Hund till ungt par

Sv: Hund till ungt par

Det lät faktiskt som väldigt fina hundar och rätt för vad vi tänkt oss... det ska jag forska lite mer i :bump: :bow:

men både cocker och goldens är jakthundar som kräver lite mer än bara gå och lulla.

mm jätte fin var hon verkligen :love: :bow:

kan kanske fråga dig om du vet,, vad är skillnaden på en Amerikansk cocker och en "vanlig" cocker?? :o

Senast ändrad:

Vem har sagt något om att bara gå och lulla :smirk: .. vet själv många som har dessa två raser som inte jagar med dom .. och jag kan inte påstå att dom verkar må dåligt av det... :)

Min hund äger enbart jaktraser i sig..och hon går bara och *lullar* ;-)....Som syrrans fd Golden..en äkta *lull* hund ;-))..Tror det handlar om individen och inte direkt rasen i sig...En del kräver, andra inte...

du skrev att du tänte lära den lite trix bara. mycket trix är en sak, tävlingslydnad är ju till viss del cirkuskonster, men att bara träna 5 min om dagen är att bara lulla. jag har en jaktlabbe som jag inte jagar med, men han aktiveras på andra sätt, främst genom lydnadsträning.

Mynta2: min schäfer trivs rätt bra med att ta det ganska lugnt, men det betyder inte att jag kan förvänta mig det av en annan schäfer. vill man ha en hund som inte börjar klättra på väggarna för att man är sjuk några dagar så ska man välja en mindre krävande ras istället för att hoppas på att den inköpta valpen visar sig vara en lugn individ.

LadyLusifer skrev:
mm jätte fin var hon verkligen :love: :bow:

kan kanske fråga dig om du vet,, vad är skillnaden på en Amerikansk cocker och en "vanlig" cocker?? :o

Iaf en sak som jag kan svara på :) men det finns säkert fler skillnader, en iaf "tror" jag är att "vanlig" Engelsk cocker har längre nos än den Amerikanska cocker. Iaf nåt :smirk:

Men din hund är då en minioritet, att din hund klarar av lull gör inte att hela rasen klarar det.

Då är det större risk att man får sig en riktigt "tränoman"

Så självklart har det med rasen att göra, vissa raser avlas för vissa ändamål, sedan finns det individer inom rasen som "bryter" standarden men dom är som redan skrivet en minioritet

LadyLusifer

Bara för att vissa hundar ur en jaktras fungera så ger det ingen säkerhet att just din valp kommer klara av så "liten" stimulans.

Tycker att du ska gå efter vad du kan erbjuda en ras och du skriver ju själv att du inte kommer/kan tillgodose en jaktras.

Varför då välja en när det finns så många raser som passar bättre in?

Dock tycker jag nog att Cocker är på gränsen nu för tiden, men den kräver mer stimulans en det du nämt i form av huvudgympa.

Senast ändrad:

:love: :love:
Men gud va fina dom va ...
Har du egen uppfödning eller något sånt ???
Jag har två rottisar och är himla sugen på en amstaff....
Du skulle inte vilja pm mig å berätta lite mer om den rasen...??
Såg himla fina ut måste jag tillägga igen!

Entlebucher sennen, tillgiven familjehund i lagom storlek med lättskött kort päls

JAg skulle föreslå en afghan...
HAr haft en sån själv och det är mycket kloka hundar, och väldigt snälla måste jag tillägga...
Du kan ju gå in på deras hemsida och kolla iaf
dom är oemotståndliga :bow: :bow: :love: :love: (tycker jag)
http://hem.spray.se/sveriges.afghaner/HS/

Mynta2 skrev:
Min hund äger enbart jaktraser i sig..och hon går bara och *lullar* ;-)....Som syrrans fd Golden..en äkta *lull* hund ;-))..Tror det handlar om individen och inte direkt rasen i sig...En del kräver, andra inte...

Det är väldigt indivbetonat... Våran springer skulle klättra på väggarna om han inte skulle aktiveras så mycket som han gör medans hans kullsyster är helt nöjd bara hon får ligga i fred... Det går visserligen att få fart även på henne men det ska vara bra roligt för att hon ska vara med, vanliga promenader i koppel är inget för henne... ;)

Det som kan vara jobbigt dock med en entlebucher är att det inte finns så många uppfödare av dem i Sverige... och om man inte bor relativt nära så kanske det blir jobbigt, tänker mest på valpen när den ska hem till nya ägaren.
vet inte om det finns fler uppfödare av appenzeller sennen? men jag tror det? föressten vad e skilnaden? vet du?

Va ? Menar du mig ? Nä, jag har inga amstaffar...det dära var från amstaffklubbens galleri...det kanske inte framgick av länken...sorry!

Jo, jag vet...jag kunde liksom inte låta bli att skriva då det stod *lull* ;-)...Förörvrigt har vi tränat/tävlat lydnad i unga år samt gjort en del prov å vise versa...fast nog för att hon gjorde allt som krävdes och var dessutom hemskt bra på det förblev hon trots allt en *lull* hund...till mitt stora förtret..då !! ;-))...Fast nu tycker jag det är skönt med en hund som bara vill slappa och sova ;-)

jag har inte sagt något om 5 minuter om dagen... vardagslydnad behöver inte vara lulla... jag kräver och tränar så pass då jag vill ha en väldigt lydig hund.. och det får man inte gratis..

Eftersom det jag skrivit verkar sticka en del människor här inne i ögonen så lägger jag till en fråga:

Finns det NÅN hund som "ni" tycker att man inte abslout måste vara instruktör jägare eller millitär för att klara av..?? Finns det nån hund som lämpar sig som sällskapshund?

jag är ganska avskräckt av den pälsen måste jag säga.. :crazy:
dessutom inte så förtjust i vintmodellen :o :angel:

Absolut, det finns många hundraser under benämning sällskap
( vet inte om du syftade på mitt inlägg ? )

Men jag tycker jag gav dig råd, även om jag inte tippsade om någon ras?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi skulle gärna vilja skaffa oss en till hund, en aktiv hund men som ändå kan ta en slödag utan att bli galen. Vi älskar Border...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 962
Senast: Carand
·
Övr. Hund Hej Jag vet ni har fått denna frågan många gånger om och om igen men jag hoppas att ni kan svara på min också :p Min storebror är...
Svar
10
· Visningar
1 085
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka