Hund som vaktar.. hjälp!!

Sv: Hund som vaktar.. hjälp!!

Min teori med dessa hundar som inte kan tyda andra hundars signaler är att det är ett direkt resultat av dagens hundhållning.
Hundar av idag tillåts oftast inte träffa andra hundar "fritt" och på så vis lära sig att tyda signalerna korrekt.

Oftast vid hundmöten så kortas ju kopplen och det ska gås så långt från den andra hunden vilket sänder helt fel signaler till hundarna och när de då kommer på andra hundar i en lös situation så har de ingen kunskap om vad som är korrekt beteende och inlärda som de är på att andra hundar är farliga så blir det som regel slagsmål, som inte avslutas när den andra hunden visar underkastelse, eftersom den angripande hunden inte begriper att det är vad den andra hunden visar.

Lena, jag tycker verkligen att du är verkligen "spot on" här :bow:! Ledarskap är INTE att våldföra sig på sin hund och skrämma den till underkastelse! En sann ledare kan få hunden att lyda utan sparkar och slag. Dock inte sagt att man ska tolerera allt eller mjäka med sin hund, men man måste vara human, korrekt, konsekvent och rättvis i sin hantering av hunden.

Jag tycker att det är så hemskt när folk tappar alla gränser och känner att de måste våldföra sig på sin hund, bara för att de inte på ett sunt sätt fått ledarskapet att fungera :(. Trycka ner, rycka i nackskinnet och skaka (som många felaktigt tror är sättet som tikar straffar sina valpar på, när det eg. är sättet hundar dödar byten på...), slå och slänga omkull. Jag tycker det är vidrigt!

Har man en mentalt svag hund kan man ju knäcka den totalt med detta beteende. Har man däremot en skarp hund, så kommer den ju tillslut sitta i armen på en, och undrar just vem som får skulden för det ...inte är det människan iaf.

Senast ändrad:

Jag håller helt med Gnist!
Dessutom betyder ju inte det att VI OCKSÅ ska bete oss som våldsverkare och mobbare bara för att det finns osunda hundar som beter sig på det viset. VI måste försöka tolka hundens signaler korrekt, inte haka på en onaturlig trend.
Jag har själv varit med om när Schäfertiken jag var ute med, överfölls av en engelsk Staffe, hon låg på rygg och skrek medan Staffen besinningslöst högg henne över strupen både länge och väl, tills ägaren LYFTE undan hunden. Det var fruktansvärt obehagligt, jag får fortfarande ångest när jag tänker på det!
Och en hund/varg med sådant osunt beteende blir INTE Alfa/flockledare!!

Jaa!!! Turid Rugaas, "I samspråk med hunden. Lugnande signaler". Bara ett litet häfte men OJ så upplysande, man ser med nya ögon på sin hund efter att ha läst den!

Absolut, och det är just detta jag menar med att hunden ej får utlopp för sin "frustration", frustationen som skapas dels i stundens hetta mellan den som håller i kopplet och hunden och dels det som sker i vardagen. Jag anser att en sund och väluppfostrad hund sällan muckar och ska bråka med främlingar, möter den överman ska den vända och gå. Liksom att den dominante ska coola ner.

De två rottisar jag har haft, ganska veka tikar btw, har båda två haft vissa tendenser att försöka vakta sina saker. Det kan vara allt från en bit papper som hon hittat på golvet till lite mer allvarligt vaktande av mat och min nuvarande tik vågar inte vakta någonting gentemot mig och min sambo men hon har försökt mot vår 4-åriga dotter. Första gången hon vaktade och morrade åt dottern så kan jag säga att "himlen ramlade ner över tiken" genom att jag hutade åt henne rejält, tog i nackskinnet och ruskade om snabbt, efter det förvisades hon från oss en stund. EN gång efter det har hon testat min konsekvens genom att prova med ett minimorr åt dottern och jag upprepade samma sak den gången, därefter har hon inte gjort om det.

Du nämner ngt om att han kanske förhoppningsvis ska växa ifrån detta och det kan jag säga att det gör han INTE - du kommer bara ha ett antal flera kilo att tas med och större kraft i käkarna på din hund=kan åsamka dig stor skada. Så mitt råd är att ta itu med detta på en gång, provocera fram situationer där du lägger fram mat, ben, leksak och sen tar det ifrån honom. Minsta gruff, ta tag i nacken och ruska om och ut med honom från flockgemenskapen. Vänta en stund och gör om samma procedur.
Visar han ngn form av dominans mot annan person så är det DIN sak att gå in och bryta på samma sätt som jag beskrivit.

Att göra ovanstående med en vuxen rottishane, det hade jag def avrått ifrån. Det är möjligt att det finns personer med stor pondus och stor kunskap som kan reda ut en dominant, ouppfostrad rottishane men de är inte så många. Så din chans är nu, inte om ett halvår.

Ang det här med tränare så är det väldigt bra, om de har kunskap ( vilket många s k tränare inte har ), OCH mycket viktigt; låt INTE din tränare ta situationen, tillrättavisningen utan be att få förklarat för dig vilken teknik du ska använda och sen är det DU som utför åtgärden på DIN hund.
Det finns så många klåpare med hår på bröstet som går in och "läser lusen" av andras hundar, misslyckas + undergräver mattes/husses ställning, och sen lämnar dem åt sitt öde. De har då en ännu mer dominant hund på halsen...

Ang tekniker att trycka ner sin hund m m så bygger dessa många gånger på att folk totalt har missuppfattat HUR och NÄR man ska tillrättavisa OCH att inse att det faktiskt finns individer där en sådan åtgärd är direkt farlig.
Jag gick en kurs någon gång i mitten på 90-talet, för en då utskälld man som hade en teknik som gick ut på att tillrättavisa hunden bl a genom att ta tag i hunden och korrigera i en icke belastad situation. Tekniken var egentligen allra mest lämpad på valpar och jag hade med mig min valp, men de flesta kom med vuxna problemhundar, vilket var betydligt svårare. Denna teknik gjorde att jag i alla år senare kunde endast med en ljudlig inandning få min hane att vända om och avbryta det "bus" han var på väg att begå. Jag behövde inte ta i honom handgripligen, förutom den där korta kursen då den där HEMSKA tekniken lärdes ut. Vilket är värst - år av ryckande i koppel, fyande och nej, nej , nej - eller en inandning?
Jag uppfattade att åren efter detta rabalder så var det många tränare som ploppade upp med liknande tekniker men där man totalt missat poängen; höll ner hundarna, läste inte av hundarna och lät inte belöningen komma i rätt tid etc - och vad får man då? En hund som går i försvar, självbevarelsedriften sätter in=det kan bli väldigt farligt.

Lång utläggning...men ta rådet att sätt igång nu, helst igår med att korrigera det här. Hitta en tränare som bygger upp ditt förhållande till din hund istället för att visa sin egen förträfflighet. Hitta en tränare med erfarenhet av större brukshundar, helst av rottisar.

Såklart blir man orolig när en hund biter sin matte...:eek:

Eftersom ts blivit biten 4 ggr börjar det (kanske ur hundens synvinklel) klassas som ett acceptabelt beteende, men hey, vad vet jag. Jag är ingen expert.
Men man vill ju hjälpa i den mån man kan... :laugh:

Att tipsa nån på ett forum om att vända upp och ner på sin rottishane som redan visar aggressiva tendenser kan vara ett bra sätt att se till att de hamnar på akuten och hunden i himlen...

Senast ändrad:

Till TS. Jag skulle undvika att gå i närkamp med hunden tills du fått bra hjälp av tränaren irl

Ang det här med tränare så är det väldigt bra, om de har kunskap ( vilket många s k tränare inte har ), OCH mycket viktigt; låt INTE din tränare ta situationen, tillrättavisningen utan be att få förklarat för dig vilken teknik du ska använda och sen är det DU som utför åtgärden på DIN hund.
Det finns så många klåpare med hår på bröstet som går in och "läser lusen" av andras hundar, misslyckas + undergräver mattes/husses ställning, och sen lämnar dem åt sitt öde. De har då en ännu mer dominant hund på halsen...

Det där har verkligen en poäng. Dels måste ägaren/föraren få tips och råd om hur denna ska agera gentemot sin hund på ett sätt som passar denne.
Om man rent fysiskt (eller kanske psykiskt tom) inte klarar av en viss korrigeringsmetod så måste man få andra redskap att jobba med.
Att låta någon annan gå in och göra det hjälper säkert för stunden, men sen står åker "hjälpredan" iväg och situationen behöver inte ha förändrats ett dugg, det var ju någon annan som korrigerade och den personen är inte husse/matte. Alltså lär hunden se på husse/matte med samma ögon som förr om dessa inte fått sina sk redskap att pyssla med själva.

Jag HAR dängt ner min egna rottis i backen så att stickorna flög, när han gjorde sitt bästa för att göra slarvsylta av en igelkott (som tagit sig in i hans hundgård) trots att jag vägde lika mycket som honom och har hälften som mycket muskler. Så arg har jag bara varit på min hund 2 gånger i hans snart 8 åriga liv(andra gången var det inte läge för utskällning dock).
Han vart som ett lamm. Så visst går det. Ibland.
Men ALDRIG NÅGONSIN skulle jag rekommendera nån annan att göra det, vare sig på honom eller sin egna. Inte heller skulle jag göra det på nån annans.

Det där har verkligen en poäng. Dels måste ägaren/föraren få tips och råd om hur denna ska agera gentemot sin hund på ett sätt som passar denne.
Om man rent fysiskt (eller kanske psykiskt tom) inte klarar av en viss korrigeringsmetod så måste man få andra redskap att jobba med.
Att låta någon annan gå in och göra det hjälper säkert för stunden, men sen står åker "hjälpredan" iväg och situationen behöver inte ha förändrats ett dugg, det var ju någon annan som korrigerade och den personen är inte husse/matte. Alltså lär hunden se på husse/matte med samma ögon som förr om dessa inte fått sina sk redskap att pyssla med själva.

Ja, och det här är en sak flera hundtränare jag tränat för har sin svaghet. De kan en metod. Och passar det inte hunden och/eller ägaren så är de rådvilla.
"Men, men det här är det bästa sättet.." Ja säkert i många fall, men uppenbarligen inte just för oss.

Man får testa sig fram och sen plocka russinen ur kakan. Jag tror inte jag gått mer än en kurs på varje ställe för jag vill bredda min kunskap.

Jag HAR dängt ner min egna rottis i backen så att stickorna flög, när han gjorde sitt bästa för att göra slarvsylta av en igelkott (som tagit sig in i hans hundgård) trots att jag vägde lika mycket som honom och har hälften som mycket muskler. Så arg har jag bara varit på min hund 2 gånger i hans snart 8 åriga liv(andra gången var det inte läge för utskällning dock).
Men ALDRIG NÅGONSIN skulle jag rekommendera nån annan att göra det, vare sig på honom eller sin egna. Inte heller skulle jag göra det på nån annans.

En pikant detalj är att jag var spritt språngande naken....:o

Ja precis, jag tror att det är jätteviktigt att inte bli för insnöad på en metod utan att ha kännt och klämt lite på varje, jag kan tycka att man ska passa sig lite för att ha "idoler" i sammanhang där man håller på att lära sig, man utvecklas nog bäst när man är öppen för att prova det mesta :)

Att du kunde bete dig på det viset med din hund tror jag beror på, att du har ett GIGANTISKT förtroendekapital hos hunden, där han känner total trygghet och förtroende för dig. DÅ kan man, i enstaka fall (inte ofta för då tar kapitalet snabbt slut) ta till hårdhandskarna utan att det går åt helsicke. Din hund blev förmodligen mest chockad, vad i he....e flög i henne?!??:eek:

Att du kunde bete dig på det viset med din hund tror jag beror på, att du har ett GIGANTISKT förtroendekapital hos hunden, där han känner total trygghet och förtroende för dig. DÅ kan man, i enstaka fall (inte ofta för då tar kapitalet snabbt slut) ta till hårdhandskarna utan att det går åt helsicke. Din hund blev förmodligen mest chockad, vad i he....e flög i henne?!??:eek:

Exakt varför jag avråder folk från att testa. Jag ville bara visa att även för att man testat något själv och lyckats så är det totalt vansinne att rekommendera det tipset till en främmande person och hund.

(Jg lyckades mot alla odds rädda livet på kottstackaren, vilket jag inte trodde när jag såg hunden. Men kottdjäklen fortsattte trakassera hundarna...)

Senast ändrad:

Exakt varför jag avråder folk från att testa. Jag ville bara visa att även för att man testat något själv och lyckats så är det totalt vansinne att rekommendera det tipset till en främmande person och hund.

(Jg lyckades mot alla odds rädda livet på kottstackaren, vilket jag inte trodde när jag såg hunden. Men kottdjäklen fortsattte trakassera hundarna...)
Helt OT...
Jag måste bara fråga; vad sjutton gjorde du i hundgården spritt språngande naken?
(En eloge att du räddade lilla kotten trots din nakenhet!)
:rofl:

Helt OT...
Jag måste bara fråga; vad sjutton gjorde du i hundgården spritt språngande naken?
(En eloge att du räddade lilla kotten trots din nakenhet!)
:rofl:

Dörrn gick ut från vardagsrummet. Jag kom direkt från bastun.Den som vart mest chockad var nog dåvarande särbon när han kastade sig ut för att se varför jag och hunden vrålade.

Ja, och det här är en sak flera hundtränare jag tränat för har sin svaghet. De kan en metod. Och passar det inte hunden och/eller ägaren så är de rådvilla.
"Men, men det här är det bästa sättet.." Ja säkert i många fall, men uppenbarligen inte just för oss.

Man får testa sig fram och sen plocka russinen ur kakan. Jag tror inte jag gått mer än en kurs på varje ställe för jag vill bredda min kunskap.

Jag har förmånen att träna för en människa som säger: Jag vet vad som BRUKAR fungera för dom flesta men fungerar det inte för dig och din hund så har jag tio metoder till på lager och skulle inget av det funka heller så tar vi hjälp utifrån:D
Till TS: Vilken obehaglig situation! Hur känner du för honom nu? Blir du osäker när han har något? Eller känner du fortfarande att du kan lita på honom i dom flesta situationer?

Han blev behandlad hos veterinären för magsjuka och tarminfektion, så då skulle han vara fastande en dag för magen skulle få vila, detta började när han kom ut ifrån veterinären och tog benbiten i munnen, har aldrig hänt innan. Jag tänkte att det kunde vara för att han va hungrig och vaktade maten, men han reagerar inte något när vi är hemma och han får mat, vi kan klappa honom och allt, svansen går hela tiden. Det är en rottweiler, så detta beteende SKA bort. Nu får han ju mat på normala tider men ändå får han dessa ryck ibland.Men jag tänkte om man hela tiden byter med godis kanske han böja vakta och ta saker för att han ska få godis? Bara en tanke.

Hej
Det låter som han försöker klättra i rang i flocken.
Han är inne i en köns period som . Då börjar de testa.
Bryt hans mönster snarast. Visa vem som är flock ledare. Vem som bestämmer. Det kan bli stora problem med en rottis som gör såhär.
Börja inte med att byta grejer mot godis. Det blir bara problem. Ta honom i nackskinnet o tala om att du bestämmer.
Jag är inne på min 4 rottis. Vet hur dom kan va.
Hade en tuff tik. Hon skulle bestämma hela tiden.
En dag fick vi inte packa ur grejer från bilen. Då hon satt där. Morrade åt oss. Hon åkte ut med huvudet före.
Ge er inte för denne hund

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 736
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 712
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 867
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2