Hund som plötsligt blir berörd av ljud?

Sv: Hund som plötsligt blir berörd av ljud?

Kan inte annat än att hålla med, av med halsbandet!

Min ena tappade all päls, den andra blev helskum och extremt låg.

Jaha.. Kan det alltså komma långt efter att man fått på halsbandet och även fast hunden har haft det tidigare år utan att reagera konstigt?

Hon har på sin höjd kliat sig lite extra just när halsbandet var helt nytt, annars inga reaktioner varken detta år eller förra.

Reaktionerna kan komma direkt, men även smygande under flera veckors tid eller plötsligt efter någon månad! Har sett alla varianter.

Vet hundar som haft halsbandet i flera år men så plötsligt blivit starkt påverkade när ett nytt halsband satts på då en ny färtingsäsong börjat.

/Swat

*KL*
Hur gammal är hon? Många hundar som varit skottfasta tidigare lägger sig till med skotträdsla i 1,5-2 årsåldern.
Men jag skulle absolut kolla hälsan först!
Ilona, min RR, blev ljudberörd när hon var runt 9 år, kom från ingenstans och hon hade varit stensäker tidigare. Kollade henne, i synnerhet som hon var en hund med öron- halsproblematik, men hon var ok. Skotträdslan försvann gradvis av sig själv, jag vet inte varken varför den uppstod eller försvann (hon hade inte Scalibor).

Jag hade helt klart hoppat av MH om hon är likadan då. Bättre det än att få ett kass resultat. Och sen undrar jag om man får gå MT om man har avstått skotten på MH, om det är så att man har tänkt gå MT.

KL:
Min tik var inte skottberord som ung (har etta pa MH, inte en min pa nyarsafton mm). Men i tva-tre arsaldern blev hon hux flux radd for skott och nyarsraketer. Nu har hon blivit battre igen och reagerade inte alls den senaste nyarsaftonen och reagerar bara pa skott om de ar nara.

Delvis KL

Var det inte flera hundar i år som hade reagerat på scalibor som ändå haft det tidigare? Tyckte jag läste det i någon tråd, en "teori" var nya ämnen i medlet, men det avfärdades efter en check i innehållsförteckningen. Oavsett så kan det kanske ha hänt något något med produktionen?

Som redan sagts: av med halsbandet och schamponera kanske också hunden kring halsen för att påskynda att medlet försvinner.
Annars tänkte jag också på öronen. En stencool hund av "min" ras (inte min egen hund, dock...) blev plötsligt skotträdd efter en öroninflammation. Ingen annan i hans stora kull reagerar på skott. Nu ska man ju inte jämföra människor och hundar, MEN jag hade själv en svår öroninflammation för en tid sedan (trumhinnan sprack, AJ!!) och var nästan helt döv på det örat i flera månader efteråt. Det otäcka var, att med bara ett fungerande öra, kunde jag inte höra varifrån ljud kom. Bilar t.ex. hörde jag, men kunde inte avgöra från vilket håll dom kom! Öronen fungerar ju i stereo. Jag kan tänka mig att detta kan vara hemskt obehagligt och skrämmande för en hund, om så skulle vara fallet, att höra ljud men inte veta varifrån dom kommer.
En fundering, bara...

Jättemånga bra funderingar!! Tack!

Jag tog av halsbandet igår, ska schamponera henne.
Har inte bokat vet undersökning ännu (mycket att göra, tiden flyger iväg) men kommer göra det nu inom de närmsta dagarna om jag inte ser någon förändring.

Börjar också misstänka att löp är på g, kanske kan spela in?

Jag hade helt klart hoppat av MH om hon är likadan då. Bättre det än att få ett kass resultat. Och sen undrar jag om man får gå MT om man har avstått skotten på MH, om det är så att man har tänkt gå MT.

Nej, det får man inte fast för TS spelar det ju ingen roll eftersom hon inte har bruks-, pinscher- eller schnauzerras, det är bara de som får göra MT numera :).

Menar du alla pinscher- och schnauzertyper? Det gäller väl bara brukshundarna?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 805
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka