Hund och katt ihop???

P

PiaM

Vi har precis ( för 1 vecka sedan) fått hem våran rottweiler valp och en av våra katter har bara deppat ihop helt och vågar inte komma fram alls. Igår var första dan hon åt litegrann på 1 vecka.

Tänkte höra vad ni har för erfarenheter ni som har både hund och katt. Hur lång tid har det tagit för era katter att acceptera hunden?

mvh Pia

Sv: Hund och katt ihop???

Våra katter har aldrig brytt sig om hundarna, om nya valpen försöker leka med dem så stannar de bara upp och blänger på henne oh fattar hon inte vinken så kommer det diskret en tass upp som fäller ut sylvassa klor och då brukar valpen lägga sig.
Har tyvärr inga tips......

Har vart olika beroende på katt jag haft. Min lilla huligan-raskatt tog det 1 vecka ungefär innan hon accepterade hundarna (hade hundarna innan henne dock så det blir ju lite omvänt). Tog lite kortare tid då valpen kom. Bondkatten hon är så rolig hon bara accepterar allt och brydde sig inte alls :)

Hoppas det går bättre snart. Se till så kissen får i sig vätska och kanske du kan muta kisse med lite rå köttfärs, skinka eller något?

Tack för svaren!

Dricker gör kissen, men hon nekade tom kokt gädda iförrgår och då blev vi oroliga! :( Gädda är favvomaten annars... Men som sagt, igår fick vi i henne mat och då åt hon bra. Men man blir ju ledsen när hon blir så himla deppig av hunden. Den andra katten bryr sig inte, han tycker bara det var kul med en lekkompis!
Men ibland kanske det är så att det bara inte går?

katter är de mest envisa djur som finns. har du otur får du vänta länge, men det brukar lösa sig till slut.

ibland går det inte alls, och jag fick lämna bort min katt till min pappa när jag skaffade hund. men nu, efter 5 år, kräver katten att få sova i samma rum som jag och hundarna. märkligt...

Våra katter deppa oxå ihop när vi fick hem våran hund förra sommarn men dom åt iget första dagarna. Men sen satte vi upp en grind för trappen så inte hunden kunde komma up så dom kunde vänja sig med huden i sin takt det gick utmärk hade lådan och maten upp där dom va trygga. En av mina katter tror nu tilloch med att han blivit en hund när vi går ut och går så kan han följa med och gå bredvid oss. Dricker vatten (ur hundskålen) och äter av hundens mat, hunden bryr sig dock inte han tycker inte att maten är så viktig

Är hon rädd eller deppig?
Många katter har ordentliga svartsjukeanlag, och protesterar mot tex ny partner, eller fler husdjur (barn brukar de flesta av någon anledning tycka är helt ok). Om ni ägna tid eller aktivitet åt katterna innan, ansträng er för att göra det nu med. Stäng in er med katten utan att hunden får vara med, fjäska med mat osv. Katter går ju som bekant inte att prata förstånd med, och stoltheten kan vara stor... Tvinga i henne vätska om hon verkligen inte dricker, och muta med godsaker som serveras i lugn och ro, långt bort från hunden. Efter ett tag brukar de flesta katter acceptera nykomlingen, och då återstår besväret att få den bortskämda katten att äta kattmat igen....

När jag fick hem nya hunden blev våra katter livrädda. hunden for efter dem och ville leka, och de hann nätt och jämt undan. men i takt med att Rebelle (som var 1,5, omplaceringshund) lugnade sig, så vågade katterna sig fram. och nu går de förbi henne och vistas i samma rum utan problem. men de är inte speciellt förtjusta i henne... eller hundar över huvudtaget. Medans mina andra kattre (som bor hos mamma så länge) älskar hundar...

Jag hade hunden först och skaffade två kattungar sen och det har gått bra. I dagsläget (katterna är 2.½, vovven snart 4) är dom superkompisar och sover tillsammans. :love:

Mamma och pappas katt däremot är inte så förtjust i hunden. Han kan acceptera att Wille (hunden) befinner sig i samma rum till honom men gud nåde om Wille kommer närmare än en meter. Katten förvandlas till ett uppburrat monster som "skriker", fräser och slår med tassen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 600
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 224
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar