Hund till ungt par

Sv: Lagotto Romagnolo

Tippan skrev:
Men får de HD så kan de knappats följa med ut och springa... Å nått avlesråd angående HD finns ju inte... Att para hundar med D-höfter är ju full "tillåtet"...

Det gäller väl alla raser som har HD-fel?? Och så beror det på om de har gravt fel eller ej.
Det gäller såklart att kolla upp uppfödaren noga, men de flesta (finns väl rötägg som i alla raser) avlar bara på HD-fria hundar. Det är ett krav för att de ska få vara med i Lagotto Romagnolo-klubben!

Sv: Lagotto Romagnolo

Ja det gäller alla hundar, men de hundarna har bekämpningsprogram och där kan man själv titta efter och det finns en rekomendation till uppfödarna.

Avla på HD-fria hundar? Nej det finns inget som säger att man måste det. I så fall så skulle väl en uppfödare med stort inflytande inte avla på hundar med D-höfter????? Å detta år 2004... De anser att det inte är något problem i rasen...

H*n har INTE gjort EN ENDA kombination under 2004 (5 kullar) med hundar som är HD-fria!!!!!!!

Så att det skulle vara krav för att vara med i klubben tror jag inte på... Inte ens Labradorerna har sådana krav och vi har ändå ett bekämpningsprogram och rekomendationer att inte avla på hundar med sämre än B-höfter.

Sv: Hund till ungt par

Såhär står på klubbens hemsida:
Annonsering på Hemsidan öppnas för klubbens medlemmar med egen kennel, som ställer sig bakom SLRKs stadgar och Svenska Kennelklubbens grundregler att verka för en fysiskt och psykiskt sund lagotto samt ge information om rasen.

Har dessutom läst att detta "en fysiskt sund lagotto" menas att de är HD-fria! Och som sagt, de flesta (kanske tyvärr inte alla) uppfödare strävar efter att bara få fram HD-fria kullar.

Vet hur det är med labbar då jag har en själv och vuxit upp med :love: .

Dessutom var jag inte ute efter en diskussion om huruvida vissa raser har HD-problem eller ej, jag bara nämnde en ras som jag tyckte passade in på beskrivningen de var ute efter! ;)
Labradoren är ju definitivt en ras som kan ha både HD- och AD-problem....

Senast ändrad:

Kul att ni gillar Hobbe och rasen :)
Han passar bra för allt som jag och mina föräldrar tar oss för iaf. Långa promenader, både i skogen och i övrigt. Han är med i stallet, har har varit med en del när jag rider, han älskar att springa bredvid när jag cyklar, så han är ju väldigt aktiv, men har ändå inte massa jakt i sej. Han jagar råttor om han får chansen, men det är väl allt ;)

Hobbe har botat hundrädsla och det finns nog inte en människa som INTE tycker om Hobbe :rofl:
Väldigt sällskaplig och mysig hund :) Och det verkar överlag vara ett drag som finns hos alla pinschrar jag träffat :)
Fråga gärna om det är nåt ni undrar.

Pincher tycker jag låter som ett av de bättre råd ni har fått, och om ni vill ha en hund med lite mer tyngd och storlek, en hund med fart och fläkt som tycker om allt och alla och som man bara inte kan låta bli att tycka om och ha roligt med så kikar ni lite på Boxer också. :idea:

Men som sagt - gillar ni Pincher så varför inte?

/JES
Boxerägare med en blick som sneglar mot Pincher som andrahund!
(om det inte blir en Boxerbusing till förstås! :p )

Kunde inte låta bli att bifoga en.. eeeehhh. annorlunda Boxerbild också! :D

15937-3.jpg

Tänk vad faaarlig en GLAD Boxer KAN se ut, va?
:rofl:

/JES
som hoppas att hundens ägare inte misstycker att jag lagt ut den här, den var ju trots allt utlagd i det högst publika forum där jag hittade den. :)

Senast ändrad:

Kollade på testet och gjorde det några gånger..

testet tyckte vi skulle ha en cocker spaniel :D :love:
men jag gillar pinchern också och det enda som skillde var att testet tyckte att man skulle vara mellan 35-65 för att ha en pincher..
vad tycker ni om det??? min tränare har två pincher korsningar som är otroligt "intesiva" är rena pinchrar också väldigt "intensiva"?? eller som de flesta andra pigga lite mer motionskrävande hundar?? :bump:

Sådant svar tycker jag att man får varenda gång ( ang åldern )

Tycker inte att man ska ta fäste på den frågan.

Intensvis och motionskrävande tycker jag på ett sätt gå på ett ut.

Pinchern är ingen vardags soffpotatis och kräver lite engagemang från sin ägare.

Energiknippe är det perfeka namnet :D

Men intensiv i en dålig bemärkelse = Nej

Aha... så då är det de att de är lite understimulerade kanske.. jo energiknippen är det verkligen :D ... undrar om inte en engelsk vanlig cocker skulle passa oss bättre... :smirk:

Haha tror du dom skulle vara lugnare, då har du fått allt bakom foten...

Har berättat om min brors underbara Cocker i AKO;s tråd.

De flesta Cockrar jag träffat på är otroligt energirika, och många gånger understimulerade, tyvärr

( Glöm inte att dom är avlade från början till jakthundar )

Har haft cocker, golden, dvärgspets och västgötaspets, och jag kan säga att jag älskade min cocker men kommer ej att skaffa flera då pälsvården är krävande, dom får väldigt lätt tovor och på vintern så får dom klumpar i pälsen så fort det är tö......passade inte mig då vi nästan ej kunde vara ute på vintern. :crazy:

Golden är en aktiv men ej lika intensiv ras, men nästan alla hundar med "rätt" konstruktion vill bli aktiverade med något. :d har många valpköpare på Golden som inte gör något(tävling, aktiv träning) med sina golden och dom funkar alldeles utmärkta, det enda som är viktigt är att dom blir rätt uppfostrade och att dom får röra på sig ordetligt varje dag, dom behöver ej jakttränas för att vara lyckliga, men visst är det en jätte rolig aktivering man kan göra med sin hund.

Har flera vänner som är cocker uppfödare och deras hundar är som min var VÄLDIGT aktiva, så mtycker man ej om päslvård och en Väldigt pigg aktiv hund, skaffa ej någon spaniel ras.

Känner också en pinscher uppfödare, och deras hundar är jättetrevliga, men det är en hundras man måste uppfostra konekvent och bestämt(ej aga) annars brukar det bli problem, men då du hadde hundvana så är det nog inget problem ;)

Så innan du bestämmer dig för vilken hundras du skall skaffa dig, ring till uppfödare av dom raser du funderar lite extra över(gärna 2 uppfödare av varje ras) så du kan jämföra olika för och nackdelar med olika raser, eller ännu bättre besök en hundutställning och bekanta dig själv med olika raser och uppfödare.

Lycka till :bump:

Intensiv klingar lite negativit i mina öron.
Dom är ju levnadsglada och energiska hela livet. Men som nu, Hobbe har varit med i stallet, busat med två andra hundar och varit ute ett par timmar, och just nu ligger han som slagen och kräver inte mycket mer än en promenad ikväll.
Självklart måste dom aktiveras, både fysiskt och psykiskt, men det måste ju alla hundar.
Har inte haft någon annan hund så jag har ju inget konkret att jämföra med, men för mej passar pinschern utmärkt. Vem vill ha en trött soffpotatis till hund? :)

låter som alla andra glada goa pigga hundar då :D
i den bemärkelsen intesiv jag menade om dessa två hundar jag känner så var det nog en negativ underton ja :crazy:

så det går lite jämt ut med pincher och cocker i livfullhet då...
HM. vad är pinchern avlad för från början?

Jag har mailat en pincher uppfödare för att försöka få kontakt får se hur det går med det.. men cocker pincher och golden är väl de tre raserna som vi fattat tycke för.. killen sperciellt för pincher golden.. det är vad jag förstått mest jakt i cockern av dessa tre raser så det kanske är golden och pincher man ska inrikta sig på då :)

va himla bra råd ni ger tycker jag :bow: :bump:

O nej, Golden Retriver innehåller mer jakt ( iallafall enligt mitt tycke )

Skaffar man en Golden bör man vara intresserad av bruksträning och apportering..

Lycka till.

"Tyvärr" är det inte alla Golden idag som håller med om det :D Men de behöver en god portion motion iaf varje dag!!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi skulle gärna vilja skaffa oss en till hund, en aktiv hund men som ändå kan ta en slödag utan att bli galen. Vi älskar Border...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 962
Senast: Carand
·
Övr. Hund Hej Jag vet ni har fått denna frågan många gånger om och om igen men jag hoppas att ni kan svara på min också :p Min storebror är...
Svar
10
· Visningar
1 085
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka