Sv: Hovröta

Häääärligt! Grattis!! :bow:

En fråga bara.. blev inte veterinär och hovslagare förfärade över att det lämnats öppet sådär? Med tanke på att enbart veterinärer får skära i levande vävnad osv?
Tänker mig att om din hovis begått tjänstefel borde väl kliniken anmäla det?

Superskönt att du iaf reagerade och inte bara litade blint på hovis idiotiska beteende :bow: så bra det blev!

Ja det gick ju bra.
Det skrev jag ju hela tiden.

Känns det bättre nu?

Vilket vackert sto och vilken fin fölunge.
Lycka till nu på fölvisningen!

Häääärligt! Grattis!! :bow:

En fråga bara.. blev inte veterinär och hovslagare förfärade över att det lämnats öppet sådär? Med tanke på att enbart veterinärer får skära i levande vävnad osv?
Tänker mig att om din hovis begått tjänstefel borde väl kliniken anmäla det?

Superskönt att du iaf reagerade och inte bara litade blint på hovis idiotiska beteende :bow: så bra det blev!

Hovslagaren och veterinären undersökte upp skärningen av hoven noga och kunde konstatera att "Vår" hovis hade gjort ett korrekt jobb, förutom att det skulle ha gipsats och kanterna var för tvära. Dom alla "känner" varann, så det verkar som ett känsligt område. Dom på kliniken verkade bara villa fokusera på nuläget och på att förhindra ytterliggare problem som kan kommas att uppstå i framtiden. Klinikhovslageren sa att uppskärningen måste skötas mycket noga och hästen kommer att skos om en vecka och han kommer att skruva fast en bricka som håller ihop sprickan, plus att han lägger i gips i som jag ska byta ca varannan dag. Sen blir det väl täta återbesök för tån får inte bli för lång.

Jag tycker faktiskt att det känns ganska så slarvigt av min hovslagare att bara skära upp och sen åka därifrån. Tänk om jag inte åkt till kliniken vad hade hänt då???? Bara tanken får mig att må dåligt och ganska arg :devil:

Har pratat med min hovis och kommentaren var att h n gör detta ofta för att hästägaren oftast inte är villig att betala för att göra det på klinik. Sen att gipset ändå inte håller. Inget av detta går att få på försäkringen......

Vet inte vad jag mer ska säga än att jag bara är så glad att hovrötan inte gick längre upp och att vi fått hjälp av professionell människor, det får kosta vad det kostar bara min dam blir frisk.

Tack allesamman här på buke för era goda råd och engagemang :bow: :bow: :bow:

Sätter in en bild om en vecka när hon har blivit skodd

Har pratat med min hovis och kommentaren var att h n gör detta ofta för att hästägaren oftast inte är villig att betala för att göra det på klinik. Sen att gipset ändå inte håller. Inget av detta går att få på försäkringen......

Jag har då fått ersättning från försäkringen båda ggr min häst haft hovböld. Dränering, gipsning etc. Varför skulle inte gipset hålla:confused:? Min häst, visserligen på boxvila, gipsades med gips som höll en vecka i stöten. Gick hur bra som helst!

Apropå gips rent allmänt, ingen aning om det är lämpligt vid hovböld dock, så min har ju vanligt gips i själva hoven (fyller upp inuti sas), och sen plastgips ytterst. Vilket klinikhovslagaren inte är ett dugg oroad över att det inte ska hålla i en månad, för boxvila samt 10 min promenad på betong per dag. Trots att hästen gräver.

Jag är inte helt övertygad ska erkännas, men hovslagaren är övertygad och tyckte att det brukar vara rejält svårt få BORT det.

När det gipsat efter uppverkning här (1 gång hovböld, 1 gång spiktramp) så har det satts på sula + sko ovanpå dock, och då håller det ju utan problem. Vet dock att han med spiktrampet hade bara gips i 5 dygn på klinik utan att det gick sönder. Boxvila dock.

Vad glad jag blir att det gick bra! Håller nu tummarna för att hon blir helt kry.

Sedan tycker jag spontant att både vetrinär och klinikhovslagare är lite fega som inte vågar ryta ifrån när någon de känner skär i levande vävnad!:crazy:

Okey, va bra att försäkringen täcker, ska ringa Agria i morgon. Sen angående gipset hållbarhet är det väl bara att vänta och se. Damen har ju som sagt ett föl vid sidan, så hel boxvila blir det ju inte, jag har dom inne på dagarna, sen tror jag att "tofflan" utan på gipset kommer att skydda lite extra :)

Tycker oxå att kliniken var lite väl diplomatiska men jag tror nog att det pratas desto mer bakom kulisserna.

Men är inte det GALET??

Är det ingen annan som vet om det är anmälningsplikt? Hur ska andra hästägare kunna undvika denna slaktare??

Om en hovvårdare hade gjort något dylikt hade h*n blivit offentligt uthängd och arkebuserad, men en hovslagare (som har PRECIS lika lite rätt att karva i levande vävnad som en hovvårdare) han hålls om ryggen av klinikveterinärer?? :eek::eek:

Jag blir så upprörd så jag vet inte vad! :mad:

Apropå gips rent allmänt, ingen aning om det är lämpligt vid hovböld dock, så min har ju vanligt gips i själva hoven (fyller upp inuti sas), och sen plastgips ytterst. Vilket klinikhovslagaren inte är ett dugg oroad över att det inte ska hålla i en månad, för boxvila samt 10 min promenad på betong per dag. Trots att hästen gräver.

Det är nog ungefär samma gips som vi fick vid hovbölderna. Tror också att det var vanligt gips innerst och sedan glasfibergips (heter det så?) utanpå. Det skulle gå bra att gå ut en sväng med det på, så länge det inte var blött ute.

Kan nog kallas glasfibergips ja. Dynacast heter det L har ytterst, hovisen kallade det plastgips. Men det ser ut ungefär som glasfiber, så tror det är samma som det du menar.

Jag vet inte om det är anmälningsplikt, men när folk känner varandra så kan det pågå mycket "fuffens" utan att det slussas vidare till högre instans. Tyvärr:mad:!

Det finns väl inget som hindrar, antar jag? Men det hade väl kanske varit ännu bättre om även kliniken kan backa upp TS anmälan? Men de gör de kanske om de får frågan.

Ska fråga kliniken nästa gång på onsdag, rakt på sak, är alldeles för "snäll".......

Det borde ju räcka med de foton som finns + att TS var ögonvitte till det inträffade, kliniken ser ju "bara" resultatet, så ska det anmälas behöver varken veterinär eller den andre hovisen göra ngt, journalen för sin egen talan.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben