Hundar i huset

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hundar i huset är en ynka liten grej FÖR DIG. För dig. Dig. Du tycker så.

Det betyder inte att du kan bestämma hur stor eller liten grej det är för någon annan. Att du alls försöker borde ge dig en eller ett par hundra tankeställare.
Oavsett, så är vi och det paret VÄLDIGT olika i hur vi förhåller oss till nya oväntade situationer.
Vi prioriterar också tydligen helt olika
För mig är det totalt oacceptabelt att man motar sina gäster i dörren.
Dom tyckte å sin sida att det viktigaste va att inte hundarna kom innanför tröskeln. Det har dom ju all rätt att tycka
Jag har all rätt att tycka att det är otrevligt.

Kom gärna med en lösning på problemet
Jag är idel öra
Hur skulle vi gjort?

Frågat innan besöket om det är okej att ta med hundarna :up:

Via nya bekantskaper frågar jag alltid om det är okej att ta med barnen, till de andra i min bekantskapskrets så vet jag vilka som helst inte vill ha med barnen. Tex min närmaste vän vill inte ha hem småbarn, inget jag tar illa upp av. Hennes hem, hennes val :) Jag har valt att skaffa barn men behöver inte påtvinga min omgivning dem även om de är de bästa jag har. Andra människor tycker inte samma sak :)

Oavsett, så är vi och det paret VÄLDIGT olika i hur vi förhåller oss till nya oväntade situationer.
Dom tyckte å sin sida att det viktigaste va att inte hundarna kom innanför tröskeln. Det har dom ju all rätt att tycka

Och för mig är ditt sätt att bete dig som gäst direkt chockerande, hade jag en kompis som betedde sig så så hade jag inte bara omvärderat vänskapen utan blivit direkt orolig för vilken typ av människor jag omger mig med.

Frågat innan besöket om det är okej att ta med hundarna :up:

Via nya bekantskaper frågar jag alltid om det är okej att ta med barnen, till de andra i min bekantskapskrets så vet jag vilka som helst inte vill ha med barnen. Tex min närmaste vän vill inte ha hem småbarn, inget jag tar illa upp av. Hennes hem, hennes val :) Jag har valt att skaffa barn men behöver inte påtvinga min omgivning dem även om de är de bästa jag har. Andra människor tycker inte samma sak :)
Det tåget hade ju tyvärr redan gått...
Pga missuppfattning, så va hundarna med.
Jag gör nog inte om misstaget igen.
:)

Och för mig är ditt sätt att bete dig som gäst direkt chockerande, hade jag en kompis som betedde sig så så hade jag inte bara omvärderat vänskapen utan blivit direkt orolig för vilken typ av människor jag omger mig med.
Vad gjorde jag som (icke) gäst som chockar dig?

När jag ställs inför en oväntad situation så gör jag vad jag kan för att hitta en lösning. Ibland går det inte helt men de hade ett förslag. Om ditt beteende var ens lite som du uppfattas i tråden förstår jag att det blev en konstig stämning. De motade inte dig. Det var dina hundar som inte var välkomna in. Det handlar inte om att de gjort något som är oacceptabelt, att de inte är måna om sina gäster etc... Du dömer hårt för skäl du inte vet och som de inte har något tvång att redovisa.

Jag tänker att det är bäst att fråga första gången man vill ta med hundarna hem till folk. Jag frågar i princip alltid förutom till typ mamma. Tar det inte för givet hos någon.
Sen uppskattar jag såklart om hundarna är välkomna.

Ställer orimliga krav/förväntningar och surnar ihop totalt när du inte får som du vill. Dömer ut mig som värd som tramsig och revirpinkande (mm... :meh:) för att jag har andra regler hemma än du har, tjurar hem igen och tänker minsann aldrig komma tillbaka heller, så det så! :arghh:
:meh:
:D
Tjurar och tjurar...
Nä, så illa va det väl inte :confused:

Nu har ju hela grejen ältats, stötts och blötts i denna tråden
Hade jag inte skrivit tråden hade jag glömt hela händelsen med ett ryck på axlarna.
*kort minne*

Det är tramsigt att inte kunna improvisera ibland, det tycker jag
Om någon skulle varit chocka över synen på hur man behandlar sina vänner är det väl jag
Det är ju jag som funderar på hur man är funtad när man stänger dörren framför sina gäster?

Hade DU inte tillåtit dina gäster komma in om dom hade missuppfattat något i er kommunikation ?

:D
Tjurar och tjurar...
Nä, så illa va det väl inte :confused:

Nu har ju hela grejen ältats, stötts och blötts i denna tråden
Hade jag inte skrivit tråden hade jag glömt hela händelsen med ett ryck på axlarna.
*kort minne*

Det är tramsigt att inte kunna improvisera ibland, det tycker jag
Om någon skulle varit chocka över synen på hur man behandlar sina vänner är det väl jag
Det är ju jag som funderar på hur man är funtad när man stänger dörren framför sina gäster?

Hade DU inte tillåtit dina gäster komma in om dom hade missuppfattat något i er kommunikation ?

Det är inte illa att vara så dömande som du varit i den här tråden, mot en kompis? Det är inte att tjura att bestämma sig för att aldrig hälsa på igen?

Ja, det är ju du som funderar på hur man är funtad. Bara du. Din vän har säkert inga egna funderingar efter den här upplevelsen, eller? Du kan bara inte vara så egocentrerad som du framstår i tråden, nog förstår du att andra har egna upplevelser, tankar och känslor?

Din kompis tillät DIG att komma in. Du verkar på allvar inte kunna förstå gränserna mellan separata individer? :confused:

Om jag låtit en kompis komma in eller inte beror på en massa saker. Jag är rätt säker på att det skulle gå att ställa upp en teoretisk situation där jag tyvärr inte kan gå med på att en kompis kommer in pga ett eller annat missförstånd. (Det skulle definitivt räcka med att jag ansåg att det fanns en rimlig anledning, varför i hela fridens tider skulle jag behöva gå efter någon annans rimlighet hemma hos mig?) Frågan är ju dock hur man går vidare. Blir någon av oss förbannad över missförståndet, då är det ju det som är problemet. Inte att det alls uppstod.

Men ja, jag bestämmer faktiskt vem som kommer in hemma hos mig och inte. Jag ser inget konstigt med det alls. O_o

Du kunde bett din vän om ursäkt för att du missuppattat situationen iaf innan du drog där ifrån.
När det va uppenbart att misstag hade gjorts
Så gick vi istället en runda med hundarna.
Det va egentligen ingen stor grej alls.
Sen åkte vi hem
På väg hem tyckte vi båda att det va märkligt att paret gjorde så
Jag tog illa vid mig och tyckte det hela va otrevligt
Jag skrev tråden här och allt som skrivs här hystas upp till orimliga proportioner
Det va inte just att hundarna inte va välkomna in som jag tycker är illa
Det är parets sätt att hantera situationen som uppstått jag tycker är illa.

Gjorde de verkligen det? Och om de gjorde det, varför erbjöds då hundgården?

Om jag inte vill ha gästernas hund i mitt hus så hade jag meddelat det. (Vilket är så jag uppfattar har skett.) Vad gästen sen gör med informationen är ju upp till denne.

Sen åkte vi hem
Jag skrev tråden här och allt som skrivs här hystas upp till orimliga proportioner

Hur tycker du att de skulle hanterat att du tog med dig dina hundar utan att kolla att det var okej med dem då?

Sen åkte vi hem
Fast det är ju ingen annan än du själv som fått tråden att "hystas upp till orimliga proportioner" det är ju det du har skrivit och hur du uttrycker dig som gör det.
Jag har fortfarande svårt att förstå vad det är de gjorde som är så hemskt, hur skulle de annars ha hanterat situationen tycker du? De erbjuder dig ju ett alternativt ställe att låta hundarna vistas på, och de gick med på att gå en promenad istället som du föreslog. Vad mer begär du? Varför tar du illa upp av det? Jag tycker att det säger mer om dig än om dom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 624
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar