Hund som plötsligt blir berörd av ljud?

MiniLi

Trådstartare
Camaro har aldrig tidigare varit direkt rädd för höga ljud. Hon har tagit skott, fyrverkerier osv med ro. Hemma har vi kunnat skramla rejält utan att hon blir nervös.
Men nu helt plötsligt så har hon börjat bli väldigt berörd för alla möjliga typer av ljud.

-På skottträning blev hon klart berörd och hade svårt att släppa det efteråt. Kunde springa omkring och så men tog inte godis förrän kanske 30 min senare.
-Hör man skott på avstånd ex i skogen lyssnar hon mycket men är fortfarande lugn.
-Skott på närmare håll gör henne väldigt berörd även om hon leker med skottfasta hundar.
-Igår reagerade hon på att någon kastade iväg en planka en bra bit ifrån oss och när sen kyrkklockorna började ringa efteråt blev hon jättenervös.
-Hon hoppar till en massa hemma om man skramlar eller så.

Vad tusan har hänt?
Jag kan inte peka på någon händelse eller nåt som skulle gjort att hon plötsligt reagerar.
Kan det vara någon slags fas?
Bör jag börja träna en massa?

Funderar på att köpa den där ljudskivan som finns, kan det vara en bra ide?

/Förvirrad matte som inte förstår varför vår tidigare så trygga hund plötsligt reagerar på en massa saker..

Sv: Hund som plötsligt blir berörd av ljud?

Öroninflammation är det första som ploppar upp i skallen på mig.
Värt att kolla upp, hundar kan reagera på ljud när de har en inflammation i hörselgången.

Hon har inga av "de vanliga" symptomen på öroninflammation.. Inget smuts i örat, ingen rodnad, kliande eller så..
Kan de ha inflammation ändå?

Likt Priscilla och Squarepants så tänkte jag på något fysiskt. Jag tänkte inte direkt på öroninflammation, utan kanske annan typ av problem som är smärtrelaterat. Är hon precis som vanligt annars?

Min ena hund reagerade starkt förra vintern strax innan nyår när det började smällas lite här och där på avstånd och ingen förstod någonting. Strax efter det så hittades en kraftig tonsillit infektion och de opererades bort, men han reagerar fortfarande starkt på smällare och skott, blir blockerad och tar inte godis men flyr inte iväg.

Så jag tror också att det kan vara någonting fysiskt och hade åkt iväg till vet, kolla öronen men hittar dom inget så be vet kika i halsen på tonsillerna också!

Ja i övrigt tycker jag att hon är som vanligt. Det är iallafall inget annat jag lagt märke till.

Ska absolut göra en kontroll! Hade inte en tanke på att det kunde vara smärtrelaterat.. Tack hörrni!

Två frågor:

1. Har hon Scalibor-halsband?

2. Har hon nyligen gjort sitt Mh?

/Swat

Två frågor:

1. Har hon Scalibor-halsband?

2. Har hon nyligen gjort sitt Mh?

/Swat

Ja hon har scalibor!

Vi ska göra MH den 29e.. Fortsätter hon såhär så lär väl det gå åt helvete..

Jag kan inte hjälpa dig på något sätt, men måste berätta om min gamla hund som är 8 år.
Hon var helt oberörd för ljud, och var inte skotträdd.
Fram tills hon var 3,5 år.
Då blev hon plötsligt mer och mer berörd, blev skotträdd och vid oväntade ljud kröp hon ner brevid mig eller något att gömma sig bakom,alt sprang iväg.

Så sådan är hon nu, som ung var hon helt oberörd och varken jag eller någon som känner henne vet vad det beror på.

Du får hoppa över skotten på MHt. Hon får ändå känd mental status.

Men som sagt så är det nog bara (förhoppningsvis) något fysiskt. Swat nämnde scalibor, var det längesen hon fick det på sig?

Ja hon har haft scalibor i säkert en månad, om inte mer.. Kommer inte ihåg exakta datumet när jag köpte det men det var ganska länge sen..

Ang MHt så vet jag att man får hoppa skotten, men det är ändå trist om MHt inte kommer representera den hunden man tycker sig ha..

Senast ändrad:

Hmm... kan dom svara på halsbandet så sent? Brukar inte det komma tidigare? Jag tror min lapphund fick sina eksemliknande utslag några veckor efter att han fick det på sig dock, men det var så längesen så jag vågar inte svära på det!

Absolut, men det är så mycket som kan spela in ändå på ett MH. Vad beskrivaren ser (och därmed noterar), hur figuranterna uppför sig, vilken typ av dag hunden har i stort osv osv. Alla förare som gått banan har efteråt sagt så trodde jag INTE att hen skulle göra/agera.

För egen del resonerar jag såhär: mycket kan hända och JAG vet vad jag har i snöret oavsett vad det står på pappret/hunddata. Jag kommer gå dit, göra det jag ska och gå hem. Jag gör det för att kunna tävla i brukset när vi är redo för det, inget annat. Det blir ingen avel på denna hunden öht oavsett om han skulle göra världshistoriens bästa MH ever. ;)

Nu kom vi lite OT.

Jag säger bara TA AV SCALIBOR!!!!!

Bada gärna henne också ordentligt för att hjälpa kroppen att bli av med giftet lite snabbare.

Kan ge flera, flera exempel på hundar som reagerar med "skumma" symtom just pga Scalibor! Allt från att tappa luktsinnet, bli rädd för skuggor, tappa all päls runt halsen på mindre än 48 timmar, ljus-/ljudkänslighet som kommit smygande mm mm.

/Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 805
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka