hovslagare

Sv: hovslagare

Jag betalar 750 för helskoning med nya skor, 450 för skoning fram med nya skor. Välutbildad hovslagare är hon med erfarenhet, noggrann och gillas av hästarna. Vitt förstås och med kvitto.

precis det jag tycker hellre lägga lite extra pengar på bra hovvård än snåla och få dåliga hovar på hästen.
bra hovslagare är ju ofta dyrare för att de är efterfrågade.

När jag skodde min sommarhäst betalade jag 250kr för allt :D

det var ju knappast vitt? och hovslagen kan inte haft det som heltidsyrke för på 250 kronor efter materialkostnad,skatt soc avg. är det inte mycket kvar som timmlön....

Betalar 1000 för helskoning med järn, 1120 för helskoning med aluminium. 400 för verkning.

Hade en billigare hovslagare tidigare, men han visste inte vad han gjorde tror jag, efter 3 besök sa han att jag skulle rida på en halt häst, att det måste sitta i huvudet. Bytte till tjejen jag har nu, som är relativt nyexad, juni -06, och hon hittade en gigantisk hovböld...

Är hon osäker kontaktar hon sin mäster eller en annan kollega, hon är supernoggrann och kommer oftast med mycket kort varsel.

(Nyss bjöd hon på skoning av tre fötter för att jag skulle ha råd att åka till tandläkaren!!! Jag skulle inte byta henne mot alla hovslagare i världen!!!)

Jag betalar 800 :- För en skoning runt om inklusive skor + moms :) Verkningen på 3-åringen kostar 300:-

Han är utbildad , mångårig erfarenhet, nogrann & framföra allt supertrevlig & gullig mot hästarna ...

Åker dessutom en bit extra bara för mig :love:

Glömde säga att jag numer betalar 700 kr. 650 var det från början men med ökade kostnader såsom bensin etc ökade hovis lite. Tycker ändå att det är rimligt pris!

jag har en jäkligt duktig hovslagare som tar 650 kr för en helskoning inkl skor

Jag betalar 500:- för helskoning, 300:- för fram och 150:- för verkning.

Min/Vår hovslagare är utbildad på Hovslagarskolan i Skara och väldigt kunnig och skicklig i sitt hantverk + att det är en kvinnlig hovslagare! Det är GIRL POWER!

gratis!

Sambon tar varierande priser efter vart i landet han jobbar.
Men, hemma pris är det efter 1 nov 650 för hel, halv 400 och verkning 150. Lärlings utbildad och haft eget företag i snart sju år.

jag betalar 400-500kr för skoning runt om. vet inte exakt eftersom att de är pappa som betalar:angel: men jag vet att han är utbildad och har jobbat med de länge,:D

Min hovis tar 800kr för helskoning, 450 för ½skoning o 200 för verkning. Hon är utbildad o allt är med kvitto

KL var jag bor finns det högst 4 utbildade hovslagare & det är inte ens i samma stad utan på någorlunda rimliga avstånd & de tar inte emot nya kunder.

Så då ska folk sälja sina hästar då?eller kanske flytta...Nej ärligt talat så finns det hovslagare som inte är utbildade på skola men som skott hästar & har mkt lång erfarenhet av detta & ofta mer känsla än nyutbildade hovslagare.

Nu diskuteras ju en lag på att man bara får anlita utbildade hovslagare, vilket kan vara bra, men då borde man se till att utbudet täcker efterfrågan.

Fast det kanske är bättre att aldrig verka eller sko hästarna istället för att behöva använda en s.k outbildad hovslagare.:smirk:

Ursäkta trådkapning men jag tycker att vissa lever utanför verkligheten, speciellt i södra sverige där det finns mer utbildade hovslagare & det inte är lika stora problem att få tag på en.

Jag har haft råtur med hovslagare =). När förra hovisen (superduktig och trevlig) slutade sko pga ryggen, halkade jag på ett bananskal med stallägaren till nya hovis som är superduktig och trevlig han med. Jag betalade 660 kr med kvitto för skoning + nya pjucks för två vekcor sedan.

*kl*

Min hovis tar 300:- och jag köper skorna själv.Har ingen aning om ifall han är utbildad men han har skott hästar,mest travhästar i många år och min häst har inga problem med hovarna och det är det viktigaste för mig.

Har aldrig betalat över 800 kr för en helskoning. Det har varierat på 700-800 kr. Och 200-300 för att trimma henne om hon är barfota. Och jag använder mej endast av utbildade om min häst ska skos. Ingen som inte vet vad de pysslar med får slå spikar i min tjejs fötter.

Doch har jag vid få tillfällen låtit dessa omtalade barfota verkarna fila till fötterna nån gång ibland på sommaren. Men inte gång på gång, utan 1 gång o sen nästa gång är det en utbildad hovis. Och min häst har aldrig haft bekymmer med sina fötter.

Ska jag lägga ut mer pengar än 800 kr på en hovis så ska det vara nån superstar i hovslagning.

Jag har rabatt, ganska ordentlig sådan, betalar 750 - 850 kr/skoning, beroende på om det är omlägg eller nya skor, samt på om det är vinter eller sommarskor. För fullblodsdonnan (sulor runt om) betalar jag 1050 med både nya skor och nya sulor samt resa, dvs svinmkt rabatt.

Jag fick rabatt av min förra hovis med, och den innan det med. Hovisar tycker om torra, rena hästar, gummimatta på stallgången, infravärme över stallgången när det är kallt, uppfostrade hästar, intresserade hästägare och ffa tycker de om KAFFE :devil:

Vi leker med tanken att en helskoning kostar 850:- inkl moms (med kvitto)

På denna skoning ska man betala moms 25% vilket ger ett statligt avdrag på - 170:- därtill ska man betala skatt på dessa 850:- vilket ger ett statligt avdrag på ca 33% - 280:- och arbetsgivaravgift på dessa 850:- vilket ger ett statligt avdrag på ca 30% - 255:-

Då har staten fått sin del av hovis inkomst från en skoning som brutto inbringar 850:- och staten ska ha 170:-+280:-+255:- vilket totalt innebär 705:- till staten.

Kvar blir netto 145:- och detta ska täcka resekostnad,material och efter skatt en nettolön.

Tror du jag är helt dum om jag påstår att din hovis inte redovisar en skoning som brutto inbringar endast 850:- inkl "ganska bra rabatt".

Nettot på denna skoning blir en timlön på ca - 187:- !!

Det verkar vara många i denna tråd som är villiga att betala med skattade medel för att få ett lönebesked som uppvisar en skuld.

Hur tänker ni och vad är det ni skriver utifrån vad ni delger era hovisars deklarerade inkomster???

Jag ser inget konstigt i att skattemyndigheten granskar främst hovisars rörelse utifrån hur vidspråkiga ni här är i skrift.

Jag tycker det är bra då det kommer rensa upp både bland hovisars svartjobb och hästägares avsaknad av kvitton som senare leder till att hästägaren själv får ett + i kanten till staten för att betala hovisens avsaknad av statliga avgifter.

Tänk förs och skriv sedan.:idea:

Vi leker med tanken att en helskoning kostar 850:- inkl moms (med kvitto)

På denna skoning ska man betala moms 25% vilket ger ett statligt avdrag på - 170:- därtill ska man betala skatt på dessa 850:- vilket ger ett statligt avdrag på ca 33% - 280:- och arbetsgivaravgift på dessa 850:- vilket ger ett statligt avdrag på ca 30% - 255:-

Då har staten fått sin del av hovis inkomst från en skoning som brutto inbringar 850:- och staten ska ha 170:-+280:-+255:- vilket totalt innebär 705:- till staten.

Kvar blir netto 145:- och detta ska täcka resekostnad,material och efter skatt en nettolön.

Tror du jag är helt dum om jag påstår att din hovis inte redovisar en skoning som brutto inbringar endast 850:- inkl "ganska bra rabatt".

Nettot på denna skoning blir en timlön på ca - 187:- !!

Det verkar vara många i denna tråd som är villiga att betala med skattade medel för att få ett lönebesked som uppvisar en skuld.

Hur tänker ni och vad är det ni skriver utifrån vad ni delger era hovisars deklarerade inkomster???

Jag ser inget konstigt i att skattemyndigheten granskar främst hovisars rörelse utifrån hur vidspråkiga ni här är i skrift.

Jag tycker det är bra då det kommer rensa upp både bland hovisars svartjobb och hästägares avsaknad av kvitton som senare leder till att hästägaren själv får ett + i kanten till staten för att betala hovisens avsaknad av statliga avgifter.

Tänk förs och skriv sedan.:idea:

Coari - du skulle gråta om du visste vad hovslagarpriserna ligger på generellt här. Det går inte ens att hålla riktlinjepriserna, det jag ger MED rabatt är vad de flesta andra ger UTAN rabatt (ie, min hovis är 'dyr' enligt de flesta). Jag begär övht inte rabatt, men jag står heller inte och tycker 'nej jag vill betala mer, snälla' heller.

Sen om han tappar kvittona i papperskorgen vet jag inte. Jag skulle inte tro han tappar speciellt många kvitton dock, eftersom han är petnoga med kvitton, inte ens en tappsko passerar kvittolöst. Han lever på hovslageriet, och att då 'tappa kvitton' är en väldigt stor risk.

Sen, ett besök här landar oftast på 2200 kr totalt, om du vill räkna om vad som blir kvar. Då är det två helskoningar, en med sulor runt om, samt en verkning. När donnan går på tätare intervall (4 v) blir det 1050 de gångerna som sagt.

Han har aldrig varit här och bara skott valacken t ex, så ingen aning hur det skulle påverka rabatten (dvs om det skulle bli ett högre pris om han åkte enkom på valacken)

Verkningen är orabatterad, kostar 250 kr btw.

Men hur många kvitton vill du ha scannade? =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka