Tips på ras?

Sv: Tips på ras?

Isländsk fårhund däremot är en ras jag tycker är fin, och har träffat en som är jätte trevlig verkligen. Hon vallar inte just heller faktiskt men de kanske inte har så himla mycket vall i sig ändå? Man tror ju det när man lyssnar på namnet.. Men jag får kanske läsa på lite mer där också. :)

Tack för alla svar, fler mottages gärna! :bow:

Ytterst få hundar utöver BC/WK har så mycket vallning i sig att det märks öht om man inte kämpar för att få fram det.

Kooikerhond kanske vore nått för er?

Kul att höra att det funkat för dig! För en BC skulle vi verkligen vilja ha.
Jag har också haft tanken att det borde inte vara svårare att lära en BC vad som är okej att valla och inte, som en jakthund ex. Ja egentligen allting, vad som är rätt och fel, spelar väl egentligen ingen roll på ras eller vilken instinkt de har..

Köp INTE en BC om du inte tänker valla!!!!!

Ytterst få hundar utöver BC/WK har så mycket vallning i sig att det märks öht om man inte kämpar för att få fram det.

Kooikerhond kanske vore nått för er?

Ja det kanske är så.. Ja den va lite söt också :) Kul att ni kommer med raser man aldrig hört talas om :)

*KL*
Om ni nu inte är helt sålda på bergern så rekommenderar även jag islandshunden. Det är som sagt olika hur mycket vallanlag de har men generellt har de tappat en hel del (tyvärr) och har väl egentligen aldrig varit lika utpräglade vallhundar som tex bc.
De är absolut inte i klass med bc och vallanlagen hos en islandshund borde definitivt inte ställa till med problem!
Däremot har många av dem en bra djurkänsla på så sätt att de funkar bra med de flesta djur, har en naturlig respekt för tex hästar och håller sig av sig själva på lagom avstånd även om det naturligtvis finns undantag.
De brukar också självmant stanna hemma på gården utan att sticka iväg på egna äventyr.
Min "jobbade" ett tag på en 4H-gård där hon funkade ypperligt med både folk och fä. Så värst mycket nytta gjorde hon väl inte men hon "vallade" in hönsen och ankorna på kvällen, genom ren lydnad och dirigering.

En isländsk fårhund har väl oftast inte kapaciteten för de högre klasserna i olika hundsporter men brukar funka utmärkt som en "pröva på-hund" som man kan göra lite av varje med :). Dock skall man veta att även om de är vallhundar så är de även typiska spetsar, dvs de har inte samma följsamhet som bc eller tex retriever.

De är däremot som klippta och skurna för friluftsliv, i synnerhet norröver! Perfekt päls för snö och fjällvandring men den brukar faktiskt funka väldigt bra på sommaren också.
Raskvas päls var helt klart den bästa och mest funktionsdugliga som någon av mina hundar har haft.
Kräver inte mycket skötsel, man kardar igenom någon gång ibland, mer vid fällperioderna (och då fäller de rätt rejält men pälsen lägger sig i tussar som är lätta att dammsuga upp).
Pälsen är självrengörande; hur skitig hunden än ser ut efter en dag i regn och lera så torkar alltihop och faller av och vips! så har man en ren hund igen :).

På pluskontot finns även att det är en påfallande sund och långlivad ras. Det är klart att det finns sjuka islandshundar men de ligger ofta mycket bra till i försäkringsstatestiken.
Föräldrarna bör givetvis vara HD/ED-fria samt ögonlysta. Det förekommer relativt ofta (mer än på medelhunden) att hundarna har tandförluster eller att hanar är krypta - men det är ju inget hunden lider av så jämförelsevis tycker jag inte att det är så farligt.

MEN - de är skälliga! Det varierar mellan linjer och individer och hänger till viss del på uppfostran men det går inte att förneka att det är en skällig ras, det räcker att gå på en rasspecial eller att sätta sig vid islandshundsringen på en utställning för att inse att de är glappkäftade - liksom många andra spetsraser.

Ooops, nu har jag som vanligt skrivit en hel följetong :o. Men det ÄR en väldigt trevlig ras :laugh:!

Instämmer i vad du skriver, jag är så kär i islandshunden!! Så roligt läsa hela din följetong :D

Min skäller väldigt lite. BC-en skäller mest :o Det är en rolig hund och klart den har ett eget huvud precis som islandshästen, den tänker själv och är så social. Jag byter aldrig bort islandshunden mot något annat.

Ja det verkar ju vara en väldigt trevlig ras! Träffade en igår på foderaffären, tyvärr var den väldigt reserverad och hon berättade att den var extrem på vallning. Men de är ju individer så denna hund hade troligtvis inte läst rasstandarden haha

Undra hur en BC/samojed kommer bli som vuxen.. Hittade valpar relativt nära mig med den korsningen.. Jag har mailat och be dem berätta om föräldrarna samt mor/far föräldrarna. Fast egentligen ska jag inte ens ha en valp.. Jag vill ha en vuxen.. För då vet man vad man får.. Och jag tror det räcker med min egna valpkull som förhoppningsvis kommer om några veckor.

Eftersom du har lite krav tycker jag inte du ska kolla efter en blandras alls, bättre att kolla efter en renrasig hund så du vet vad du får :) Hur föräldrarna till kullen är kommer inte säga något om hur just din valp kommer att bli.

Och som du själv säger, du vill ha en vuxen hund, skaffa då det :) Kommer bli nog med jobb om du även ska ha en hel kull med valpar hemma.

Lycka till!

Jah som har både BC och samojed här hemma kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja korsa dem. Den ena en polarpälsad spets med stark jakt och stort behov av flock och fysisk aktivitet(drag). Den andra en signalkänslig arbetsidiot med starka drifter (vallning är en typ av jakt) och väldigt lätt till stress.

Och i blandrasavel kan du räkna med att det knappast är de bästa individerna ur varje ras som används...

Nej, en sån skulle jag inte ta i med tång:crazy:

Jah som har både BC och samojed här hemma kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja korsa dem. Den ena en polarpälsad spets med stark jakt och stort behov av flock och fysisk aktivitet(drag). Den andra en signalkänslig arbetsidiot med starka drifter (vallning är en typ av jakt) och väldigt lätt till stress.

Och i blandrasavel kan du räkna med att det knappast är de bästa individerna ur varje ras som används...

Nej, en sån skulle jag inte ta i med tång:crazy:

Nej jag förstår inte heller, men jag har slutat fundera över varför folk gör vissa korsningar.. Finns alldeles för mycket konstiga blandningar :p Egentligen är det ju renrasig jag vill ha.. Men å andra sidan spelar det inte så stor roll vad det är för ras/blandning utan huvudsaken är ju att individen passar mig.. Och det får jag nog bäst veta genom att skaffa en vuxen/unghund..

Det är ju svårt sånt där. En valp är förvisso svår att personlighetsbestämma, men man har stor möjlighet att forma karaktären och de grundfärdigheter man värdesätter i en hund.

Jag har lovat mig själv att inte ta fler vuxna hundar, då jag älskar det första året av karaktärsdanande och utveckling. Valpkiss är värt vartenda pappersrulle, när man sen står där med en kanontrevlig unghund som man tränat och format själv:love:

Det är ju svårt sånt där. En valp är förvisso svår att personlighetsbestämma, men man har stor möjlighet att forma karaktären och de grundfärdigheter man värdesätter i en hund.

Jag har lovat mig själv att inte ta fler vuxna hundar, då jag älskar det första året av karaktärsdanande och utveckling. Valpkiss är värt vartenda pappersrulle, när man sen står där med en kanontrevlig unghund som man tränat och format själv:love:

Jo visst är det så, men eftersom vi letar efter en viss typ av hund så kanske det är lättare att ta en vuxen. Men jag kollar efter valpar också. :)

Kollar efter lite islandshundar men hittar varken vuxna eller valpar till salu :/ Verkar som att de är relativt svåra att få tag på?

Någon som har erfarenhet av raser som Lapsk vallhund, Finsk och svensk lapphund?

Jag är då fantastiskt nöjd med min Spinone!

Hon är med överallt (evengemang, trav, ridturer, stallet m.m.), inte skällig, vaktar inte, har ingen överdriven jaktlust förutom när det väl gäller (ute i skogen med bössan i hand), älskar att vara aktiv men samtidigt som hon lika väl kan ligga inne och slöa mer eller mindre hela dagarna mellanåt (på något konstigt vis är hon alltid lika slö på söndagar, haha)

En frisk ras, intelligent, tålig, lugna individer, lätt att lära, fantastiskt kloka hundar samt en otroligt bra familjehund! Tikarna är medelstora på ca 30 kg och i mitt tycke en mycket vacker ras. Trimmningen väljer man själv hur man vill göra. Man behöver ansa lite hår för ögonen och i öronen som på alla hundar med hängande öron och vill man ha dom korthårigare rycker man ner pälsen 2 ggr/år. Min fungerar jättebra med hästarna, vill gärna vara med dom men respekterar dom till 100%.

Tyvärr är inte pixbox uppe just nu där jag har alla bilder men här har jag lite blogginlägg med min hund.

http://tantgigant.bloggplatsen.se/kategori/94639-driva/
http://tantgigant.bloggplatsen.se/2012/07/11/8226650-tantilurv/
http://tantgigant.bloggplatsen.se/2012/07/09/8216946-godand/
http://tantgigant.bloggplatsen.se/2012/05/14/7919814-hopp-och-skutt/

Jag är då fantastiskt nöjd med min Spinone!

Hon är med överallt (evengemang, trav, ridturer, stallet m.m.), inte skällig, vaktar inte, har ingen överdriven jaktlust förutom när det väl gäller (ute i skogen med bössan i hand), älskar att vara aktiv men samtidigt som hon lika väl kan ligga inne och slöa mer eller mindre hela dagarna mellanåt (på något konstigt vis är hon alltid lika slö på söndagar, haha)

En frisk ras, intelligent, tålig, lugna individer, lätt att lära, fantastiskt kloka hundar samt en otroligt bra familjehund! Tikarna är medelstora på ca 30 kg och i mitt tycke en mycket vacker ras. Trimmningen väljer man själv hur man vill göra. Man behöver ansa lite hår för ögonen och i öronen som på alla hundar med hängande öron och vill man ha dom korthårigare rycker man ner pälsen 2 ggr/år. Min fungerar jättebra med hästarna, vill gärna vara med dom men respekterar dom till 100%.

Tyvärr är inte pixbox uppe just nu där jag har alla bilder men här har jag lite blogginlägg med min hund.

http://tantgigant.bloggplatsen.se/kategori/94639-driva/
http://tantgigant.bloggplatsen.se/2012/07/11/8226650-tantilurv/
http://tantgigant.bloggplatsen.se/2012/07/09/8216946-godand/
http://tantgigant.bloggplatsen.se/2012/05/14/7919814-hopp-och-skutt/

Tyvärr tål jag inte skägget på hundar :p Vill ha kortklippta nosar ;) Men det är säkert trevliga hundar! Har sett program om dem en gång på tvn :p

Äsch då! Dom som är så söta :love: Neej, jag är inte partisk .... ;) bara en smula

2012-08-19112821.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 005
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 875
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 153
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 482
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar