Hund på fest?

falukorw

Trådstartare
Hur gör ni som har hund när ni ska gå på fest hos någon? Tar ni med er hunden? Lämnar ni bort den? Eller låter ni den vara själv hemma? Varför gör ni som ni gör?

Tar i stort sett alltid med mig min lilla vovva. Hon blir nästan alltid festens medelpunkt och när hon tröttnar kurar hon bara ihop sig till en liten boll och lägger sig för att sova. Känns inte som om hon far illa av att vara med. Dessutom är det ju väldigt trevligt att ha sällskap när man ska hem mitt i natten.

Sv: Hund på fest?

Det beror på dem jag ska hem till. Om det är hundmänniskor så har vi ofta en överrenskommelse att de tar med hundarna till oss och vi till dem. Är det stor fest är det lugnare för dem att vara hemma. Oftast är fester på kvällstid och då är mina hundar lugna ( det är de iof. sig alltid) och ligger gärna hemma och sover som små stockar. Ikväll ska vi på familjemiddag, då förljer de med, de är ju också familj....

Har två stora schäfrar så det är inte bara att ta med dem hur som hest :p

Hanen är även lite vaktig och "småjävlig" av sig, men tex på midsommar så är båda med för det firar vi hos bekanta som har gård,
hundar och är hundvana.

Annars så lämnar vi dem hemma, och går inte hemifrån förrens
lite senare, alt att någon av oss stannar hemma till de inte blir ensamma för länge. ( nu menar jag om man ska bort tidigt på kvällen,
att lämna dem 4 timmar går ju självklart bra)

Jag har aldrig tagit med någon av hundarna jag haft på fest. De känns som de har de bättre hemma i lugn och ro.

Har vi inte någon hundvakt så stannar vi antingen hemma eller så får hundarna följa med men det tycker jag är rätt jobbigt. Annars så kan dom ju vara själva några timmar utan problem. Men oftast lämnar vi till sambons mamma så får dom övernatta :) . Då gör det liksom inget om man är lite bakis :angel: .

Våra hundar får alltid vara hemma, tror inte att de skulle uppskatta ett gäng med fulla människor som ska klappa och greja med dom... Vi brukar gå ut med dom precis innan vi åker iväg (blir oftast runt sju halv åtta på kvällen) och sedan får de sova tills vi kommer hem då det blir rolig promenad med tossig matte och husse.

Jag vill inte ha min hund på fest. Inte med de kompisar som jag eller killen har :angel:
Om jag ska på fest så får hunden vara hemma med killen eller om vi båda ska ut så får hunden vara hos sina fosterförräldrar, dvs mina förräldrar :D

Om folk ska komma hem hit till mig och killen och hunden inte kan vara hos förräldrarna så ser jag till att festen blir lugn, eller så går jag och hunden därifrån (hem till mina förräldrar, oftast när dom inte kan ha honom beror det på att dom inte är hemma). Eller så stannar jag och hunden, och jag dricker faktiskt inte när jag har hunden på "festen".

Han kan vara ensam ett tag sådär men inte flera timmar. Han är 7 månader gammal.

Har inte tagit med labben hittills, men nu när jag har den egna lagotton så lär hon få följa med, lite beroende på vart jag ska på fest. Går inte på fest så ofta, men när det blir brukar det vara hos nån av kompisarna som själv har/ska skaffa hund, så det är inget problem med det.
Passar det inte så får hon vara hemma hos labben och föräldrarna!

jag sitter här nu och passar min kompis valp. Kompisen är på fest så jag erbjöd mig att vara hundvakt..det är faktiskt roligt..och nyttigt att vara med en annan hund än den man har=)

Det beror på de man är bjuden till. Är det ok för dem så följer hunden med, men å andra sidan är vi ju alltid nån i familjen som är nykter. Hon är duktig på att hitta en lagom avskild plats och lägga sej att sova på - sån är hon även när jag har med henne på jobbet. Är det inte ok för dem man är bjuden till så får hon stanna hemma och man ser till att inte vara borta något längre tag (ifall det är i hembyn så går man hem och rastar henne och har sällskap med henne ifall vi stananr längre tag på festen).

Själv, med mina "ungdomsfester" så är jag förstås noga med att tala om för kompisarna vilka regler som gäller. Alla är mer eller mindre djurvana, så nog ärdet lugnt. Hon trivs kanon på ungdomsfesterna, får ju väldigt mycket uppmärksamhet då.

Har jag fest hemma så är jag noga med att hon kan gå in i ett annat rum - upplever det som att hon tycker det är jobbigare när det blir lite mer "stökigt" hemmavid än när hon är borta. Men då får ju folk acceptera det, vilket aldrig varit något problem. När vi har fest hemma hos mina föräldrar (där hon bor för det mesta), så brukar hon försöka ha lite koll första gästerna som kommer - men efter en stund så ger hon upp med att hålla koll på allt och går och lägger sej.

Kommer göra likadant med nya valpen :)

Jag umgås i stort sett bara med hundfolk:-)) så det blir alltid ett gäng hundar med på våra fester. Vi är rejält vuxna (från 30-50 år ungefär) och det är alltid en eller flera i sällskapet som är helt nyktra och tänker lite extra på hundarnas behov. Nyligen hade jag kräftskiva för 12 personer, 10 vuxna hundar och en 14-veckors valp i en tvåa med uteplats. Det funkade jättebra. I börkjan märktes hundarna förstås en del, de busade runt, tiggde mat och var allmänt i vägen. Men efter ett par timmar eller så hade alla letat upp någon bekväm plats och slumrade sött i glammet och stojet från sina tvåbeningar.

Jag tror att hundar som har möjlighet att vara med på såna här saker blir tryggare och mer harmoniska, får lättare att koppla av och blir mindre lättstressade.

Senast ändrad av en moderator:

Min får allt vara hemma. Hon trivs inte på fest ändå och med tanke på mitt umgänge skulle det vara en jäkla massa hundar om alla skulle ta med sig sina. En enkel tjejmiddag med mina tre bästa vänner skulle bara det innebära fem till sju hundar i sådana fall. Alla går dessutom inte ihop.

Evita vet att man sover på kvällen och snarkar gott tills jag kommer hem.

Tar med eller lämnar hemma. Har tyvärr inte någon bra hundvakt sedan vi flyttat. Det beror helt på var festen är och hur länge vi ska vara borta. Ibland när det blir många timmar och inte någon hemma-hos-fest så har vovven varit med i bilen.

/Timsetim

Nä, hunden får vara hemma...om man tar med dom så måste man ju ändå åka hem och lämna dom om alla ska dra vidare ut...När jag går på fest har jag defenitivt ingen lust att ha något ansvar över någon annan än bara mig själv. Nuvarande valp brukar lämnas till en kompis...förre hunden var ju gammal så hon klarade sig själv ganska så länge. Men nu går jag ju inte ut speciellt ofta, så hittills har jag lämnat bort hunden 2 ggr bara.

Mina vovvar får antingen vara hemma med min inneboende eller så lämnar jag dem hos mamma och pappa. Jag tror de mår bäst hemma i lung och ro. Det skulle nog bli oroligt för dem att följa med bland en massa nytt folk.
Ska jag bara vara borta några tim kan de få vara hemma själva. Men planerar jag att vara borta längre får de vara med en hundvakt. Det funkar bra!

Man får åka lite senare på festen och gå ut med vovven vid 21 tiden och sedan när man kommer hem vid 02:30 går man ut med hunden..
Mmen 99,99% av de fall jag är ute har min mor hunden.

Mina hundar får ofta vara med på fest, de stormtrivs och hamnar ofta i centrum där de tigger godis genom att göra konster :D

lånar knapp.. men vad menas som fest?? sitta hemma hos någon och äta god mat ta ett glas vin??
Eller förfest massa folk fulla människor sedan utgång på krogen och supa??

Första alternativet kan ju hundar vara med på utan problem..Men när de blir riktigt suparfest har inga djur där att göra.. djur blir oroliga när människor är fulla

Det är lite olika hur jag gör, om jag ska på fest så får han vara hemma hos någon av mina föräldrar om det inte är hos någon av mina nära vänner då kommer han med.
Han hälsar å lägger sig i något hörn ev kommer fram å tigger chips och dipp. Bör tilllägas att jag sällan dricker så han kan ligga i bilen å vänta å det känns alltid bra att ha honom med när man ska åka hem på natten.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 961
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 700
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar