Hund till ungt par

Sv: Hund till ungt par

Jag har haft flera Golden och har nu 2 st cocker spaniel.
Jag tycker att cockern är en roligare hund med mer fart och personlighet.
DSCN0180.jpg
[/IMG]

Nej du kanske syftar på "utställnings golden" och tyvärr tycker jag att dom förlorat all sin rasegenhet...

Majoriteten av en "riktig" Golden besitter jaktegenskapen och det är just den egenskap som gör dom till trevliga och samarbetsvilliga hundar

Pinschern är råttjägare från början. Så visst jagar de råttor och möss när de kommer åt. Hobbe roar sej kungligt på loftet i stallet :rofl:

Får man fråga vad det är för ras på den söta vovven på din användarbild? Cocker/pudel är en vild gissning från min sida.

nu är jag ju lite sent ute, men jag har ett bra tips på en hundras:
Irish Soft Coated Wheaten terrier!!

de är inte lika små som vanliga terriers, och så passar de till att göra det där du ville. här är en hemsida till en riktigt söt en http://www.elji.se/lennart/sally.html

själv har jag en westie, som är en urhärlig hund, men rasen är nog för liten för det du vill med hunden (min charlie vägrar ge sig ut på springturer, men annars är han ändå rätt pigg på det mesta)

Jag vet. Hon är en liten lurvenkott just nu. Hon är lite otrimmad.
Ska iväg och trimma henne snart.

Mia.

Jag röstar på golden - min familj skaffade två stycken som förstahundar när jag var ca 9 år. Båda kom från samma kennel som avlar på jaktindivider, men vi tränade aldrig jakt med dem. Däremot lärde jag dem (var mest jag som tränade dem på den biten) en massa roliga trix, lekte kurragömma, gömma godis m.m så att det blev mycket vardaglig hjärngympa. Motionen var ca 2-3 timmar per dag; promenader, springa lös, följa med på cykelturer, simma och en aning agility och vanlig hoppning. Dessutom ställde vi ut hanen två gånger och tiken en gång.

Jag tycker det du beskriver kommer att räcka för en golden. Men du behöver kanske inte söka upp en uppfödare som avlar på utrpäglade jaktindivider, dels för att de oftast vill sälja till personer som kommer uppmuntra anlagen, samt att det finns trevliga hundar som inte är uddlösa på något sätt trots att man inte tvunget behöver träna jakt med dem.

Men frågan kvarstår.

Varför väljer man en hundras om man inte är intresserad av att utföra deras specifika aktivitet ? När det finns raser som passar in ?

Därför att golden även har många andra fina kvalitéer, och bevisligen inte mår dåligt så länge den stimuleras på annat sätt.

Hur många t.ex. har dalmatiner som vakthundar?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi skulle gärna vilja skaffa oss en till hund, en aktiv hund men som ändå kan ta en slödag utan att bli galen. Vi älskar Border...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 962
Senast: Carand
·
Övr. Hund Hej Jag vet ni har fått denna frågan många gånger om och om igen men jag hoppas att ni kan svara på min också :p Min storebror är...
Svar
10
· Visningar
1 085
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka