Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett av dom säkraste sätten att få en skatterevition är just att glömma skriva kvitto så det tror väl fasen att han e supernoga med det att skriva kvitton på allt. Du anar inte hur liten hästvärden är och hur stora ögon och ögon många hästägare har.
Du har helt rätt, visst har jag räknat fel. Men har du själv inte glömt ngt i din uträkning???
Nettot är som sagt 251.60 på din skoning och då har du bara räknat av dom statliga kostnaderna.
Skor man en häst så brukar det även tillkomma materialkostnader samt bilkostnader som ska belastas det netto du så riktigt kommit fram till. Så om vi säger att det verkliga nettot = nettolönen för denna skoning som normalt tar ca 1 timme blir ca 75:- så är det nog ganska nära sanningen.
Jag vet inte vad du har för arbete men 75:- i timlön på en skoning kan väl knappast anses som välbetalt. Glöm heller inte att en hovis inte har 75:- i timlön mellan 9-17 utan endast under den tiden som hovis skor.
ffa tycker de om KAFFE
Förresten har Coari räknat fel..
På denna skoning ska man betala moms 25% vilket ger ett statligt avdrag på - 170:-
därtill ska man betala skatt på dessa 850
NÄ! Det ska skattas på 850 - 170 = 680 kr.
33% skatt på det = 224,40
30% arbetsgivaravgift på 680 = 204
Till staten: 428,4
680 - 428,4 = 251,60 kr kr netto
När han är här och skor 'hela stallet' så 2200 kr inkl moms = 1760 exkl moms.
33% skatt = 580,8
30% ag.avg = 528
= 1108,8 till staten = 651,2kr netto
(Jag vet som sagt inte om jag skulle få betala 'bara' 850 kr om han bara skodde valacken.)
Jag använder samma hovslagare som du!
Och jag måste säga att han är den bästa hovslagaren jag haft! Mitt sto som varit lite krånglig att sko, är nu hur bra som helst, och även fölet fixar han hur bra som helst! Han är nogrann, duktig och lugn, och tar 750 kr för helskoning av stoet, 150 kr för verkning av fölet.
En kompis som precis flyttat sin häst från oss, fick härom veckan betala 1 500 kr! Och ändå tappade hästen en sko på ridturen ett par timmar senare...
Ännu en felräkning... egenföretagare betalar inte arbetsgivaravgift. sorry
Så , jag tror hovslagare klarar sig rätt så bra med vita papper.
Dyrare är inte alltid bättre.......................
Håller fullständigt med, vilka andra hantverkare (rörläggare, elektriker, snickare, målare.......) kan ta ut en sån timpeng som hovslagarna.
har sett att det varierar väldigt vad folk betalar för hovslagar kostnader. Tycker det låter sjukt lite vad vissa betalar
ni som betalar lite (under 800 per skoning) har ni rabatterade priser eller har ni outbildade hovslagare,??vet många som tar "hemmasnickrare" på sina hästar. Kan aldrig tänka mig att utbildade skickliga hovslagare med mångårig erfarenhet vill göra välgörenhets jobb,