hovslagare

Sv: hovslagare

Har väldigt svårt att tro att 500 kronor efter allt som ska in till staten,det ska skattas på pengarna momsen ska dras, verktyg och skor ska köpas,hovis behöver bil och bensinen kostar mycket
hur sjutton kan du tycka att det blir en helt ok timmlön då...måste vara hårt att vara hovslagare i dina trakter

Köp färdigborrade skor själv och sätt dit brodden så slipper du betala den summan
Skor är inte så dyra att köpa själv.

Nej det är dom ju inte, men en sak man lätt glömmer. Vi konsumenter betalar betydligt mycket mer för skorna än vad en examinerad hovis gör, vilket innebär att skon i slutändan kan kostar lika mycket hos hovis som i affären.
Sen kan man drabbas av följande från en skoning till nästa, har plötsligt något förändrats som kräver annat än den sko man köpt in.

En kompis som precis flyttat sin häst från oss, fick härom veckan betala 1 500 kr! :eek: Och ändå tappade hästen en sko på ridturen ett par timmar senare...

Nu är det ju inte alltid hovisens fel om tapp skor uppstår, och defenetivt drar jag öronen åt mig när detta sker under en ridtur.:angel:;)

Jag betalar 860kr,hämtning/lämning i hagen,rundskoning,även vintertid med sulor och 4-hålsskor!
Där jag har hästen,så har ägaren egen smedja där hon skor! Utbildad och duktig,ja kanon!

Jag betalar 800 kr vitt till min hovslagare /helskoning utan krusiduller.
Blir mer sen när det blir sulor och sånt såklart.
Tycker jag har billig hovslagare, men vad många det var som bara betalar typ 500 :eek:
Hur kan det gå runt för hovslagaren?

*kl*

Jag betalar 500 kr för en framskoning. SEdan tillkommer resersättningen som blir lite olika beroende på om han kör hemifrån eller är i trakten.
För helskoning tra han 800 och han ska förmodligen höja halvskoningen till 600 även om han tycker synd om oss hästägaren som får betala så dyrt annars går det inte runt för honom.

Han är utbildad och jätteduktig. Har dessutom så mycket att göra att han inte tar fler kunder. Detta trots att han faktiskt är dyrast av alla hovslagare här runt omkring.

Kan tillägga att detta givetvis är vitt.

Har väldigt svårt att tro att 500 kronor efter allt som ska in till staten,det ska skattas på pengarna momsen ska dras, verktyg och skor ska köpas,hovis behöver bil och bensinen kostar mycket
hur sjutton kan du tycka att det blir en helt ok timmlön då...måste vara hårt att vara hovslagare i dina trakter

Ja om jag jämför med att gå till en massör (människomassör) i mina trakter så kostar det ca 500 kr /timme de har också utgifter runt omkring.

På 40 minuter får han 550 kr, på rena väluppfostrade hästar.
Han bor ett stenkast härifrån så resa blir inte många kronor, skulle han ta tex 40 kr milen så skulle jag väl få betala en tia.

Givetvis vill han helst sko bägge hästarna på en gång, dvs 1100 kr för 1 timme och tjugo minuters jobb.

Varför skulle han ha svårare att klara sig än massören?

Givetvis vill han helst sko bägge hästarna på en gång, dvs 1100 kr för 1 timme och tjugo minuters jobb.

:eek:

Får jag då rekommendera dig att läsa det här. http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/standardskoning.htm

För det du skriver måste nog starkt ifrågasättas, och man kan klart utgå ifrån att denna hovis varken är utbildad eller ansluten. Om så är fallet, ska du ställa din hovis frågan vad eller vilka moment h*n skippar när han skor dina hästar. Så helt klart talar vi inte om vita slantar, utan de är nog helsvarta.

jag betalar 600kr för helskoning, och min hovslagare är utbildad och duktig! men jag åker hem till honom kvällstid med mina hästar och då får jag rabatt.

Så det skattas 2 ggr?alltså en summa på 850 beskattas en gång & sedan en gång till med 30% & arbetsgivaravgift på 33%?

Så det skattas 2 ggr?alltså en summa på 850 beskattas en gång & sedan en gång till med 30% & arbetsgivaravgift på 33%?

Har det gått upp för dig nu att det kostar på att ha ett jobb, både som egen företagare och i de fall denne väljer att anställa?

Varför den tonen?vad har jag gjort för att förtjäna det?:confused:Jag ställde en fråga, jag är väl medveten om att det kostar att ha företag, min mamma har eget företag men jag hade glömt bort alla regler nånstans på vägen.

Hovis innan betalade jag 350 kr för ½- skoning. Nu har jag bytt till en som tar 500 för ½- skoning. Var inte riktigt nöjd med den förra. Får se om denna är bättre och nogrannare ;)

:eek:

Får jag då rekommendera dig att läsa det här. http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/standardskoning.htm

För det du skriver måste nog starkt ifrågasättas, och man kan klart utgå ifrån att denna hovis varken är utbildad eller ansluten. Om så är fallet, ska du ställa din hovis frågan vad eller vilka moment h*n skippar när han skor dina hästar. Så helt klart talar vi inte om vita slantar, utan de är nog helsvarta.

Och vad på denna sida menar du?

Måste det ta lång tid att sko en häst?

Hur lång tid i så fall? Så jag vet så att jag kan säga till honom:smirk:

Jag brukar inte stå med tidtagaruret i handen direkt utan det är ungefär.

Jag har jobbat ganska länge med hästar och inte någon som inte var ovan (vi hade hovslagarskolan i Skara ibland och där kunde det ibland ta en timme) tog timtals på sig, så vad menar du? för att han är noggrann och snabb måste han var dålig då?

Vi köpte en häst i vintras och jag kan ju säga att han har väldigt fina hovar nu mot när han kom, om nu vår hovslagare hade varit dålig så hade ju knappast hovarna blivit bättre utan sämre!!!

Även min gamla häst hade fula hovsprickor och dylikt när hon kom men även detta försvann med god hovvård, så vart vill du komma?

Jag har tyvärr erfarenhet av dåliga hovslagare:( en häst som stod på anläggningen jag jobbade på fick till slut tas bort pga felaktig hovvård, de fortsatte använda denna utbildade hovslagare trots att vi var flera som sa till dom att hältorna kom från dålig hovvvård!

Jag skulle inte låta honom komma i närheten av mina hästar fast han är trevlig som person, så är han rent ut sagt skitdålig på hovar!!!

Med utgångsläge från dessa 651,20 kan vi starta räkningen igen. Jag antar att hovisen förser hästarna med dojor, det kostar ju i inköp, hur tar sig hovisen till kunden? Antagligen med bil, oavsett hur kommer det att medföra en kostnad som iofs kommer att vara olika beroende på transportsätt. Hur får man tag i sin hovis, förmodligen genom en telefon som även den lär medföra en kostnad. Verktyg, söm etc varar ej för evigt, även här har vi en kostnad. Så egentligen kan man undra hur mycket som blir kvar av dessa pengar, sen ska det slås ut på inte den tid hovisen är i stallet utan även tranpsport tiden till kund.:crazy:
Hovslagare verkar inte vara ett lönsamt yrke, så mycket är då säkert. Jag tro även att det finns kostnader för en hovis som inte nämndes i denna kalkyl, jag tänker på ev försäkringar.

O ja, jag sa inte att det på något vis var 'massor över'. Bara att det blev ett räknefel då skatt och avgifter ju räknas på inkomsten exkl moms.

Det blir fortfarande en dålig timpenning, som han antagligen antar att det är 'värt', alt så 'tar han igen på gungorna vad han förlorar på karusellerna'. Eller tappar kvitton då, men då skulle det ju vara lättare och 'säkrare' för honom att 'glömma skriva kvitto' åt mig.

För även om reseersättningen täcker bränslekostnaden, så bilen kostar ju i försäkring, antagligen avbetalning med, den ska ha service och däck och reparationer, det ska betalas bilskatt osv. Hela delen av den kostnaden är ju inte 'hovslageriets' då bilen används privat med, men större delen av det. Samma sak med mobiltelefonen. Det ska betalas pensionsavgifter osv, finnas råd att bli sjuk/ta semester med etc.

Kostnaden för material är ju inbakad i priset, men sänker ju den rena 'vinsten' (inkomsten).

Nja, det skattas flera ggr, men på olika sätt. Momsen är ju en form av skatt, men den kvittas ju (omd et finns utgående moms) så den räknas av. På kvarstående summa, dvs pris utan moms, så dras arbetsgivaravgifter etc.

Sen när det som blir kvar, om det betalas ut som lön från företaget till hovslagaren som privatperson, då blir det ju vanlig inkomstskatt med.

TinyWiny - jag reagerade faktiskt också på tiden, 40 minuter är för mig väldigt snabbt skott, och jag skulle också vara skeptisk rent spontant.

Sen, jag har inte sett varken din hovslagare arbeta, eller resultatet, så jag kan inte uttala mig om jobbet är bra eller dåligt, men jag förstår att coari funderade.

Förresten har Coari räknat fel..

På denna skoning ska man betala moms 25% vilket ger ett statligt avdrag på - 170:-

därtill ska man betala skatt på dessa 850

NÄ! Det ska skattas på 850 - 170 = 680 kr.

33% skatt på det = 224,40
30% arbetsgivaravgift på 680 = 204

Till staten: 428,4

680 - 428,4 = 251,60 kr kr netto

Du har helt rätt, visst har jag räknat fel. Men har du själv inte glömt ngt i din uträkning???

Nettot är som sagt 251.60 på din skoning och då har du bara räknat av dom statliga kostnaderna.

Skor man en häst så brukar det även tillkomma materialkostnader samt bilkostnader som ska belastas det netto du så riktigt kommit fram till. Så om vi säger att det verkliga nettot = nettolönen för denna skoning som normalt tar ca 1 timme blir ca 75:- så är det nog ganska nära sanningen.

Jag vet inte vad du har för arbete men 75:- i timlön på en skoning kan väl knappast anses som välbetalt. Glöm heller inte att en hovis inte har 75:- i timlön mellan 9-17 utan endast under den tiden som hovis skor.

Jag har full förståelse för att många hovisar tvingas sko mer än vad kroppen klarar av för att i förtid bli sjukpensionärer enbart för att för dagen överleva med den prissättningen.

Brist på hovisar är det absolut inte i landet i förhållande till antal hästägare som gnäller över att det är dyrt trots att det är rena sponsringen det handlar om.

Eller tappar kvitton då, men då skulle det ju vara lättare och 'säkrare' för honom att 'glömma skriva kvitto' åt mig.

Ett av dom säkraste sätten att få en skatterevition är just att glömma skriva kvitto så det tror väl fasen att han e supernoga med det att skriva kvitton på allt. Du anar inte hur liten hästvärden är och hur stora ögon och ögon många hästägare har.

Köp färdigborrade skor själv och sätt dit brodden så slipper du betala den summan
Skor är inte så dyra att köpa själv.

Ovanligt dum förslag tycker jag så länge kunden vill ha hästen skodd med kvalite.

Själv vägrar jag att sko med kundernas egna skor så vida dom nu inte själva köper dom skorna jag skor med. I så fall behöver dom bara betala 200:- brutto för riktningen och tillpassningen av skorna så där kan dom tjäna en hundring så vida nu som boj påpekat skorna passar hästens hovar för dagen.

Passar inte skorna som dom köpt så avbryter jag skoningen och återkommer när dom själva köpt in rätt storlek. Då blir det jättebilligt för då behöver dom bara betala resa och inställelseavgift vid första besöket och resa vid andra besöket samt en ny tid som förmodligen blir ca 14 dagar senare.

Ska man göra det svårt eller enkelt???? Jag försöker alltid göra det enkelt då det är mest tidsbesparande både för mig,hästen och kunden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat