Sv: Hund till ungt par
Har haft cocker, golden, dvärgspets och västgötaspets, och jag kan säga att jag älskade min cocker men kommer ej att skaffa flera då pälsvården är krävande, dom får väldigt lätt tovor och på vintern så får dom klumpar i pälsen så fort det är tö......passade inte mig då vi nästan ej kunde vara ute på vintern.
Golden är en aktiv men ej lika intensiv ras, men nästan alla hundar med "rätt" konstruktion vill bli aktiverade med något.
har många valpköpare på Golden som inte gör något(tävling, aktiv träning) med sina golden och dom funkar alldeles utmärkta, det enda som är viktigt är att dom blir rätt uppfostrade och att dom får röra på sig ordetligt varje dag, dom behöver ej jakttränas för att vara lyckliga, men visst är det en jätte rolig aktivering man kan göra med sin hund.
Har flera vänner som är cocker uppfödare och deras hundar är som min var VÄLDIGT aktiva, så mtycker man ej om päslvård och en Väldigt pigg aktiv hund, skaffa ej någon spaniel ras.
Känner också en pinscher uppfödare, och deras hundar är jättetrevliga, men det är en hundras man måste uppfostra konekvent och bestämt(ej aga) annars brukar det bli problem, men då du hadde hundvana så är det nog inget problem
Så innan du bestämmer dig för vilken hundras du skall skaffa dig, ring till uppfödare av dom raser du funderar lite extra över(gärna 2 uppfödare av varje ras) så du kan jämföra olika för och nackdelar med olika raser, eller ännu bättre besök en hundutställning och bekanta dig själv med olika raser och uppfödare.
Lycka till