Hund jag aldrig skulle ha

Lejonelle

Trådstartare
Har en bekant som föder upp Lhasa Apso. Bara tanken på att försöka hålla ett gäng sådana i utställningspäls ger mig rysningar. Nåt sånt skulle jag aldrig ge mig på - och inte heller malteser eller annan riktigt långhårig ras. Jag vill göra saker med mina hundar, inte sitta hela dagarna och kamma dem.

Vilken ras skulle du aldrig skaffa? Och varför?

Sv: Hund jag aldrig skulle ha

ibland blir det inte som man tänkt skulle aldrig skaffa en schäfer eftersom jag tyckte att de skulle vara en för "tuff" hund för mig. Trots att jag har stor vana. Mkt motion och stimulans och jag skulle inte vilja ha någon av draghundsraserna (husky, malmute mm ) och nu sitter jag här sedan flera år med en mix av schäfer, husky och jämthund:crazy:

Det finns en hel uppsjö med hundar som jag idag inte skulle kunna tänka mig att ha. Längst ner på listan finns nog de ensamvallande herdehundarna, typ ovtjarka o.l. som inte har en enda egenskap som jag vill ha i hos min hund. Den är långhårig, alldeles för stor, alldeles för skarp, förmodligen dreglande, vill ha djur att valla, vaktig och allmänt eländig att ha i en liten etta på 21 kvadrat mitt i stan. Jag kunde nog inte räkna med att kunna ha den lös bland kreti och pleti och deras hundar på hundrastplatser. Fy vad vi skulle må dåligt båda två! Nej - en sån blir det inte så länge jag inte bor på någon stäpp någonstans och behöver någon som skyddar mig och mina djur från andra djur.

Vilken ras skulle du aldrig skaffa? Och varför?

Det är lättare att säga vilka raser jag kan tänka mig att skaffa än att säga vilka jag inte vill ha :p

Jag kommer aldrig ha:
En hund med intryckt nos så att den inte kan andas.
En hund som är så felbyggd att den ofta måste föda med kejsarsnitt eller inte kan para sig på egen hand.
En hund med andra fysiska defekter som påverkar dess liv.
En hund med lång päls som kräver mycket pälsvård.
En hund med väldigt hög aktivitetsnivå (typ brukshundar, husky osv).
En soffpotatis som inte vill hålla igång öht.
En hund med rädslor som påverkar dess liv. (Det kan ju alltid hända något som får hunden rädd, men jag skulle inte köpa en hund som jag visste att var rädd)

Jag vill helst inte ha, men kan anpassa mig om rasen i övrigt passar "perfekt":
En hund med päls av något slag som drar in mycket smuts.
En ful hund (jag vill ha en elegant, rörlig och lite ståtlig hund, gärna korthår).
En hund med sträv päls som måste trimmas ofta.
En jättestor hund.

Om hunden inte har något av allt överstående så kan jag fundera på om det kanske kan råka vara något för mig :D

Små "golvmoppar" är inget jag skulle skaffa.
Vill ha lite större hundar. Möjligen att jag skulle kunna ha en Bichon Frisé men inga andra.
De är helt enkelt för små, de flesta (som jag har träffat) är skälliga och ettriga. (fördomsfull kanske ja men den erfarenhet jag har av små hundar, der allra flesta alla fall) med andra ingen ras i gruppen sällskapshundar.

Tax och jack russel är heller inget jag vill ha.
Jag jagar inte och vill inte ha en hund som skäller på allt allt allt.
Collie är också en ras på "vill inte ha" listan:p Ingen vidare erfarenhet av den rasen.
Sedan ovtjarka och andra herdehundar av samma typ sas.
Känns inte som så smart val i villaområde med småbarn och frimärketomt:p

Ingen mops eller annan ras som knappt kan andas.

Vi skulle inte skaffa border collie även om vi verkligen gillar rasen.
Men vi inser att vi inte kan ge den tillräckligt med stimulans och motion så att den mår bra.

Ingen jättelånghårig, typ afghan. Jättevackra hundar men skulle aldrig orka med all päls.
Ingen ras som har allvarliga defekter (tex bara kan föda med snitt)
Ingen ren jakthund typ jämthund eller finskspets. (säger emot mig lite där eftersom vi funderar på springer spaniel. Det är ju också en jakthund. Men söker då mer utställningslinjer)

Senast ändrad:

Alla med bracyencephalt syndrom; mops, fralla, cavalier, eng. Bulldogg etc.
Schäfer (inte min grej)
vit herdehund (bara träffat riktigt otäcka, instabila exemplar).
Rottweiler (gillar varken utseendet eller mentaliteten)
I princip alla korthåriga raser.

Jag är inte heller så förtjust i pälsvård i stora mängder. Så sådana raser vill jag inte ha. Vill inte ha dem som nedklippta heller då jag gillar utställning.
Jag vill inte ha en hund med större aktivitetsbehov än jag klarar av. Kommer nog aldrig skaffa typ schäfer, malle, draghund eller liknande.
Vill inte ha en hund jag inte kan ha lös hemma i skogen, så vinthund kommer det nog aldrig bli - även om jag tycker allt annat verkar underbart..
Är inte speciellt förtjust i terriers.

Men man ska aldrig säga aldrig.. Vem vet, som pensionär kanske jag kommer älska att sitta och kamma päls hela dagarna :D
Eller så förvandlas jag till någon typ av träningsnarkoman och skaffar malle..
Men som det ser ut nu så nej..

Aldrig en hund som inte kan andas, eller en som behöver kläder.
Samtliga Herdehundar går också fetbort.

Hundar med fet kladdig päls. Stövarpäls....
Fy! dom luktar illa, och jag blir allergisk bara jag tänker på dom.

Inte heller Rottis, (fast jag träffat flera trevliga) Schäfer eller amstaff, eller andra hundar som en del folk har för att inge respekt. (förlåt om jag trampar någon på tårna, det finns GIVETVIS undantag)

* Jenny *

ST Bernhard, Berner senner och andra dreglande stora lunsar klickar inte med mig. Främst för att jag tycker dom grisar ner, tar stor plats, får byta kläder titt som tätt för att inte se ut att ha blivit våldtagen av ett helt gäng sniglar och sen är det inte den power och fart jag vill ha. Annars är dom ju söta som björnar, men nöjer mig med att gosa med dom när jag hälsar på min väninnas kennel sen är jag nöjd;).

Amstaff/pittbull och andra skarpa raser ligger inte mig om hjärtat heller, mer hund än jag behöver i både skalle och fysik.

Sen hundar vad det än må vara som avlats sönder och fått en osund exteriör som påverkar den negativt skulle jag aldrig köpa.

Hmmm då ska vi tänka här.

Jag kan faktiskt tänka mig att ha diverse småhundsraser kanske, men helst inte chihuahua eller york då de är alldeles för små...men himla charmiga!

Vill inte ha någon hundras med intryckt nos, för mycket skinn, en otymplig kropp eller något annat allvarligt problem som viker av och påverkar hunden så att den inte kan leva naturligt. Hundar utan päls går också bort.

Jag vill inte ha extremare jakthundar. Jämthund etc, jag har ingen användning för en sådan hund.

Ingen retriever-ras. Mestadels för att jag inte tål pälsen och saliven, jag får utslag. Sedan tycker jag att de är alldeles för mjuka mentalt för att jag ska trivas helt. Spaniels tillhör egentligen också denna kategorin, men det är mest mentaliteten där.

Ingen jättehund, eller nu ljuger jag..Jag smygsneglar ju både på Borzoier och skottska hjorthundar :o ..men i övrigt då :D

Nu kommer jag inte på fler, vill inte ha BC eller en annan extremare jakthundstyp. Helst inte slädhund, men säg aldrig aldrig...(bara nästan aldrig).

Nu kommer jag inte på fler! Håller med om att det är lättare att säga de raser man kan tänka sig ha..

Tillägg att jag heller aldrig skulle välja en ras med svårigheter att fortplanta sig/andas/leva ett relativt friskt liv. I min värld är det självklart att hälsa går före (egoistiska) önskemål eller krav om utseende av någon extrem eller osund art.

Tax...
Förstår inte tjusningen av att hänga med en dvärg som går som en dammsugare och letar spår och som ser människor som sekundära intressen - godkända godismaskiner i brist på rådjursspår.
(Å andra sidan så har mina skojigaste promenader varit med hundar som lekt dammsugare efter spår, men det har varit stora hundar så det är inte samma sak. :cool: )

*kl*

:D Jag drömde inatt att min man kom hem och hade köpt en till hund (vi har redan 2) utan att diskutera med mig.
Det var en Dobermann (!) som dessutom varit skitdyr för den var efter mycket fina brukslinjer.
Jag var helt panikslagen... Vi har precis fått en dotter och jag undrade hur jag skulle klara av att aktivera 3 hundar varav en unghund och arbetsnarkoman.

Jag var så lättad när jag vaknade och insåg att jag bara hade 2 "lagomhundar" att ta hand om:D

Jag vill med andra ord aldrig ha en hund som kräver för mycket av mig, så att hundägandet ständigt blir en kamp för att döva mitt dåliga samvete.
Jag kommer aldrig att köpa en hund av osund ras och jag kommer nog att hålla mig ifrån långhåriga hundar i framtiden:angel:.

Både jag och min man har många "drömhundar" som Rottis och Aktika tex men är medvetna om att vi nog aldrig kommer att äga en sådan hund.
Förmodligen kommer vi att hålla oss till staffarna eftersom den rasen passar oss så bra.

Inga långhåriga hundar - jag tycker att de jag har skitar ned tillräckligt tack-så-mycket. Så ingen släpande lång päls som innebär att halva skogen kommer in på mattan. Dock är den utseendemässigt coolaste hundrasen Komondor - rastadog maaan... men skulle aldrig orka med att hålla en sådan fräsch och wellgroomed. Herdehund eller inte, vacker är den iaf!

I övrigt:
Ingen terrier - det har jag inte tålamod till.
Ingen ren jakthund - jagar inte och vill kunna ha den lös.
Ingen ras med intryckt nos - fult, ohälsosamt, och snarkningar gör mig galen.
Ingen storleksextrem, varken pytte eller jätte - den ene är otäck, den andre dör tidigt.

Jag gillar mina schäfrar och labbar... enkla, lättfokuserade, inga borstningskrav in extremis.

Tax...
Förstår inte tjusningen av att hänga med en dvärg som går som en dammsugare och letar spår och som ser människor som sekundära intressen - godkända godismaskiner i brist på rådjursspår.
(Å andra sidan så har mina skojigaste promenader varit med hundar som lekt dammsugare efter spår, men det har varit stora hundar så det är inte samma sak. :cool: )

:rofl: Jag gillar iof taxinställningen - lite som en katt, "du får lov att existera om du gör någon nytta för mig". En stor strävhårig tax skulle jag kunnat tänka mig någongång, men jakthundar går bort i dagsläget som sagt.

Jag skulle inte kunna tänka mig en schäfer, malle eller någon annan brukshund i samma stuk. Enormt fula hundar tycker jag!! Jag skulle heller inte köpa mig en labrador eller en golden retriever, eftersom jag tycker att de är så tråkiga att äga.

Jag hade inte skaffat med en bulldog eller en amstaff eller så. Jag gillar inte det där grova.

Mastiffer av olika slag, jag gillar dem varken till utseende eller mentalitet.

Irländsk varghund - tycker de ser obehagliga ut.

Pudel - jag bara vägrar! Jag har inte träffat en enda trevlig.

En välpälsad och välvårdad afghan är ju något av det häftigaste att se, men jag skulle dö av att äga en själv... :o

Ingen mops, fralla eller bulldogg. Står inte ut med att höra dem anstränga sig för att andas.

Aldrig en malle eller schäfer på min gård! :D Not my cup of thea - at all.

Ingen akita eller sheba eller annan ras med liknande temperament. Inte heller en jättebjörn som leonberger, är uppvuxen med dem och fan vad jobbigt...

Annars är jag öppen för det mesta! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 451
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 654
Senast: Tiger tok
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 324
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka