Hundar i huset

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lampan

Trådstartare
Nu vet jag inte om det är jag som är fånig och överreagerar?

Vi va bjudna hem på fika hos ett par i eftermiddag När vi är där, säger paret att hundarna som vi har med oss kan vara ute i hundgården (kvarlämnad av förre ägaren) Våra hundar är inte välkomna in i huset.

Jag vet inte varför, jag får en klump i magen och vill bara därifrån.
Ingen i huset är allergisk, paret är inte pedanter, dom är inte heller hundrädda.
Jag tycker paret va otrevliga som inte välkomnade våra hundar, jag uppfattade det som förolämpande att våra (rena) hundar inte fick komma in.

Överreagerar jag?

Vi va bjudna hem på fika hos ett par i eftermiddag När vi är där, säger paret att hundarna som vi har med oss kan vara ute i hundgården (kvarlämnad av förre ägaren) Våra hundar är inte välkomna in i huset.

Ingen i huset är allergisk, paret är inte pedanter, dom är inte heller hundrädda.
Jag tycker paret va otrevliga som inte välkomnade våra hundar, jag uppfattade det som förolämpande att våra (rena) hundar inte fick komma in.

Överreagerar jag?

Ja.

Varför ska folk släppa in andras hundar i sitt hem? Rent krasst skitar hundar ner, och de allra flesta är ouppfostrade och förstör saker. Jag bor med fyra hundar, men vill ändå inte att gästerna tar för givet att de kan ta med sina hundar in oinbjudet.

Det är väl skitbra att ha tillgång till en hundgård under tiden!

Likaså förväntar jag mig aldrig att ta med mina hundar in när jag är på besök.

Frågade du om hundarna kunde följa med?
Inte alla som vill ha hundar hem till sig. Om hon skulle veta att du tänkte ha med dig dem så kunde hon påtalat det tidigare så ni kunde hittat hundvakt åt dem medan ni var hos dem.

Jag själv hade inte uppskattat om det kom fram att hundarna inte var välkomna först när jag var på plats. Mina hundar är inte vana vid att sitta i hundgård och skulle mest troligt bli väldigt stressade av att sitta i en främmande hundgård. Hade däremot inte tagit för givet att hundarna var välkomna hem till andra, om de inte varit med hemma där förut. Innan jag ska hem till någon ny så frågar jag därför om det är ok att hundarna är med. Är det inte ok, då skaffar jag hundvakt eller lämnar dem hemma (beroende på hur länge jag ska vara borta).

Alla vill inte ha hund i huset. Det har jag full förståelse för. Deras hus, deras regler och det är helt upp till mig som gäst att rätta mig efter dem om jag vill vara där på besök.

Kan tillägga att mina hundar är väldigt renliga, knappt hårar och inomhus ligger de och sover (eller ja, inte valpen som jag har nu, men hon är ju just valp...). Tar ändå inte för givet att det är ok att de följer med överallt.

Överreagerar jag?

Ja, det tycker jag.

Mina (små, rena, icke fällande) hundar tar jag aldrig för givet att de är välkomna hemma hos någon annan, och tar aldrig med dem utan att först fråga.

Jag uppskattar inte heller om någon tar för givet att deras hundar får komma in hemma hos oss.

Överreagerar jag?

Verkligen.

Det finns mängder av anledningar att inte vilja ha (andras) hundar i huset, tex gillar inte hund, hundar smutsar ner, rädd om golv/möbler, tycker hundar luktar illa, vill ha gästernas uppmärksamhet på besöket istället för på hundarna, vill undvika konflikter om hundar och hunduppfostran, vill göra/äta/lyssna på något som kanske inte passar att göra runt hundar, osv. Men till syvende och sist spelar anledningen inte någon som helst roll, de behöver inte ange någon anledning alls. Det är deras hus, anta aldrig att dina hundar är välkomna hos andra. Varför skulle de vara det, egentligen?

Tack för svar...och perspektiv

Förra gången vi va där hade vi inte hundarna med oss
Tjejen frågade då - Va, har ni inte hundarna med er ?

Ni har säkert rätt, jag överreagerar

Våra hundar är våra gosingar, att dom behandlas som något skitigt man inte kan ha inomhus, tycker jag är tråkigt.
Jag tar illa vid mig...

Våra hundar är våra gosingar, att dom behandlas som något skitigt man inte kan ha inomhus, tycker jag är tråkigt.
Jag tar illa vid mig...

Frågade du om hundarna fick följa med?

Jag tar illa vid mig...

Jag hade förstått den reaktionen om det handlat om min dotter. Om min hund, nix. Hon är väldigt lydig och förstör inte, klättrar i möbler eller dylikt. Men likt förbaskat hårar hon ner och hon är definitivt smutsigare än vad jag själv är. Inte en chans att jag tar för givet att hunden får följa med hem till folk utan jag frågar innan. (Undantaget mina föräldrars hus :p )

Jag tar illa vid mig...

Fast det är ju knappast att göra hundarna en tjänst, att förmänskliga dem. Jag tycker det hade varit suveränt att ha medhavda hundar i hundgård.

Blir fullständigt förstummad de mycket få gånger folk tror de kan ta med sina hundar till oss. Varför i hela världen skulle vi vilja ha andras hundar hos oss?!

Eftersom hon frågade varför hundarna inte följde med förra gången
Trodde jag att hon ville att dom skulle följa med.

Det kändes som hon tyckte det va en självklarhet att dom va med.

Jag måste ha gjort en total missbedömning

Fast att fråga om de inte är med är inte samma sak som att vilja ha dem i huset

Vi tar inte ens hem hundarna till familj och släkt utan att fråga även fast 99% av gångerna så är det ok. De kan ju faktiskt just den dagen ha en anledning till att säga nej eller bara inte vara sugen på att umgås med dom.

Fast det är ju knappast att göra hundarna en tjänst, att förmänskliga dem. Jag tycker det hade varit suveränt att ha medhavda hundar i hundgård.

Blir fullständigt förstummad de mycket få gånger folk tror de kan ta med sina hundar till oss. Varför i hela världen skulle vi vilja ha andras hundar hos oss?!
Kanske har du rätt
Kanske förmänskliga jag mina hundar

Jag tycker bara att det är konstigt att inte välkomna gästerna hundar

Jag blir bara inte klok på det....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 398
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 624
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 394
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Autistisk bror
  • Textilåtervinning