Hund till ungt par

Sv: Hund till ungt par

mh15.jpg
detta var den roligaste bild jag någonsin sett! :rofl: :rofl: :bow:

Ja, Hobbes mormor. Störtskön pos :)
"Öh. Till mej? Åha. Siiikta... Och bit!"

Har också hört att dalmatiner är väldigt nerviga.
Själv har jag en leonberger ganska stor hund men mycket trevlig hund. Älskar att få vara med familjen och mysa på kvällarnna. Han är inte en så aktiv hund heller om han får sina promenader och vara ute på gården är han mer än nöjd.

kan väll även skicka med en bild på min herre
svante.msnw

Funderat på en Parson?? Dom är inte så stora Ideal höjd är 33 cm för tik och 35cm för hane... Älskar att följa med på allt.. uthålliga så in i norden, 2 timmar i skogen är inga problem.. älskar att jobba.. lydnad, agility lr bara följa med på en tur i skogen.. Soffliggare när man är hemma som älskar att kela.. Dom behöver en del aktivering, men det är ingen ras som stressar upp sig för några dagar med lugna promenader (självklart individ betingat oxå)
Det är dock en grythund men alla har inte jakten i sig för det, även där är det individen... Min hane älskar jakten och min tik vet knappast vad det är :)

Vill du läsa lite mer om parsons så gå in på www.parsonklubben.se

jag vill ha en hund som kan leva ett bra liv med mig och min kille, promenader, stallet, agility (stavning) på total amatörnivå, med på jogging/löprundor vardagslydnad. och ligga på soffan och mya med oss i bland utan att få spel för det... det är i det stora det vi är ute efter.. ingen jätteliten eller jättestor hund

Tänkte genast på "min" ras, lagotto romagnolo! :love:
Italiensk hund, kom till sverige först 1995. Pigg och alert, lätt att lära. Är ursprungligen apportör men omskolad till att leta tryffel. Inget jaktbeteende.
Ca 40 cm hög (några cm över).
Krullig päls som ska klippas 1-2 ggr per år!
Tja, tror det var det mesta....

Cocker spaniel har ju föreslagits, så jag tänkte ge mina synpunkter på detta:

För det första rörande skillnaderna mellan cocker spaniel (ibland kallad engelsk cocker spaniel) och amerikansk cocker spaniel: detta är sedan 1940-talet två olika raser. Amrisen är mindre, mer kompakt, har kortare nos och mer päls. I Norden är den vanliga cockern den mest populära av de två raserna. Skillnaden i hälsoprogram är t.ex. att på denna ras måste föräldrarna hd-röntgas för att avkomman skall registreras, det behövs inte på amrisen. Båda raserna måste ögonlysas då PRA förekommer.

Båda raserna behöver regelbunden pälsvård. Jag tror faktiskt inte det är så stor skillnad på hur mycket för den som inte ställer ut utan har sin hund i kortare frisyr! Vill man ställa ut är amrisen betydligt mer krävande tror jag.

Jag har en cocker, det är min andra. Hon är en ganska lugn representant för sin ras och behöver inte jättemycket stimulans. Vi tränar lite lydnad (har gått kurs, men tränar nu själva) och apport. Inomhus blir det ibland också lite lydnad, dragkamp, leta godis o.s.v. Hon har möjlighet att vara lös och leka med andra hundar varje dag och så promenerar vi naturligtvis. För hennes del räcker denna motion och stimulans bra. Det viktigaste för henne är att få vara med matte :love: !

Min förra cocker var betydligt mer krävande. Honom fick man aktivera mer med olika övningar + att han även hade ett större behov av fysisk motion. Även han gavs tillfälle att vara lös varje dag och umgås med andra hundar. Hur mycket hunden behöver beror alltså en del på individ. Många tränar agility och kör viltspår med sina cockrar.

En del individer har svårt att vara ensamma. Detta måste tränas i tid.

Jag borstar väl igenom pälsen ca 2 ggr/vecka, badar ungefär var 14:e dag, småtrimmar vid behov och trimmar rejält kanske 4-5 ggr/år. Hon är i uställningspäls och har förhållandevis mycket päls.

Cockern skall ha ett mjukt och glatt temperament och det har majoriteten av individerna också. Dock förekommer cockrar med dåligt temperament samt sådana som är för "vaktiga".

Förutom hd (som inte alltid behöver vara ett problem för hunden) och ärftliga sjukdomar som PRA och PNP (ovanliga) finns problem med ögon, öron och munveck.

Vill ni veta mer om cockern, så kolla in Cockerklubbens sida: www.cockerklubben.com

Anneli

Lagotto Romagnolo

hemlig skrev:
Tänkte genast på "min" ras, lagotto romagnolo! /QUOTE]

Men får de HD så kan de knappats följa med ut och springa... Å nått avlesråd angående HD finns ju inte... Att para hundar med D-höfter är ju full "tillåtet"...

Labrador vs Golden

Mynta2 skrev:
Min hund äger enbart jaktraser i sig..och hon går bara och *lullar* ;-)....Som syrrans fd Golden..en äkta *lull* hund ;-))..Tror det handlar om individen och inte direkt rasen i sig...En del kräver, andra inte...

Det är stoooor skillnad på Golden och Labrador :smirk: Det är bra mycket större chans att du får en orkeslös nallebjörn med en G än med en L. Har träffat en L och.... Oräkneligt antal G. Men de G som jag träffat som inte varit så har varit översexuella och på andra sätt inte så roliga hundar för sina ägare. Senast så var det en G-matte som suckade och sa att hon ALDRIG skulle rekomendera de till förstagångs hundägare....

Så man kan väl säga att det är VÄLDIGT så ojämt inom rasen beroende på vart de kommer ifrån... Så man bör nog kolla föräldrarna en hel del och inte bara köpa de efter närmaste uppfödaren för att försäkra sig om att få den hund man vill ha.

Både jag och killen tittade på bilderna på din hemsida.. och vart totalt förälskade :love: :love: :love: :bow: :bow:

så om rasen passar för vad vi vill med våran hund så lutar det nog väääldigt starkt år pincher :love: :D :d

Kollat på dansk-svensk gårdshund? De jag träffat har varit superhärliga! ;) Aktiv hund men inte överdrivet krävande, kan hänga med på det mesta. (Kanske någon annan här har mer kunskap/erfarenhet av rasen?)

mops då? :angel:

de är ju så underbart personliga. fast kanske inte riktigt vad ni letar efter?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi skulle gärna vilja skaffa oss en till hund, en aktiv hund men som ändå kan ta en slödag utan att bli galen. Vi älskar Border...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 962
Senast: Carand
·
Övr. Hund Hej Jag vet ni har fått denna frågan många gånger om och om igen men jag hoppas att ni kan svara på min också :p Min storebror är...
Svar
10
· Visningar
1 085
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka