Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har rabatt, ganska ordentlig sådan, betalar 750 - 850 kr/skoning, beroende på om det är omlägg eller nya skor, samt på om det är vinter eller sommarskor. För fullblodsdonnan (sulor runt om) betalar jag 1050 med både nya skor och nya sulor samt resa, dvs svinmkt rabatt.
Jag fick rabatt av min förra hovis med, och den innan det med. Hovisar tycker om torra, rena hästar, gummimatta på stallgången, infravärme över stallgången när det är kallt, uppfostrade hästar, intresserade hästägare och ffa tycker de om KAFFE
Vi leker med tanken att en helskoning kostar 850:- inkl moms (med kvitto)
På denna skoning ska man betala moms 25% vilket ger ett statligt avdrag på - 170:- därtill ska man betala skatt på dessa 850:- vilket ger ett statligt avdrag på ca 33% - 280:- och arbetsgivaravgift på dessa 850:- vilket ger ett statligt avdrag på ca 30% - 255:-
Då har staten fått sin del av hovis inkomst från en skoning som brutto inbringar 850:- och staten ska ha 170:-+280:-+255:- vilket totalt innebär 705:- till staten.
Kvar blir netto 145:- och detta ska täcka resekostnad,material och efter skatt en nettolön.
Tror du jag är helt dum om jag påstår att din hovis inte redovisar en skoning som brutto inbringar endast 850:- inkl "ganska bra rabatt".
Nettot på denna skoning blir en timlön på ca - 187:- !!
Det verkar vara många i denna tråd som är villiga att betala med skattade medel för att få ett lönebesked som uppvisar en skuld.
Hur tänker ni och vad är det ni skriver utifrån vad ni delger era hovisars deklarerade inkomster???
Jag ser inget konstigt i att skattemyndigheten granskar främst hovisars rörelse utifrån hur vidspråkiga ni här är i skrift.
Jag tycker det är bra då det kommer rensa upp både bland hovisars svartjobb och hästägares avsaknad av kvitton som senare leder till att hästägaren själv får ett + i kanten till staten för att betala hovisens avsaknad av statliga avgifter.
Tänk förs och skriv sedan.