Hund som vaktar.. hjälp!!

Sv: Hund som vaktar.. hjälp!!

Precis så vill jag också ta till mig kunskap, det handlar om levande varelser, individer, och det går inte att bara rakt av köpa hela koncept. Plocka russinen i kakan som sagt.

Jag träffat på några få riktigt duktiga tränare och de har just den egenskapen, bortsett från gedigen hundkunskap, att kunna se vilken metod som passar hund och förare. Individuell träning, stärka relationen mellan hund och förare.
Inget prestigetänkande eller slå-sig-för-bröstet mentalitet.

*KL*

Min Beauceronhane vaktade ALLT som fanns att vakta. Precis allt. I min okunskap så flög jag på honom ett par gånger och läste paragrafer, slet i nackskinn och hela den baletten. Vilket bara gjorde saken ännu värre. Då jag inte alls kunde se hur och när jag skulle belöna, sluta, bestraffa osv. Han bet mig rätt rejält ett par gånger, i ansikte, bröst, armar, händer, ben ja överallt. Jag körde efter detta bytesmetoden, vilket inte alls gick. Viftade jag med köttbullen så kunde han helt obrydd fortsätta tugga på sin leksak. Ibland släppte han om jag hade tur.

Jag fick ett tips att använda redskap. Nu menar jag inte en kniv, påk eller annat. Utan tex. en tidning, dl-mått eller annat man har i närheten. För att bryta ett morrande utan att gå in socialt. Detta fungerade strålande på min hund. Kasta, när hunden slutar dumma sig, "Bra duktig kille. Loss." Började han morra igen fick han ett ciggpaket på sig. Slutade han så berömde jag med rösten. När jag sedan tog föremålet fick han en gotta.

Jag tycker det är jävligt onödigt att bråka med en hund fysiskt. Det gör bara förbannat ont och det är sällan man vinner.

Oavsett om man tipsar eller berättar själv att man ryckt i nackskarven kan efterhärmas. Så att jag just "tipsade" om att ta honom i nackskarven tyckte jag att i det här fallet kanske skulle behövas. Som någon skrev så är det ju så individuellt från hund till hund, men mången här har skrivit att de "hamnat" ta deras rottisar i nackskraven. Och jag skulle heller inte ha skrivit så om det vore en fullvuxen rottishane på 8 år. Men nu är han ju bara 7 mån...
Som jag redan tidigare skrev, så var mitt inlägg klumpigt och bryskt, MEN jag står fortfarande för att det kan behövas, på vissa hundar, nån gång.
Nu menade ju inte jag att man ska första bästa börja våldsföra sig på hunden och börja sparka och slå för att den inte lyder, det är ju hemskt! Har aldrig slagit eller sparkat NÅN hund.
Min lilla valp blir OFTA nertryckt i marken av en annan vuxen hund. Fast hon visar rumpan och försöker lägga sig på rygg, men den andra hunden "håller" ner henne en stund och sedan går sin väg.

Ja alla metoder kan användas fel, gör man fel eller använder en metod som inte är lämplig på den individen så kan det göra ont.

Sen tycker jag att det där med att använda redskap eller inte är väl ingen större skillnad i "våldsanvändande" precis.

Chansen att lyckas med att "låta himlen ramla ner" är BETYDLIGT större om det görs på en valp eller unghund än om man försöker sig på att utmana en redan vuxen OCH sedan tidigare ouppfostrad hund.

Tycker absolut man kan ge råd, eftersom TS bett om detta själv, men sen är det upp till TS att sortera. Beskriver man metoden, ev fallgropar och risker etc, så förstår jag inte problemet.

Om du inte förstår skillnaden med att kasta en tidning i hundens huvud eller ruska tag i den så får du nog fundera en stund.

Behöver inte fundera ett dugg på det - kallar man det ena för våld så är det andra precis detsamma.

Vill man gå omvägen och använda redskap så visst, men är det för att du är rädd för att annars bli biten så är det fel metod ö h t på hunden. Den har varken respekt eller tilltro till dig om den hugger dig för att du ruskar den i nackskinnet. Observera att ruska en hund i nackskinnet betyder inte hålla kvar eller trycka ner, det är en precis lika snabb åtgärd som t ex att snärta till med en tidning.

Har ett exempel på en kille som hade en vuxen rottishane på prov för tjänst, denna korrigerades med hjälp av koppelryck ( enl SBK metoden...) i situationer när hunden ifrågasatte ledarskapet. Han kunde inte ta i hunden med händerna för då gick den i försvar och högg honom. Hans recept var då;koppel, så blir man inte biten. Det hela slutade med att hunden efter ngn veckas tränande gick upp och högg honom i bröstet efter korrigering med kopplet. Lite OT, det här gällde en vuxen rottis och handlade inte om matförsvar eller försvar av föremål men likväl om korrigering medelst redskap.

Du kanske ska ta och fundera lite du med.

Det handlar om att bryta ett beteende UTAN att behöva brottas med en rottishane. Vi vet knappast något om TS och hennes relation till hunden. Att tipsa en kanske helt okunnig person om att ruska tag i en stor hund är förkastligt anser jag. Då bryter jag hellre hunden med något snabbt och ofarligt för att sedan belöna. Istället för att ge sig in i en fysisk kamp med den här hanen som vi faktiskt inte vet mycket om alls.

Och ja, min hane kan jag inte rappa till med kopplet alla gånger eller koppelkorrigera. Då kan han bli skitsne. Så jag vet mycket väl vad du pratar om. Men att kasta en tidning eller ett ciggpaket på en hund som morrar är iallafall en metod som nästintill garanterar att hon slipper brottas med en stor unghund.

Felet som folk gör när de ruskar i nackskinnet idag anser jag är att det blir för utdraget. Det blir ingen chock eller aha-upplevelse för hunden utan flertalet hinner blir förbannade alt. gå upp i social kamp. Då blir matte/husse ännu mer arg, och ruskar ännu mer, hunden blir ännu mer sne och gurglar ännu mer.. Ett jävla hamsterhjul alltsammans.

Om man inte skulle kunna ta i en 7 månaders rottisvalp så är det riktigt illa...det är NU hon KAN använda sig av den metoden och ha en chans att lösa problemet i tid. Ang att det blir för långdraget så visst, det ÄR många som inte kan korrigera som man ska; snabbt, och som inte heller kan växla till positiv förstärkning lika snabbt. Positiv förstärkning enligt min mening är INTE en godisbit eller en leksak utan det är mattes berömmande röst, en smekning under hakan och att hunden får vara med i gemenskapen.

Vi får kanske nöja oss med att vi har olika åsikter i frågan så att vi inte tar upp hela tråden?:grin:

Men hur vet vi att TS kan korrigera på ett korrekt sätt? Och jag kan tycka som dig men det är svårt att tipsa om sådana korrigeringar som man själv kanske använder till folk som kanske inte har ett uns fingertoppskänsla.

Får mig osökt att tänka på Valpkursen jag gick hos SBK för snart 2 år sen... Där det sas en hel del som fick mig att höja på ögonbrynen ... men det är en annan story... Nåväl, en av deltagarna (med Rottis!) bad om råd för sin väns räkning. Vännen därhemma hade en Rottweilerhanne som morrade åt husse när denne ryckte i kopplet för att korrigera vid fotgående. Svaret var att "Jamen då ryckte han inte hårt nog!"
Jag undrade länge hur det gick med den hunden och dess husse - fick jag måntro svaret här?!

Senast ändrad:

Behöver inte fundera ett dugg på det - kallar man det ena för våld så är det andra precis detsamma.

Vill man gå omvägen och använda redskap så visst, men är det för att du är rädd för att annars bli biten så är det fel metod ö h t på hunden. Den har varken respekt eller tilltro till dig om den hugger dig för att du ruskar den i nackskinnet. Observera att ruska en hund i nackskinnet betyder inte hålla kvar eller trycka ner, det är en precis lika snabb åtgärd som t ex att snärta till med en tidning.

Har ett exempel på en kille som hade en vuxen rottishane på prov för tjänst, denna korrigerades med hjälp av koppelryck ( enl SBK metoden...) i situationer när hunden ifrågasatte ledarskapet. Han kunde inte ta i hunden med händerna för då gick den i försvar och högg honom. Hans recept var då;koppel, så blir man inte biten. Det hela slutade med att hunden efter ngn veckas tränande gick upp och högg honom i bröstet efter korrigering med kopplet. Lite OT, det här gällde en vuxen rottis och handlade inte om matförsvar eller försvar av föremål men likväl om korrigering medelst redskap.

Du kanske ska ta och fundera lite du med.

Du menar att hunden korrigerade husse för koppelrycken:angel:

Det ÄR vanskligt, absolut men om TS har tillgång till en vettig tränare så kan korrigeringarna förhoppningsvis ske under överinseende, coaching, och då är det lite lättare om man är ovan.

Det KAN vara så, misstänker att det finns ett antal rottisägare i det här landet som känner igen sig på beskrivningen. Jag har sysslat med brukshundar i många år nu men just rottishanar har jag sett så mycket problem med att jag personligen def avstår från hanar av den rasen. Det krävs ofta stor förmåga att hela tiden förhålla sig konsekvent och ha den där fingertoppskänslan, vilket jag inte vill lägga tiden på konstant i a f.

Jag väljer istället "latmans"rottisen; tikarna:) De har alla rottisens härliga egenskaper men lite mindre av det där dominanta draget som kan bli arbetsamt att handskas med.

Har haft ett antal schäferhanar och de är betydligt mindre komplicerade och mera "förlåtande" än rottishanar, om jag skulle ha en "lat" dag när det gäller förmågan att vara konsekvent...

Ang SBK kan jag säga att de instruktörer som finns på grundkurserna, och som verkligen kan hantera dominanta hundar av större raser, de är lätträknade. Oftast blir de hundägare med "stökiga" tonårshanar hemskickade eller förpassade till ett hörn av planen, gärna talar man också om för husse eller matte att de skulle behöva korrigera hunden tydligare men det kan man inte göra på en SBK plan=okunnigt folk går hem och tränar i buskarna istället ( med varierande resultat ):cool:

Det är min åsikt:)

Jag som tycker tikarna verkar mycker värre.. Med hanarna så vet man ungefär vad man kan få för problem...men tikarna överaskar en!
Min rottisar har egentligen varit väldigt lätt, han är inte så speciellt dominant och har en glad attityd. Han har aldrig morrat argt åt mig. Hans pappa var likadan, lätt att göra med.

Däremot så kan jag aldrig helt slappna av med att han är "färdiguppfostrad" för slarvar jag så tar han för sig. Och för att något har fungerat som förbjudet 1000 gånger så kan han den 1001 gången testa om det fortfarande gäller. Är jag tex sjuk eller nervös så passar han på att bete sig mer ouppfostrat. Dobermantiken däremot var aldrig så snäll och lätt som när jag var sjuk.
Det gäller bara att vara konsekvent men honom. Och att påminna honom lite om man slarvat.

Men jag har gått bet på att få styr på min lilla vrålapa. 41 cm, 8 kilo sällskapshund.
Hundtränaren kommer hit vilken minut som helst för att ta oss (läs mig) i kragen... Hade han bara varit dubbelt så besvärlig som rottweilern var när han var valp skulle jag vara glad.
Visst ville jag ha en utmaning, men man ska visst vara försiktig över vad man önskar.

Senast ändrad:

Jaså du har en liten vrålapa hemma du:D Har hört att de kan vara RIKTIGT besvärliga! 8!kilo är inte att leka med:eek:

Ang tikar o hanar så har jag annars alltid varit en "hane"människa - tikar och ston är bara griniga, har varit min inställning. Tills jag träffade min första rottistik, och nu denna, min andra tik av samma ras. Båda är lika trevliga, mjuka men inte menlösa. Min nuvarande är en stor personlighet - jag svär på att hon kan tala med blickar! Hon har olika blickar, t ex; "matte, nu har det faktisk gått 10 minuter över tiden för matdax och jag håller i detta ögonblick på att DÖ av svält!" eller; jaha matte, så nu ska HAN ( schäferhanen ) få följa med dig till jobbet men inte jag, INGEN tycker om mig!:cry:" eller, "den som tar mitt gummiben ska DÖDEN DÖ". Fast, hon nöjer sig med att ge onda ögat:angel:

Det är underbart med djur:)

Hej
Det låter som han försöker klättra i rang i flocken.
Han är inne i en köns period som . Då börjar de testa.
Bryt hans mönster snarast. Visa vem som är flock ledare. Vem som bestämmer. Det kan bli stora problem med en rottis som gör såhär.
Börja inte med att byta grejer mot godis. Det blir bara problem. Ta honom i nackskinnet o tala om att du bestämmer.
Jag är inne på min 4 rottis. Vet hur dom kan va.
Hade en tuff tik. Hon skulle bestämma hela tiden.
En dag fick vi inte packa ur grejer från bilen. Då hon satt där. Morrade åt oss. Hon åkte ut med huvudet före.
Ge er inte för denne hund

:bow::bow: Så sant som det är sagt.
Inte kul att ha problem med en sån stor hund...

Ang SBK kan jag säga att de instruktörer som finns på grundkurserna, och som verkligen kan hantera dominanta hundar av större raser, de är lätträknade. Oftast blir de hundägare med "stökiga" tonårshanar hemskickade eller förpassade till ett hörn av planen, gärna talar man också om för husse eller matte att de skulle behöva korrigera hunden tydligare men det kan man inte göra på en SBK plan=okunnigt folk går hem och tränar i buskarna istället ( med varierande resultat ):cool:

Det är min åsikt:)

Klockrent.

Yes box, definitivt! Har man problem med stökig hund, får man inte vara med, eller blir tipsad om att komma dit själv och träna enskilt på planens utkant. Hur givande är det? Jag vet många som lämnat Drömmen om Brukshundsklubben och antingen lagt av och harvat på därhemma (med varierande resultat...) eller sökt sig till andra privata instruktörer, förhoppningsvis kloka sådana, och där välkomnats och fått hjälp att utvecklas! Instruktörer som säger att dessa hundar JUST behöver träna i grupp, inte slängas ut i perifierin för att inte störa.
Brukshundsklubbarna skulle kunna göra ett JÄTTEjobb här, men tycks inte ha intresse. Man koncentrerar sig hellre på de som redan är kapabla och som ska finputsas.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 710
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 867
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka