Sv: Hovröta

Har nu tagit in hästen och tvättat rent och det var så klart lera mm där hoven är uppskuren. Lindade hela hoven så nu kan inge smuts komma in. Hon hade ingen feber iallafall. Kontaktar vet i morgon.

Men du så bra! Jag hade låtit henne stå inne nu tills vet kan komma imorgon så att inte väta, smutsvatten och liknande går igenom bandaget men du har kanske redan tagit in henne?!

Angående hur rötan såg ut så såg man bara att hoven var lite sprucken fram ca 1 cm sen när hon började verka så gick det som en liten tunnel upp i hoven. Hon har bara varit framskodd så hovslagaren har faktiskt vid ett flertal tillfällen sagt att bakhovarnarna behöver jag inte göra något åt dom sliter hon själv ned. Så hon har inte ens lyft upp dom och tittat på dom :crazy:

Jag är rädd att din hovis gått för långt. Visst är det bra att få bort rötan men enligt mig har hon skurit bort alldeles för mycket. Det borde ha gjorts i samråd med vetrinär.
Sedan hade jag inte accepterat att hovis inte ens kollar på bakhovarna! Jag har själv en oskodd åring och det är klart att han behöver verkas även bak!

Vad bra att du ringer vetrinär imorgon. Jag hade inte vågat väntat till efter helgen. Jag kan inte tänka mig annat än att hästen har smärta i hoven och då bör den få smärtlindrande. Sedan hade jag gärna sett att en klinikhovslagare fått se på hoven. Hör med vetrinären vem de rekommenderar, utifrån vad vet säger imorgon får du avgöra om du ska åka in på klinik med henne.

Lycka till!

Jodå, hon sa emot lite, ryckte med benet osv. Jag blev självklart väldigt orolig och frågade om hon inte tyckte att det gjorde ont men hon sa att det inte var så farligt, men sedan så började det blöda, inte jätte mycket men det började. Allt gick så fort. Just nu är jag både orolig över min stackars häst och förbannad över det beslut hovis tagit. :cry:

Stackars damen står iallafall inne nu, lindad och utan feber. Veterinär ska kontaktas snarast. Jag återkommer med besked om vad veterinären sa om det hela. Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Sedan hade jag inte accepterat att hovis inte ens kollar på bakhovarna! Jag har själv en oskodd åring och det är klart att han behöver verkas även bak!

Nej hoven kan ju ha vuxit snett och ha en stråle på sniskan t.ex. även om den inte behöver verkas.
Och några drag med raspen så att man kan se att det inte finns några skador är ju också bra.

Det hade behövt skäras upp.
Men borde inte ha gjorts av en hovslagare utan av en veterinär.
Så med litet kompletterande behandling av en veterinär så kommer hoven att ha samma prognos som om en veterinär gjort det från början.
Så du skall inte vara ledsen.
Dessutom så läker alltid en hovböld om den sköts rätt så du behöver inte vara orolig för det heller.

Allt som behövs nu är litet yttrligare tillsnyggning av hålet och så ett prydligt gipsbandage.
Med ett bra gipsbandage så kan hästen gå ute.
Mina bandage brukade hålla i ca 5 dagar i en mjuk gräshage.

Just nu så kan du stoppa bandage i hålet efter tvätt med det där medlet som du har och så tejpa igen klyftan med t.ex. silvertejp.
Och så ett bandage på det.
Så kan hästen gå ut ett tag för fölets skull.

Har även skickat bilderna till en mycket duktig hovslagare som bor en bit bort, får se vad han tycker att jag ska göra.

Tack för alla goda råd :bow:

Jag hoppas h*n dokumenterar allt, precis som jag har gjort. Att H*n dessutom vidarebefodrar den dokumentationen till SHF i fall den som utfört detta "operarativa ingrepp" är medlem i föreningen. Detta förfarande leder enligt föreningens stadgar till omedelbar ueslutning,, är personen i fråga inte medlem och det senare visar sig att det uppkommer komplicationer som leder till attt individen måste avlivas och hästen är fullförsäkrad så kan du med ganska god säkerhet räkna med att ersättning kommer utebli.

Lagen säger att ingen som utför hovvård enligt lagen får skära in i levande vävnad utan detta får endast ske av legetimerad yrkesutförare.. Dom gör det gärna,, tyvärr ofta lite för mkt med stöd av sin legetimering.

Därav har vi bl.a. fått ett ökat fall senaste året av anmälningar till Veterinära ansvarsnämden.

Man måste inte vara medlem i föreningen för att vara godkänd hovslagare. Hur många av hovslagarföreningens nuvarande medlemmar är godkända av SJV? :angel:

TS: Jag hoppas verkligen att din häst blir bra igen, det där ser verkligen för:devil: ut! :eek:

kl

Har nu ringt en veterinär som sa att jag skulle tvätta med jod och ha hoven lindad tills vidare. På måndag ringer vi till en hovslagare på kliniken och hoppas på att få tid snarast möjligt.

Tack snälla för alla tips. :bow:

Hur smärtpåverkad verkar hon vara? Jag är lite allergisk mot diagnoser el. vård telefonledes. Det hade varit toppen om du hade fått mejla en bild så att vetrinären verkligen får se omfattningen.
Jag fattar inte heller varför de vill använda utspädd jod på frisk vävnad, den brukar ju tas till när det redan blivit infekterat (men det kanske det är?!).

Håller tummarna för att du får en akuttid så snabbt det bara går!

herregud, vilken idiot din hovslagare är! :crazy: man skär väl för fasen inte långt in i levande vävnad utan smärtlindring och någon form av bandage (gips) på hoven efteråt! :mad:

ta ut en veterinär omedelbart för det där lär bli infekterad direkt, behöver rensas ordentligt och gipsas och ev behöver hästen antibiotika och smärtlindrande också.

hoppas du avskedigar denna sk hovslagare och berätter för alla dina bekanta om vad hon har gjort. stackars häst!! :(

Därav har vi bl.a. fått ett ökat fall senaste året av anmälningar till Veterinära ansvarsnämden.

Ett förtydligande - man kan inte anmäla howslagare aw ngt slag till weterinära answarnämnden. Jag antar att det inte war så du menade heller (?), men du skriwer ganska otydligt.

Jag har inte hört att antalet anmälda fall till answarsnämnden ang just howwård har ökat? Jag har å andra sidan inte någon koll på anmälningarnas art, så du får gärna ge en källhänwisning till ditt uttalande. Är senaste året då hittills 2009, menar du? Och wilka fall, e akt, är det som ökat? Och - har de fallen föranletts aw att någon klåpare till howwårdare aw en eller annan anledning tagit sig watten öwer huwudet och att hästen sedemera ej gått att rädda trots weterinära insatser? Eller menar du att weterinärkåren, som ju enligt din mening (och i många fall säkert helt riktigt) i stort saknar den kompetens du och wissa aw dina kollegor besitter, plötsligt börjat wifta med howkniwar i större utsträckning än tidigare? Eller uppträder sådana här fall oftare än tidigare och i sådana fall warför? Generellt sämre howwård och - warför?? Sämre hästmaterial och i så fall inom wilken ras?

Till wilken instans anmäler man förresten howslagare? Howwårdare aw mer twiwelaktig bakgrund? Till polisen? I fall aw otillåten utöwning sker det ju ofta wia djurskyddet, men annars? Om en howslagare enl ditt inlägg uteluts ur föreningen - innebär det då att wederbörande inte längre är berättigad att utöwa sitt arbete eller kan hon eller han fortsätta att arbeta som icke-medlem?

Hur dokumenterar du dina fall? Och wilka fall - awarter eller äwen normala werkningar/skoningar? Det werkar oawsett mycket seriöst! Finns det några kraw på att howslagare (i föreningen?) journalför sina behandlingar på något sätt?

Kul om du tar dig tid att swara istället för att ironisera, men jag har inga större förhoppningar..:cool:

Det där såg fruktansvärt ut. :( Ingen seriös hovis skulle ställa till det så där, och säga att h*n ska titta till det om två veckor.

Är det en hovslagare eller hovvårdare du har?

Norrland

Vad jag förstått så behöver man inte ens vara hovslagare för att vara medlem i hovslagarföreningen! Flertalet av dagens medlemmar är inte godkända enligt SJV men har fram till 2013 på sig att klara proven för att kunna kalla sig legitimerade istället för kvackare. Det finns heller inga krav på att man som godkänd hovslagare måste vara medlem i föreningen utan det finns flera som valt att inte ansluta sig. En uteslutning innebär inte heller att man inte längre får sko, bara att man inte är medlem. Nu verkar det dessutom som om det är en del slitningar och några som gått ur och vill starta en egen förening istället. :cool:

Inte konstigt om det finns slitningar inom föreningen. :cool:

De verkar finnas personer som glatt och villigt kritiserar de flesta kollegors jobb... Inte minst kan man läsa det här på Buke...

Norrland

Jag fattar inte heller varför de vill använda utspädd jod på frisk vävnad, den brukar ju tas till när det redan blivit infekterat (men det kanske det är?!).

Röta = rötbakterier = infekterat.
Vilket var grundproblemet från början.

Hovröta = trådens rubrik.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben