Sv: hovslagare
*knapplån*
Nu senast så betalade jag 980:- för en framskoning + verkning bak + lite filande på "fölis" (som blir tre år nu men för mig är hon alltid fölis

) fötter.
Men då åkte jag med hästarna hem till hovis och hans smedja. Han la då på lite speciella skor + att han varmskodde henne denna gången. Allt som allt så tog arbetet ca en timma.
Då han alltid skickar en faktura till mig så förutsätter jag att allt är vitt.
En helskoning går på mellan 1200 - 1500 kr. Men då har jag alltid åkt till hans smedja och har alltså inte betalt någon framkörningsavgift.
Där jag bor finns det hovlsagare som tar betalt från 500 och uppåt. Min ligger i det övre skiktet och har trots det inte utrymme för flera kunder. Dock är han väldigt skicklig och har hållit på i många år. Men han är väldigt påläst och håller sig uppdaterad med de senaste rönen.
Han är inte heller rädd för att säga att detta kan jag inte fixa nu utan jag måste läsa på lite innan och höra mig för vad experterna säger. Gällde bla en udda korrigering på min fölis hovar. Han är annas duktig på fölkorrigering.
Nu har han även en lärling som brukar hjälpa honom. Lärlingen har en väldigt bra känsla för detta med hovar + att han är väldigt noggran och ger sig inte förren skon sitter perfekt.
När inget krånglar så brukar lärlingen sko min häst och då brukar en framskoning kosta 500:- (får en faktura skickad där också). En helskoning går på 800-1000:-, beroende på lite vilka skor och sådant som används. Min ordinarie hovis och denne lärlingen har ett samarbete för att hinna med alla kunderna de har. Det känns bra att min nyexaminerade hovslagare har ett så tätt samarbete med en rutinerad.
En bra hovslagare är guld värt. Det är inget lätt yrke att hålla på och sko hästar. Jag är tex helt slut bara av att slå på en tappsko. Tänk då om man måste sko flera hästar varje dag.
Mvh
Tora