Hovslagarutbildning eurohorse

Anzzie

Trådstartare
En liten fråga de som vet.

Jag undrar om det är någon som gått hovslagarutbildningen som finns hos eurohorse/ camp continental.

Vad tyckte ni om den?

Jag är intresserad själv av att gå en utbildning för att kunna sko lite för eget bruk.
Kan slå på tappskor och sådant och har rätt bra koll på hovvinklar och skor o dylikt.
 
Sv: Hovslagarutbildning eurohorse

Jag har ingen personlig erfarenhet av kursen, men att du skulle lära dig allt vad du behöver lära dig på tre dagar är omöjligt. Hovslagare är dessutom en skyddad titel, du får alltså bara kalla dig för hovslagare om du gått en utbildning som är godkänd av SJV.
 
Sv: Hovslagarutbildning eurohorse

Ifall kursen bara är 3 dagar lång och även om du bara tänkt dig för eget bruk och på dina hästar så tycker jag du ska tänka dig för..

Även tänka efter hur det kommer sig att andra går minst 1 år och flertalet därtill för att hela tiden lära sig?

Själv anser jag att alla snabbkurser borde förbjudas så att vi hästägare slipper råka ut för att våra hästar kan få förstörda hovar och i värsta fall men/problem för livet som blir kostsamt.
Det bästa av alla världar vore ju om alla hovslagare besatt samma kunskap och var så duktiga att vi hästägare slapp sätta oss in i något som någon annan ändå ska utföra, det ska liksom bara vara bra utan att man själv måste sätta sig in i hur en häst ska verkas korrekt osv när man ändå inte ska utföra jobbet..Idag ser det ju inte ut så utan man måste granska så att hovslagaren verkligen kan sitt jobb :crazy:

Jag hoppas att legitimering och att hovslagare blir en skyddad titel är på väg..Vilket är konstigt i sig eftersom att vi har djurskyddslagar att följa där det finns krav på att skötsel av djur ska ske med kompetens.
 
Sv: Hovslagarutbildning eurohorse

En legitimering ligger på tapeten, så vi får hålla tummarna :D
Men hur som så måste man bli godkänd av jbv för att få kalla sig godkänd hovslagare.
 
Sv: Hovslagarutbildning eurohorse

Legitimering kommer men ligger en bra bit in i framtiden. 20 år plus.

Av jordbruksverket godkänd hovslagare kan man bli, det krävs för att få göra alla förekommande arbeten som finns för hovslagare. Då krävs minst tre års utbildning, grundutbildning, godkänd examen, tilläggsutbildning och godkänd examen. Plus yrkeserfarenhet.

Man kan vara hovslagare med godkänd examen, då omfattas man av behandlingsförbudet. Målet är att alla ska vara av jordbruksverket godkänd.

Kursen ovan är ingen utbildning. Man kan inte lära sig sko och verka på tre dagar eller tre veckor. Det är bortkastade pengar.
 
Sv: Hovslagarutbildning eurohorse

Verkar vara ytterst få godkända hovslagare:crazy: enligt jordbruksverkets regler...

I Dalarna fanns bara EN!!!

Dock fler som är finns med på hovslagarföreningens lista....
 
Sv: Hovslagarutbildning eurohorse

Det som är "godkänd" är de hovslagare med specialkompetens att göra vissa saker som egentligen skulle ligga på en veterinär. D v s behandla olika sjukdomar i hoven som djupa hovbölder. En annan hovslagare kan i vissa fall få göra det om det finns en veterinär på plats också som så att säga tar ansvaret för det.
 
Sv: Hovslagarutbildning eurohorse

De kan vara listade i flera/ olika län på SHFs lista och jordbruksverkets lista. Jordbruksverket är ganska långsamma med att uppdatera sin lista med nygodkända.
 
Sv: Hovslagarutbildning eurohorse

Nej nej nej säger jag bara.

Som ingift i släkten ger jag dej och alla andra rådet att springa så fort du/ni kan så långt bort som möjligt från denna person...

CA är visserligen duktig på att själv sko stora jobbiga kallblod, men det är nog det enda jag skulle låta honom göra :mad:

Vill du lära dej slå på tappskor mm är det bättre att vara fråga din vanliga hovslagare om hen vill lära dej.
 
Sv: Hovslagarutbildning eurohorse

Efter att ha använt mig av hovslagare från dem och sen behövt ta ut annan hovslagare för att fixa mina båda hästars slaktade hovar håller jag mig så långt ifrån det företaget jag bara kan! Fick spydiga och otrevliga svar tillbaka om att jag inte kunde sköta mina hästar när jag klagade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 626
Senast: Hermelin
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 537
Senast: super
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp