Hund som vaktar.. hjälp!!

Sv: Hund som vaktar.. hjälp!!

*Kl*

Har med viss undran följt tråden som nu verkar ha gått i stå. Här några saker jag vill ta upp och som vi kanske kan diskutera.

Ang TS och hunden. Den bild jag får av TS är att hon är relativt ung och fr a helt okunnig och oerfaren när det gäller hundar. Den kombinationen gör att rottis är ett av dom sämsta hundval hon kan göra. Snacka om att man ska få hjälp, lära sig osv går an, men det räcker inte! Hon hinner inte!
Min åsikt är att man antingen lärt sig hund via familj etc eller börjar med en lättare ras. Lättare både mentalt och fysiskt.

Vad dom flesta i tråden inte tagit upp, är att hunden är sju månader gammal. Dvs, den ålder där inlärning och uppfostran är som viktigast och även sätter störst krav på hundägaren, men då man fortfarande "vinner" fysiskt. Krav som jag inte kan se att TS är mogen. Däremot är risken att vi har ett kommande tidningsfall här. Typ det som nu vandrar i spalterna om de tre rottisarna i Finspång som bet ihjäl en mindre hund, oprovocerat.
Jeeves #47:
Du nämner ngt om att han kanske förhoppningsvis ska växa ifrån detta och det kan jag säga att det gör han INTE - du kommer bara ha ett antal flera kilo att tas med och större kraft i käkarna på din hund=kan åsamka dig stor skada. Så mitt råd är att ta itu med detta på en gång ...
Exakt min uppfattning!

Det sägs i tråden att hundar inte trycker ner varandra. Visst gör dom det. Jag har varit med om det ett antal gånger och det har varje gång varit i uppfostrings-/tillrättavisande syfte. Några av gångerna har mina egna hundar utfört det. Man har greppat (ej bitit!) över hals/huvud och använt bogen/bröstet för att trycka ner och hålla den andre nere. "Offren" har i allmänhet rört sig om uppkäftiga slynglar som bett om en åthutning och dom har omgående slängt in handduken och blivit uppsläppta. Ingen har kommit till skada och efteråt har allt varit lugnt och utan några aggressioner.

I inlägg 32 m fl står om "nedtryckning och fredssignaler mm". Blir förvirrad när jag läser det där, för det känns som om man blandar äpplen och morötter? Först talas om nedtryckning i lärande syfte, sedan om rena överfall!?
OM hund A angriper hund B och den senare ger upp och visar tecknen för underkastelse, så ska A självklart avbryta och t ex övergå till bevakning.
Jag håller med Gnist i #41:
Min teori med dessa hundar som inte kan tyda andra hundars signaler är att det är ett direkt resultat av dagens hundhållning. Osv...
Varför är man så rädd för att låta hundar i unga år mötas och lära sig dom sociala reglerna? Förr blev man inte halvt hysterisk om en hund skulle råka få ett hål i huden. Men nu ... :eek:

Lära hunden att ge bort grejer? Självklart, men inte när det behövs s a s. Det får absolut inte finnas minsta kampkänsla dom första gångerna, utan man kan exempelvis stoppa in något okänt i munnen på hunden som omgående släpper (den vill ju undersöka föremålet) och blir berömd. Upprepas 3-4 gånger så har en normalsmart hund fattat. Från den grunden jobbar man vidare i lagom steg tills man kan be hunden spotta ut grisörat i handen på en oavsett hur uppskruvad situationen i övrigt kan vara.

Hoppas ni ser det här som mina tankar och synpunkter och inte "så ska det vara". :o

LIA

Ang TS och hunden. Den bild jag får av TS är att hon är relativt ung och fr a helt okunnig och oerfaren när det gäller hundar. Den kombinationen gör att rottis är ett av dom sämsta hundval hon kan göra. Snacka om att man ska få hjälp, lära sig osv går an, men det räcker inte! Hon hinner inte!
Min åsikt är att man antingen lärt sig hund via familj etc eller börjar med en lättare ras. Lättare både mentalt och fysiskt.

LIA

Visst kan det vara så att ts är ung och nybörjare. Men jag tror ändå jag ser på det annorlunda än dig. Det viktigaste är inte vad man kan varken teoretiskt eller praktiskt sen tidigare utan ens hand med djur i allmänhet och kanske då hundar i synnerhet. Har man en känsla för det här med att hantera hund, så går det mesta annat att lära sig. Det finns många som har lång erfarenhet som ändå saknar den känslan och det är mycket värre.

Tid ger inte automatiskt det jag söker. Det finns där och kan i så fall utvecklas på flera sätt, eller så finns det inte.

Jag kan inte veta om ts har det handlaget jag pratar om, men att döma ut något från första början pga att man är ung och oerfaren, det är definitivt onödigt. Sen kan man ju aldrig se det i text på ett internetforum, det går bara att se i verkliga livet. Och ingen här har ännu mött ts, så det kan vi omöjligt veta. Hennes vilja att ändra på saker och ting och att hon faktiskt tar hjälp av andra är ändån en god bit på väg.

Det här var ett inlägg i allmänhet om det här med nybörjare och kunskaper, efarenhet vs handlag. Kanske inte så mycket om ts specifikt vill jag tillägga!

Med mitt inlägg nr 32 kanske jag uttryckte mig luddigt. Jag menar att väldigt många använder nerläggande och nertryckande som ett medel att få hunden att visa underkastelse. Det har varit VÄLDIGT populärt under en tid. Vad jag menar är, att underkastelsesignalen ska komma nerifrån, dvs från hunden! Om jag tar i och trycker ner hunden, är det ett överfall från min sida, det är INTE hunden som med sitt språk talat om för mig att den "ger sig", lika lite som jag kan ta i hundens svans med händerna och hålla ner den och tro att hunden själv visat en lugnande signal med svansen (något luddig liknelse, kanske...!). Om det förekommer i hundens värld att en hund brottar ner en annan, sker det långt ifrån så ofta som det under en tid använts människa-hund. Jag har sett den metopden i alla tänkbara situationer, som nåt slags universalmedel mot alla problem. Ibland i förebyggande syfte, folk trycker ner sina hundar utan orsak, oprovocerat, bara för att visa dem vem som bestämmer.
Att vräka omkull och hålla ner en aggressiv stor hanhund som inte visat tecken på underkastelse, tror jag personligen är livsfarligt.
Nu kan jag inte Rottweiler, och jag har träffat på många Rottisar med väldigt aggressiva beteenden (utfall mot andra hundar t.ex. där hunden verkligen vill slåss) som ägarna inte lyckats få bukt med, trots extremt tuffa metoder.

Senast ändrad:

Yes box, definitivt! Har man problem med stökig hund, får man inte vara med, eller blir tipsad om att komma dit själv och träna enskilt på planens utkant. Hur givande är det? Jag vet många som lämnat Drömmen om Brukshundsklubben och antingen lagt av och harvat på därhemma (med varierande resultat...) eller sökt sig till andra privata instruktörer, förhoppningsvis kloka sådana, och där välkomnats och fått hjälp att utvecklas! Instruktörer som säger att dessa hundar JUST behöver träna i grupp, inte slängas ut i perifierin för att inte störa.
Brukshundsklubbarna skulle kunna göra ett JÄTTEjobb här, men tycks inte ha intresse. Man koncentrerar sig hellre på de som redan är kapabla och som ska finputsas.

Det tror jag beror på att de som håller kurser på SBK är "frivilliga" så att säga,det är föreningsverksamhet medan man hos privat hundtränare är en "betalande kund" på ett helt annat sätt.

Jag har bland annat problem med att min vrålapa går upp istress och blir "hysterisk" av frustration i närheten av andra hundar tillslut kan han ge sig på min andra hund(som redan tycker det är läskigt när den lilla får utbrott). Jag har försökt styra upp det själv utan att lyckas något vidare.
Skulle jag i dagsläget anmäla mig till en allmänlydnadskurs så skulle vi få stå där i utkanten och inte ha nån större nytta av kursen. De momenten kan man ju hemma men inte bland andra hundar. Och kan vi inte vara nära de andra så försvinner poängen...

Alltså betalar jag en hundtränare för privat hjälp. Då är allt fokus på mig och min hund. När detta väl fungerar hyfsat - då är det dags att gå allmänlydnadskursen.

(Metoden han tipsade om verkar faktiskt fungera rätt bra.)

