Hund till pensionär

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jappisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 261
J

jappisen

En bekant till familjen är på jakt efter en hund. Hon är pensionär men ganska aktiv. Hunden kommer få långa promenader och tillgång till ganska stor trädgård, turer i skogen m.m. Däremot tror jag endast hon kommer gå valpkurs och ev unghundskurs med hunden. Någon ras att rekommendera.

Hon sa själv att hon tittat på wippet, pappillon, dvärg schnauzer eller cocker spaniel. Jag har inte så stor erfarenhet av dessa raser så ni som har får gärna berätta om dessa raser lämpar sig eller om de kräver mer aktivering.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hund till pensionär

Whippet har jag ingen erfarenhet av alls. Papillon eller dvärgschnauzer borde funka jättebra, och även cocker om hon verkligen är så pass aktiv som beskrivs. Jag har cocker själv - världens snällaste och charmigaste lilla tjej, men ganska så envis och med en hel del jakt i.

Cocker Spanieln är ju helt ljuvlig!:love:

Mina cockrar har de varit energiknippen och härliga följeslagare fram tills pensionsålder ungefär. Där någonstans har de lugnat ner sig.
En cocker måste trimmas annars tovar sig pälsen väldigt fort.
De drar även in väldigt mycket "skit" i hemmet..
De älskar ju att bada som bekant och är tyvärr inte så noga med VAD de badar i. Bara det finns lite vatten i leran eller på dyngstacken osv!:D

Cokern är helt underbar till sättet och så vacker att titta på.
Det är svårt att vara arg på en cocker en längre tid. ;)
Trots min egna kärlek till Cocker Spanieln så skulle jag nog hellre be henne kika på en Cavalier King Charles Spaniel.

Dvärgschnauzern har jag ingen egen erfarehet av men har givetvis träffat på en del.
Jag upplever dom som "mycket hund i litet format". Liten enmanshundar som är glada följeslagare men som också kan vara skälliga och lite "svåra".
Tuffe Viktor i en en hundskepnad.:D
Fördelen med en dvärgschnauzern är pälsen och jag skulle känna mig lite säkrare på sena promenader med en dvärgschnauzer än tex. en Papillon.

Den sistnämnda var förr en typisk pensionärsvovve men det är som bekant ändrat nu.
En liten rolig hund som trots sin storlek hänger med i alla tempon!
Men att skaffa en Papillon som skogspromenadskompis..njea, det hade inte jag gjort i a f.
Men det får de som kan rasen bättre avgöra!

Min farbror hade Greyhoundkennel innan och på den såg även ett par Whippets dagens ljus.
Vi fick bla. vara hundvakt till en whippettik.
Jättemysig hund som älskade att gosa ner sig bredvid oss i soffan eller sängen.
Hon fanns där som en utökad familjemedlem som till skillnad mot våra pälshundar njöt av värmen under pläden.
Men jag misstänker -Whippetkunniga får rätta mig- att en snabbfotad Whippet behöver sträcka ut för att må bra.
Det gäller att träna inkallning. ;)

Hon har inte funderat på någon av pudelsorterna?
Det är en hundras som är underskattad tycker jag.
De pudlar jag har träffat har överraskat mig positivt. De behöver inte heller vara klippta i lejonfrisyrer. ;)

Whippet är en perfekt pensionärshund:D Hänger med på allt, är milda och trevliga och kräver nästan ingenting, men som sagt är med på allt ändå.

Jag säger som Haukur, whippet är en jättebra pensionärshund. Får dom bara rusa av sig då och då så är dom nöjda med livet och dom följer gärna med på allt man gör men trivs bra hemma i soffan också. Är trädgården inhägnad är det livet för en whippet, att kunna få rusa av sig dagligen. :laugh:

Jag vill själv ha en whippe sen. Ska bara ha några afghaner till först. Och några saliukis. ;)

Tack till er alla för alla tipps. Ja man vet ju aldrig hur mycket hunden kommer ut då det inte är jag själv som ska ha den men hon sa detta till mig. Sen så är denna dam alltid igån och ute och rör sig större delen av dagarna så hunden kommer komma ut mycket.

Jag säger som Haukur, whippet är en jättebra pensionärshund. Får dom bara rusa av sig då och då så är dom nöjda med livet och dom följer gärna med på allt man gör men trivs bra hemma i soffan också. Är trädgården inhägnad är det livet för en whippet, att kunna få rusa av sig dagligen. :laugh:

Håller med jag också:) Vi har faktiskt en whippet numera.. Helt underbara hundar som är så mysiga och trevliga att det är helt otroligt!

Gilly

Tack till er alla för alla tipps. Ja man vet ju aldrig hur mycket hunden kommer ut då det inte är jag själv som ska ha den men hon sa detta till mig. Sen så är denna dam alltid igån och ute och rör sig större delen av dagarna så hunden kommer komma ut mycket.

Nu vet jag inte hur gammal pensionären i fråga är men är hon äldre så kanske det inte är lika lätt att förutspå hur aktiv man kan vara om några år... Då tycker jag både cocker och DS går bort för dom kräver aktivitet, pappisar vet jag inte men en whipp nöjer sig som sagt med 5 min lösspring om dagen resten är den lycklig om den bara får gå ut och kissa och sen snusa i soffan resten av dagen. Men som sagt, får den vara ute mer är den glad för det också. Det är väl främst därför jag tycker whipparna är perfekta pensionärsjyckar för om levnadsförhållandena plötsligt förändras är hunden oftast nöjd ändå medan många andra hundar tar skada av bristande aktivering.

Japanese chin är en riktig pansionärs hund.

Gillar ligga på soffan och bli kliad, Men full fart när man är ute.
Nästan som en papillon fast att dom är lugnare inte och inte alls lika stort behov utav att måsta tränas. En underbar hundras är det:D

Kymaro.jpg

Om hon är pensionär föreslår jag att hon tar kontakt med en seriös omplaceringsförening (hundstallet, hittehund) och letar efter en passande individ. Att ha valp är krävande och en sån kan man inte promenera så mycket med. :) Är hon dessutom pensionär kanske det kan var en god idé att ta en hund som inte är helt nykläckt? Då kan hon prova sig fram tills hon hittar en hund hon passar med av mindre format och då "vet hon vad hon får" och slipper känna i undhundsåldern att det kanske blev för mycket för henne.
Ett annat alternativ är en hund som kanske gjort sitt i valplådan och behöver ett eget hem att bli bortskämd i. Om man verkligen vill ha rasrent av en specifik ras.

Senast ändrad:

Jag tycker tvärt om, det är ju pensionärer som har tid med valparna... Att alla andra har möjlighet att ha valp är för mig en gåta.

Whippet är en perfekt pensionärshund:D Hänger med på allt, är milda och trevliga och kräver nästan ingenting, men som sagt är med på allt ändå.

Kan inget om whippet, men brukar envist propagera för: Mer greyhounds till pensionärerna! Jag anser en grey är den PERFEKTA pensionärshunden om bara pensionären vill ha en såpass stor hund.

Och jag antar kallt att en whippet är på det stora hela som en grey.

Men vad gäller grey så de är veritabla soffpotatisar inne, ligger helst och snarkar i soffan. Ofta mycket lågmälda, vänliga och ja..timida. Följsamma, mjuka hundar som är lätta att uppfostra. Alltid pigg på att gå ut, men vill man inte gå ut så sover de vidare på soffan. Tycker det går bra med långa som korta promenader. Behöver dock få springa fritt dagligen, i trädgård, hundrastgård etc. Har man tillräcklig inkallning (inga probs om man får den som valp) kan den givetvis vara lös i skog och mark med, men annars så går stor trädgård eller hundrasthage bra. De springer som små kollade troll i tio minuter, sen är de klara, de är ju sprinters. Men följer gärna med tvåtimmarpromenaden, lös eller i koppel.

Ingen pälsvård att tala om, drar inte in massa grus/sånt, hårar inte speciellt. Och förhållande vis sunda, få rasrelaterade problem.

De 'nackdelar' som finns är väl att en del är rätt frusna, men det finns täcken. Och att de kan vara ganska 'dyra i maten' då de ofta kräver högenergifoder.

Men mer 'lättmotionerade' och följsamma, lättillfredsställda hundar får man leta efter. De är extremt low maintenance helt enkelt, men med på allt du vill. 0 eller 100 - bara välj, en grey är lika glad ändå =)

Men som sagt, mer greyhounds (och antagligen whippet) till pensionärerna. Det är en match made in heaven =)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 748
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 850
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 838
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka