Hundar i huset

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oavsett, så är vi och det paret VÄLDIGT olika i hur vi förhåller oss till nya oväntade situationer.
Vi prioriterar också tydligen helt olika
För mig är det totalt oacceptabelt att man motar sina gäster i dörren.
Dom tyckte å sin sida att det viktigaste va att inte hundarna kom innanför tröskeln. Det har dom ju all rätt att tycka
Jag har all rätt att tycka att det är otrevligt.

Men hundarna var ju inte hennes gäster?
Och vad sjutton sa människan som var så vansinnigt otrevligt?
Hon verkar ju betett sig som en riktig ragata enligt dig?

Det är inte illa att vara så dömande som du varit i den här tråden, mot en kompis? Det är inte att tjura att bestämma sig för att aldrig hälsa på igen?

Ja, det är ju du som funderar på hur man är funtad. Bara du. Din vän har säkert inga egna funderingar efter den här upplevelsen, eller? Du kan bara inte vara så egocentrerad som du framstår i tråden, nog förstår du att andra har egna upplevelser, tankar och känslor?

Din kompis tillät DIG att komma in. Du verkar på allvar inte kunna förstå gränserna mellan separata individer? :confused:

Om jag låtit en kompis komma in eller inte beror på en massa saker. Jag är rätt säker på att det skulle gå att ställa upp en teoretisk situation där jag tyvärr inte kan gå med på att en kompis kommer in pga ett eller annat missförstånd. (Det skulle definitivt räcka med att jag ansåg att det fanns en rimlig anledning, varför i hela fridens tider skulle jag behöva gå efter någon annans rimlighet hemma hos mig?) Frågan är ju dock hur man går vidare. Blir någon av oss förbannad över missförståndet, då är det ju det som är problemet. Inte att det alls uppstod.

Men ja, jag bestämmer faktiskt vem som kommer in hemma hos mig och inte. Jag ser inget konstigt med det alls. O_o
Helt ärligt
Kan jag inte tänka mig någon situation där jag motar och inte släpper in en kompis
Ingen situation alls.
Vad skulle det vara för situation?
Jag kan inte komma på något...:idea:

I detta fallet blev vi motade samtidigt som hundarna i läget vi va så hängde vi ju ihop...

Helt ärligt
Kan jag inte tänka mig någon situation där jag motar och inte släpper in en kompis
Ingen situation alls.

I detta fallet blev vi motade samtidigt som hundarna i läget vi va så hängde vi ju ihop...

Behövs det något annat skäl än att det inte var aktuellt att släppa in hundarna? Om det sen beror på allergi hos kommande gäster, nystädat eller helt enkelt ovilja att ha hundarna inomhus spelar ju ingen större roll.

Jag tar inte med mig varken sambo eller barn om de inte är specifikt inbjudna.
Inte hunden, katterna eller hästarna heller.

Och även om vi har hund numera så skulle jag inte uppskatta om det togs för givet att främmande hundar skall med in i huset.
Katterna skulle inte uppskatta det.
Frågan är om du skulle mota dom i dörren?

Det är tramsigt att inte kunna improvisera ibland, det tycker jag
Om någon skulle varit chocka över synen på hur man behandlar sina vänner är det väl jag
Det är ju jag som funderar på hur man är funtad när man stänger dörren framför sina gäster?

Jag har en orm. Inte särskilt stor, helt ofarlig och definitivt mer skraj för människor än vad de flesta är för henne. Många är nyfikna och frågar om henne, tittar på bilder och tycker hon är söt, men jag tvivlar på att det finns särskilt många som hade släppt in oss i deras hem om jag stått på tröskeln med ormen runt armen. I bästa fall hade de nog undrat (utöver om jag fått en hjärnblödning) om hon kanske kunnat vara i en vältejpad plastlåda under tiden.

Hon fäller inte, är helt allergivänlig, kan inte ställa till med någon oreda, är helt harmlös och är en del av min familj. Varför skulle hon inte accepteras i andras hem? Det är väl bara att improvisera lite?

:banghead:

Jag tar inte med mig varken sambo eller barn om de inte är specifikt inbjudna.
Inte hunden, katterna eller hästarna heller.

Och även om vi har hund numera så skulle jag inte uppskatta om det togs för givet att främmande hundar skall med in i huset.
Katterna skulle inte uppskatta det.

Nej, jag frågar alltid först. Men om det skulle uppstå missförstånd och dottern är med trots att husägaren inte önskar det så hade jag ändå inte reagerat på det här sättet. Hundarna i TS fall känns orimligt förmänskligade.

Jag har en orm. Inte särskilt stor, helt ofarlig och definitivt mer skraj för människor än vad de flesta är för henne. Många är nyfikna och frågar om henne, tittar på bilder och tycker hon är söt, men jag tvivlar på att det finns särskilt många som hade släppt in oss i deras hem om jag stått på tröskeln med ormen runt armen. I bästa fall hade de nog undrat (utöver om jag fått en hjärnblödning) om hon kanske kunnat vara i en vältejpad plastlåda under tiden.

Hon fäller inte, är helt allergivänlig, kan inte ställa till med någon oreda, är helt harmlös och är en del av min familj. Varför skulle hon inte accepteras i andras hem? Det är väl bara att improvisera lite?

Du är varmt välkommen hem till mig :D

Nu vet jag ju inte hur du brukar göra med din orm...?

Om du hade för vana att ta med ormen på utflykter, promenader. Så hade du om du varit min kompis välkommen med ormen på besök.
Varför skulle du inte få ta med dig den?

Näää, jag kan fortfarande inte komma på någon situation där jag skulle neka en kompis att komma in...ingen ...

Tillägger att jag känner ingen som äger en orm, så det är inte aktuellt i nuläget

När det va uppenbart att misstag hade gjorts
Så gick vi istället en runda med hundarna.
Det va egentligen ingen stor grej alls.
Sen åkte vi hem
På väg hem tyckte vi båda att det va märkligt att paret gjorde så
Jag tog illa vid mig och tyckte det hela va otrevligt
Jag skrev tråden här och allt som skrivs här hystas upp till orimliga proportioner
Det va inte just att hundarna inte va välkomna in som jag tycker är illa
Det är parets sätt att hantera situationen som uppstått jag tycker är illa.
Ingen big deal?
Du startar en tråd på ett forum om dina vänner och skriver att du aldrig mer ska besöka dom varken med eller utan hund.

Hur är det egentligen?

Ingen big deal?
Du startar en tråd på ett forum om dina vänner och skriver att du aldrig mer ska besöka dom varken med eller utan hund.

Hur är det egentligen?
Ingen big deal?

Hur är det egentligen?

Där och då va det ingen stor grej
Visst tappade jag hakan lite, när jag insåg misstaget

Du vet hur det kan vara...efter en stund börjar man tänka på saken som hänt och det inträffade ter sig allt mer märkligt.
Man tänker på hur man själv skulle gjort i den sitsen.

Helt ärligt
Ingen situation alls.

Fast tidigare i tråden har du skrivit att det finns giltiga anledningar att inte släppa in en hund. Giltiga enligt dig, vill säga. Om jag inte minns fel var det allergi, rädsla, att det fanns egna hundar i huset som inte välkomnade nya hundar, och en del annat. Vad hade du gjort då, om du hade en giltig anledning att inte släppa in någon?

Och kan du kanske tänka dig att din lista över giltiga anledningar kan skilja sig från andras listor över giltiga anledningar, och att det är helt och fullt tillåtet att det förhåller sig så?

Vad hade hänt om någon dykt upp hemma hos dig som antagit att det var självklart att gäster inte utsätts för hundar på något sätt? Inga hundar inom syn- eller hörhåll, ingen lukt, inget hår, inga tecken på hund. De tänker minsann inte komma in om inte detta uppfylls, det var helt självklart för dem att hundägare ordnade det så när de bjöd hem icke hundägare, vaddå, tänker du inte släppa in dem, eller?! :eek:

Nu vet jag ju inte hur du brukar göra med din orm...?

Om du hade för vana att ta med ormen på utflykter, promenader. Så hade du om du varit min kompis välkommen med ormen på besök.
Varför skulle du inte få ta med dig den?

Näää, jag kan fortfarande inte komma på någon situation där jag skulle neka en kompis att komma in...ingen ...

Tillägger att jag känner ingen som äger en orm, så det är inte aktuellt i nuläget

Men bara för att DU känner att jag plus orm är välkommen så måste du väl ändå kunna inse att ANDRA inte delar din uppfattning och respektera det?

Dina bekanta erbjöd en lösning för att kunna umgås trots att hundarna var med, de slog ju inte igen dörren i ansiktet på dig. Eller har jag missat något?

Där och då va det ingen stor grej
Visst tappade jag hakan lite, när jag insåg misstaget

Du vet hur det kan vara...efter en stund börjar man tänka på saken som hänt och det inträffade ter sig allt mer märkligt.
Man tänker på hur man själv skulle gjort i den sitsen.
Vet du vad. Om du är så känslig runt dina hundar tycker jag faktiskt att det är din skyldighet att ha ett fordon där du kan lämna hundarna en stund.
Du kan väl för jösse namn inte tro att andra ska dansa efter dina önskemål bara för att du råkar ha fel bil, inte checkat av innan om hundarna kunde åka med eller för att du har åkt långt enligt dig.

Mycket olyckligt att det blev ett missförstånd om huruvida hundarna fick följa med eller ej. Både för dig och din kompis.
Man försökte göra det bästa av den jobbiga situationen och erbjöd en lösning i form av att ha hundarna i hundgården.
Den lösningen fungerade inte för dig så du tackade nej.
Ni gick en promenad istället för att fika - ni fick ändra planerna men kunde ändå umgås ihop med hundarna närvarande tack vare det.
Så jag ser verkligen inte vad problemet är?
Det blev inte som ni planerat. So what? Sådant händer, shit happens. Livet går vidare. Varför sura över en sådan sak?
Du kan inte ändra en persons sätt att tänka, resonera och reagera. Vad som är rimligt för den ena är det inte för dig. Men så är det här i livet. Alla är vi olika, alla tänker och agerar olika.
Du kan bara ändra på sig själv och dina känslor och reaktioner.
Du uppfattade din vän som otrevlig, vännen hade dock säkerligen inget uppsåt i att vara otrevlig.
Situationen var lika jobbig för vännen som för sig.
Dags att släppa det nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 624
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2