Hundar i huset

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skämtar du med mig?
Du motar morbror i dörren?

Jaha, där ser vi var skillnaden ligger.

Då får vi nog vara överens om att vi inte är överens

Men- jag tror eftersom vi är människor som har ordets förmåga så skulle aldrig den där morbror Benny bli medbjuden till mig eftersom han antagligen vet att jag inte gillar honom. Bra så?
Människor är väldigt olika ,speciellt hundfolk-både till det bättre och sämre har jag märkt. Men nånstans måste vi ha respekt för vad andra tycker.

Om det hade varit jag, då hade jag kompromissat i den situationen och välkomnat hunden in.

Det tror jag dom flesta hade gjort
Kompromiss: jämkning, ömsesidig eftergift.

Det var ju just det dom gjorde? Erbjöd en kompromiss, hundarna kan få sitta i hundgård. Det är ingen kompromiss att släppa in hundarna i sitt hem när de inte vill ha hundarna där, var är din eftergift då?

Det måste man ha förståelse för! Många, både barn och vuxna, är ovana vid djur och vet inte hur man ska bete sig. Min dotter är van vid djur och får hon information att hunden X inte gillar barn så respekterar hon det men det betyder inte att hundens ägare vill släppa in henne i huset för det.

För jösse namn, jag har själv svårt för barn och ryser inombords när dottern tar med sig kompisar hem. Sen får dottern hålla koll så att kompisen inte ska springa efter hund och katt hela tiden. Hunden är snäll mot barn men blir ibland lite för livlig för barn som inte är vana vid hundar. Katten är snäll, på sitt sätt, men är en fighter som gärna busar och biter i handen när de ska klappa och sånt. Min dotter är van vid det men andra barn är det definitivt inte. Helst hade jag inte släppt in andra barn öht :cautious:

Jag har aldrig sagt att jag ska bestämma i deras hem
Deras trista beteende gör att jag inte vill dit igen
Giltig anledning vore, en annan hund i huset som ogillar andra hundar, allergi, om människorna i huset är pedanter och väldigt noga med sitt hem, om någon i huset är rädd för hundar, om vi hade varit totalt oansvariga hundägare

Dom kommer att sakna våra besök
Ha ha du är så skön.★★★★★★underhållare av rang :-D

Ok @Lampan, jag kan förstå att du missförstod din numera fd vän att det var ok att ta med dig hunden när ni åkte dit eftersom hon nämnde den förra gången ni var där, men det hade ju även kunnat varit så att ni hade blivit tillsagda att använda hundgården även den gången om hunden hade varit med, det finns ju inget som säger att det hade varit ok att ta med den in då heller.

När det blev bestämt att ni skulle komma, frågade du innan om det var ok att ta med dig hunden? Jag åker inte hem till någon, även om jag känner dem väl, utan att kolla om hunden får följa med eller inte. Är det ett kortare besök får han vänta i bilen om det inte är kallt och vi ska åka vidare sen, annars får han vänta hemma.

Vad sa din fd vän när hon erbjöd dig att använda hundgården medan ni fikade? Beordrade hon dig att ta din stinkande, ouppfostrade lopphög och stänga in den eller dra åt helvete? Eller sa hon snällt att den kunde sitta i hundgården då de inte ville den skulle komma med in och du fick inget svar när du frågade varför?

Hur förklarade du för din fd vän att du inte ville lämna hunden i bilen eller i hundgården? Sa du någonting alls eller gick du kränkt iväg och sedan demonstrativt satte dig i bilen och åkte hem med förklaringen att om inte hunden fick följa med in så har du satt din fot hos henne för sista gången?

Jag kanske är trög, men jag förstår inte svaret.

Har själv inga vänner som sitter ihop med andra, varken barn, partner, djur eller andra vänner. Bjuder jag någon förutsätter jag att det är den jag bjuder som kommer, inte fem ytterligare personer/djur.
Nej då kanske du är trög vad vet jag. Jag tycker att om man enbart bjuder in en vän så gör man det, bjuder man in familjen, alltså alla som sitter ihop, då bjuder man även in män barn och hundar om man inte säger annat. Alla som sitter ihop, annars så bjuder man in enskilt en vän just.

OK, du anser att man anger i inbjudan alla som INTE är medbjudna. Istället för att ange vilka som ÄR välkomna?

Bakvänt.

Undrar om det är samma för Nobelfesten? Lär bli lång inbjudningskort...
Snälla läs. Bjuder man in och säger att familjen är välkommen så bjuder man enligt mig in just familjen, vet man att familjen har hundar så får man isåfall tycker jag säga att snälla ta inte med hundarna helst. Precis som ifall man bjuder in familjen och dom har barn, då säger man att dom bör inte följa med om man inte vill ha med dom.

Annars om det är just en enskild vän man bjuder in så är det en annan sak, då är det inte självklart att alla andra följer med. Det har aldrig blivit missförstånd med mina vänner när jag bjudit in en enskild i familjen för en kväll, den har lämnat både barn och hundar hemma då. Har den vart hemma ensam med hunden av någon anledning har den sagt det att jag har hunden så jag kan inte, om det inte är okej att den hänger på.

Det är så mycket enklare om du läser vad jag skriver istället för att jag ska upprepa allting. Låtsas inte vad dummare än vad du är då jag mycket väl tror du vet vad jag menar.

Här bor hundar i hundgårdar, hästar i hagar med ligghall, kaniner i box med utegård, fasaner i hägn, höns i hönsgård och folk i boningshuset.

Alla är välkomna men inga djur i boningshuset då jag har släkt och vänner med kraftig allergi, (ja några känner av att ett djur har varit inne) undantag görs när våra egna djur av någon anledning behöver vara inne.

Ser inte det som någon förlust att bli av med en vän som tycker jag är elak som inte vill ha in deras djur i huset.

Du anklagar mig för att vara dum, eftersom du TROR du vet vad jag fattar.

Nytt bottenrekord?
Snarare du som kör med bottenrekord här. Du låtsas inte förstå för att du vill dumförklara mig, du förstår så väl vad jag menar med att hundar inkluderas i familjen och att en enskild person just är en enskild person utan familjemedlemmar.

Jag skrev tydligt vad jag menade med familj vs enskild person och du låtsas vara dum nog och inte förstå.

Snarare du som kör med bottenrekord. Du låtsas inte förstå för att du vill dumförklara mig, du förstår så väl vad jag menar med att hundar inkluderas i familjen och att en enskild person just är en enskild person utan familjemedlemmar.

Du syftar på och grundar ditt uttalande på något som du anser vara allmänt vedertaget (alla hundar är alltid familjemedlemmar). Det är att föra ett resonemang utifrån ett osant påstående. Och därmed faller hela din teori.

Jag ser inte hundarna som familjemedlemmar. De är hundar. Helt fristående från familjen. jag gillar dem, respekterar deras natur och deras behov. Men de är inte familj.

Du syftar på och grundar ditt uttalande på något som du anser vara allmänt vedertaget (alla hundar är alltid familjemedlemmar). Det är att föra ett resonemang utifrån ett osant påstående. Och därmed faller hela din teori.
Snälla du, för mig är hundar familjemedlemmar, vad du anser skiter jag i. För mig och alla andra i min omgivning vilket är ganska många så är hundar en del av en familj.
Jag ser inte hundarna som familjemedlemmar. De är hundar. Helt fristående från familjen. jag gillar dem, respekterar deras natur och deras behov. Men de är inte familj.
Jaha, och? Jag har skrivit att jag anser dom är familjemedlemmar och du anser att dom inte är det. Inget mer med det.

Alla som jag känner känner även mig, kanske förvånande för dig att vänner vet vad en vän anser om familjens hundar. Jag står mina vänner närmre än vad du står dina uppenbarligen isåfall. Jag vet vilka som inte vill ha hundar med och vilka som det är helt okej med. För jag känner mina vänner och dom jag bjuder in till mig och tvärtom.

Är det en ny person jag inte känner, så frågar jag alltid om hunden är välkommen då den lika gärna annars kan vara allergisk eller vad som helst, den kanske inte ens vet om att jag har hund.

Måste flika in att jag verkligen uppskattar popcornpotentialen i den här tråden.

:D:laugh::angel:

Borde vi snart kunna landa i att det är fint att respektera reglerna hos den vars hus/bjudning/fest/bil man är inbjuden till, acceptera att det är DERAS regler som gäller (inte mina) OCH att alla har olika regler.

Det är dessutom smart att räta ut frågetecken INNAN man kommer dit med en flock hundar, minst en morbror, några barn och ett gulligt marsvin.

Till mig är man generellt välkommen att ta med hunden, om man vill. Anser jag däremot att det inte fungerar, så talar jag om det.

Visst, jag ser min hund som en familjemedlem men jag förutsätter inte att den eller mina familjemedlemmar katterna ska släpas runt på när jag hälsar på vänner eller ses på en fika ute. Att jag räknar katterna och hunden som en del av min familj betyder ju inte att andra bjuder in dem bara för att jag är bjuden.

Precis. Hit är barn, rent krasst, inte välkomna. Därför att i det här hemmet bor det hundar (och folk ;)) som har väldigt svårt för barn. Ska det komma in barn här så måste jag stänga ute hundarna.
Om du motar dina gästers barn i dörren, då tycker jag du är otrevlig

Alltså, du är för lustig! :D

"Om ni inte tänker som jag så tänker ni väldigt svartvitt! :grin:"

På vilket sätt har mina svar varit onyanserade? Jag har påpekat att det finns många olika sätt att se på hundar, välkomnande och ens hem, och att det inte är något fel på att man ser saker på olika sätt.

Och japp, det är jag som tycker att alla måste hålla med mig annars har de feeeeeeeel! :laugh:
Jag tycker det är otrevligt att mota gästers hundar i dörren
Mer nyanserad än så kan jag inte vara

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 624
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar