Hund till ungt par

Sv: Hund till ungt par

Ja syftade inte på ditt inlägg specifikt nej , förlåt om det verkade så :o

vilka raser anses som sällskaps raser enligt dig då?? tänker inte skaffa pudel eller chiuaua (stavning) eller liknande dock.. hellst lite mer hund... :) åhh va besvärlig jag känner mig :o :angel:

Schnauzer ( dvärg eller mellan )

Pinscher ( dvärg eller mellan )

St: bernard

Dalmatiner

finns många.....

nja, normal vardagslydnad tar inte lång tid att lära in (om man inte gör fel från början).

Har inte dalmatiner väldigt lätt för många olika sjukdommar?? annars vore det ett väldigt hett alternativ :) :bump:

Nehej .. ne ne.. tänker inte bråka.. men hur kan det komma sig att tex Golden har rykte om sig som förträfflig familje och sällskapshund??

vad tycker du är en bra "sällskapsras" då??? :idea:

eftersom du skrivit att du är lite inne på en dalmatiner så kolla upp det lite mer. härliga hundar! vi har haft en från solbo's. tror inte att de har fler rasbundna sjukdomar än de flesta andra sällskapsraserna.

Lägger mig i en sista gång, sedan väntar en tung tid med mycket plugg.

Golden är en förträfflig familjehund om man har uppfostrade barn och om man aktiverar sin Golden riktigt.

En sällskapshund är det inte, oavsett dina rykten.

Om du vill ha en Golden så finns det inget som stoppar dig, men läs då på om appotering och aktivera din hund med det som den är avlad för och blir lyckligast av.

Ganska enkelt.

Jag tänker inte "till varje pris" skaffa mig en golden utan undrade bara hur sådana rykten skapas om det egentligen är så att rasen kräver betydligt mkt mer..

jag vill ha en hund som kan leva ett bra liv med mig och min kille, promenader, stallet, agility (stavning) på total amatörnivå, med på jogging/löprundor vardagslydnad. och ligga på soffan och mya med oss i bland utan att få spel för det... det är i det stora det vi är ute efter.. ingen jätteliten eller jättestor hund hellst... annars spelar det mesta annat inte så stor roll... :) :bump:

Mulles_matte skrev:
bearded collie
dalmatiner
golden

nån av dom kanske skulle passa?

Berdisen är en vallhund med låång päls och fodrar en himmlans massa arbete, dom har lätt för att bli lite väl ivriga och jag tycker inte att det är någon stall hund.
Dalmatinern är känd som häst hund, men att betänka dess vakt då det ofta förekommer barn i stallet.

Golden är som labben ypperliga

Nej, Jag vet inte skillnaden mellan dom. Jag tror iofs att amerikanaren är mera sällskapsbetonad än den engelska.
Men som sagt jag vet inte.

Mia.

en dalmatiners uppgift är väl att varna ägaren, inte att angripa inkräktaren. vår dalmatiner hade noll vakt i sig och jag har inte träffat andra dalmatiners heller som har varit onormalt vaktiga.

Dom dalmatiners jag träffat.. inte så överdrivet många kan tilläggas, var nästan åt det nerviga hållet(två VÄLDIGT nerviga) :crazy: .. och hade en del vakt i sig.. men det kanske inte stämmer in på den allmäna rasbeskrivningen.. :confused:

filliippaa skrev:
Berdisen är en vallhund med låång päls och fodrar en himmlans massa arbete, dom har lätt för att bli lite väl ivriga och jag tycker inte att det är någon stall hund.
Dalmatinern är känd som häst hund, men att betänka dess vakt då det ofta förekommer barn i stallet.

Golden är som labben ypperliga

En beardis kan man klippa ;) att dom blir ivriga, det kan alla hundar. I förra stallet var det en som hade en golden och en beardis och det var golden som var mest ivrig. Att ha med dom i stallet funkar utmärkt, och även om dom är vallhundar så är det inte många uppfödare som avlar dom till det idag.

Dalmatiner har jag aldrig sett nån som har haft mkt vakt.Dom har varnat med ett eller två skall och sen har dom pussat ihjäl dom som har kommit.

ja är det inte mer vakt i dom än så så får dom som kommer överleva lite pussande faktiskt.. himla mkt trevligare än ett himla skällande i lagom mängnd..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi skulle gärna vilja skaffa oss en till hund, en aktiv hund men som ändå kan ta en slödag utan att bli galen. Vi älskar Border...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 962
Senast: Carand
·
Övr. Hund Hej Jag vet ni har fått denna frågan många gånger om och om igen men jag hoppas att ni kan svara på min också :p Min storebror är...
Svar
10
· Visningar
1 085
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka