Hund som vaktar barnvagn

Mynta2

Trådstartare
Jag tror min hund vaktar barnvagnen. För 11 veckor sedan fick vi en bebis. Inga problem med hunden alls. Hon snarare blev LUGNARE när den kom. Annars är hon ett iver utan dess like. Flamsig och full av energi. Hon är Så försiktig runt bebisen.

Varje morgon tar jag bebis i vagn och hunden och går ut på en väg som leder in i skogen...där släpper jag henne och sen traskar vi. Förra veckan hörde jag en massa stoj innan jag kom in i skogen, tänkte att: jag släpper henne inte förräns jag vet vad det är.

Det var ett dagis som var ute. Helt ok tänkte jag då hon formligen älskar barn när dom stojjar. Hon blir helt till sig, viftar på svansen och ylar i bland.

Barnen såg min hund och gastade: en hund, får vi klappa..Men givetvis sa jag. Nu när jag tänker tillbaka så märkte jag att:

Hon varken viftade på svansen eller visade glädje över barnen = helt olikt henne.

Hon satte sig ned med bakåtstrukna öron och såg ut som att nån slagit henne. Då tänkte jag att: det känns som att snart hugger hon...så har jag ALDRIG tänkt en sekund under våra 3 år. Märklig känsla var det.

Jag tog bort henne från barna, då satte hon sig bakom mig..mellan mig och barnvagnen och såg ut som en misshandlad hund :eek:

HUR tar jag ur henne att det är JAG som ska skydda familjen, inte hon. Hon gör absolut INTE så här UTAn barnvagn. Skulle barn springa förbi när vi är ute utan vagn så är hon ivrig och vill vara med.

Jag träffar många barn när jag är ute med vagnen, och jag vill inte oroa mig för att hon kan hugga.

Sv: Hund som vaktar barnvagn

Jag har precis tagit en omplacering som med livet som insats har vaktat sin matte, har nån kommit för nära har den lättat på överläppen direkt.

Jag har valt att först och främst i alla tänkbara situationer visat hunden att det är jag som är basen och den får aldrig ta några egna kontaktinitativ. När vi har mött nya mäniskor så har jag helt enkelt placerat hunden en bit ifrån mig, släppt den, och bett den sätta sig.

Den har snabbt insett att dens tjänster inte är önskvärda och lagt sig ner.

Så jag skulle nog prova det, att helt enkelt placera din hund en bit ifrån barnvagnen, om den är tillräckligt lydig, så hunden verkligen kan känna, att detta är inte mitt jobb.
Sen skulle jag kanske undvika kontakter ett tag, tills det är helt klart för hunden, att matte tar hand om bebisen.

Sv: Hund som vaktar barnvagn

Kan tyvärr inte ge dig några råd...
Vi blev tvungna att lämna bort vår hund då dottern var någon månad, just pga att hon vaktade barnvagnen (blev näst intill manisk när hon gick in i "vaktposition", det enda som kunde bryta det vaktmönstret var att stänga in henne i sin bur när vi hade besök). Vi försökte verkligen med ALLT för att få henne att bryta beteendet, men ingenting funkade (annars var hon hur snäll o lätthanterad som helst, började hon vakta vagnen fick vi DRA bort henne därifrån)

Vi vågade inte lita på att hon överlät vaktandet till oss, så hon fick flytta tillbaka till sin föregående ägare (var en omplaceringshund)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 786
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka