T

tamsan

Hm, hur ofta behöver man egentligen gå ut med hunden?.
Enligt shk,eller vad det heter, så måste dom gå ut var 5 timme?
Hur klarar ni alla av det? jag tänker på om man jobbar osådär? åker ni hem på lunchen då och släpper ut dom då eller?::angel:
 
Sv: Hund!

man ser till att ha hundvakt, eller rastgård, elelr at tha hunden på hunddagis.

Däremot så tycker jag 5timmars regel går att ta med en nypa salt.
 
Sv: Hund!

Eftersom jag jobbar hemma får mina hundar gå ut betydligt oftare än var 5:e timme. När de är nödiga så säger de till och då får de gå ut.
Är det fint väder, så får de vara ute i hundgårdarna några timmar på dagen.

Jakthundarna är ute betydligt längre, då de tycker det oftast är för varmt inomhus.

På sommaren står dörren öppen mest hela dagarna, så då går de ut och in lite som de vill ;)
 
Sv: Hund!

Om man jobbar heltid och inte har någon som kan gå ut med hunden el hundgård el själv inte kan rasta hunden ska man inte ha hund! Jag rastar olika..ibland men bara någon timmes mellanrum och ibland kan det gå uppemot 5-6h. Det beror ju på vad vi gör osv.
 
Sv: Hund!

Jag och sambon jobbar olika tider för att få det att gå ihop så att inte hundarna ska behöva vara ensamma så länge.
Men vissa dagar, som idag, krisar det. 11 åkte jag till jobbet, vid 14 åkte min kompis hem till mig och var med våra hundar och gick ut med dom en sväng och slappade lite här med dom, sen åkte jag hem på lunchen 16-17 och sedan kom sambon hem en halvtimme senare. Allt för att dom inte ska behöva vara ensam mer än 4 h om dagen.
Ändå har jag haft ångest hela dagen för att dom fått vara så mycket ensamma just idag.
Men så kan det gå när både sambon och hundvakterna (mina föräldrar) lyckas åka bort samtidigt. :D
Men imorgon är jag ledig så då kan jag mysa med dom hela dagen! :love:
 
Sv: Hund!

Vår vovve går först ut med min bror runt sjutiden på morgonen. Sen kommer inte jag hem förrens 7 ½ h senare, 14.30 från skolan, o då tar jag ut honom på en långpromenad. På em brukar han ligga i trädgården, och ev. en promenad till/leka ute. Nån gång på kvällen går mamma ut med honom.
 
Sv: Hund!

Min hund går för det mesta ut när hon vill. Men vid vissa tillfällen kan det ta betydligt mer än 5 timmar mellan rastningarna.

Blandannat så sovar jag drygt 5 timmar per natt och då går jag inte ut med hunden i sömnen och ibland måste hon vara ensam hemma flera timmar en dag. Men oftast har hon inga klagomål för hon är ute mycke och ofta och lever ett bra hundliv.
:)

Rekomendationer är ju bra men lite vett och eget tänkande kan i vissa fall vara bättre.
 
Sv: Hund!

Det handlar val egentligen inte om att hunden maste ga ut och gora sina behov, utan att hunden ska fa tillrackligt med aktivering och att man darfor satt en sadan "regel".
Hundar som ar kattlads-tranade behover ju inte ga ut ch gora sina behov, men de behover aktiveras precis lika mycket.
Att vi rumsrenstranar hundarna ar ju inte for hundens skull, utan for varan egen skull. Hundarna struntar i om de bajsar inne eller ute egentligen. Daremot behover de fa intryck och aktiveras.

Vara hundar lever inte efter nagra speciella regler. Den som gar upp forst pa morgonen slapper ut hundarna. Och den som gar och lagger sej sist slapper ut hundarna. Daremellan ar det upp och ner. Det beror pa hur mycket vi ar ute pa garden mm. Jag jobbar ju hemifran, sa hundarna behover valdigt sallan vara ensamma hemma.
 
Sv: Hund!

Våran hund får gå ut när hon är nödig. Ibland känner hon sig lite bortglömd och vill ut och då brukar hon få gå ut och nosa och busa lite, sen är hon nöjd:D
Vi har inga speciella tider. Är det fint väder och någon pysslar i trädgården kan hon vara ute hela dagen, men regnar det kan hon vara inne nästan hela dagen. Till sist brukar man få dra ut henne (om blickar kunde döda).
 
Sv: Hund!

Vi har ingen hund ännu.. Men om vi ska skaffa en (pratar om det) så går jag juh i skolan.. Vi går ut med den kl.7 och sen komemr jag jag hem och går med den efter skolan... vankas väll om 6-7 h !
 
Sv: Hund!

Min hund säger till när han behöver gå ut för att göra ifrån sig och kommer med en boll när han har tråkigt och vill gå ut av den orsaken, annars går vi ut regelbundet så han får röra på sig. Men han är ju med oss hela dagen också så det är ju inte några problem. vi lämnar honom sällan ensam och det blir bara ett par timmar isf.
 
Sv: Hund!

Våran hund går ut först vid 7-tiden och kissar och baksar, får sen mat och sen vid 10 går vi första promenanden på 1 timme, andra promenaden vid 14-15-tiden, och sista vid 19-tiden.

Alla promenader är alltid minst 1 timme.
När det är skola går vi 1 timme innan skolan börjar, och sen tar morsan (som jobbar natt och är hemma på dagarna) ut henne på kiss svängar under dagen och sen när man kommer hem är de ut och gå 1 timme och sen 1 timme på kvällen igen!!

De mår hon bra av i alla fall!!;)
 
Sv: Hund!

Så länge vår hund är valp/unghund så får han vara hemma max 5 h om dagen. (alltså inte hem och sedan iväg igen 5 h)
Detta behöver han vara max 3 ggr i veckan när jag är i skolan, övriga dagar handlar det bara om småstunder som tex när man ska till affären.

Eftersom han är väldigt trygg och självständig och inte oroas av att vara ensam kommer det nog bli så att han vi vuxen ålder får vara hemma själv mer när jag börjar jobba. Detta kommer då bero helt på hur han mår av det. Funkar det inte så får vi finna andra lösningar.
 
Sv: Hund!

Precis som nån annan skrev är ju inte det största problemet att de inte kan hålla sig utan att de behöver sällskap och aktivering.
Hjälpte tidigare till med en hund vars ägare var borta ca 10 h/dag, hunden var ensam hela dan bortsett från att jag gick ut med henne å så 1-1½ timma under dan.
 
Sv: Hund!

Man har en morfar som åker upp och går ut med voffsen när det krisar :)

I min familj jobbar mina föräldrar olika tider, så voffsen är normalt sett själv max 3h och sen kommer ju syrran och jag hem från skolan runt 3-4 också.
 
Sv: Hund!

Jag är väl en sån som inte borde ha hund då, iaf enligt er här på buke... Min vovva oftast inte själv mer än 5-6 h per dag. Men det händer ju att jag har långa dagar (8-16.30) Då åker jag hem på lunchen och är med henne i 40 min, sen får hon vara själv igen. Hon verkar inte lida av det. Detta händer väl max en gång i veckan. Men jag kommer ju nån gång att börja jobba/praktik oc´h hur jag ska göra då vet jag inte. Finns inget hunddagis som jag kan ha henne på i närheten... men men det tar vi när det kommer.

Min hund verkar må toppen trots detta. Om hon verkade må dåligt av detta skulle jag föröka hitta hundvakt. Men hon accepterar ju inte vem som helst. Inte vem som helst får ta i henne...
 
Sv: Hund!

Jag går hem på lunchen och rastar henne. Har tur så det tar bara ca 10 min att gå hem. Sedan har jag fått en timme lunch på schemat istället för en halv just för att jag ska kunna gå hem då.
 
Sv: Hund!

Hur ofta en hund behöver rastas är väldigt olika, beroende på individ och ålder.
Min 9mån tik behöver kissa ungefär var 3-4 timme, medans 5åringen lätt håller sig 6 timmar.

Eftersom jag är hemma just nu är det inga problem för mig att hinna med detta, de är ensamma max tre timmar kanske tre gånger i veckan som det ser ut nu.

Senare, när jag jobbar kommer jag sätta max fem timmars ensamtid om dagen.

På nätterna går det ju iaf betydligt mer än fem timmar, jag vill helst ha mina sju-åtta;) Men då sover mina hundar oavbrutet ändå.

Men våra dagar ser ofta ut såhär:
runt 9:
Morgonpromenad, typ 45 min-1 timme.

runt 13-14:
Kortare promenad och psykisk träning av ngt slag

runt 17-18
Följer de med mig till stallet båda två, eller bara den vuxna.
Där får hon följa med på rid/körtur eller på annat sätt få sin långpromenad. Då är vi borta runt tre timmar. Är den lilla med är hon ensam i stallet när vi är ute.

runt 00-01 (ja, jag är nattmänniska:D)
kortare "kvällspromenad", där de får springa lite på fält och rasta sig ordentligt.


jag tycker ändå att fem timmar är ett bra riktmärke, sen gör det ju inget om det skulle gå sex timmar ngn gång;)

Att låta hunden vara ensam hela arbetsdagar(åtta timmar) och bara rasta på lunchen tycker inte jag är rätt, kanske som sällsynta lösningar ngn gång ibland, men definitivt inte regelbundet. Det kanske finns individer som trivs med det, men generellt-nej.
 
Sv: Hund!

Familjens vovve är i princip aldrig ensam då det nästintill alltid är någon hemma (är 6 pers i familjen).

Pappa jobbar även han hemma, dock kan han inte ta hunden på längre promenader så de dagar jag är i skolan får vovven nöja sig med kortare kisspauser. Då är jag borta kanske 6-7h.

När jag är ledig är vovven och jag ute flera timmar i skogen där han får springa lös, vi leker aport och han får hoppa lite småhinder som han älskar.

När det regnar är det dock ytterst svårt att överhuvudtaget få ut hundkraken genom dörren då han avskyr vatten, så då blir det också enbart korta kissepromenader.. I princip in och ut fortare än kvickt.:p
 
Sv: Hund!

Jag tog hand om en goldentik som var 6 år o hon fick vara ensam 8 timmar per dag pga mitt jobb. Tyvärr kunde jag inte ordna hundvakt till henne men det var vår överenskommelse med den som ägde henne att detta skulle fungera, annars hade dom avlivat henne vilket jag tyckte var synd. Hon var med mig hela tiden från jag kom efter jobb o till stallet o jag gick lång runda med henne varje morgon innan jobb. Hon trivdes med detta, älskade att springa med hästen i skogen varje dag. Mycket fin hund, lydig o alla älskade henne, saknar henne ibland fast jag har ny hund(som ej behöver vara ensam så länge pga nytt jobb). Inte det bästa att hunden får vara ensam länge men ska hunden avlivas pga ägaren ej kan ta hand om en frisk hund så får man väl göra det bästa av det, hon hade det mycket bättre hos mig för det var sämre hos förre ägaren som var rätt aggressiv mot sina hundar. Jag går ut med vår nya hund många gånger per dag, har tappat räkning på det o hon är med till stallet, ska vänjas in med hästarna, fastän hon är lite rädd för dem.:D
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 147
Senast: Vovve
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 447
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 796
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp