Sv: Tips på ras?
*KL*
Om ni nu inte är helt sålda på bergern så rekommenderar även jag islandshunden. Det är som sagt olika hur mycket vallanlag de har men generellt har de tappat en hel del (tyvärr) och har väl egentligen aldrig varit lika utpräglade vallhundar som tex bc.
De är absolut inte i klass med bc och vallanlagen hos en islandshund borde definitivt inte ställa till med problem!
Däremot har många av dem en bra djurkänsla på så sätt att de funkar bra med de flesta djur, har en naturlig respekt för tex hästar och håller sig av sig själva på lagom avstånd även om det naturligtvis finns undantag.
De brukar också självmant stanna hemma på gården utan att sticka iväg på egna äventyr.
Min "jobbade" ett tag på en 4H-gård där hon funkade ypperligt med både folk och fä. Så värst mycket
nytta gjorde hon väl inte men hon "vallade" in hönsen och ankorna på kvällen, genom ren lydnad och dirigering.
En isländsk fårhund har väl oftast inte kapaciteten för de högre klasserna i olika hundsporter men brukar funka utmärkt som en "pröva på-hund" som man kan göra lite av varje med
. Dock skall man veta att även om de är vallhundar så är de även typiska spetsar, dvs de har inte samma följsamhet som bc eller tex retriever.
De är däremot som klippta och skurna för friluftsliv, i synnerhet norröver! Perfekt päls för snö och fjällvandring men den brukar faktiskt funka väldigt bra på sommaren också.
Raskvas päls var helt klart den bästa och mest funktionsdugliga som någon av mina hundar har haft.
Kräver inte mycket skötsel, man kardar igenom någon gång ibland, mer vid fällperioderna (och då fäller de rätt rejält men pälsen lägger sig i tussar som är lätta att dammsuga upp).
Pälsen är självrengörande; hur skitig hunden än ser ut efter en dag i regn och lera så torkar alltihop och faller av och vips! så har man en ren hund igen
.
På pluskontot finns även att det är en påfallande sund och långlivad ras. Det är klart att det finns sjuka islandshundar men de ligger ofta mycket bra till i försäkringsstatestiken.
Föräldrarna bör givetvis vara HD/ED-fria samt ögonlysta. Det förekommer relativt ofta (mer än på medelhunden) att hundarna har tandförluster eller att hanar är krypta - men det är ju inget
hunden lider av så jämförelsevis tycker jag inte att det är så farligt.
MEN - de
är skälliga! Det varierar mellan linjer och individer och hänger till viss del på uppfostran men det går inte att förneka att det är en skällig ras, det räcker att gå på en rasspecial eller att sätta sig vid islandshundsringen på en utställning för att inse att de är glappkäftade - liksom många andra spetsraser.
Ooops, nu har jag som vanligt skrivit en hel följetong
. Men det ÄR en väldigt trevlig ras
!