Det gör jag med just nu! Min hund kan en massa moment och kan vara hur förig och följsam som helst, när vi tränar själva ... Ihop med andra hundar existerar jag knappt och han "kan" i princip nästan ingenting. Nu går vi också och tränar privat, fast i grupp. Men jag tycker det känns som om han "lär sig" just den gruppen och de hundarna, men jag har samma problem när vi kommer till en ny grupp. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra, det känns som en hopplös situation, som om jag aldrig ska kunna komma med hos Brukshundsklubben... Fastän jag egentligen har en JÄTTEduktig lättlärd hund som borde kunna tävla, bara han kunde hålla tankarna på rätt spår.
Det här blev ju en rejäl trådstöld, ursäkta...!
Vilken metod pratar du om förresten?

Jag håller i stort sett med dig, fr a i det här.

Det viktigaste är inte vad man kan varken teoretiskt eller praktiskt sen tidigare utan ens hand med djur i allmänhet och kanske då hundar i synnerhet. Har man en känsla för det här med att hantera hund, så går det mesta annat att lära sig. Det finns många som har lång erfarenhet som ändå saknar den känslan och det är så mycket värre.

Tid ger inte automatiskt det jag söker. Det finns där och kan i så fall utvecklas på flera sätt, eller så finns det inte.
Men, det finns ett par men. ;) TS har inte den tid som behövs för att lära sig hund i allmänhet och Rottis i synnehet. Att lära sig hund, att känna hund, att läsa hund osv tar tid, trots allt. Skillnad hade varit om hon först fått en "läromästare", dvs en uppfostrad och balanserad rottis som hon fått "komma in i".
Hennes hund är 7 månader. Om några få månader är den inte så ung och lättpåverkad längre, och det som då är ogjort eller felgjort blir så mycket svårare att komma tillrätta med, dvs ännu svårare för TS än för en "hundkunnig"

Jag kan inte veta om ts har det handlaget jag pratar om, men att döma ut något från första början pga att man är ung och oerfaren, det är definitivt onödigt. Sen kan man ju aldrig se det i text på ett internetforum, det går bara att se i verkliga livet. Och ingen här har ännu mött ts, så det kan vi omöjligt veta. Hennes vilja att ändra på saker och ting och att hon faktiskt tar hjälp av andra är ändån en god bit på väg.
Jag har inte dömt ut någon, men jag bygger det jag säger på dom inlägg TS gjort, och jag ser ingen anledning att ändra uppfattning, när jag läser dom om igen. Vi talar om en 7-månaders unghund som redan i aggression bitit sina ägare 4 gånger. Det sänder onekligen obehagliga vibbar. Varför blunda för dom?
Jag har en kritisk inställning till situationen, det är sant, för jag tror inte man gör vare sig TS eller andra hundägare någon tjänst genom att kravlöst lalla med och ha inställningen "det ordnar sig nog". I slutänden drabbar det hundarna.

Hoppas du förstår vad jag vill med mina konstiga uttryck. :)

LIA

Hennes hund är 7 månader. Om några få månader är den inte så ung och lättpåverkad längre, och det som då är ogjort eller felgjort blir så mycket svårare att komma tillrätta med, dvs ännu svårare för TS än för en "hundkunnig"
LIA

Tycker ändå man ska ge henne en chans för det första hunden så tog hon första bästa chansen o åka med till Tripphult för jag skulle kunna hjälpa henne i 4 hela dagar med detta problem o sen titta på lydnaden o lite spår.

Sen att hunden faktiskt bara är 7månader inga som helst problem o påverka en 7månader. Skulle se detta problem långt allvarligare om hunden var 15mån.

Sen 7månader kan räcka med att man säger ifrån ordentligt o visar vem som bestämmer o sen jobba utifrån det.

Så v42 så lär vi märka hur allvarligt problemet är men jag tycker det ser ljust ut ja.

Jag har inte dömt ut någon, men jag bygger det jag säger på dom inlägg TS gjort, och jag ser ingen anledning att ändra uppfattning, när jag läser dom om igen. Vi talar om en 7-månaders unghund som redan i aggression bitit sina ägare 4 gånger. Det sänder onekligen obehagliga vibbar. Varför blunda för dom?
Jag har en kritisk inställning till situationen, det är sant, för jag tror inte man gör vare sig TS eller andra hundägare någon tjänst genom att kravlöst lalla med och ha inställningen "det ordnar sig nog". I slutänden drabbar det hundarna.

Hoppas du förstår vad jag vill med mina konstiga uttryck. :)

LIA
Märkligt vad man kan läsa ut olika saker ur ett inlägg och få så olika uppfattningar!

Jag får visserligen också uppfattningen att TS inte är erfaren utifrån antalet alternativ som tas upp hur man kan hantera situationen.(alltså att med tvång ta ifrån hunden saken den vaktar, eller byta med godis)
MEN jag läser också in att TS har god förmåga att analysera situationen, och en god bedömning förmåga att snabbt inse när en teknik inte fungerar, förstår vikten av att få kontroll på beteendet nu samt att TS är villig att snabbt söka hjälp och få kunnskap och villig att skaffa sig verktyg att kunna hantera situationen.

Sen att hunden faktiskt bara är 7månader inga som helst problem o påverka en 7månader. Skulle se detta problem långt allvarligare om hunden var 15mån.
Absolut, vilket jag också var inne på. Bland det allvarligaste tycker jag är att TS står med den hund hon gör, trots att den bara är 7 månader.

Sen 7månader kan räcka med att man säger ifrån ordentligt o visar vem som bestämmer o sen jobba utifrån det.
Absolut, men du vet lika väl som jag hur mycket som behövs för att komma dit. Det är ju trots allt TS som ska klara det hemma i vardagen.

Jag önskar dig lycka till och hoppas verkligen ni får till en säker och trevlig hund.

LIA

Vilken metod pratar du om förresten?

Han har ju växt upp i hundflock och trots att han dyrkar marken jag går på (har sällan mött en så kontaktsökande hund) så är hundar så viktiga att han bara "måste" checka av dem. (tycker han då)

Jag har testat avledning, att ignorera, att ta i honom fysiskt osv.

Vad jag ska göra nu är att stärka mitt "Nej" kommando så att det ovillkorligen fungerar som en brytsignal (i hans fall med ett vattensprut om han inte lyssnar) sen ska ha ta kontakt och få en annan uppgift.
Har inte haft så många träningstillfällen än.

Vattensprutet är bara en tillfällig grej tills han fattat att mitt nej alltid, alltid innebär "sluta - ta kontakt - få en uppgift"

Märkligt vad man kan läsa ut olika saker ur ett inlägg och få så olika uppfattningar!
Undrar vad du tycker att jag läser fel? Det du skriver håller jag till större delen med om, men så är frågan i vilken utsträckning vi ska dissekrera TS?
Problemet är, som jag ser det, inte i första hand en fråga om tekniker.

LIA

Undrar vad du tycker att jag läser fel? Det du skriver håller jag till större delen med om, men så är frågan i vilken utsträckning vi ska dissekrera TS?

LIA
Nu får du hejda dej med dina antaganden, jag har INTE sagt att du har läst fel!!!!

Du säger att utifrån TS inlägg och det faktum att det uppstått problem när hunden är 7 månader är en indikation att hunden kommer att bli farlig som vuxen.

Jag säger säger att det trots brist på erfarenhet ser ljust ut pga det jag läser ut ur TS inlägg, och det är:
MEN jag läser också in att TS har god förmåga att analysera situationen, och en god bedömning förmåga att snabbt inse när en teknik inte fungerar, förstår vikten av att få kontroll på beteendet nu samt att TS är villig att snabbt söka hjälp och få kunnskap och villig att skaffa sig verktyg att kunna hantera situationen.

Jag har ändå svårt att förstå hur du menar. Sorry!
Med mitt inlägg nr 32 kanske jag uttryckte mig luddigt. Jag menar att väldigt många använder nerläggande och nertryckande som ett medel att få hunden att visa underkastelse. Det har varit VÄLDIGT populärt under en tid. Vad jag menar är, att underkastelsesignalen ska komma nerifrån, dvs från hunden! Men är det inte just det man eftersträvar och "väntar på"? Varför ska man annars använda metoden?
Om jag tar i och trycker ner hunden, är det ett överfall från min sida, det är INTE hunden som med sitt språk talat om för mig att den "ger sig", Förstår inte varför du ser det som ett överfall? Du gör det väl inte utan orsak?? Hunden lär väl inte "ge sig" innan du satt något slags tryck på den för att få just den reaktionen? Först orsak, sedan nedtryck, sedan "ger mig" sedan lössläpp. Eller?
lika lite som jag kan ta i hundens svans med händerna och hålla ner den och tro att hunden själv visat en lugnande signal med svansen (något luddig liknelse, kanske...!). Det här sista förstod jag :) och håller med.

Jag har sett den metoden i alla tänkbara situationer, som nåt slags universalmedel mot alla problem. Ibland i förebyggande syfte, folk trycker ner sina hundar utan orsak, oprovocerat, bara för att visa dem vem som bestämmer. Vilket är precis lika kokat som många andra "metoder" man tar till mot både hundar och andra djur. Vilket inte innebär att metoden alltid är fel.

Att vräka omkull och hålla ner en aggressiv stor hanhund som inte visat tecken på underkastelse, tror jag personligen är livsfarligt.
Nu kan jag inte Rottweiler, och jag har träffat på många Rottisar med väldigt aggressiva beteenden (utfall mot andra hundar t.ex. där hunden verkligen vill slåss) som ägarna inte lyckats få bukt med, trots extremt tuffa metoder. Ibland är metoderna fel, ibland är ägarna okunniga i tillämpning- oftast antagligen båda delarna.
.........
LIA

Nu får du hejda dej med dina antaganden, jag har INTE sagt att du har läst fel!!!!
Ber om ursäkt för ordvalet. Skulle hellre skrivit "Undrar vad du tycker att jag läser ut på ett sätt som du läser ut på ett annat sätt?" eller något liknande. Med "fel" menade jag sett ur din synvinkel, eftersom jag antog att du såg din läsning som rätt.

Du säger att utifrån TS inlägg och det faktum att det uppstått problem när hunden är 7 månader är en indikation att hunden kommer att bli farlig som vuxen.
I stort sett, ja.

Jag säger säger att det trots brist på erfarenhet ser ljust ut pga det jag läser ut ur TS inlägg, och det är:

Citat:
Varpå jag svarade:
Det du skriver håller jag till större delen med om, men så är frågan i vilken utsträckning vi ska dissekrera TS?

Jag undrar vad du vill med inlägget? Förutom att påpeka mitt ordval. :confused:

LIA

Jag kanske klyver hår, jag vet inte... Men jag tycker att en sådan signal, kalla den underkastelsesignal eller lugnande signal, ska komma från hunden, hunden ska själv vilja ge signalen. Slänger jag mig på hunden så har jag rent fysiskt tvingat den i kroppsligt underläge, men det är inte alls säkert att hunden själv egentligen ville ge den signalen. Den är tvingad, men kan inombords känna nåt helt annat, som sen tar bort tillit och respekt för den människan.
Men jag ska inte utge mig för att vara nån beteendeexpert, det här är bara vad jag själv känner och slutsatser jag själv dragit, efter att ha läst mycket i ämnet och hört olika förklaringar till hundars beteende.
Och just vad gäller Rottweiler tycker jag det verkar vara en ganska speciell ras, som jag själv känner flera som har stora problem med.

Jag undrar vad du vill med inlägget? Förutom att påpeka mitt ordval. :confused:

Det första inlägget för att tala om att din uppfattning, och din slutsats om TS förmåga att lära sig hantera denna hund efterhand som hunden växer, inte stämmer med min uppfattnin utifrån att ha läst samma inlägg.

Det andra inlägget var att förtydliga vad jag tycker uppväger bristande erfarenhet och som möjliggör att TS har förmåga att lära sig hantera hunden efter hand som den växer.

Det du citerade trodde jag vi redan klarat av.
Nåväl, att detaljbedöma TS utifrån hennes inlägg är inget jag tänker ge mig in på, utan jag nöjer mig med det jag redan skrivit.

En sak dock, som vore intressant att ventilera vidare:
Teknik ja, något som kommer på tapeten även inom annan djurhantering. Själv anser jag det tekniska vara underordnat kunskap och t o m värdelöst och negativt utan denna kunskap. Att mata en okunnig med tips "gör si och gör så" utan att grunden finns där är meningslöst och kan t o m vara farligt. Inom Natural Horsemanship t ex ser vi det tyvärr alltför tydligt.

Min uppfattning är att man först ska veta var problemorsak ligger, därefter vad man vill åstadkomma med viss teknik, hur man ska använda den och slutligen, men inte minst viktigt, ha kommunikation med djuret och kunna läsa det samt förstå vad som händer. Nedläggning som vi diskuterat, är ett typexempel på detta.

Tycker LIA

Det du citerade trodde jag vi redan klarat av.
:confused: Du har nog lite svårt att hänga med märker jag, eller skumläser inlägg. Känns inte riktigt lönt att förklara ytterligare en gång då du ändå inte tycks se poängen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 710
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 867
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka