Hundar i huset

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske har du rätt
Kanske förmänskliga jag mina hundar

Jag tycker bara att det är konstigt att inte välkomna gästerna hundar

Jag blir bara inte klok på det....

Men du måste väl förstå att inte alla tycker om dina hundar så som du gör?
De kanske luktar illa, är smutsiga, hårar i din väns ögon. Jag tycker att många andras hundar luktar väldigt illa och jag gillar inte alls att ha hår och päls överallt.
Mina egna hundar fäller inte ett endaste hårstrå (strävhåriga) och badas ca en gång per vecka, jag skulle inte klara av att ha hundar som luktar "hund".
Trots det förstår jag att andra kanske uppfattar dom som smutsiga eller jobbiga eller bara inte vill umgås med hundarna, därför frågar jag alltid om hundarna får följa med om jag nu vill ha med dom.

Jag tar aldrig med hunden hem till folk om de inte uttryckligen säger att dom vill att jag tar med hunden, och i ett sånt läge dubbelkollar jag alltid så att de är säkra på att de absolut vill ha dit hunden. Jag har en stor hund som både hårar och kan vara ivägen med sin storlek. Även om han är lugn så finns ju risken att han sveper ned och har sönder något iom att han är så stor och jag vet hur mycket jag skäms om han gör något han inte borde göra eller något dåligt händer pga honom.

Jag har full förståelse för att folk inte vill att man har med sig hundarna. Dock kan jag medge att jag uppskattar mer detaljerad information innan jag kommer. T.ex. om han får följa med in i huset eller om han får vara i hundgård, så jag har möjlighet att välja om jag, baserat på kriterierna, vill ta med hunden eller inte.

Tycker inte heller att det är konstigt. Mina hundar och jag sitter trots allt inte ihop så att bjuder man mig bjuder man automatisk dem. Sen tar jag gärna med mina hundar om jag får men i så fall frågor jag.

Nu skulle jag också normalt fråga om hundarna var välkomna, såklart... men om vännerna (som förhoppningsvis vet hur stor roll jyckarna spelar i mitt liv) frågar "va? Har du inte hundarna med dig?!" vid mitt första besök hade nog jag också tagit för givet att det var önskvärt att ta med dem vid nästa.
Och eftersom de inte är vana vid att stanna ute i hundgård hade vi fått vända vid dörren vid ett eventuellt missförstånd. Helt okej.

INGA andra folks hundar i mitt hus! Vissa jakthundar får komma men det är ett stort undantag då de är garanterat noskvalsterfria.

Men du måste väl förstå att inte alla tycker om dina hundar så som du gör?
De kanske luktar illa, är smutsiga, hårar i din väns ögon. Jag tycker att många andras hundar luktar väldigt illa och jag gillar inte alls att ha hår och päls överallt.
Mina egna hundar fäller inte ett endaste hårstrå (strävhåriga) och badas ca en gång per vecka, jag skulle inte klara av att ha hundar som luktar "hund".
Trots det förstår jag att andra kanske uppfattar dom som smutsiga eller jobbiga eller bara inte vill umgås med hundarna, därför frågar jag alltid om hundarna får följa med om jag nu vill ha med dom.
Mina hundar fäller inte, dom badas varje vecka, luktar inte något alls

Visst, dom bestämmer vem som kommer in i deras hus

Jag bestämmer vem jag i fortsättningen väljer att besöka

Jag har aldrig varit med om något sånt här, jag har själv aldrig tänkt att någon hund inte är välkommen till oss. Tanken är mig helt främmande. Därför tog jag illa vid mig

Kanske har du rätt
Kanske förmänskliga jag mina hundar

Jag tycker bara att det är konstigt att inte välkomna gästerna hundar

Jag blir bara inte klok på det....

Jag ser det som ganska självklart. Framförallt eftersom många hundar sällan är så väluppfostrade eller älskvärda som deras ägare tror att de är. Här är gästers hundar sällan välkomna. Undantag görs bara för bästa vännens flock och vänner som ska sova kvar. Husets hundar uppskattar inte besök och unghunden är inte alltid så trevlig. Jag är inte heller trevlig om besökande hund inte följer husets regler och har ingen lust att hamna i konflikt med hundägaren angående detta.

Mina egna tar jag bara med in om vi är hos bästa vännen, familjen eller om vi ska stanna över natten. Annars får de vara i bilen eller hemma. Mindre stress och jag kan umgås ostört med mina vänner. De flesta har dessutom egna hundar som inte kan släppas ihop med besökare hur som helst. Då måste grindar upp och rum stängas av. Enklare att inte ta in utomstående hundar.

En hund är en hund. Den behöver inte vara med jämt.

Nu skulle jag också normalt fråga om hundarna var välkomna, såklart... men om vännerna (som förhoppningsvis vet hur stor roll jyckarna spelar i mitt liv) frågar "va? Har du inte hundarna med dig?!" vid mitt första besök hade nog jag också tagit för givet att det var önskvärt att ta med dem vid nästa.
Och eftersom de inte är vana vid att stanna ute i hundgård hade vi fått vända vid dörren vid ett eventuellt missförstånd. Helt okej.
Tack!

Vi vågade inte ha hundarna i främmande hundgård, dom hade klättrat ut
Jag sa att vi går en runda, efter rundan va jag hungrig och då va vi tvungna att åka...

Tack!

Vi vågade inte ha hundarna i främmande hundgård, dom hade klättrat ut
Jag sa att vi går en runda, efter rundan va jag hungrig och då va vi tvungna att åka...

Jag tycker det är häpnadsväckande arrogant av dig att
1) utgå från att dina hundar alltid är välkomna hos andra
2) värdesätta dina vänner så långt att du anser att du inte vill umgås med dem för att de inte välkomnar dina HUNDAR hos sig.

Mina hundar fäller inte, dom badas varje vecka, luktar inte något alls

Visst, dom bestämmer vem som kommer in i deras hus

Jag bestämmer vem jag i fortsättningen väljer att besöka

Jag har aldrig varit med om något sånt här, jag har själv aldrig tänkt att någon hund inte är välkommen till oss. Tanken är mig helt främmande. Därför tog jag illa vid mig

Men då vet du nu i alla fall att du inte ska ta det för givet att dina hundar får följa med då de flesta faktiskt inte vill ha andras hundar i sitt hem.
Så slipper det bli en liknande situation för er igen.

Jag tänker att det faktum att jag själv har hund gör att jag ännu mindre vill ha besök av andras hundar. Det är ett fåtal jyckar som kan komma hit oanmälda, utan att jag reagerar på att det är konstigt/ohyfsat/okunnigt att släpa hit andra hundar. Min ena hund gillar inte andra hundar, så då får jag stänga undan henne, vilket känns trist i sitt eget hem.

Hundar har inte heller samma behov av umgänge som människor gör, de kan väl sitta en stund i bilen om det ändå bara är en fika.

Jag förstår inte varför man ska ta så personligt illa vid som om folk inte vill ha in ens hundar? Min hund får stanna hemma alt att jag lämnar in henne på hundpanget om vi ska bli borta över natt. Annars har jag en granne som kan rasta henne. Hunden i sig har inget nöje av att ränna runt bland främmande folk i deras hem. Jag uppskattar umgänge med mina vänner och bekanta och skulle aldrig avstå för att hunden inte fick följa med....

jag frågar alltid om mina hundar är välkommen och föredrar att andra frågar om deras är välkommen till mig, oftast är det ok för mig, har inte så många hundägare som brukar besöka mig så har rätt hyfsad koll på vad det är för hundar men jag ser det som en självklarhet att fråga om det är ok först

Hade en gång besök av ett smartskaft som drog hit tre tikar, varav en i löpen trots att han visste att det bodde en hanhund här, absolut inte uppskattat :banghead:

Jag hade en gång en sådan vän som resonerade som du. Vi hade känt varandra i 20 år när hon skaffade hund och blev en helt annan människa. Hon kunde inte förstå att hennes gullevovsing inte var lika älskad utav resten av världen. Hon hade dessutom misslyckats med att uppfostra honom, han trodde att allt var tillåtet tills hon gränsade honom. De fick komma hem till mig en gång, jag hade varit mycket tydlig med att hunden fick vara i min hall, den är på ca 8 kvm och bredvid rummet där vi var. Men hon kunde inte acceptera det utan tjatade på att hunden bara skulle få gå dit och dit och dit. Det fick han inte.
De var aldrig mer välkomna hem till mig och vi har inte haft kontakt på många år, från mitt perspektiv är det hennes förhållningssätt kring hunden som gör att jag inte kunde umgås med henne längre.

Ja, vad kan jag säga...
Helt klart har jag fått mig en tankeställare...

Det har varit intressant och lärorikt att läsa era svar

En sak vet jag med säkerhet
Det är att när tjejen frågade varför inte hundarna va med oss förra gången vi va i deras nya hus. Då ville hon att hundarna skulle varit med
Då bjöd hon mer eller mindre hundarna att komma på besök
Kanske va det hennes sambo som inte ville ha in hund i huset,

Paret har tidigare bott i lägenhet mitt i stan, då har hundarna inte kommit på tal alls

OT
Egentligen är det en konstig syn vi har på våran hundar. Dom lever så nära oss, sover i våra sängar (i vissa fall) vi gosar pussar och kelar med dom
I andra situationer är dom för skitiga, luktar, förstör så det går inte att ha dom i huset

OT
Egentligen är det en konstig syn vi har på våran hundar. Dom lever så nära oss, sover i våra sängar (i vissa fall) vi gosar pussar och kelar med dom
I andra situationer är dom för skitiga, luktar, förstör så det går inte att ha dom i huset

Det tycker jag inte. Mina hundar är i min säng. Jag pussar på och kelar massor med mina hundar, men tycker inte om att bli slickad i ansiktet av främmande hundar. Likväl som jag kan uppskatta om min partner lägger armen om mig, men inte alls om främmande gör det. Egna barn och andras ungar, du vet?

I mitt hem kan jag lämna mat framme utan att hundarna rör den. Det innebär att det ligger mörk choklad åtkomligt på soffbordet tex. Eftersom lägenheten är ganska liten så skulle det ta en besökande hund ungefär 2 sek att hitta en farlig dos mörk choklad, inom räckhåll. Få om några av hundarna i min bekantskapskrets är uppfostrade nog att inte röra sånt. Ska jag behöva hundsäkra mitt hem för att en kompis hund ska vara här på fika en timme? I don't think so!

Jag hade en gång en sådan vän som resonerade som du. Vi hade känt varandra i 20 år när hon skaffade hund och blev en helt annan människa. Hon kunde inte förstå att hennes gullevovsing inte var lika älskad utav resten av världen. Hon hade dessutom misslyckats med att uppfostra honom, han trodde att allt var tillåtet tills hon gränsade honom. De fick komma hem till mig en gång, jag hade varit mycket tydlig med att hunden fick vara i min hall, den är på ca 8 kvm och bredvid rummet där vi var. Men hon kunde inte acceptera det utan tjatade på att hunden bara skulle få gå dit och dit och dit. Det fick han inte.
De var aldrig mer välkomna hem till mig och vi har inte haft kontakt på många år, från mitt perspektiv är det hennes förhållningssätt kring hunden som gör att jag inte kunde umgås med henne längre.
Vad gjorde denna lilla hund för att du inte kunde stå ut med den en stund på dagen?

Framförallt eftersom många hundar sällan är så väluppfostrade eller älskvärda som deras ägare tror att de är.

Precis! Och/eller man helt enkelt inte har samma syn på vad som är OK beteende och inte.

Nja. Det är väl snarare så att man har känslor för sin egen hund som andra människor inte delar, vilket är helt rimligt.

Vad gjorde denna lilla hund för att du inte kunde stå ut med den en stund på dagen?

Men vadå stå ut? Varför skulle jag behöva stå ut med något jag inte uppskattar - i mitt eget hem?

Skulle aldrig få för mig att låta hundarna slicka på mig. Jag är svinallergisk, vet att de äter bajs och slickar sig på ställen jag inte vill ha kontakt med utan starka skäl.

Jag umgås med dem, på deras villkor. Inte mina. De är hundar. Inte mina mänskliga vänner. Och de SLIPPER umgås med mina vänner på våra villkor. De får vara hemma i sin egen miljö och ha det gott i sin flock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 398
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 624
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 394
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar