Hovslagare vs hovvårdare

morgaine

Trådstartare
Jag tycker det är på tiden med en tråd där hovslagarnas ansvar för hovvårdarnas framfart diskuteras.

Vad jag har hört så är många hovslagare uttalat negativa till att hjälpa folk med att verka en oskodd häst.
Om de ändå verkar den vill de ofta heller inte upplysa hästägaren om olika saker de undrar ang. skötsel av oskodda hovar.
Är det då konstigt att outbildade och eller Strasserverkare vinner mark och får kunder?

Varför reagerar hovslagare som om de ska bli arbetslösa? Det lär ju finnas jobb med att verka och sköta alla hovar ändå, och alla kommer ju inte skos av.

När ska hovslagarna reagera, och börja sköta alla hovar?

Sv: Hovslagare vs hovvårdare

Svarar mig själv;) (man får så kloka svar då), en tjej berättade att hon ringt en hovslagare och bett honom verka hästen, han svarade ( I telefon alltså) att han inte ville verka utan sko den. För "det finns en anledning till att man skott hästar i alla tider".

Jaha, där ser man. Inte en titt alltså. Tjejen började prata om barfotaverkare...

MEN alltså - är det här vanligt menar du? Jag måste leva i en skyddad värld här uppe för alla traditionella hovslagare jag varit i kontakt med både verkar barfotahästar och även förespråkar barfotagång när det är möjligt.

En historia är om en gammal bruksnordis som blev hitköpt i äldre ålder och när hovslagaren (nuförtiden hovslagarlärare på en av våra riksanläggningar) första gången skulle sko den så konstaterade han att hovkvaliteten var under all kritik och att hästen behövde gå barfota en längre tid för att få tillbaka sunda hovar. Ett år senare gick det bra att sko hästen.

Detta är den kultur jag fostrats i när det gäller skoning/verkning och ibland undrar jag om vi komplicerar allt nuförtiden och gärna placerar oss själva och andra i fack? Är man traditionell hovslagare är man bara för skoning och inget annat och är man barfotaanhängare tål man inte se en järnsko... Vad hände med gamla hederliga "it depends" och där hästens behov får styra och inte ägarens principer?

/Camilla

Jag har nog också råkat ut för många såna hovisar som du beskriver, som bara inte ens vill diskutera barfota.
Jag vände då mitt intresse mot "hovvårdarna" och har haft mina hästar barfota på lite olika sätt ett par år.
Nu plötsligt har jag (då jag flyttade några mil ut i skogen) hittat tre (!) hovisar (nej, fyra, men den fjärde sköter inte mina hästar) som tycker att barfota är bäst om det går. :bow:
I ärlighetens namn ska jag tillägga att de barfota-negativa troligen inte var utbildade... fast det trodde jag då, har ju använt samma hovis som sköter de andras hästar i det stall vi stått i och de var ju så noga med sina hästar med täcken och allt, så inte kunde jag tro att de anlitade en skopåspikare :cool:

Har prata med flera hovisar o alla säger de samma- slapp jag sko skulle jag bli rik i både kropp o plånbok. skulle kunna verka 10 st på en runtomskoning.

De tar väl inte hutlöst eller ens skäligt betalt för verkning:confused:

Om det är lite status att betala en barfotaverkare betydligt mer, tror man kanske att jobbet är mer seriöst utfört:rofl:

Jag har aldrig hört talas om em hovis som inte bara verkar? Jag har två oskodda och en skodd ponny, alla sköts av samma hovis.

skulle kunna verka 10 st på en runtomskoning.

Just detta är väl talande för hur många hovisar ser på själva verkningen - det går fort och görs lite på en höft, mest för att skon ska passa.
Jag höll på att ramla av stolen när en ung hovslagare jag känner skröt med att han kan verka en häst på minre än tio minuter. Hur noga hinner man vara då?

Om det är lite status att betala en barfotaverkare betydligt mer, tror man kanske att jobbet är mer seriöst utfört:rofl:

Jag betalar hutlöst för att få mina hästar verkade av en barfotaverkare. Hade jag överhuvudtaget sett de traditionella hovslagarna som ett alternativ så hade jag ju gladeligen bytt. (Det är inte status att betala mycket - det är bara dyrt!) Men de karvar ju bara lite på strålen och raspar en stund, och sedan är de "klara". Och hovarna ser ut som skit ...:(

Vår hovis verkar gärna för barfotagång, han går efter varje hästs individuella hov-behov ( :D ).
Har aldrig hört talas om en hovslagare som vägrar verka en barfotahäst. Varför skulle dom?

Jag betalar hutlöst för att få mina hästar verkade av en barfotaverkare. Hade jag överhuvudtaget sett de traditionella hovslagarna som ett alternativ så hade jag ju gladeligen bytt. (Det är inte status att betala mycket - det är bara dyrt!) Men de karvar ju bara lite på strålen och raspar en stund, och sedan är de "klara". Och hovarna ser ut som skit ...:(

Nu drar du alla över en kam!

Att det går fortare att verka än att sko säger väl sig själv?. Det betyder inte att "det går fort och görs lite på en höft". En bra hovis gör först en bra verkning och lägger sen på skor. Ska han sluta efter verkningen är det väl självklart att det går åt kortare tid än en hel skoning?

Nej nej - inte alla. Bara de sju hovslagare jag använt tidigare ...

Det finns säkert jättebra hovisar också, men jag har tyvärr inte lyckats hitta dem, och nu finns det inga fler i trakten där jag bor som jag kan prova ...:crazy:

Morgaine,

Jodu, när en hovslagare sittande i styrelsen för hovslagare, kontrar debatten med att bemöda sig och lägga ner energi på en fejkad websida för att förlöjliga strasser så är inte nivån så hög.
Men websidan är jäkligt rolig, trots allt. Han har gjort ett gott jobb.
www.hovvardsforbundet.se

Jag håller med andra inlägg att använda sunt förnuft och lyssna på hästen. Vill och kan den gå barfota, låt den gå barfota. Tycker man att skor är nödvändig. Ja, dunka på ett par skor då och ytterligare ett alternativ är ju dessa hovboots som finns på marknaden.

M

Men gud va kul! :rofl::rofl::rofl:

Jo, nivån är måhända låg, men det var faktiskt roligt! Tyckte jag alltså :banana:

Min utbildade hovis tyckte att min häst kunde gå barfota med tanke på hans hovkvalite o var jag rider, vi diskuterade saken första tillfället han kom till mig o min nyinköpta häst. Han tipsade även om easyboots, så jag tycker nog att ni drar alla över en kam.

Nu har han visserligen skor, jag fick typ tjata till mig det. När han var här sa jag: Ska vi inte sko honom(lessnade på bootsen, de bara trillade av o gick sönder) o han sa vid flera verkningstillfällen: prova lite till... Så jag har nog också en som vill spara ryggen...

Jag har aldrig haft problem med mina hovslagare jag haft genom åren. Vill jag ha utan skor är det ok, vill jag ha skor likaså. Det viktigaste för mig och mina hovisar är att sätta hästens behov först. Aldrig har dom nekat eller blivit sura för att det bara är en verkning tex....

man kan ju också vända på det.. alla hovverkare dras över samma kam. finns rötägg inom alla yrken... och pärlor!

det är också skillnad på strasser och aanhcp, min verkare tar avstånd från strasser.

givetvis så måste man först och främst se till hästens behov. själv tycker jag det är bra att hovslagarna får konkurrans för det finns inget bättre för utveckling än lite konkurrans.

Absolut! :bow:

Det är fel att dra alla hovslagare över samma kam men tydligen är det OK att göra det med hovvårdarna. Mycket underligt :confused:

För övrigt vill jag säga att jag inte känner till så värst många hovslagare som är negativa mot barfota. Tvärtom tycker jag de flesta jag träffat på säger att det är jättebra om hästen funkar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ahr en traditionell utbildad hovslagare o hon är för barfota gång i möjligaste mån. Behövs skor så ska de ha skor. Jag har alla mina hästar oskodda enbart för att de inte behöver skor, de ömmar inte på några underlag o sliter inte nämnvärt på sina hovar.

Min hovslagare slänger inte heller på skor utan vidare. Det ena fullblodet går utan skor bak och han rids och tränas för fullt.

Vi skor bara de hästar som måste skos och hovslagaren är av samma åsikt

Liknande trådar

R
Hästvård Hej! Var iväg och mätte ponnyn för ca en halv vecka sedan, detta gjordes på ATG-kliniken i Gävle. Besöket gick bra (om man bortser från...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
31 323
Senast: Karoliten
·
Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Paxinarion
·
Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 881
Senast: Tavro
·
C
Hästvård Klassa gärna detta som en gnälltråd, diskutera med mig och kom med synpunkter! Nu är det dax att se saker från det andra hållet tycker...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 168
Senast: Paste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka