Vad bra!
Angående om du kan ha en större hund så är det svårt att svara på.
Det är inte rullstolen som är avgörande utan vad du kan erbjuda för liv åt hunden.
Hundar med längre ben behöver oftast röra på sig längre än mindre hundar som får pinna på ändå.
Jag som funktionshindrad och med mer och mer rörelseproblem... jag går ett par meter inomhus, med rullator, utomhus är det manuell rullstol om jag får hjälp för jag har inte armstyrka till annat.
Jag har däremot en permobil och den går 5 MIL på en laddning och jag är ofta ute på rull 3 -3.5 mil när jag är som piggast eftersom jag är gammal hästtjjej, samt natur och kulturvägledare och van att röra mig i skog och mark. Så som du säger. Det beror ju helt på vad för person man är.
En långbent hund, skulle ganska snart bli "kortbent" i mitt sällskap
Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.
Och beträffande om vi kan ta hand om hundar, städa efter dem, duscha dem, borsta dem, mata dem och så vidare. Varför ska vi inte kunna det, vi är människor, som alla andra. Och det FINNS hjälpmedel.
Det är ingen mänsklig rättighet att ha hund, katt, marsvin, häst, partner, barn eller bil... men det är oavsett om man har funktionsnedsättningar eller inte.
Kan man och vill ha något av ovanstående, då tar man reda på vad som krävs att införskaffa det och om man klarar av de svårigheter som kan uppstå och det gäller även om man är frisk och normal människa, såväll som om man har någon form av funktionsnedsättning.