hovslagare

Sv: hovslagare

Jag använder samma hovslagare som du! :)
Och jag måste säga att han är den bästa hovslagaren jag haft! Mitt sto som varit lite krånglig att sko, är nu hur bra som helst, och även fölet fixar han hur bra som helst! :bow: Han är nogrann, duktig och lugn, och tar 750 kr för helskoning av stoet, 150 kr för verkning av fölet.

En kompis som precis flyttat sin häst från oss, fick härom veckan betala 1 500 kr! :eek: Och ändå tappade hästen en sko på ridturen ett par timmar senare...

Jag är otroligt noga med hovslagare. Och denna som vi har nu är en av anledningarna till att vi är det. Han har bevisat för oss vikten av bra hovar och som är korrekt verkade och har rätt vinklar. Dessutom kan en kunnig hovslagare se annat än bara hovens vinklar.

Jag tror att vi betalar ca 700:- för en skoning. Vad han tar av andra har jag ingen aning om. Han skor eg inte alls härute längre utan det är mest vi som släpar ut honom och sen folk i våra stall då också förmånen att använda sig av honom.

Det är svårt med hovslagare. Man vet så otroligt lite själv och dessutom garanterar inte en utbildning någonting alls tycker jag.

det var ju knappast vitt? och hovslagen kan inte haft det som heltidsyrke för på 250 kronor efter materialkostnad,skatt soc avg. är det inte mycket kvar som timmlön....

Det kommer att gå back helt enkelt, även om summan är det dubbla så lär det snudda vid ideellt arbete sponsrad av personen. I varje fall om de har för avsikt att redovisa dessa pengar, vilket sannolikt inte sker.

*knapplån*

Nu senast så betalade jag 980:- för en framskoning + verkning bak + lite filande på "fölis" (som blir tre år nu men för mig är hon alltid fölis :D) fötter.

Men då åkte jag med hästarna hem till hovis och hans smedja. Han la då på lite speciella skor + att han varmskodde henne denna gången. Allt som allt så tog arbetet ca en timma.

Då han alltid skickar en faktura till mig så förutsätter jag att allt är vitt.

En helskoning går på mellan 1200 - 1500 kr. Men då har jag alltid åkt till hans smedja och har alltså inte betalt någon framkörningsavgift.

Där jag bor finns det hovlsagare som tar betalt från 500 och uppåt. Min ligger i det övre skiktet och har trots det inte utrymme för flera kunder. Dock är han väldigt skicklig och har hållit på i många år. Men han är väldigt påläst och håller sig uppdaterad med de senaste rönen.

Han är inte heller rädd för att säga att detta kan jag inte fixa nu utan jag måste läsa på lite innan och höra mig för vad experterna säger. Gällde bla en udda korrigering på min fölis hovar. Han är annas duktig på fölkorrigering.

Nu har han även en lärling som brukar hjälpa honom. Lärlingen har en väldigt bra känsla för detta med hovar + att han är väldigt noggran och ger sig inte förren skon sitter perfekt.

När inget krånglar så brukar lärlingen sko min häst och då brukar en framskoning kosta 500:- (får en faktura skickad där också). En helskoning går på 800-1000:-, beroende på lite vilka skor och sådant som används. Min ordinarie hovis och denne lärlingen har ett samarbete för att hinna med alla kunderna de har. Det känns bra att min nyexaminerade hovslagare har ett så tätt samarbete med en rutinerad.

En bra hovslagare är guld värt. Det är inget lätt yrke att hålla på och sko hästar. Jag är tex helt slut bara av att slå på en tappsko. Tänk då om man måste sko flera hästar varje dag.

Mvh

Tora

*KL* inget påhopp A_W
He he där kom den...
Jag har just väntat på ett inlägg som berör detta!! Momsen!!

MÅNGA betalar ju sina hovisar under bordet då blir ju priset lägre:angel:

Jo, det var när jag insåg att det huller om buller redovisade både 'vita' priser och 'svarta priser' jag ville förtydliga att 'mitt pris' är vitt, med moms och mot kvitto. Dvs inte 'svarthovslagning' (sen som jag skrev till coari, vad hovis gör med kvittona har jag ju ingen aning om, men jag har svårt att tro att han 'tappar' några i papperskorgen, med tanke på hur petnoga han är med att det ska vara kvitto jämt, även vid tappskor etc.

Men hur många kvitton vill du ha scannade? =)

Fast dessa kvitton borgar inte för att de redovisas till skattemyndigheten, även om du har kopior på sådana.:crazy: Du kan vara säker på att många tappar sina kvittokopior i papperskorgen, med det är inte sagt att din hovis gör så men för skoningar runt 450-500 kr lär man väl ana verkligheten med lite tankeverksamhet och en kalkylator.

Senast ändrad:

Fast dessa kvitton borgar inte för att de redovisas till skattemyndigheten, även om du har kopior på sådana.:crazy:

Nej, och det skrev jag också. Att jag har ingen aning vad som händer med kvittona, precis som med alla andra kvitton så inget hindrar ju att de råkas 'tappas i papperskorgen'. Och jag har ju ingen aning om vad hovis gör med dem sen. Men han lever på hovslageriet, och är petnoga med kvitton, så jag har svårt att tro att han regelmässigt skulle 'tappa' kvitton.

Men eftersom coari passar på att utdela kängor med formuleringen 'ni' och om kvittolöshet etc, så undrade jag hur många kvitton han vill se?

För jag betalar begärt pris, jag gör det utan att klaga, jag gör det direkt, kontant, och jag anlitar utbildad hovslagare som har F-skattsedel och ger mig ett kvitto med momsen redovisad på. Så vad mer kan jag göra? Tycka 'nej jag ska inte ha någon rabatt, skriv nu det dubbla på kvittot'? (den frågan är mer riktad till coari)

Men det går aldrig att komma undan att inget hindrar hovis från att aldrig redovisa kvittona. Jag som 'privatkund' är ju en ypperlig kund att 'tappa kvitton' från, eftersom det aldrig kommer 'korsredovisat' hos skattemyndigheten eller liknande.

Förresten har Coari räknat fel..

På denna skoning ska man betala moms 25% vilket ger ett statligt avdrag på - 170:-

därtill ska man betala skatt på dessa 850

NÄ! Det ska skattas på 850 - 170 = 680 kr.

33% skatt på det = 224,40
30% arbetsgivaravgift på 680 = 204

Till staten: 428,4

680 - 428,4 = 251,60 kr kr netto

När han är här och skor 'hela stallet' så 2200 kr inkl moms = 1760 exkl moms.

33% skatt = 580,8
30% ag.avg = 528

= 1108,8 till staten = 651,2kr netto

(Jag vet som sagt inte om jag skulle få betala 'bara' 850 kr om han bara skodde valacken.)

Senast ändrad:

Hade en hovslagare som gått hovslagar utbildningen men som inte jobbar som hovslagare, hos honom betalade jag 500:- per skoning. Men alltjämt åren gick (hade honom att sko i 8år) så blev skoningarna sämre och sämre. Snabbare och snabbare skoningar, fick många tappskor o s v. Till slut tröttnade jag och anlitade en "verksam";) hovslagare (kostar 1100:-) men absolut värt det!

Pållen min har aldrig haft finare hovar och skorna sitter kvar mellan skoningarna:D

Men men man ska ju aldrig dra alla över en kam.....

min hovslagare tar 500 för helskoning och 350 för halvskoning. Helt vitt, och han är utbildad!
superbra!

Vi har en snordyr hovslagare till våra hästar men han är extremt duktig och välutbildad. Med tanke på att den förra hovslagaren ställde till det för oss nåt extremt är det värt att ta honom. Han är snäll mot hästarna (som den förra hovslagaren skrämde skiten ur) och lurar ingen. Numera har vi bara honom till två av våra 5 hästar eftersom att han uppmanar mig att själv verka de största så kollar han till det när han ändå kommer ut så att inget blir fel och finns där om jag behöver hjälp och tips med nåt och om han behöver rätta till något eller så.

Med utgångsläge från dessa 651,20 kan vi starta räkningen igen. Jag antar att hovisen förser hästarna med dojor, det kostar ju i inköp, hur tar sig hovisen till kunden? Antagligen med bil, oavsett hur kommer det att medföra en kostnad som iofs kommer att vara olika beroende på transportsätt. Hur får man tag i sin hovis, förmodligen genom en telefon som även den lär medföra en kostnad. Verktyg, söm etc varar ej för evigt, även här har vi en kostnad. Så egentligen kan man undra hur mycket som blir kvar av dessa pengar, sen ska det slås ut på inte den tid hovisen är i stallet utan även tranpsport tiden till kund.:crazy:
Hovslagare verkar inte vara ett lönsamt yrke, så mycket är då säkert. Jag tro även att det finns kostnader för en hovis som inte nämndes i denna kalkyl, jag tänker på ev försäkringar.

har sett att det varierar väldigt vad folk betalar för hovslagar kostnader. Tycker det låter sjukt lite vad vissa betalar
ni som betalar lite (under 800 per skoning) har ni rabatterade priser eller har ni outbildade hovslagare,??vet många som tar "hemmasnickrare" på sina hästar. Kan aldrig tänka mig att utbildade skickliga hovslagare med mångårig erfarenhet vill göra välgörenhets jobb,

Jag skulle tro att det handlar mycket om det som talas om på nyheterna just nu - svartarbete.

Hälsning Maja

jag en en hovslagare som är jätter bra.hon tar 650 för helskoning och hon är utbildad och allt och har eget företag.
skulle rekommendera henne

Jag tor att du och jag har samma hovslagare !
Smed som smider direkt ?
Kände igen priserna samt att vi bor väldigt nära......
Hej från hambo

min hovslagara går över från svart till vitt nu..förr betalade jag 75o fårnochmed nästa skoning ska ja ge 900 pluss 160 för brodd och så 40 kr milen i reseersättning :crazy: från att vara billig tycke jag de blev lite väl dyrt!

Betalar folk nästan 800 svart?shit...här tar alla svartknackare inte mer än 400, 500 med skor.

Köp färdigborrade skor själv och sätt dit brodden så slipper du betala den summan
Skor är inte så dyra att köpa själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat