de ska få det.
Helst bli inbjuden med hund. Men vid oklarhet fråga.
Och vill folk inte ha hund i huset är alla skäl giltiga. Det är deras hus och de gör som de vill.

Jag har tur som i stort sett bara har vänner som tycker mina hundar gärna bjuds med. Då kan jag stanna längre och slappna av jämfört med om jag känner stress att hinna hem till hundar.

Till oss är de flesta hundar varmt välkomna. Förutsatt att de är rena.
Är de dregliga kanske vi vill skydda soffa och fåtöljer. ;)

Tex, det är totalt urfånigt att störa sig på en lite jycke i hemmet som inte gör en flyga förnär

Varför gör man det?

Jag tror det är revirpink, ett sätt att hävda sig
Det är bara trams!!

Du kanske inte förmänskligar dina hundar, vad vet jag, men du har kanske svårt att förstå gränser människor emellan? Andra tycker inte alltid som du. Jag är jag, du är du.

Och man man kan mycket väl respektera utan att förstå. Andra har ingen skyldighet att förklara för dig. Ett nej är ett nej.

Tvärtom vinet gör att jag ser saker mycket klarare!!

Många gånger gör vi saker/ tycker mycket utan att egentligen tänka på varför !!

Tex, det är totalt urfånigt att störa sig på en lite jycke i hemmet som inte gör en flyga förnär

Varför gör man det?

Jag tror det är revirpink, ett sätt att hävda sig
Det är bara trams!!

Hit är inga hundar välkomna, undantag sker dock nästa lördag men hunden ifråga får vara på vårt kontor.

Folk som inte kan acceptera det behöver inte hälsa på.
Likadant så pratar jag sällan om barn med min närmaste vän då hon avskyr barn. Ändå är hon min närmaste vän trots att jag är blivande 3 barns mamma. Vi respekterar varandras val i livet, så får man även göra med djur.

Varför ska jag ha hit andras djur? Länge var vår minste son känslig mot pälsdjur därav djurförbudet från början, men det var också då jag insåg att vissa tar det för givet att hunden ska med på kalas etc. Jag har rätt avsäga mig hundhår, hunddregel osv i mitt hem. Likadant får jag acceptera att det finns i de hundhem jag kommer hem till.

Omöjlig är jag knappast då vi var hundvakt i somras, en vecka i hundens hem. Har dessutom arbetat i yngre dar som kennelflicka samt haft egna hundar. Ett sätt att hävda sig, "revirpink" är att räkna med att hunden alltid är välkommen. Inte ens mina barn räknar jag med att de är välkomna överallt trots att min blivande 11 åring mest sitter med näsan i mobilen. Beroende på situation så avstår jag eller skaffar barnvakt där mina barn inte är välkomna :)

Du kanske inte förmänskligar dina hundar, vad vet jag, men du har kanske svårt att förstå gränser människor emellan? Andra tycker inte alltid som du. Jag är jag, du är du.

Och man man kan mycket väl respektera utan att förstå. Andra har ingen skyldighet att förklara för dig. Ett nej är ett nej.
Jo, det förstår jag

Jag har också rätt att ha en åsikt, när det gäller deras beteende

Hit är inga hundar välkomna, undantag sker dock nästa lördag men hunden ifråga får vara på vårt kontor.

Folk som inte kan acceptera det behöver inte hälsa på.
Likadant så pratar jag sällan om barn med min närmaste vän då hon avskyr barn. Ändå är hon min närmaste vän trots att jag är blivande 3 barns mamma. Vi respekterar varandras val i livet, så får man även göra med djur.

Varför ska jag ha hit andras djur? Länge var vår minste son känslig mot pälsdjur därav djurförbudet från början, men det var också då jag insåg att vissa tar det för givet att hunden ska med på kalas etc. Jag har rätt avsäga mig hundhår, hunddregel osv i mitt hem. Likadant får jag acceptera att det finns i de hundhem jag kommer hem till.

Omöjlig är jag knappast då vi var hundvakt i somras, en vecka i hundens hem. Har dessutom arbetat i yngre dar som kennelflicka samt haft egna hundar. Ett sätt att hävda sig, "revirpink" är att räkna med att hunden alltid är välkommen. Inte ens mina barn räknar jag med att de är välkomna överallt trots att min blivande 11 åring mest sitter med näsan i mobilen. Beroende på situation så avstår jag eller skaffar barnvakt där mina barn inte är välkomna :)
Jag fattar inte alls, varför dina barn inte skulle vara välkomna

Enda tillfället när barn inte skulle vara välkomna är isf om tillfället inte är lämpligt för barnens skull.

Själv är jag sådan som har hundar, tränar hund, tävlar hund, jobbar med hund osv. Dygnet runt är hundar alltså inblandade i mitt liv i allra högsta grad, för att jag älskar hundar. Trots det har jag sagt att vissa vänners hundar inte är välkomna hit ibland.

Hundarna är, enligt sina ägare, betydligt mer väluppfostrade än mina. Inte smutsigare än hundar i allmänhet och har kommit bra överens med mina hundar. Ändå har jag inte velat ha hit dem, för jag har blivit stressad av att ha fler hundar i huset. Att det var just stress var dock inget som behövde sägas till vännerna, det räckte gott med "kan du inte komma utan att ta med hunden idag?" så var det problemet löst, helt enkelt för att vi respekterar varandra.

Finns även hundar som enligt ägarna inte är till något besvär alls och tillräckligt renliga för att få sova i sängen, soffor osv som enligt mig är jobbiga as som är så äckliga att jag knappt vill ta i dem utomhus om de inte är nybadade. Alla har olika syn på saker och ting och det är bara att acceptera.

Jag fattar inte alls, varför dina barn inte skulle vara välkomna

Enda tillfället när barn inte skulle vara välkomna är isf om tillfället inte är lämpligt för barnens skull.

Varför skulle barn alltid vara välkomna? Om jag blir bortbjuden så kollar jag alltid om det är okej att min dotter följer med. Är det av någon anledning inte okej så bokar vi om besöket alternativt så fixar jag barnvakt.
Det är ju jag som blir bjuden. Inte barnet. Inte hunden. Inte katten. Inte hästarna.

Vi va bjudna hem på fika hos ett par i eftermiddag När vi är där, säger paret att hundarna som vi har med oss kan vara ute i hundgården (kvarlämnad av förre ägaren) Våra hundar är inte välkomna in i huset.

Ingen i huset är allergisk, paret är inte pedanter, dom är inte heller hundrädda.
Jag tycker paret va otrevliga som inte välkomnade våra hundar, jag uppfattade det som förolämpande att våra (rena) hundar inte fick komma in.

Överreagerar jag?
Jag tycker nog att folk får göra som dom vill i sina hem, däremot är det otroligt dåligt att inte berätta det för er innan ni kom då jag antar att dom visste att ni hade hund(?) Och även ni kunde ju frågat om det var okej att hundarna var bjudna.

Jag är såpass att om någon vill bjuda mig men inte min hund om det inte är allergi eller liknande så åker jag inte och hälsar på. Hunden är en del av mig och han är min familj, skitnar inte ner och gör inte mycket ljud ifrån sig. Om det mot förmodan skulle vara så att något skulle hända så tar jag såklart ansvar för det, precis som folk med barn bör göra om barnet gör sönder något eller om det händer något.

Ska de behöva säga varför eller kan det vara en sån grej att acceptera att det är som det är? Hade de velat ha hunden inne så hade den fått vara inne. Kan hålla med om att kommentaren på förra besöket gjorde det lite förvirrat men som hundägare är du väl van att fråga? De kanske ville umgås med hunden ute.

Jag har en bunt hundar i bekantskapskretsen som jag inte hade velat ha inne. De kanske inte vill säga rätt ut att de inte tycker dina hundar kan bete sig inne. Eller att de är mer rädda om inredningen än vad de vill säga. Vem vet skälet... Ingen. Nu vet du att de inte vill ha hundar inne och är vänskapen värd något för dig accepterar du det. Ska det verkligen stå och falla på om hunden får vara inne?
Det är aldrig någon som har frågat mig om dom får ta med sin hund hem till mig
Jag har nog heller aldrig frågat om hundarna får följa med
Om hundar har tagits med, så har det varit en självklarhet att dom får komma in.
När vi har besökt nya bekantskaper så har jag aldrig tagit med hundarna

Som sagt, i detta fallet gjorde jag en total missbedömning
Jag tyckte deras beteende va riktigt illa, det dom gjorde va otrevligt
Om man av någon anledning har missuppfattat varandra, så får man ju ibland kompromissa med sina "regler" för att inte bete sig otrevligt.

Om det hade framkommit innan vi va där att dom inte vill ha hundar inne, då hade jag självklart köpt det. Hundarna hade då fått vara hemma

Det som jag tycker är trist i detta fallet, är hur dom hanterade situatione.
Jag tycker inte man beter sig så mot sina gäster
DÄRFÖR vill jag inte besöka dom fler gånger.

Jag har aldrig sagt att jag ska bestämma i deras hem
Deras trista beteende gör att jag inte vill dit igen
Giltig anledning vore, en annan hund i huset som ogillar andra hundar, allergi, om människorna i huset är pedanter och väldigt noga med sitt hem, om någon i huset är rädd för hundar, om vi hade varit totalt oansvariga hundägare

Dom kommer att sakna våra besök

Det är just anse dig ha rätt att bestämma i deras hem som du gör när du anser dig ha rätt att säga att de inte har någon anledning utan bara är tramsiga. Deras anledning till att de inte vill ha dina hundar i sitt hem är viktig. Den är inte tramsig bara för att du inte fick som du ville. Tycker du att folk i gemen är tramsiga när du inte får som du vill? Varför anser du dig ha större rätt att bestämma? Varför är din åsikt och vilja viktigare än andras? Jag hade sett det som ett stort problem hos mig själv om jag hade fått sådana tankar och insett att det här är något jag verkligen måste jobba med hos mig själv.

Om du förklarar för din vän varför du inte kommer komma dit mer så lär du inte bli saknad. De kommer bli så chockade över din totala brist på socialkompetens att de kommer inse att det är lika bra att du inte kommer.

Jag tycker nog att folk får göra som dom vill i sina hem, däremot är det otroligt dåligt att inte berätta det för er innan ni kom då jag antar att dom visste att ni hade hund(?) Och även ni kunde ju frågat om det var okej att hundarna var bjudna.

Jag är såpass att om någon vill bjuda mig men inte min hund om det inte är allergi eller liknande så åker jag inte och hälsar på. Hunden är en del av mig och han är min familj, skitnar inte ner och gör inte mycket ljud ifrån sig. Om det mot förmodan skulle vara så att något skulle hända så tar jag såklart ansvar för det, precis som folk med barn bör göra om barnet gör sönder något eller om det händer något.
Vad som hände i detta fallet, va en total missuppfattning
Paret hanterade situationen på ett otrevligt sätt, tycker jag.

Det är just anse dig ha rätt att bestämma i deras hem som du gör när du anser dig ha rätt att säga att de inte har någon anledning utan bara är tramsiga. Deras anledning till att de inte vill ha dina hundar i sitt hem är viktig. Den är inte tramsig bara för att du inte fick som du ville. Tycker du att folk i gemen är tramsiga när du inte får som du vill? Varför anser du dig ha större rätt att bestämma? Varför är din åsikt och vilja viktigare än andras? Jag hade sett det som ett stort problem hos mig själv om jag hade fått sådana tankar och insett att det här är något jag verkligen måste jobba med hos mig själv.

Om du förklarar för din vän varför du inte kommer komma dit mer så lär du inte bli saknad. De kommer bli så chockade över din totala brist på socialkompetens att de kommer inse att det är lika bra att du inte kommer.
Om det har blivit ett missförstånd, så beter man sig inte så otrevligt som dom gjorde i detta fallet
Då försöker man hantera det på ett så trevligt sätt som möjligt mot sina gäster
Paret hanterade missförståndet väldigt illa, tycker jag

Det är aldrig någon som har frågat mig om dom får ta med sin hund hem till mig
Jag har nog heller aldrig frågat om hundarna får följa med
Om hundar har tagits med, så har det varit en självklarhet att dom får komma in.
När vi har besökt nya bekantskaper så har jag aldrig tagit med hundarna

Som sagt, i detta fallet gjorde jag en total missbedömning
Jag tyckte deras beteende va riktigt illa, det dom gjorde va otrevligt
Om man av någon anledning har missuppfattat varandra, så får man ju ibland kompromissa med sina "regler" för att inte bete sig otrevligt.

Om det hade framkommit innan vi va där att dom inte vill ha hundar inne, då hade jag självklart köpt det. Hundarna hade då fått vara hemma

Det som jag tycker är trist i detta fallet, är hur dom hanterade situatione.
Jag tycker inte man beter sig så mot sina gäster
DÄRFÖR vill jag inte besöka dom fler gånger.

Jag tycker nog att ditt beteende ar betydligt otrevligare. De hade en losning som du inte godtog och sedan fortsatter du klaga och gnalla pa dem men ser absolut inte att du har nagot ansvar i situationen som uppstatt.

Om det har blivit ett missförstånd, så beter man sig inte så otrevligt som dom gjorde i detta fallet
Då försöker man hantera det på ett så trevligt sätt som möjligt mot sina gäster
Paret hanterade missförståndet väldigt illa, tycker jag

Fast många av oss tycker inte det är otrevligt att inte vilja ha hundarna inne. Vi som hundägare har inga problem att acceptera det.

DU ser det däremot som en förolämpning och det tycker jag verkar som rätt avigt, Varför vill du tvunget att de ska ha förolämpa dig genom att inte vilja ha dina hundar inne?

Överreagerar jag?

Har ögnat igenom tråden men startar "överst" ändå.

Utöver vad alla andra redan skrivit - tror du att dina hundar alltid tycker att det är trevligt att åka hem till främmande människor? En artig fråga bara.

Jag hänger inte riktigt med i det där att hundarna absolut måste vara med. Jag vill få lov att bestämma själv över mitt hem tack - vill inte ha främmande hundar här. Det p g a katterna, och min egna gamla hund kan bli grinig. Känner inte att det borde vara nåt som jag måste dividera om?

Har liksom Jadiza en-två bekanta som tar med sin hundar hit (vilka är invanda i familjen) men det betyder inte att alla hundägare med självklarhet får/kan ta med sig sina.

Tänker också som den inledande frågan - min gamla jaktlabbetant är inte sådär överhövans intresserad av att dras runt på nya ställen. Att ta med henne bara för att, och så ska hon ligga och vänta på mig ett par timmar... tja. Jag är faktiskt övertygad om att hon hellre sover i soffan hemma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 624
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 395
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023