Tips på ras?

Sv: Tips på ras?

Det är just de som är de charmiga med dom. Speciellt nu när han är valp så får man många skratt när han gör sina faceplant.. :love: Snubblar över mattkanten, över gräset, leksakerna osv. Sen blir han optimal storlek när han blir! så när han blir äldre ska han få hänga med ut på ridtur som den stora gör :D

Hoppas du hittar din ras! :)

Kollar efter lite islandshundar men hittar varken vuxna eller valpar till salu :/ Verkar som att de är relativt svåra att få tag på?

Men var letar du då någonstans? Efter mindre än fem minuters letande så hittar jag både en kull med valp kvar till salu (hane) och uppfödare som planerar valpar senare under 2012.

Precis, de är inte så vanliga - men de är inte så efterfrågade heller om man skall vara ärlig. Det kan alltså ändå vara relativt lätt att få tag på en valp :).
Tur nog för rasen så slog den aldrig igenom på det extrema viset som en del andra raser som kom till Sverige i ungefär samma veva.
Islandshunden har haft en liten men stadig uppgång vilket torde vara att föredra, dessutom har rasklubbarna i de olika länderna ett mycket gott samarbete för att på bästa sätt kunna förvalta rasen :).

Lite OT, men en bekant som har jaktlabbe blev imponerad när jag berättade att SIFK har rekommendationer om maxantal kullar för både tik och hane. Så väl är det inte i många andra raser!

Men var letar du då någonstans? Efter mindre än fem minuters letande så hittar jag både en kull med valp kvar till salu (hane) och uppfödare som planerar valpar senare under 2012.

Jag minns inte nu vart ja letade men letade nog blocket och islandshunden. Men jag är inte intresserad av att åka till skåne för att köpa hund, nej den ska vara relativt i närheten. Och helst inte valp heller.

Jag minns inte nu vart ja letade men letade nog blocket och islandshunden. Men jag är inte intresserad av att åka till skåne för att köpa hund, nej den ska vara relativt i närheten. Och helst inte valp heller.

Ja, då kan du nog glömma en islandshund såvida du inte har stor tur.

Men om det är en vuxen hund du egentligen vill ha så kan du förstås vidga vyerna lite och vara öppen för hundtypen och inte rasen kanske :).

Ja, då kan du nog glömma en islandshund såvida du inte har stor tur.

Men om det är en vuxen hund du egentligen vill ha så kan du förstås vidga vyerna lite och vara öppen för hundtypen och inte rasen kanske :).

Ja det var det jag menade med att det kanske var en blandis som egentligen passar mig bäst, eftersom det är en individ jag söker och inte en specifik ras.

Svar på din fråga om Lapsk vallhund.

Min familj har en lapsk vallhund. En jättetrevlig hanne som älskar att vara ute och röra på sig.
Hans minus är hans skall, extremt pipigt och kan pågå hur länge som helst(känns det som iaf..). Det förstör träningar och jobbigt vid besök och liknande. Nu har vi bara haft en av denna rasen så jag vet inte hur individuellt det är.

Han är iaf gudasnäll, lättlärd och oerhört tålig(bra päls och kroppstyp)

Vill du veta mer så e det bara o fråga..=)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 005
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 875
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 153
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 482
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar