Hund på avbetalning.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare soffiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 286
S

soffiz

Ska ev köpa en hund på avbetalning, men hur ska man gå tillväga med kontrakt osv. Jag är helt med på att vi ska betala våran del i månaden å skulle vi missa en betalning så har ägaren all rätt att hämta hunden och vi ska då inte få tillbaka en krona. men finns det färdiga kontrakt på sånt eller hur ska man göra? Kan man ta det muntligt, men hur säkert är det för nuvarande ägaren? :confused:

Sv: Hund på avbetalning.

SKRIFTLIGT ska alla sådana specialöverenskommelser vara och inte ska ni gå med på att inte få pengar tillbaka om fd ägaren återtar hunden heller.

Ok om det blir ett visst avdrag för dennes merkostnader med att annonsera ut igen etc. men resten ska ni ha tillbaka om det blir så.

Enklast är väll att ta ett vanligt köpekontrakt, stryka över sjävla säljdelen och göra ett par egna tillägg på ett bifogad papper.

Där skriver ni varje månad och datum som betalning från er ska göras, och summan.
Sedan skriver ni vad säljaren har rätt att göra om pengar uteblir, och att hunden blir helt i eran ägo efter sista betalningen som är...blabla.

Hänger du med?

Ok.
Vet du om det finns färdiga sånna kontrakt?
Om inte, vad är viktigast att ha med i ett sånt?

ohh så smart du e... Ska kolla upp det! :D

Nej, några sådana kontrakt finns inte. Ni får skriva ett själv och alla hundens uppgifter, chipnr etc. ska finnas med där och sedan får ni skriva in hur många avbetalningar som ska göras på vilken summa och ev. vad som händer om ni missar en betalning.

Därefter så ska avtalet undertecknas av båda parter och ni ska ha var sitt exemplar av det.

Nej SKK har inga sådana kontrakt och det rekommenderas inte heller att sälja på avbetalning.
Har ni hittat en uppfödare som är vilig att göra det, så är det bara att gratulera!
Då har säkert uppfödaren tänkt igenom kontrakt också.
Annars så ska det alltid vara skriftligt, så inga missuppfattningar kan uppstå.

Varför det är svårt att få en uppfödare att sälja valp på avbetalning, är så klart för att de flesta (med några undantag) är privat personer och vill inte riskera att folk inte betalar med alla kostnader de medför med kronfogde osv.
Det kostar också mycket att föda upp valpar, och inte alltid så lätt för uppfödaren heller att ligga ute med pengarna man behöver helt enkelt få in dom.

Enklare att ta ett lån på en bank eller via tex ICA kort eller liknade.
Och så betala uppfödaren kontant.
Det är mycket pengar för den enskilda mänskan, men blir inte så mycket att betala/månad om man tex lägger lånet på 4-5 år eller så.

Enklare att ta ett lån på en bank eller via tex ICA kort eller liknade.
Och så betala uppfödaren kontant.
Det är mycket pengar för den enskilda mänskan, men blir inte så mycket att betala/månad om man tex lägger lånet på 4-5 år eller så.

Jag förstår inte det här med att ta en hund på avbetalning. Det finns ju som sagt de som inte gör annat än lånar ut pengar om man inte har släktingar/vänner med den möjligheten. Trots en merkostnad vid kredit så är alla papper visavi hunden helt klara, och det borde vara bra även för köparen. Behöver man bara ett kort lån på en månad eller 2 blir inte kostnaden så hiskeligt hög heller. Jag skulle inte som köpare vilja sätta hunden i pant, det är en helt annan femma om det är en kapitalvara.

Jag tycker inte heller att det är någon lysande idé att köpa valp på avbetalning, eftersom det kan ställa till problem om valpen blir sjuk eller skadad innan den är fullt betald. Vad händer om du märker att valpen har t ex en allergi innan du har betalt färdigt den, är du fortfarande beredd att betala fullt pris för den då - med allt vad det innebär med allergiutredning etc? Vad händer om du i ett sådant fall vill anullera köpet? Det är något att tänka på vid avbetalning!
Var mycket noga med att precisera i kontraktet vem som ska stå för vad om hunden behöver veterinärvård innan den är färdigbetald, och självklart vem som står för försäkring och självrisk om något händer.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 590
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 277
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka