Hundar i huset

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tycker jag inte. Mina hundar är i min säng. Jag pussar på och kelar massor med mina hundar, men tycker inte om att bli slickad i ansiktet av främmande hundar. Likväl som jag kan uppskatta om min partner lägger armen om mig, men inte alls om främmande gör det. Egna barn och andras ungar, du vet?

I mitt hem kan jag lämna mat framme utan att hundarna rör den. Det innebär att det ligger mörk choklad åtkomligt på soffbordet tex. Eftersom lägenheten är ganska liten så skulle det ta en besökande hund ungefär 2 sek att hitta en farlig dos mörk choklad, inom räckhåll. Få om några av hundarna i min bekantskapskrets är uppfostrade nog att inte röra sånt. Ska jag behöva hundsäkra mitt hem för att en kompis hund ska vara här på fika en timme? I don't think so!
Min sambo och jag är inga slarviga skitgrisar som låter våra hundar gå bärsärkagång i människors hem. Självklart har vi full koll på dom om vi besöker någon

Men vadå stå ut? Varför skulle jag behöva stå ut med något jag inte uppskattar - i mitt eget hem?

Skulle aldrig få för mig att låta hundarna slicka på mig. Jag är svinallergisk, vet att de äter bajs och slickar sig på ställen jag inte vill ha kontakt med utan starka skäl.

Jag umgås med dem, på deras villkor. Inte mina. De är hundar. Inte mina mänskliga vänner. Och de SLIPPER umgås med mina vänner på våra villkor. De får vara hemma i sin egen miljö och ha det gott i sin flock.
Jag förstår bara inte hur mycket skada en liten hund kan göra i ett hem, så till dem milda grad att den inte är välkommen in?

Och om någon vill ha med sig sina ormar, spindlar, eller liknande, så är det självklart att de ska vara välkomna hemma hos folk? Ägaren lovar att de inte kommer att väsnas, smutsa ner eller bita någon...

Ja, bara ta med ditt marsvin, några pluttar på golvet och lite kiss är väl bara trevligt? Jag gillar ju mitt eget marsvin, så det måste väl du också göra? Och det skadar väl inte?

Våra hundar uppskattar inte andra hundar på sina domäner. Tar någon med sig hund hit måste JAG stänga in/ute våra hundar. Och nej, din hund är inte mer värd än våra. Våra bor här.
DET kan jag förstå!
Finns det hund i huset, då ska självklart hänsyn tas till den i första hand
Människor borde däremot inte ha en så avig syn på vänner och bekantas hundar

Men du förstår verkligen inte. Alla människor känner inte som du för din hund. Vissa människor kan t o m tycka illa om din hund. Och framförallt kommer de att göra det om du tar med den överallt.
Om en människa är så jäkla avig i huvudet att den ogillar en lite oskyldig hund
Då slipper hen besök från mig

Va fasen, finns det verkligen inget annat att störa sig på?

Min sambo och jag är inga slarviga skitgrisar som låter våra hundar gå bärsärkagång i människors hem. Självklart har vi full koll på dom om vi besöker någon

Dock kan er syn på väluppfostrad hund skilja från värdens syn på väluppfostrad hund. Mina hundar får vara i möblerna och gammelhunden slafsar när han dricker. Helt ok enligt mig men totalt oacceptabelt för en av mina vänner. Min bästa vän(som då välkomnar mina hundar) irriterar sig ständigt på att mina är i vägen. Hennes glider smidigt undan när någon kommer gående. Det gör inte mina. En annan väns hundar blir överdrivet fjäskiga och jag orkar bara inte ha dem fjäskandes i hasorna.

Det är alla väluppfostrade hundar, men uppfostrade enligt sin ägares norm. En norm som är väldigt individuell.

Kanske har du rätt
Kanske förmänskliga jag mina hundar

Jag tycker bara att det är konstigt att inte välkomna gästerna hundar

Jag blir bara inte klok på det....

Det later definitivt som om du formanskligar dem. Jag tycker inte nodvandigtvis att alla andras hundar ar gulliga och vill ha dem i mitt hem.

Mina hundar fäller inte, dom badas varje vecka, luktar inte något alls

Visst, dom bestämmer vem som kommer in i deras hus

Jag bestämmer vem jag i fortsättningen väljer att besöka

Jag har aldrig varit med om något sånt här, jag har själv aldrig tänkt att någon hund inte är välkommen till oss. Tanken är mig helt främmande. Därför tog jag illa vid mig

Min mamma kande "hundlukt" fran alla hundar. Alltid. Enda gang hon inte gjorde det var nar hunden var nybadad for dagen. Hon var inte direkt radd for hundar, eller rattare sagt, hon SA inte att hon var radd, men att hundar var obehagliga. Det spelade ingen roll hur sma och sota de var, hon tyckte INTE om hundar och om de slickade agaren i ansiktet tyckte hon att det var super ackligt att se.

Ja, vad kan jag säga...
Helt klart har jag fått mig en tankeställare...

Det har varit intressant och lärorikt att läsa era svar

En sak vet jag med säkerhet
Det är att när tjejen frågade varför inte hundarna va med oss förra gången vi va i deras nya hus. Då ville hon att hundarna skulle varit med
Då bjöd hon mer eller mindre hundarna att komma på besök
Kanske va det hennes sambo som inte ville ha in hund i huset,

Paret har tidigare bott i lägenhet mitt i stan, då har hundarna inte kommit på tal alls

OT
Egentligen är det en konstig syn vi har på våran hundar. Dom lever så nära oss, sover i våra sängar (i vissa fall) vi gosar pussar och kelar med dom
I andra situationer är dom för skitiga, luktar, förstör så det går inte att ha dom i huset

Fast nej, MINA hundars skit tar jag reda pa ... andra far ta reda pa skiten efter sina hundar. Jag skulle absolut inte ta med mina hundar till nagon utan att den uttryckligen bad mig ... och da skulle de stackarna fa ligga plats medan vi var dar. Jag vill verkligen inte att mina hundar blir ansvariga for att nagot gar sonder (det racker ofta men en svansviftning) Mina hundar har det battre hemma an att ga med om jag ska bort pa fika.

Jag skulle inte heller uppskatta om nagon tog med hundar till mig da jag da skulle vara tvungen att antingen agna fika stunden at att kora hundtraning for att se till att alla hundar skoter sig eller stanga undan mina och lata gastens hundar harja fritt.

Jag förstår bara inte hur mycket skada en liten hund kan göra i ett hem, så till dem milda grad att den inte är välkommen in?

Tja, den kan reta upp husets hundar så man hamnar i konflikt och måste ryta i. Den kan repa golvet, sätta smutsiga tassar i soffan, vifta ned saker med svansen, försöka slicka på värden, tvätta sig (ett ljud jag inte tål) eller helt enkelt göra så att besökaren ägnar hela sin uppmärksamhet åt hunden och vad ska man då umgås för.

DET kan jag förstå!
Finns det hund i huset, då ska självklart hänsyn tas till den i första hand
Människor borde däremot inte ha en så avig syn på vänner och bekantas hundar
Varför måste man älska vänner o bekantas hundar?

Nu finns ingen anledning att börja tramsa
Vem flamsar i tråden?

Varför skulle folk vara aviga i huvudet för att de inte vill släppa in andras hundar i sitt hem? Vad har skuld/oskuld med saken att göra?

Och du tror inte att det finns en anledning till varför folk inte har hund då? Med tanke på att du kan acceptera att andra hundägare inte vill ha din hund i deras hem, men du tycker folk som inte äger någon hund är helt "aviga i huvudet" när de säger ifrån?

Jag tycker oftast hundägares hus luktar mer än andra, hundar smutsar ALLTID ner (spelar ingen roll hur renliga de är, de kommer utifrån ändå), jag har ingen lust att hundsäkra mitt hem för att DU tycker att din hund är välkommen överallt och som sagt, det är MITT hem, inte din hunds.

Helt ärligt är jag glad över att jag inte har folk som dig i min närhet. Inte släpar jag med min häst när jag kommer på besök och tror det är ok att den följer med in eller får äta upp vännernas trädgård medan vi fikar. Trots att det bara är en oskyldig liten häst.

Herregud
Det här blir ju bara värre och värre

Får hundar vara hundar?
Har hundar en självklar plats i våra liv?
Får hundar synas eller höras öht?

Stackars hundar...:cry:

Herregud
Det här blir ju bara värre och värre

Får hundar vara hundar?
Har hundar en självklar plats i våra liv?
Får hundar synas eller höras öht?

Stackars hundar...:cry:

Ja, de får ha plats i våra (sina ägares liv). Själv gör jag inget annat än jobbar och tränar hund. De får även ta plats i samhället. Man kan dock inte kräva att de ska få ta plats i vännernas liv. Det är inte ett dugg synd om hundarna för det. De har noll och inget behov av att fika.

Och hundar vara hundar, det är ju just vad din inte tillåts vara när du förmänskligar den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 398
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 624
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 394
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar