hovslagare

Sv: hovslagare

Jag skulle nog säga att den standardskoning tar ca 1 timme + eller - 10 minuter, allt hänger ju på hovlagaren också.
Vissa saker är ofrånkomligt i en skoning, och för att pressa tiden kan man skippa en del av dessa moment så hinner man ju flera hästar.

Jag har en kompis som skor, hon är ej färdig utbildad och kostar lika mycket som din hovis. Dock tar hon längre tid på sig att sko, och hon anser att priset bör ligga på den nivån eftersom hon ännu inte besitter alla kunskaperna. Kunderna ska betala för vad de får är hennes resonemang, men när hon är klar kommer priset naturligtvis att öka. Kunskap kostar pengar, så är det ju med allt.

Ett av dom säkraste sätten att få en skatterevition är just att glömma skriva kvitto så det tror väl fasen att han e supernoga med det att skriva kvitton på allt. Du anar inte hur liten hästvärden är och hur stora ögon och ögon många hästägare har.

Samtidigt så genom att inte skriva kvitto, sätter han i så fall MIG som hästägare i en sits som gör att jag om jag har minsta koll INTE skulle ha lust att yppa ett ord om det till någon. Eftersom då är JAG hux flux skyldig att betala avgifter m.m.

Det förvånar mig när folk 'pekar ut' sina hovslagare såpass att de för någon i området borde vara ganska lätta och känna igen, och samtidigt skriver att de skor svart.

(En till sak ang räkningen btw, man skattar bara på vinsten, så summan att skatta på i uträkningen blir ännu mindre, för hovis kan dra av kostnader från summan exkl moms med. Sak samma iofs, det är inga stora summor det skiljer, men bara för protokollet)

Du har helt rätt, visst har jag räknat fel. Men har du själv inte glömt ngt i din uträkning???

Nettot är som sagt 251.60 på din skoning och då har du bara räknat av dom statliga kostnaderna.

Skor man en häst så brukar det även tillkomma materialkostnader samt bilkostnader som ska belastas det netto du så riktigt kommit fram till. Så om vi säger att det verkliga nettot = nettolönen för denna skoning som normalt tar ca 1 timme blir ca 75:- så är det nog ganska nära sanningen.

Jag vet inte vad du har för arbete men 75:- i timlön på en skoning kan väl knappast anses som välbetalt. Glöm heller inte att en hovis inte har 75:- i timlön mellan 9-17 utan endast under den tiden som hovis skor.

Och du har räknat skatt utan att dra av för just materialkostnader etc. Så, det glöms både här och där. Helt enkelt för det är petimeterpyssel att sitta och uppskatta hur mycket avskrivningen på bilen kan tänkas vara, hur mycket avdrag för att använda privatbil i tjänsten det blir alt hur mycket förmånsvärde det blir att använda tjänstebilen privat etc etc.

Sådana här generella uträkningar visar bara att 'pappa staten' tar en STOR del av kakan. Inget annat egentligen.

Jag betalar 800:- för helskoning,då ingår skor. Utbildad noggrann hovis. Har jobbat på klinik som hovis.

Skor du tävlande islandshästar?för där måste man vara noga med att skorna inte är för breda.Min hovslagare tog alltid med skor när han skodde & sista skoningen försäkrade han att det var samma skor men icke, han hade bytt, vilket ledde till att de var bredare än tillåtet & jag blev diskad.4000 i onödan för en tävling, så nu kommer jag aldrig låta en hovslagare komma med egna skor, jag tänker själv köpa dem & mäta dem.
Så hovslagare måste ju oxå ta hänsyn till vad hästarna behöver för skor, inte bara vad de själva vill sko med...

Men här har vi ägare en skyldighet, att tala om för hovslagaren vilka regler som gäller. Jag ser det som orimligt för en hovslagare att hålla koll på alla reglementen, och här kommer vårat ansvar in som ryttare/ägare. Nu finns ju dessa skor i de flesta märken, det gäller bara att man säger till så att de inte glömmer.

Absolut, & detta påpekar jag varje dag han ska komma, samma dag alltså.Denna gång kunde jag inte vara med utan sambon var med istället & han hade frågat hovis för säkerhetsskull att det var samma skor vilket vilket hovslagaren intygade.Men inte då.För jag lät en annan hovslagare på plats kolla upp skon efter diskningen & han sa att det var bullshit.

Det är det som gjorde mej riktigt förbannad, att hovslagaren står & ljuger & testar nya skor hej vilt fast han vet att det är tävling & det är hårt med reglerna.
Detta var även oturligt nog enda gången jag inte mätte skorna själv då, men det var sagt att det var samma skor & hästen hade haft dem en vecka & jag rider aldrig på asfalt så jag tog bara för givet att de inte hade kunnat töja ut sig så mkt.

Förresten har Coari räknat fel..

På denna skoning ska man betala moms 25% vilket ger ett statligt avdrag på - 170:-

därtill ska man betala skatt på dessa 850

NÄ! Det ska skattas på 850 - 170 = 680 kr.

33% skatt på det = 224,40
30% arbetsgivaravgift på 680 = 204

Till staten: 428,4

680 - 428,4 = 251,60 kr kr netto

När han är här och skor 'hela stallet' så 2200 kr inkl moms = 1760 exkl moms.

33% skatt = 580,8
30% ag.avg = 528

= 1108,8 till staten = 651,2kr netto

(Jag vet som sagt inte om jag skulle få betala 'bara' 850 kr om han bara skodde valacken.)

Ännu en felräkning... egenföretagare betalar inte arbetsgivaravgift. sorry
Så , jag tror hovslagare klarar sig rätt så bra med vita papper.
Dyrare är inte alltid bättre.......................:)

De betalar ju egenavgifter & sociala avgifter för sig själva.det är samma som arbetsgivaravgift fast kallas bara annat.

Jag använder samma hovslagare som du! :)
Och jag måste säga att han är den bästa hovslagaren jag haft! Mitt sto som varit lite krånglig att sko, är nu hur bra som helst, och även fölet fixar han hur bra som helst! :bow: Han är nogrann, duktig och lugn, och tar 750 kr för helskoning av stoet, 150 kr för verkning av fölet.

En kompis som precis flyttat sin häst från oss, fick härom veckan betala 1 500 kr! :eek: Och ändå tappade hästen en sko på ridturen ett par timmar senare...

:)vem är du? Ge mig en ledtråd. :angel:
Han är lugnet själv, stressar aldrig! Varför tror du han kommer för sent jämt.. :D (nä skämt åsido, det har mer än med den faktorn att göra.)

Han är alltid jätte noga med hästarna, och en vanlig skoning tar inte mer än 45 min om hästen är ren och väluppfostrad.
Skor snövitt.

Jag betalar:

verkning: 200:-
Skoning fram+verkning 300:-
Skoning runt om+verkning 400:-

Min hovslagare är utbildad och har väldigt mycket erfarenhet....jag litar inte någon annan att sko mina hästar....

Ännu en felräkning... egenföretagare betalar inte arbetsgivaravgift. sorry
Så , jag tror hovslagare klarar sig rätt så bra med vita papper.
Dyrare är inte alltid bättre.......................:)

Jag har tagit coaris uträkning i grunden. Och det var han som använde arbetsgivaravgift. Och mans kulle ju kunna trott att han hade koll.

(Jag vet bara att de betalar sociala avgifter, storlek och typ däremot snodde jag rakt av från coari. Jag har mer koll på avskrivningar och liknande)

Men du får ju kvitto så då har du ju ryggen fri det är ju inte ditt problem som kund att sköta hans bokföring och se till att han för in kvittona!!!;):D Jag tycker att du kan ta det lungt och vara glad över det pris du har får...

Sen tror jag vi ska komma ihåg en annan sida av saken också - vilken typ av stall man står i!! Jag menar står man i ett stall med 20 häst eller fler och har hovis (kanske två som samåker tom) inbokad heldag var 4e vecka då kan ju priset bli ganska lågt för det blir mycket effektiv tid!!

Står man hemma på gården ute i ingenstans med 2-3 hästar tar det mycket av dagen för hovis att komma både dit och därifrån + lite vinning på plats och då kan ju priset gå upp för att det ska gå + öht...

Håller fullständigt med, vilka andra hantverkare (rörläggare, elektriker, snickare, målare.......) kan ta ut en sån timpeng som hovslagarna.

Håller fullständigt med, vilka andra hantverkare (rörläggare, elektriker, snickare, målare.......) kan ta ut en sån timpeng som hovslagarna.

Den senaste snickaren som vi anlitade, tog 700 kr i timmen + moms, rörpularen låg även han på denna nivå och elektrikern den dyraste.
En bilmekaniker tar på märkesverkstad 1000 kr per timme + moms, tillika advokat om det handlar om rådgivning annars blir prislistan en annan.

Vilken timpenning har du fått fram på en hovslagare? Jag vet vilken timpenning de kan komma upp i, och den ligger långt ifrån det som redovisats nu. Sen bör man kanske lägga en sak på minnet, en hovis har ju ofta transport till kunderna, under denna tid finns ju knappast något inkomst utan snarare utgifter.

Att detta resonemang uppstår titt som tätt, beror nog mest på okunskapen om vilka kostnader man egentligen har som egenföretagare. De som väljer att anställa får ännu högre kostnader, i princip kan man säga att en anställd som tjänar 10000 kr innan skatt kostar arbetgivaren det dubbla.
Backar vi tåget och gör om beräkningen på en 1000 lapp så ser det ut så här.

Inkomst 1000 kr under en standard skoning på ca 1 timme.
Att redovisa ingående moms 20 % ger 800 kr kvar.
Egeneavgifter 30 % ger 560 kr kvar.
Skatt på 33 % ger 375 kr kvar.

I denna summa skall räknas, hovisens inkomst, inköp av material, transporter, ev försäkringar. Nu är detta utan inbördes ordning, både vad gäller gången om avgifterna men även utgifterna som tillkommer för yrkets utövning.

Tittar man på det här, så inte sjutton är det några svindlande inkomster vi pratar om.:crazy: Så egentligen borde nog våra hovisar omskola sig till kanske snickare eller annat, även det ett tungt jobb men helt klart tjänar de mera per timma.

men han har ju inte 550 kr i handen eller jobbar han svart
om du har läst hela denna tråden inser du väl hur lite det blir kvar på 550 kr
desutom även om din hovis bara tar 40 minuter på sig(vilket låter väldigt snabbt att orka hålla det tempot varje dag med flera hästar) så har han/hon ju restid lite prat tid med ägaren före och efter telefonsamtal från kunder som ringer då är hovis uppe i kanske 1h - 11/2h vilket innebär att hovis inte hinner sko 8 hästar/dag och alltså får in 8h timmlön. räkna med att om det är långa avstånd mellan hästarna kanske hovis hinner 5 på en dag.De 5 skoningarna ska ju kunna täcka upp för 8h arbetsdag eller hur?

har sett att det varierar väldigt vad folk betalar för hovslagar kostnader. Tycker det låter sjukt lite vad vissa betalar
ni som betalar lite (under 800 per skoning) har ni rabatterade priser eller har ni outbildade hovslagare,??vet många som tar "hemmasnickrare" på sina hästar. Kan aldrig tänka mig att utbildade skickliga hovslagare med mångårig erfarenhet vill göra välgörenhets jobb,

Jag betalar 800kr för halvskoning på kvitto :( ...

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka