O

oink

Jag bor som sagt utomlands, och jag vill skaffa hundpass till mina valpar. mest för att jag antagligen inte kommer bo här för evigt, men också för att ifall något händer och jag måste lämna landet, att jag alltid kan ta med mig dom på en gång. har hört att det tar upp till 6 månader att fixa hundpass.

hursom helst. det jag undrar är vad man behöver exakt.
(jag har kollat på ett flygbolags hemsida som har allt listat, men det var så mkt och jag förstod ingenting),
någon som har gjort ett pass till sin hund och kan berätta lite vad som krävs?

och när det väl är klart, så räcker det väl att man vaccinerar sin hund då o då för att det ska fortsätta vara giltigt?

Sv: Hund pass

Passet tar inte lång tid att fixa.
Det som tar tid är rabies vaccinationen och det däromkring innan testet visar okay som ska fyllas i passet. Vissa hundar kan man oturligtvis få vaccinera två gånger inna det visar tillräckligt med antikroppar.
Sen när allt är klart,vaccinerar man efter vaccinationens giltlighets tid.
OSB, detta skall kollas upp för även om det står att ett vac gäller i tre år i ett land, så kan det bara gälla i ett år i ett annat land.
(detta är jag inte helt hundra på men någon annan kanske vet säkert?)
I passet skrivs det in bla avmaskning av godkänd vet. innan man reser från ett land in till ett land med de kraven och alla vaccinationer.
har säkert glömt något men vad som skrivs in mer vet jag inte riktigt då jag ännu inte har behövt använda mina....

Hur går det med hundarna?
*liiite nyfiken*
De är så hisklans söta. :love:

ok tack för svaret, det verkar ju inte vara sååå komplicerat ändå som jag trott.

hundarna går det helt ok med. idag är sista vaccineringen vilket betyder att om en vecka så jag kan gå ut o gå med dom! är helt överlycklig. :bump:

Ett pass tar inte lång tid att fixa. Prata med din veterinär, för det är den som måste göra ansökningen till passet för dej.
Du kan även ha lite framförhållning och kolla om det går att ladda ner ansökningsblanketten från "jordbruksverket" i det landet där du bor. Så fyller du i den och tar med den till veterinären.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 624
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Övr. Hund Hur stort behov har hundar av att umgås/bo med andra hundar? Jag tycker att min hund verkar lite nedstämd ibland (sjukdom/skada helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 204
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka