G

gutte08

Våran hovslagare var ute igår och hittade hovröta på ena bakhoven. Jag har aldrig varit med om detta tidigare. Hon nämnde att detta kanske måste gipsas, hon skulle titta till det om två veckor. Jag tvättar det dagligen med något frätande medel mot svamp.

Hästen går på bete, ute dygnet runt.

Det ser bara så himla hemskt ut, när kommer hon bli frisk, när kan hon sättas igång igen? Jättetacksam för tips !

DSCN4242.jpg

DSCN4243.jpg

Sv: Hovröta

Ja, hon kommer att kunna ridas igen. Såfort det har läkt och hoven är jämn så kan du rida henne igen. Det kommer nog att läka, försök att ha hästen någonstans där det inte är så mycket grus, smuts osv. Det bästa hade nog vart om hon hade fått stå ute på en riktigt tät gräsmatta eller får stå inne några gånger per dygn i en box med gummimatta.

En fråga,, har din hovis skurit upp detta vägghorn ända in till levande vävnad och inte motsagt sig att den forsättningsvis efter detta ingrepp ska gå kvar på bete, dygnet runt??

Reagerade också. Hörde av en annan hovslagare att hon fick inte gå längre än att vävnaden började bli rosa vid hovböld utan veterinär närvarande. Är det fel eller?

*Ryys*

Ska det verkligen vara så djupt? Har ingen erfarenhet själv men det där ser ju ut att vara ända in till mitten av hoven.. :crazy:

Det där ser inte trevligt ut alls...:crazy:

Nu vet jag inte hur man bäst behandlar röta, men min fånghäst har haft ett par hovbölder som inte skurits upp ens så mycket som din hästs hov har. Då har man gipsat i två veckor (med ett byte efter en vecka) för att förhindra att smuts och bakterier kommer in.

Min hovslagare sa att hon skulle stå inne ca tre timmar efter det att hon skurit upp hoven sen skulle jag pensla varje dag med det där medlet mot röta. Hon fick stå inne igår natt och hon var inte sig själv i morse, såg trött ut. Hon har ett föl på 6 veckor att ta hand om och hon är 4 år och har aldrig varit skodd bak. Vad tycker ni att jag ska göra? Är riktigt orolig och vi som ska på fölvisning den 16 augusti.

Är du riktigt orolig så ska du kontakta en veterinär!
Att ringa är ju gratis (förutom samtalskostnaden) och det kan ju vara bra att höra om de rekommenderar annat än din hovslagare...

Nog för att jag litar till 110% på min hovis, som även får agera facit med mina funderingar och frågor, men hade jag varit i din situation hade jag rådgjort med en veterinär också.

Är riktigt orolig och vi som ska på fölvisning den 16 augusti.

Det tror jag att ni får lägga på hyllan, jag skulle ej heller låta en hovis skära såpass djupt utan veterinär inblandad. Det där får du räkna med många månader innan det har vuxit bort och läkt ihop, se till att få kontakt med en veterinär.

Ajdå, detta hade gjort mig riktigt nervös om det varit min häst :confused:

Enligt min hovslagare ska hon aldrig gå längre in än fram till den levande vävnaden, behöver hon av någon anledning gå in djupare på någon häst ska alltid veterinär kallas in.

Ring en vet. och be att de tittar till din kuse, lycka till! :)

Ta ut en vetrinär per omgående.
Det där måste gipsas och får inte vara naket.
Hästen borde också smärtlindras.
Med gips så läks det ganska så fort.
När man har fått en tillräcklig läkning så kan man plasta för att skydda.

Men just nu veterinär bums.
Har hästen feber?

Aldrig att jag hade haft någon av mina hästar ute med en sådan hov utan gips.
Och aldrig att jag hade låtit någon hovslagare skära så djupt i hoven på någon av mina hästar utan att veterinär hade varit närvarande och bedövat.

Man får inte operera i häst utan bedövning.
Och det är bara veterinärer som får operera i häst och bedöva.

Senast ändrad:

Ska kontakta en veterinär så fort det bara går. Har även skickat bilderna till en mycket duktig hovslagare som bor en bit bort, får se vad han tycker att jag ska göra.

Tack för alla goda råd :bow:

Alltså kött-hoven innanför är nu alldeles oskyddad.
Minsta lilla pinne kan gå in och skada hästen i hoven för livet.
Sätt åtminstone ett bandage runt det hela för att skydda.

Du har inte gips hemma?
Om hästen vore min så skulle jag sätta i en liten gipsplugg i hålet efter att först hällt i det där som du skall tvätta med.
Sedan så skulle jag ha lindat några varv med Vetrap om och utanpå det tejpat med några varv elastoplast.
Detta skulle jag sedan tjärat utanpå så att det klarar litet väta.

Och så hade jag ringt min veterinär på telefontiden på måndag.
Om inte hästen har feber för då så skulle jag ringa nu på jourtid.

Det där ser ju fruktansvärt ut!:eek: Ring vetrinär omedelbart och skydda hoven med bandage och hovpåse. Jag hade dessutom tagit in hästen omedelbart, skulle aldrig riskera att det kom in någon skit där eller att hon fick in ett främmande föremål. Det ser ju ut att vara skuret in i kötthoven!

Har nu tagit in hästen och tvättat rent och det var så klart lera mm där hoven är uppskuren. Lindade hela hoven så nu kan inge smuts komma in. Hon hade ingen feber iallafall. Kontaktar vet i morgon.

Angående hur rötan såg ut så såg man bara att hoven var lite sprucken fram ca 1 cm sen när hon började verka så gick det som en liten tunnel upp i hoven. Hon har bara varit framskodd så hovslagaren har faktiskt vid ett flertal tillfällen sagt att bakhovarnarna behöver jag inte göra något åt dom sliter hon själv ned. Så hon har inte ens lyft upp dom och tittat på dom :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben