Hundar i huset

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag frågar alltid värdparet om jag av någon anledning behöver ta med mig min hund. I normalfallet stannar han hemma eftersom jag inte ser att han har något nöje av att följa med utan har det bättre hemma.

Jag vill absolut inte ha andras hundar i mitt hem. Jag tycker att det är rent ohyfs om folk drar med sig sin hund hem till mig och anser att jag ska tycka att det är okej. Så gör man verkligen inte.

Jag älskar min hund enormt mycket men vi sitter inte ihop och jag förstår mycket väl att andra inte älskar honom som jag gör och det är helt okej. Ingen behöver vara älskad av alla.

Om en människa är så jäkla avig i huvudet att den ogillar en lite oskyldig hund
Då slipper hen besök från mig

Va fasen, finns det verkligen inget annat att störa sig på?

Avig i huvudet? Oskyldig? Jo, tydligen finns det annat att störa sig på... :laugh:

Herregud
Det här blir ju bara värre och värre

Får hundar vara hundar?
Har hundar en självklar plats i våra liv?
Får hundar synas eller höras öht?

Stackars hundar...:cry:

Men varför har du så svårt att ställa dig utanför dig själv!? Jag älskar Monster, något alldeles vansinnigt, men jag har inga som helst problem att förstå att andra inte älskar honom. Många tycker han är rent läskig och vill inte vara i närheten av honom, det betyder inte att de är kallhjärtade psykopater. Och en del tycker om honom och träffar honom gärna hemma hos mig, eller ute, men vill inte ha honom hemma hos sig (för att han är stor, för att jag delar mitt fokus, för att det plötsligt krävs nya regler i huset som de inte har i vanliga fall, osv), det betyder fortfarande inte att det är något fel på dessa människor. Det betyder bara att de inte älskar min hund som jag gör, och varför i hela fridens tider skulle de göra det?! :confused:

Ja, de får ha plats i våra (sina ägares liv). Själv gör jag inget annat än jobbar och tränar hund. De får även ta plats i samhället. Man kan dock inte kräva att de ska få ta plats i vännernas liv. Det är inte ett dugg synd om hundarna för det. De har noll och inget behov av att fika.

Och hundar vara hundar, det är ju just vad din inte tillåts vara när du förmänskligar den.
Mina hundar är inte människor för att jag tar mig med dom

Det är synen på hunden som jag inte förstår

Jag frågade vad hunden gjorde för fel
Vad gjorde den lilla hunden som va så oförlåtligt?

Nu börjar det bli larvigt. Det är så enkelt att vissa inte vill ha djur i huset eller umgås med djur. Hunden mår inte dåligt av befinna sig i en hall under några timmar utan det är snarare ägaren som inte kan hantera separationen.

Man kan ställa sig frågan, kom vännen på besök för att umgås med värden eller hunden.

Jag frågade vad hunden gjorde för fel
Vad gjorde den lilla hunden som va så oförlåtligt?

Du har uppenbarligen inte läst alls, eller så blandar du ihop mig med någon annan. Jag har inte skrivit ett ord om hundens storlek eller beteende utan om ägarens beteende, och att hon hade samma oförmåga att förstå andra människors perspektiv som du visar upp här.

Avig i huvudet? Oskyldig? Jo, tydligen finns det annat att störa sig på... :laugh:

Men varför har du så svårt att ställa dig utanför dig själv!? Jag älskar Monster, något alldeles vansinnigt, men jag har inga som helst problem att förstå att andra inte älskar honom. Många tycker han är rent läskig och vill inte vara i närheten av honom, det betyder inte att de är kallhjärtade psykopater. Och en del tycker om honom och träffar honom gärna hemma hos mig, eller ute, men vill inte ha honom hemma hos sig (för att han är stor, för att jag delar mitt fokus, för att det plötsligt krävs nya regler i huset som de inte har i vanliga fall, osv), det betyder fortfarande inte att det är något fel på dessa människor. Det betyder bara att de inte älskar min hund som jag gör, och varför i hela fridens tider skulle de göra det?! :confused:
Måste dom älska din hund för att acceptera att ha honom i sitt hem?
Varför kan dom inte bara acceptera Monster?
Varför kan han inta vara välkommen?

Jag har aldrig tagit med våra hundar om jag inte har varit helt säker på att dom va välkomna
I detta fallet gjorde jag en total miss pga tjejens tidigare kommentar
Jag tog illa vid mig när dom inte fick komma in i huset
Jag tycker, att gör man så, då är man avig i huvudet

Nä, ju mer jag tänker på det...
Nu har jag pimplat (lite) vitt vin ikväll och är helt säker på att jag har rätt!!!

Du har uppenbarligen inte läst alls, eller så blandar du ihop mig med någon annan. Jag har inte skrivit ett ord om hundens storlek eller beteende utan om ägarens beteende, och att hon hade samma oförmåga att förstå andra människors perspektiv som du visar upp här.
Okey
Då va det ägarens bristande respekt för ditt hem som du inte tyckte om?
Dun irritation hade inte med hunden att göra öht?

Måste dom älska din hund för att acceptera att ha honom i sitt hem?

Nej, finns det någon anledning till att han måste in i deras hus så får de väl göra sig omaket, men varför skulle jag begära av vänner att de gör sig just omak?

Varför kan dom inte bara acceptera Monster?

Varför skulle de? Vem och vad är OK att släpa med sig till andra människor, som om det vore något slags bihang? Bjuder du mig så bjuder du Farbror Albert och den här cykeln också...

Varför kan han inta vara välkommen?

Han kan vara välkommen. Där han är välkommen. Men han har ingen rätt att vara just välkommen, det avgör de som välkomnar. Om jag är välkommen någonstans betyder inte det att allt och alla som är viktiga för mig också är välkomna, vad är det som är konstigt med det? När är det OK för dig att sätta gränser på välkomnandet, och plus ett-två-tre-fyra som liksom bara hänger med i någons välkomnande.

Monster är en egen individ, separat från mig. Det är full möjligt, och rimligt, att bjuda in mig men inte honom.

Jag har aldrig tagit med våra hundar om jag inte har varit helt säker på att dom va välkomna

Det är ju åtminstone bra, men då var det ju inte mer komplicerat än ett missförstånd så varför så upprörd?

I detta fallet gjorde jag en total miss pga tjejens tidigare kommentar

Mja, eller pga din tolkning av hennes tidigare kommentar. Lite egenansvar skadar inte heller.

Jag tog illa vid mig när dom inte fick komma in i huset

Vilket är där du spårar ur.

Jag tycker, att gör man så, då är man avig i huvudet

Och ränner långt till skogs.

Nä, ju mer jag tänker på det...
Nu har jag pimplat (lite) vitt vin ikväll och är helt säker på att jag har rätt!!!

Aha. :idea:

In vino absurdum est, eller nåt sånt.

Ja, det är så sjukt synd om alla hundar som inte får vara överallt hela tiden. I mitt hem sitter de glatt på varsin stol vid bordet när vi fikar och sover som grisar i sängen. Fast de jobbat bland grisar på dagen (och duschat efteråt). Det betyder inte att jag förmänskligar dem, bara att jag trivs med att ha dem lite överallt.

11892052_10153237685363666_7239862879245568947_n.jpg

Det betyder inte att de nödvändigt ska med in till mina vänner. De sover jättegott i bilen när jag fikar.

Nej, finns det någon anledning till att han måste in i deras hus så får de väl göra sig omaket, men varför skulle jag begära av vänner att de gör sig just omak?

Varför skulle de? Vem och vad är OK att släpa med sig till andra människor, som om det vore något slags bihang? Bjuder du mig så bjuder du Farbror Albert och den här cykeln också...

Han kan vara välkommen. Där han är välkommen. Men han har ingen rätt att vara just välkommen, det avgör de som välkomnar. Om jag är välkommen någonstans betyder inte det att allt och alla som är viktiga för mig också är välkomna, vad är det som är konstigt med det? När är det OK för dig att sätta gränser på välkomnandet, och plus ett-två-tre-fyra som liksom bara hänger med i någons välkomnande.

Monster är en egen individ, separat från mig. Det är full möjligt, och rimligt, att bjuda in mig men inte honom.

Det är ju åtminstone bra, men då var det ju inte mer komplicerat än ett missförstånd så varför så upprörd?

Mja, eller pga din tolkning av hennes tidigare kommentar. Lite egenansvar skadar inte heller.

Vilket är där du spårar ur.

Och ränner långt till skogs.

Aha. :idea:

In vino absurdum est, eller nåt sånt.
Tvärtom vinet gör att jag ser saker mycket klarare!!

Många gånger gör vi saker/ tycker mycket utan att egentligen tänka på varför !!

Tex, det är totalt urfånigt att störa sig på en lite jycke i hemmet som inte gör en flyga förnär

Varför gör man det?

Jag tror det är revirpink, ett sätt att hävda sig
Det är bara trams!!

Ja, det är så sjukt synd om alla hundar som inte får vara överallt hela tiden. I mitt hem sitter de glatt på varsin stol vid bordet när vi fikar och sover som grisar i sängen. Fast de jobbat bland grisar på dagen (och duschat efteråt). Det betyder inte att jag förmänskligar dem, bara att jag trivs med att ha dem lite överallt.

11892052_10153237685363666_7239862879245568947_n.jpg

Det betyder inte att de nödvändigt ska med in till mina vänner. De sover jättegott i bilen när jag fikar.
Mina hundar kan också vara hemma när jag fikar

Vad jag reagerade på va idag
Vi kom dit, hundarna fick inte komma in i huset
Det fanns ingen giltig anledning
Det va bara trams från deras sida

Jag åker inte dit igen, varken med eller utan hundar

Tvärtom vinet gör att jag ser saker mycket klarare!!

Många gånger gör vi saker/ tycker mycket utan att egentligen tänka på varför !!

Tex, det är totalt urfånigt att störa sig på en lite jycke i hemmet som inte gör en flyga förnär

Varför gör man det?

Jag tror det är revirpink, ett sätt att hävda sig
Det är bara trams!!

Ja, fundera lite på
  • att se saker klart
  • varför man gör och tänker på vissa sätt
  • vad som är fånigt att störa sig på
  • revirpinkande
  • kräva plats
  • trams
... och kanske lite annat när du betat av den listan. :)

Men allvarligt. Det har varit rätt lustigt hittills, men det här är så ego att jag baxnar. Vad har du för rätt över dem, i deras hem dessutom!?!
Jag har ingen rätt över dem i deras hem
Jag klampade inte in i huset med hundarna ( det kunde jag säkert gjort om jag inte brytt mig om vad dom sa eller sigalerade)
Jag valde att åka hem efter promenaden, istället för att sätta hundarna i bilen

Mina hundar kan också vara hemma när jag fikar

Vad jag reagerade på va idag
Vi kom dit, hundarna fick inte komma in i huset
Det fanns ingen giltig anledning
Det va bara trams från deras sida

Jag åker inte dit igen, varken med eller utan hundar

Vad hade varit en giltig anledning för dig? Varför räcker det inte med att de inte vill ha dina hundar i huset? Varför anser du dig ha rätten att bestämma i någon annans hem?

Vet du, jag tror inte att de kommer sakna att du inte kommer åka dit mer. Jag hade inte saknat någon som anser sig ha rätt att bestämma över mig, mitt hem och vad jag ska tycka. Vill inte slår alltid vill. I alla sammanhang.

Vad hade varit en giltig anledning för dig? Varför räcker det inte med att de inte vill ha dina hundar i huset? Varför anser du dig ha rätten att bestämma i någon annans hem?

Vet du, jag tror inte att de kommer sakna att du inte kommer åka dit mer. Jag hade inte saknat någon som anser sig ha rätt att bestämma över mig, mitt hem och vad jag ska tycka. Vill inte slår alltid vill. I alla sammanhang.
Jag har aldrig sagt att jag ska bestämma i deras hem
Deras trista beteende gör att jag inte vill dit igen
Giltig anledning vore, en annan hund i huset som ogillar andra hundar, allergi, om människorna i huset är pedanter och väldigt noga med sitt hem, om någon i huset är rädd för hundar, om vi hade varit totalt oansvariga hundägare

Dom kommer att sakna våra besök

Jag har ingen rätt över dem i deras hem
Jag klampade inte in i huset med hundarna ( det kunde jag säkert gjort om jag inte brytt mig om vad dom sa eller sigalerade)
Jag valde att åka hem efter promenaden, istället för att sätta hundarna i bilen
Varför kunde inte hundarna sitta i bilen då? Om de inte fixade hundgården, så är ju bilen ett alternativ?

Jag har aldrig sagt att jag ska bestämma i deras hem
Deras trista beteende gör att jag inte vill dit igen
Giltig anledning vore, en annan hund i huset som ogillar andra hundar, allergi, om människorna i huset är pedanter och väldigt noga med sitt hem, om någon i huset är rädd för hundar, om vi hade varit totalt oansvariga hundägare

Dom kommer att sakna våra besök
Fast vem är DU att bestämma över deras giltiga anledning? Det är ju deras hem, deras anledning.

Min hund följer ofta med mig till vänner, men det är för att han är välkommen och vännen vill ha honom där. Jag har också ställen jag besöker där han inte är välkommen, då respekterar jag det oavsett anledning. Sedan har vi ett ställe där han är välkommen, men där frun i huset är lite rädd, då håller jag naturligtvis honom borta från henne och har honom kopplad, samt tar inte med honom in i huset. Skulle hon säga att han inte får följa med oss dit mer så är det självklart okej!
Skulle inte ta med honom utan att fråga först.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 624
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 395
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023