Sv: Hund till ungt par
Cocker spaniel har ju föreslagits, så jag tänkte ge mina synpunkter på detta:
För det första rörande skillnaderna mellan cocker spaniel (ibland kallad engelsk cocker spaniel) och amerikansk cocker spaniel: detta är sedan 1940-talet två olika raser. Amrisen är mindre, mer kompakt, har kortare nos och mer päls. I Norden är den vanliga cockern den mest populära av de två raserna. Skillnaden i hälsoprogram är t.ex. att på denna ras måste föräldrarna hd-röntgas för att avkomman skall registreras, det behövs inte på amrisen. Båda raserna måste ögonlysas då PRA förekommer.
Båda raserna behöver regelbunden pälsvård. Jag tror faktiskt inte det är så stor skillnad på hur mycket för den som inte ställer ut utan har sin hund i kortare frisyr! Vill man ställa ut är amrisen betydligt mer krävande tror jag.
Jag har en cocker, det är min andra. Hon är en ganska lugn representant för sin ras och behöver inte jättemycket stimulans. Vi tränar lite lydnad (har gått kurs, men tränar nu själva) och apport. Inomhus blir det ibland också lite lydnad, dragkamp, leta godis o.s.v. Hon har möjlighet att vara lös och leka med andra hundar varje dag och så promenerar vi naturligtvis. För hennes del räcker denna motion och stimulans bra. Det viktigaste för henne är att
få vara med matte !
Min förra cocker var betydligt mer krävande. Honom fick man aktivera mer med olika övningar + att han även hade ett större behov av fysisk motion. Även han gavs tillfälle att vara lös varje dag och umgås med andra hundar. Hur mycket hunden behöver beror alltså en del på individ. Många tränar agility och kör viltspår med sina cockrar.
En del individer har svårt att vara ensamma. Detta måste tränas i tid.
Jag borstar väl igenom pälsen ca 2 ggr/vecka, badar ungefär var 14:e dag, småtrimmar vid behov och trimmar rejält kanske 4-5 ggr/år. Hon är i uställningspäls och har förhållandevis mycket päls.
Cockern skall ha ett mjukt och glatt temperament och det har majoriteten av individerna också. Dock förekommer cockrar med dåligt temperament samt sådana som är för "vaktiga".
Förutom hd (som inte alltid behöver vara ett problem för hunden) och ärftliga sjukdomar som PRA och PNP (ovanliga) finns problem med ögon, öron och munveck.
Vill ni veta mer om cockern, så kolla in Cockerklubbens sida:
www.cockerklubben.com
Anneli