Hund och katt?

aemaria

Trådstartare
Sambon och jag funderar lite på att skaffa hund. Har en kattpojke på 2 år och jag
är rädd att han ska bli rädd/sur om vi kommer hemdragandes med en valp.
Har någon här skaffat hund efter att ni skaffat katt?
Min katt är rätt skygg för främmande och det är bara mot mig och sambon som han riktigt slappnar
av och är go. Vill ju inte att han ska fara illa, så viktigt är det ju att ha hund, men det vore ju toppen om
det gick kombinera.

//a

Det ska inte vara några problem vänj dem med varann lungt och fint bara..

Har haft katt ihop med min rottis hon tyckte om katten och föresten alla katter hon träffar :)

Jag har 6 katter i hemmet just nu och stod själv inför denna fråga för ca: en månad sedan.

Jag tog det lugnt o låste in min arga avelshane den första dagen när min vovve kom hem.
Till saken är att mina katter hatar hundar,o hunden i fråga är ett år.

Nu är de iaf bra vänner o de sover tillsammans. :D
på torsdag har jag haft vovven i fyra veckor och jag tycker att det har gått förvånandsvärt fort att vänja dem vid varandra.
Det borde ju gå lättare att ta hem en valp så du har alla odds med dig! :D

Lycka till.

Om hunden är valp kommer det nog att gå jättebra! Min lilla tös har några extrasyskon i form av 4 katter hemma hos mina föräldrar, och det går bra förutom att hon väldigt gärna vill leka med dem och de tycker att hon är lite för vild. Men katterna säger ifrån och sätter tydliga gränser för hur man får bete sig. Det fungerar bra fastän de bara träffas då och då.

Vi har :)
Katten var typ 12 eller nåt (minns inte, jag var bara sju :p ) då vi köpte ena hunden
Katten blev ju boss, direkt :D
Men han störde sig rätt mycket på det "dryga lilla kräket" som försökte sno hans mat :crazy:
Sen när vi fick en brorsa till hunden lekte dom bara med varandra och gav katten i katten (ha, ha, ha ;) )
Då blev lilla Nisse glad igen, sina sista månader :) :(

Beror mycket på katten. Har dragit hem en hundvalp en gång och vår katt hatade mig i ett år eller mer för det. Låter som om er katt kanske kommer att reagera likadant?!???

Jag tror det är lättare att skaffa hund innan man skaffar katt än tvärtom. Nu har ni inte det valet så det blir ju svårt.

Hur reagerar katten mot hundar i allmänhet? Kan ni inte bjuda in någon granne eller så med en snäll hund? Prova och se vad ett möte ger för reaktioner hos er katt innan ni skaffar en hund själva.

Våra katter hade en trygg vrå, ett eget rum, där de kunde dra sig tillbaka utan att hunden/hundarna kom åt dem. Första hunden var kattvan så det var egentligen inget större problem från hundens sida, men katterna behövde vänja sig i lugn och ro först. Hund nr 2 var inte kattvan men katterna var mer hundvana så det gick hur smort som helst! :bow:

Nu är både hundar och katter vana, men katterna gillar inte valpar eftersom de är för påflugna och katterna för snälla för att säga ifrån! :p

vi hade 2 katter när vi tog hem vår valp..
det gick ur bra..
visst va den äldre katten lite skeptisk mot hunden..men slappnade av efter ett tag..nu är dom bästa kompisar.. :love:
men den ena katten dog i julas..å man märkte på hunden att han blev ledsen..han brukade sitta i fönstret å gnälla...
så nog kan katten lära sig att gilla hunden och vise värsa,...

Jag har dock hört fler som har lyckats bra med "gamla" katter och "nya" hundar än tvärt om.

Men till trådstartaren, jag tror inte att det är så stora problem om ni tar det försiktigt! Våran hund Birk, har en kullsyster som bor hon sambons systers familj, de hade två katter när hundarna var valpar, och det gick hur bra som helst. Deras tik kommer jättebra överens med katterna och sover ihop. Våran Birk är däremot lite rädd för dem, så han håller sig på sin kant men är nyfiken. Han skulle inte jaga dem inom hus men ute om de springer... ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar