Hund i bilen

minimal

Trådstartare
Med risk för att misstolkas, men jag är bara nyfiken i vanlig ordning.

Hur länge anser ni att man som längst kan lämna en hund ensam i bilen? Förutsatt att det inte är högsommarvärme, eller jättekallt.

Är det värre för en hund att sitta ett par timmar i en bil, än ett par timmar hemma? (givet att den har något att tugga på och inte är otrygg i bilen.)

Detta betyder inte att jag lämnar min hund i bilen flera timmar, utan jag ställer bara frågan. För att förtydliga och undvika Bukemisstolkningar. ;)

Sv: Hund i bilen

Jag tycker inte de är värre för min vovva att va ensam i bilen än ensam hemma om alla väderförhållanden(övriga med) är bra ;) Hon sover ändå bara hemma vad vi märkt och hon vill gärna vara med...

Ett par timmar i undantagsdall är väl ok men inte som någon varje-dag-lösning. Jag kan lämna min i bilen om jag måste förbi vid affären eller ska in och luncha eller liknande.

*kl*

Vår förra satt tusen gånger hellre i bilen och spanade (under rätt förhållanden) än stannade hemma. Visserligen hade han fin uppsikt över tomten från fönstret i trappan, men ylade gjorde han emellanåt. Särskilt när det sprang katter eller harar på tomten och han inte kom ut för att jaga dem :devil:

Så, i undantagsfall, om hunden trivs bra i bilen, förhållandena är bra, den har vatten och tuggis...skulle jag säga en till en och en halv timme. Men inte som "varjedagförvring", då skulle jag anlita en dagmatte istället.

Fast risken ökar ju att hund och bil blir stulna, förstås...

/Syrsa

Vår förra hund älskade att vara i bilen. Hon var med mig till jobbet varje dag. Givetvis gick jag ut tre-fyra promenader (hade ett bra jobb med hög acceptans). Var hon ensam hemma var hon hur olycklig som helst men bilen var ok. Efter ett tag slutade tjejen som var hundallergisk och jag kunde ta in henne. Då blev hon jobbets egen vakthund. Låg alltid i hallen och kollade och tyckte livet var grejt.

min vovve älskar sin bil och känner sig trygg där. Har nog lämnat honom som högst 2timmar och det var när vi just flyttat + bytt jobb och bilen var den enda 'trygga' zonen han hade. Då fick han tillbringa en tid dagligen första veckan tills han var inskolad med personalrummet och övriga jobbutrymmen eftersom han följer med mig till jobbet.

Numera sitter han i bilen med jag handlar mat vilket går ganska snabbt, annars är han alltid med. Ibland även in i äffären (djuraffär)

Beror ju helt på..
Själv lämnar jag inte min hund i bilen längre än 20 min. Och det händer nästan aldrig att jag gör det, har hänt 2 gånger kanske.. Om jag vart ute o rest och ska stanna vid affären och handla nått.. Han är 4 år. Tar ej med honom i "onödan".
Bilen är inget ställe han ska sitta själv i anser jag, eftersom det finns idioter som kan skrämma honom tex. Han är ju fullt synlig lixom.

Beror helt på - om man åker till en helt vanlig hundtävling så är det sällan att hundarna inte vistas MINST 2 h i bilen. Vid spårtävlingar kan det bli 6-8 h, med avbrott för rastningar och tävlingsmoment. Samma sak på större agilitytävlingar och i viss mån lydnad.

Tävlar mycket med mina hundar och har aldrig uppfattat att någon hund har lidit över att ligga i bilen i många timmar. Därav kan jag lätt lämna hund/hundar ensamma i bilen rätt långa stunder, under förutsättning att det inte finns någon risk att de kan göra sig illa, har tillgång till vatten, rätt temperatur och att utrymmet är stort nog att alla kan sträcka ut sig ordentligt. Givetvis inte som någon varje-dag lösning istället för hundpassning. Ser också gärna att hunden har sysselsättning och helst sällskap av annan hund.

Det längsta någon av mina varit i bilen är åtta timmar. Då har vi varit på träningsläger och sovplatsen för hundarna har varit bilarna.

Till vardags ligger de i bilen lite till och från. Handlar jag efter jobbet så ligger de där någon timma eller om vi är och tränar och tar en matbit efteråt. Ser inga problem alls med att ha dem i bilen.

Det beror på var bilen är parkerad.

Om det är lungt så kan hon ligga så länge som det behövs, har nog blivit tre timmar som mest, men hade nog för hennes del kunnat varit längre.

Är det på en parkering eller där det rör sig mycket folk så hade jag nog sagt max en halvtimme.

Min hund ligger helst i bilen om hon inte kan vara med någonstans, då kan ju inte matte råka köra hem utan henne :idea:

delvis kl

Tack för era svar.
Jag ser det definitivt inte som någon daglig lösning utan funderade mest, eftersom min hund f.n. är tryggare i bilen än om jag lämnar henne ensam hemma (jo vi ensamtränar även om det går lite trögt, dock har jag bara haft henne i knappa 2 månader - hon är 13 månader) så hon får åka med när jag handlar. Ser då till att ställa mig en bit bort på parkeringarna där det inte händer för mkt.

Hon är med mig på jobbet, så där är det inga problem.

Än så länge är väl det längsta hon fått vara i bilen själv 1,5 h. Med annan hund 2 h. Men som sagt, av någon anledning funkar det bättre än hemma. Kanske för att det är mindre yta? Hon känner att hon får följa med?

Jag ser ju inte skillnaden direkt som upprörande, givet att det inte är kokhett/alldeles för kallt i bilen, om hunden är trygg med det. Även om det i mitt människosinne känns som om det eg. vore mysigare för henne att ligga hemma. Uppenbarligen tycker inte hon det. ;)

Tja, lagen säger ju tre timmar i stillastående bil, vilket jag antar att du menar.

(undantag är att hunden får sova i bilen nattetid vid tex utställning/tävling)

Tack!

Jo stillastående menar jag.

Men tack igen, då vet jag vad lagen säger också.

Om hunden föredrar bilen så är det inga problem som jag ser det! Mina förra hundar var med på ridskolan där jag jobbade och ställde jag upp bakluckan låg den ena alltid där :laugh: den andra åkte gärna med men låg hellre på kontoret när jag hade lektion,så det är ju individuellt. Så verkar hunden trivas bättre i bilen än hemma så hade jag fortsatt med det, lycka till!

Min vovve sover mest när han blir lämnad i bilen. Ibland när det är myket folk i stallet eller katterna är framme får han sitta där. Är ju en whippet så fryser lätt vintertid trots täcke på. DÅ brukar jag låta bilen stå på tomgång (vadå klimatsmart:angel:) så klarar han sig den tiden jag gör i ordning pållen och rider. Verkar inte ha nåot emot att sitta där även fast det blir 2 timmar ibland!

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
721
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 878
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat... 2
Svar
29
· Visningar
2 799
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31