Hund liknande grand danois

Masterkatten

Trådstartare
Jag ska köpa en hund så fort jag har ett arebete med hundvänliga arbetstider.

Först ville jag ha en grand danois men jag har blivit lite avskräckt när jag läst att den lätt får sjukdomar. Men jag älskar den typen av utseende på hund och vill ha något liknande. Kort päls är viktigt! Gärna med vita tecken.

Jag bor i lägenhet och kommer att göra några år till men hunden kommer komma ut på långa promenader.

Jag har växt upp med hundar och känner hundtränare som kan hjälpa mig med träning.

Jag är inte intresserad av utställning eller tävling.

Jag är ute efter en kompis som jag kan busa och motionera med.

Sv: Hund liknande grand danois

Många av de större raserna har ju en del problem. Annars hade jag rekommenderat (som vanligt) någon mastiff. De klarar ett sånt liv utan större aktiviteter. De har ju också en del sjukdomar, som allergier, problem med höfter och rygg o.s.v.

Annars ska du nog främst tänka på vad du kan ge en hund, och sedan utgå ifrån vilka raser som kan tänkas trivas hos dig, istället för att söka en som ser ut på rätt sätt.

Vad är det du läst att den lätt får för sjukdomar? Blir lite nyfiken eftersom jag/vi har GD

Jag förmodar att TS syftar på att de inte lever så länge. Och det gör de ju inte.

Jag håller med em-pirre om att det nog är bättre att inte fokusera så mycket på utseendet. Det är något av det minst viktiga för att livet med hund ska funka. Jag hade hellre tänkt igenom min livsstil, hur mycket motion och aktivering jag realistiskt vill ägna mig åt och därefter tittat efter en ras som passar in på detta. Nu vill jag inte på något sätt påstå att detta gäller dig, TS, men man ser så otroligt många människor med helt fel hundras där man uppenbarligen har gått på utseendet.

Promenader och myskompis, då hade jag sagt att en hund i kategorin sällskapshundar eller en mastiff hade passat. GD vet jag inte tillräckligt mycket om för att uttala mig.

Svarar alla.

Jo, självklart ska jag kolla efter en hund som passar in i min livsstil. Hundens välmående är såklart nr 1. Men jag vill se om där finns en hund som passar mig med utseendet jag vill ha i första hand. :)

Jag har läst om Grand danois på nätet både faktasidor och forum. Även när jag pratat med folk om att jag vill ha ust en sådan hund så har dem sakt att dom har problem med skador. Men jag tror ändå den hunden faller bort pga min lgh på 54 kvm som ligger på andra vån. Blir tungt att bära en sån hund under valp/ungdomstiden.

Hur är en mastiff? Trevliga hundar med trevligt temperament?

Har även funderat lite på rhodesian ridgeback. Någon som har erfarenheter av den rasen?

Generellt har små raser längre medellivslängd. Sen är det mycket som kan spela in. Vi har och har haft en hel del GD. En enda har gått ur tiden i förtid pga en mycket aggressiv cancer. Han blev 2,5 år och hade då gått från att vara frisk till att ha en spridd testikelcancer. Han var fortfarande pigg när han togs bort men det är den ende. Just nu är vår äldre 8 år och pigg och den yngsta 14 månader och väldigt pigg

Min uppfattning är inte att GD är mer skadebenägen än andra raser. Skador är inte det samma som sjukdomar. Skador beror på vad man är med om. Även om jag inte anser att antal kvadratmeter eller våningsplan avgör vilken hund jag köper utan vad man vill ha sin hundkompis till så kan jag väl säga att en mastiff i stort har samma behov under sin uppväxt som en GD. Fundera en gång till över vad du vill med ditt hundägande.

Generellt har små raser längre medellivslängd. Sen är det mycket som kan spela in. Vi har och har haft en hel del GD. En enda har gått ur tiden i förtid pga en mycket aggressiv cancer. Han blev 2,5 år och hade då gått från att vara frisk till att ha en spridd testikelcancer. Han var fortfarande pigg när han togs bort men det är den ende. Just nu är vår äldre 8 år och pigg och den yngsta 14 månader och väldigt pigg

En snabb googling på diverse sidor tyder på att normal livslängd för en GD är 8-10 år. De jag har känt har blivit omkring 8 år. Naturligtvis spelar många faktorer in, men om man generaliserar är det ju som du själv skriver kortare än mindre hundar.

Svarar alla.

Jo, självklart ska jag kolla efter en hund som passar in i min livsstil. Hundens välmående är såklart nr 1. Men jag vill se om där finns en hund som passar mig med utseendet jag vill ha i första hand. :)

Jag har läst om Grand danois på nätet både faktasidor och forum. Även när jag pratat med folk om att jag vill ha ust en sådan hund så har dem sakt att dom har problem med skador. Men jag tror ändå den hunden faller bort pga min lgh på 54 kvm som ligger på andra vån. Blir tungt att bära en sån hund under valp/ungdomstiden.

Har även funderat lite på rhodesian ridgeback. Någon som har erfarenheter av den rasen?

Inte behöver du bära hunden:rofl:, har i och för sig hört talas om folk som bär sina stora valpar på 35-40 kilo i trappor och även i uppförsbackar:rofl:

Se bara till att valpen tar trappstegen lugnt och stilla, bär den de första veckorna, sen lär du den att gå försiktigt i trappor!

Min GD har inga skador, men det beror nog mycket på att hon har fått bygga upp sig i sin egen takt, tror en del handlar om att valpen aldrig får rasa av sig innan de fyllt ett år cirka för just det där hysteriska bärandet!:rofl:

Säger som en del andra, vad vill du ha ut, vad kan du erbjuda hunden, och sen leta ras som passar in i dina krav och det du kan erbjuda!

Vad är det du vill kunna göra ihop med din hund? Om du söker en korthårig, väldigt stor sällskapshund med en förväntad livslängd på 8-10 år så tycker jag att Grand Danois är rätt val, då finns ingen anledning att leta vidare.

Om du kan tänka dig en mindre hund, men korthårig, är det mera temperamentet och användningsområdet som styr vad du ska välja. Du kan välja något ur vinthundsfamiljen, finns olika storlekar, om du söker en jakthund som har stort behov av att springa fort och som är ganska veka till humöret. Du kan välja ur mastifferna, vakt- och gårdshundar, om du vill ha en maffig stor hund som vaktar. Du kan välja en pinscher om du vill ha en mindre korthårig aktiv hund, en Jack Russel terrier om du vill ha en väldigt aktiv och livlig och "på" hund. En boxer om du vill ha en glad och clownig livlig mellanstor hund. En mops eller bostonterrier om du vill ha en korthårig liten sällskapshund som passar som förstahund. Dalmatiner om du vill ha en motionskrävande och livlig hund, rhodesian ridgeback om du söker en ganska självständig och personlig, stolt och modig hund. En lancashire heeler om du söker en aktiv liten vallare för träning och sport.

Alla raser har sina användningsområden och sin historia. När du köper en rashund så har det oftast varit målet för uppfödaren att hunden ska likna det idealet. Vad som är "trevligt" beror helt på vilket ideal man jämför med. Sen finns det säkert lämpliga individer för dig i alla raser men chansen ökar om du väljer ur en ras som är framtagen för just det du vill ha. Försök värdera vilka egenskaper (storlek hårlag, temperament, användningsområde) som är viktigast för dig och låt det styra.

Jag tycker du ska skriva upp alla raser som passar in på dina kriterier, oavsett hur lite deras utseende tilltalar dig. Alltså verkligen ALLA raser som kan passa. Sedan kollar du på din lista vilken av raserna som tilltalar dig mest utseendemässigt :)

Hade det inte varit för att du bor så trångt så hade jag bett dig kika mer på Cane Corso. Vet inte tillräckligt om rasen för att kunna rekommendera den men av det lilla jag läst om den verkar det vara en trevlig ras :)

Svarar alla.

Men en mastiff blir precis lika tung som en gd att bära upp och ner för trappor ;) Det är inte så himla stor skillnad kilomässigt på dessa raser, i alla fall inte om man ser till de större mastifferna.

Jag har haft en GD. Hon blev 11,5 år och levde ett helt liv utan några direkta sjukdomar. Urinvägsinfektion en gång, biten av en annan hund en gång, borttagande av "vårtor" när hon blev lite äldre, that's it. Fick lite dåliga njur- och levervärden de sista två åren men det gick att lösa med specialfoder. Jag kan tillägga att min hund inte bara var en soffliggare utan följde med mig ut på långa, raska promenader eller löprundor.

Jag tror att om du väljer en bra och seriös uppfödare som kanske inte har de allra största och tyngsta hundarna så kommer du få en bra hund. Och glöm inte att en sån stor och tung hund faktiskt behöver motioneras på ett sätt så den har tillräckligt mycket muskler för att kunna bära sin kropp på ett bra sätt. Jag är av den fasta övertygelsen att en otränad hund i den storleken inte håller och lever lika länge som en som fått en bra grundkondition. Däremot ska man ju vara lite försiktig med träning när de är små men röra på sig måste de ju för att stärka kroppen.

På min profil finns det en bild eller två på min fina, lilla hund! :)

DSC_0048.JPG

11 år på bilden

Jag tycker du ska skriva upp alla raser som passar in på dina kriterier, oavsett hur lite deras utseende tilltalar dig. Alltså verkligen ALLA raser som kan passa. Sedan kollar du på din lista vilken av raserna som tilltalar dig mest utseendemässigt :)

Bra förslag.

Hade det inte varit för att du bor så trångt så hade jag bett dig kika mer på Cane Corso. Vet inte tillräckligt om rasen för att kunna rekommendera den men av det lilla jag läst om den verkar det vara en trevlig ras :)

Bor man trångt för att man bor i lägenhet? En CC är dessutom nån storlek mindre än en GD
Min fetning

Man motionerar inte sin hund inomhus, så storleken på bostad är ganska ointressant, själv har jag bott i en etta på 42 kvm med två BCs.

Jag och fästman bodde med boxer på 30kvm :D Inne sover man, ute tränar och leker man.

Omöjligt att säga om ridgeback passar baserat på det lilla du skrivit. Men jag får känslan av att du inte kommer aktivera hunden så mycket och då säger jag nej.

Min fetning

Man motionerar inte sin hund inomhus, så storleken på bostad är ganska ointressant, själv har jag bott i en etta på 42 kvm med två BCs.

Jag tycker inte det är för trångt. Men eftersom TS nämnde sin storlek på lägenheten så fick jag intrycket att det kanske spelade henne roll. Bara för att det funkar för hunden betyder det inte nödvändigtvis att alla hundägare trivs med att bo trångt med hund.

// Amaranthine som bott 2 vuxna och 2 stora hundar på 30 kvm :)

hehe. Det enda utrymmeskrävande med cc inomhus är den stoooora mjuka fåtölj dom anser sig ha rätt till.
Sitter just nu längst ut på kanten på fåtöljen då någon la sig bakom mig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 602
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 337
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 068
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka