Hund i bilen?

MiniLi

Trådstartare
Är det någon här som ibland har med hund i bilen när ni är på jobbet?
Under vilka förutsättningar?
Hur lång tid?
Något speciellt ni tänker på?

Jag har börjat jobba väldigt nära brukshundklubben och funderar på om det skulle vara möjligt att lite då och då ha med hundarna i bilen när jag jobbar för att spara tid och mil med bilen. Jag bor ca 2 mil ut på landet så det skulle spara mig dryga timman i restid/ca 4-5 mil att kunna åka direkt och träna efter jobbet istället för att åka hem och hämta hundarna innan.
Men vill ju såklart att det ska bli bra för dem. Självklart får det inte vara för varmt eller för kallt, men har lite svårt att bestämma mig för om det skulle vara en ok lösning för dem eller inte och hur jag i så fall skulle göra.

Tar tacksamt emot erfarenheter!

Hur lång tid?

Jag har börjat jobba väldigt nära brukshundklubben och funderar på om det skulle vara möjligt att lite då och då ha med hundarna i bilen när jag jobbar för att spara tid och mil med bilen. Jag bor ca 2 mil ut på landet så det skulle spara mig dryga timman i restid/ca 4-5 mil att kunna åka direkt och träna efter jobbet istället för att åka hem och hämta hundarna innan.
Men vill ju såklart att det ska bli bra för dem. Självklart får det inte vara för varmt eller för kallt, men har lite svårt att bestämma mig för om det skulle vara en ok lösning för dem eller inte och hur jag i så fall skulle göra.

Jag jobbar på ett sätt som gör att jag åker mycket bil, inte alltid så lätt att veta hur lång arbetsdagen blir samt bor ensam så jag har ingen hjälp på så sätt. Det innebär att min hund följer med i bilen, oftast handlar det om halvdagar och resterande del av dagen kan hon vara med ute på jobb. Skulle hon vara hemma betyder det att hon skulle få vara ensam längre stunder samt att vi precis som du många gånger får bra mkt närmare klubben om hon redan är med. Ett par dagar i veckan är vi på kontoret och då får hon vara i hundgård där istället.

Det är ingen optimal lösning men just för stunden antagligen det bästa för hunden. Oftast blir det inte mer än två timmar i bilen innan rastning och sedan ett par timmar till igen. Vissa dagar kan hon vara med ute hela dagen, så hos mig varierar det mycket.

Täcke på, fräscht vatten och mjukt att ligga på samt möjlighet till att öppna när det blir varmare.

Jag jobbar på ett sätt som gör att jag åker mycket bil, inte alltid så lätt att veta hur lång arbetsdagen blir samt bor ensam så jag har ingen hjälp på så sätt. Det innebär att min hund följer med i bilen, oftast handlar det om halvdagar och resterande del av dagen kan hon vara med ute på jobb. Skulle hon vara hemma betyder det att hon skulle få vara ensam längre stunder samt att vi precis som du många gånger får bra mkt närmare klubben om hon redan är med. Ett par dagar i veckan är vi på kontoret och då får hon vara i hundgård där istället.

Det är ingen optimal lösning men just för stunden antagligen det bästa för hunden. Oftast blir det inte mer än två timmar i bilen innan rastning och sedan ett par timmar till igen. Vissa dagar kan hon vara med ute hela dagen, så hos mig varierar det mycket.

Täcke på, fräscht vatten och mjukt att ligga på samt möjlighet till att öppna när det blir varmare.
Har du bilen parkerad så att du kan kolla till den ofta eller har uppsikt?
Jag jobbar på ett stort sjukhusområde och har en bit till parkeringen, där det dessutom rör sig mycket folk. Tänker på att kunna hålla koll på temperatur i bilen osv.. Och vågar man ha öppet på en så offentlig plats en längre stund?

För mig tänker jag att det skulle innebära att de var i bilen på parkeringen typ 7,30-11, lunchpromenad och sen 12-15 ungefär. Eller att jag flexar ännu mer för att korta av tiden just de dagarna..

Jag jobbar på ett stort sjukhusområde och har en bit till parkeringen, där det dessutom rör sig mycket folk. Tänker på att kunna hålla koll på temperatur i bilen osv.. Och vågar man ha öppet på en så offentlig plats en längre stund?

För mig tänker jag att det skulle innebära att de var i bilen på parkeringen typ 7,30-11, lunchpromenad och sen 12-15 ungefär. Eller att jag flexar ännu mer för att korta av tiden just de dagarna..
Kolla lagen, jag tror nämligen inte att det är tillåtet att förvara hund i bil så länge.

Jag har gjort det, när vi inte hade någon hundvakt när jag jobbade på mitt förra jobb. Rastade varannan timme och tog in hundarna på kontoret när jag hade möjlighet till det.

Har för mig att det är väldigt kort tid som det är lagligt att ha hund i bil, så kolla upp det innan!

Har själv haft hund i bil när jag jobbat en gång, då för att vi skulle resa till Gbg direkt efter jobbet och resvägen kortades ner med minst en timme om jag slapp åka hem först. Hur som helst hade jag kort arbetsdag då, bara 2 timmar och dessutom med möjlighet att gå till bilen ibland. Jag hatar att lämna hund i bil utan uppsikt, men det gick bra den här gången. Var noga med att ha lämplig mängd täcken på, gav toarullar med godisbitar i när jag lämnade och rastade direkt när jag jobbat klart. Inget jag skulle göra en vanlig arbetsdag dock.

Det beror nog väldigt mycket på hunden, och hur den trivs i bil. Jag hade Monster ganska mycket i bilen ett tag, han klarade inte att bli lämnad ensam hemma utan att få panik men i bilen sov han som en stock... Lätt val för mig (det var dock inte fråga om något regelbundet mönster med många timmar varje dag, utan längre stunder då och då), oavsett vad lagen säger om saken. Nu har ju inte du en hund som biter sönder eluttag och käkar batterier om han blir lämnad ensam, så just desperationen är kanske inte relevant här. ;)
Men vad jag menar är att en del hundar är "på" hela tiden de är i en bil, håller koll på vad som händer runtomkring och kanske vaktar till och med. Andra anser att bilen är en komakapsel. Ju längre en hund är åt det senare alternativet, desto längre funkar det nog att lämna den i bilen.

Har haft min lille i bilen de dagar det kört ihop sig och jag har jobbat så att han har kunnat vara med i bil. Förmiddagsrast, lunchrast, eftermiddagsrast blev hundpromenad. Bilen parkerad i parkeringshus med strategisk parkering vid hörnvägg, glipa nervevad in mot hörnväggen.

Det fungerar vid enstaka tillfällen men jag personligen tycker inte att det är värt tiden jag sparar. Har alltid kört via BK-anläggning hem men tycker inte att det blir någon bra träning.

Överladdad hund, trött och vrålhungrig matte. Det blev bara slaskträning för vår del. Lägger man till oron för hur hunden har det i bilen som man inte har i nära anslutning, stressen att hinna rasta på raster och bristen på mat (har ingen möjlighet att äta vid sidan av rasterna) så var det bara minus för mig och hunden.

Jag kan kolla till den oftast, enstaka gånger blir det 2 timmar utan någon koll.

Min hund älskar att ligga i bilen, men jag försöker att se till att det blir så många rastningsrundor som möjligt. I och med att jag har ett jobb där jag jobbar i skogen så får hon de flesta dagar ett antal timmars skogspromenader vilket för mig överväger att ha henne hemma en hel dag eller på dagis.

Nja, det händer då och då när jag har korta (5 timmar) arbetsdagar. Jag är i bilen mycket av arbetstiden och kan styra dagarna hyfsat själv så jag kan ta en runda lite när jag vill. Men det är inte lagligt att förvara hunden i bilen och det känns inte riktigt okej heller, så jag är ganska kluven till det. Skulle aldrig ha min hund i bilen hela arbetsdagen om jag inte var i bilen så mycket som jag är eller om det handlade om längre dagar.

Jag tror det är lagligt att förvara hunden i bilen max 3 timmar efter att man parkerat och ska man hårddra det så får man alltså inte ta ut hunden ur bilen och sedan stoppa tillbaka den, för då räknas det som förvaring. http://www.jordbruksverket.se/amnes...terahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

Hur lång tid?

Mina åker med mig i bilen på jobb hela tiden. Med regelbundna rastningspauser mellan så kan det ändå vissa dagar bli 10 h i bilen.

Jag har en Caddy med grindar mellan skåp/hytt och vid dörrarna. De har varsin biabädd, vattenskål, lite pyssel i form av ben/leksaker och filtar vid behov. Har på dem täcken om det är riktigt kallt, samt kopplar in kupévärmare.

De älskar att åka i bilen, hoppar gärna in även dagen efter en långdag.

Nu jobbar de förvisso hårt och tränar massor, så det kanske blir 3-6 såna dagar i månaden. Jag betraktar det som ett ypperligt tillfälle att låta dem vila ut ordentligt.

Hur lång tid?

Det är inte lagligt. Max tre timmar i staillastående bil i samband med transport. Tanken är att det ska kunna användas t ex om man åker och handlar eller liknande situation. Det är inte meningen att det ska vara en lösning medan man jobbar (står uttryckligen i föreskriftsmotivet).

Det är inte lagligt. Max tre timmar i staillastående bil i samband med transport. Tanken är att det ska kunna användas t ex om man åker och handlar eller liknande situation. Det är inte meningen att det ska vara en lösning medan man jobbar (står uttryckligen i föreskriftsmotivet).

Om alla skulle följa den regeln skulle inte en käft kunna träna skydd, ipo, sök eller någon form av gruppträning. I princip alla träningsläger skulle läggas ned.

Lagar i all ära, men lagen om bil och bur är dåligt anpassad till arbetande ekipage. Där går jag hellre efter eget huvud. Att ha hund i bil behöver inte vara dåligt. Att ha hund i bur inne behöver inte heller det vara dåligt. Allt beror på omständigheterna, som lagen tyvärr tar väldigt lite hänsyn till. Jag förstår varför lagen kom till, men ibland tillämpas den väl hårt.

Om alla skulle följa den regeln skulle inte en käft kunna träna skydd, ipo, sök eller någon form av gruppträning. I princip alla träningsläger skulle läggas ned.

Lagar i all ära, men lagen om bil och bur är dåligt anpassad till arbetande ekipage. Där går jag hellre efter eget huvud. Att ha hund i bil behöver inte vara dåligt. Att ha hund i bur inne behöver inte heller det vara dåligt. Allt beror på omständigheterna, som lagen tyvärr tar väldigt lite hänsyn till. Jag förstår varför lagen kom till, men ibland tillämpas den väl hårt.

Det finns ju ett undantag för tävling och träning inför tävling som kan användas utan problem avseende det du räknar upp. Så visst är lagen tillämpningsbar utan att vara omöjlig. Hund i bur inne-diskussionen tror jag vi lämnar därhän. Men det som diskuterades här var förvaring av hund medan ägaren arbetar, och det är inte tillåtet (och jag kan heller inte se att det är en bra lösning som regel).

Mina sitter i bilen när jag jobbar - eftersom jag behöver dem i mitt arbete.

Jag förstår att lagen finns för att hindra folk från att förvara hundar i bilen som permanent lösning. För hundens del tror jag absolut att det finns individer som hellre ligger i bilen i 3 h i taget än blir lämnade ensamma hemma/hos hundvakter.

Personligen hade jag kunna ha hunden i bilen någon gång ibland under de omständigheter som du nämner.
Däremot är jag lite tveksam till att ha bilen parkerad på en stor allmän parkering med mycket folk i rörelse.

Ang val av parkering håller jag med. Jag fick en ruta pangad när hundarna satt i och de tyckte verkligen att det var skitjobbigt. Är dessutom livrädd för att de ska bli stulna.

Är medveten om att det inte är speciellt lagligt men min hund har de två senaste månaderna varit med mycket i bilen pga att hon varit skadad. Att lämna henne ensam hemma utan uppsikt med de andra hundarna har varit ett sämre alternativ i det läget och eftersom bilen är hundens favoritställe att vara så anser jag att det är ok.

Premicerna har varit:
att jag inte jobbar fulldag, eller jo det gör jag oftast men har massa planering som jag kan göra hemma och har lagt den planeringen de dagar jag inte har hundvakt.

Att bilen står avskilt med effektiv motorvärmare som håller en bra temp i bilen (har termometer)

Att hunden kan vara med första timmen från morgon när jag är ensam på jobbet och då ofta fixar med saker utomhus (skottar, sandar mm)

Att jag kan ha hunden under uppsikt.

Att jag kan ta ut hunden för en promenad och lite lättar allmänlydnad minst 30 min mitt på dagen.

Att hunden har något att sysselsätta sig med (som jag vågar lämna hunden med, dvs inget ben som går att tugga sönder utan tex en större älghornsbit)

Jag har med hund på mitt ena jobb (Gruppboende psykiatri), likaså dom flesta av mina kollegor. Ibland faller det sig att hundarna inte går ihop och när dom inte får vara med vid måltider och liknande är det menat att dom ska vara på personalrummet, men då sätter jag mina i bilen. Det handlar dock om max en timme över frukost och middag, annars hade jag faktiskt hellre lämnat hunden hemma.

Jag tycker det funkar som engångslösning, men inte upprepade gånger och särskilt inte när bilen behöver stå parkerad ganska utsatt. (Vilket den inte gör på mitt jobb då det är en avsides bondgård).

Egentligen inte svar på frågan men en fundering.

Du kan inte försöka hitta någon som bor i närheten av jobbet som kan tänka sig att vara dagmatte/daghusse en eller ett par dagar i veckan? Jag är övertygad om att det finns folk som gärna skulle vara det och få promenadsällskap/sällskap men vet inte riktigt hur man hittar just dem, vi hade mest tur att det bodde en i samma hus.

Tack för alla svar!

Just det där med parkeringen känner jag också är ett gigantiskt minus i frågan. Jag menar, jag är ju aldrig orolig när jag har hundarna i bilen om vi är på sökträning eller någon klubb någonstans eller liknande.. Men här finns inga vettiga möjligheter att parkera avskilt.

Annars gillar mina att vara i bilen och de ligger bra där. Men jag känner mig tveksam.

Hundvakt har jag funderat på som en alternativ lösning!

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 745
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 123
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 804
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka