Hovis skadade min häst-ersättning?

Marlan

Trådstartare
Är sååååå arg! Ni får ursäkta om det hela blir lite rörigt..:crazy:
Min polle blev skodd för andra gången av denna hovis, redan under tiden som han verkte och varmskodde reagerade hästen och tyckte det va obehagligt.
INTE den hästen som är skåpig annars!!
Men han fortsatte......:cry:
Han va ganska halt direkt efter men fick direktiv av hovis att blev det inte bättre till dagen efter fick ja höra av mig så skulle han ta av skorna.

Han blev så klart inte bättre och ja försökte nå hovis hela dagen men utan resultat. Skickade då ett SMS att hästen nu va jätte halt på ben och rörde sig stelt och hämmat.

När jag senare på EM va och handlade fick jag reda på att hovis va hos hästen och skodde av. Jag ringde han direkt och sa att ja va hemma på 10MIN.

När ja kommer hem står hästen i hagen utan skor och inte f*n syns hovis till.

Hästen har nu så ont att han inte gå, står som ett V med benen och skakar av smärta.
Ringer direkt vet. som kommer ut och konstaterar att där är hål i sulan på minst två hovar och under 1mm sula på de andra två....:cry:

Hovbandage i 2 veckor
sen gick det att slå på skor igen, men fortfarande boxvila.
Sammanlagd boxvila 3-4 veckor.

har pratat med Svenska Hovslagar Föreningen och enligt dom ska hovis ersätta:
-Självrisk
-Vet. kostnader
-Srö och mat för hästen under tiden på boxvila
-Bandage
-Sjukbeslag
-Och tiden som hästen stått(inte varit ridbar)

Frågan är nu hur man räknar på detta??

värdet på hästen innan "skadan" mot värdet på hästen efter??

Någon som har en susning???:confused:

kan tillägga att hästen efter omständigheterna nu mår bra och får vistas ute så länge marken är torr....:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovis skadade min häst-ersättning?

Fyy fasen. Jag tycker att du skall ta och kolla vad det hade kostat dig att ta lektioner i stllet för att rida din häst. Det är det enda som jag kan komma på. Säg att ridskolan tar 150 kr för en lektion så tar du det gånger antal dagar som du inte kan rida hästen.

Du får hoppas till gud att han inte är svart och att du fick ett kvitto. Om han är svart har han ingen försäkring som täcker.

Brände han den på sulan?

Det händer att man verkar för mkt o sen varmskor- inte som utomlands där man bränner bort ganska mkt horn utan direkt ha verkat innan.

finns risk för att din häst får trauma av detta:eek:
blir svårskodd av dåliga erfarenheter.

Stackare:cry:

Du får hoppas till gud att han inte är svart och att du fick ett kvitto. Om han är svart har han ingen försäkring som täcker.

Har som sagt varit i kontakt med Svenska Hovslagarför. och fått reda på att han är försäkrad.

Kvitto finns inte, men vittnen.

Du har inte bara huvudet att sätta ridhjälmen på... Tack:D

Han är skodd efter det som hände och han va lite skeptisk men det gick jätte bra iaf. Snäll och DUKTIG hovslagare denna gången, rekommenderad av vet.

Inte konstigt att hästen reagerade som den gjorde vid skoningen. Min erfarenhet är att hästar känner på sig om deras fötter blir hanterade riktigt eller inte. Lita på magkänsllan nästa gång...

Hoppas innerligt att det löser sig och att pållen blir återställd.

Har som sagt varit i kontakt med Svenska Hovslagarför. och fått reda på att han är försäkrad.

Kvitto finns inte, men vittnen.

Va!!!! Har vi kolleger i föreningen som skor svart.:eek:

Hoppas att min kollega ersätter dig för den sveda o värk utifrån bränd hov. Två saker som är bra att ha i minnet, begär alltid kvitto och va försiktig med varmskoning då det både kan leda till bränd hov och nedbränt stall.;)

Som sagt, ingen hovis är mer än människa och det är mänskligt att fela. Felar man så gäller det dock att så snart som möjligt åtgärda felet och stå för dom felande kostnaderna som medföljde felet.

Själv har jag gjort samma fel, trots att jag inte varmskor. Dock inte med halt häst under så lång tid.

Inte ens jag är felfri fast man lätt skulle kunna tro det.:angel:

Coari - ingen är felfri nej. Men JAG skulle iag förvänta mig MER än att hovslagaren skor av hästen när jag inte är där, och sen inte gör/säger mer. För hovslagaren borde rimligtvis kunnat konstatera fadäserna på sulan. Och informerat djurägaren om dem, samt lämpliga åtgärder.

Misstag är en sak, men då må man ta ansvar för dem med.

När jag långt om länge väl fick tag på honom efter vet. varit ut så säger han att han sett sulan va sönder...
Varpå jag frågade ganska irriterat varför han då släpper ut hästen och inte informerar mig???

"Det e beklagligt. lätt att va efterklok..." fick man som svar...

vem får betala priset för detta? Hästen som så snällt stod stilla under misshandlingen........:cry:

Coari - ingen är felfri nej. Men JAG skulle iag förvänta mig MER än att hovslagaren skor av hästen när jag inte är där, och sen inte gör/säger mer. För hovslagaren borde rimligtvis kunnat konstatera fadäserna på sulan. Och informerat djurägaren om dem, samt lämpliga åtgärder.

Misstag är en sak, men då må man ta ansvar för dem med.

Felar man så gäller det dock att så snart som möjligt åtgärda felet och stå för dom felande kostnaderna som medföljde felet.

När jag långt om länge väl fick tag på honom efter vet. varit ut så säger han att han sett sulan va sönder...
Varpå jag frågade ganska irriterat varför han då släpper ut hästen och inte informerar mig???

"Det e beklagligt. lätt att va efterklok..." fick man som svar...

vem får betala priset för detta? Hästen som så snällt stod stilla under misshandlingen........:cry:

Felar man så gäller det dock att så snart som möjligt åtgärda felet och stå för dom felande kostnaderna som medföljde felet.

Förstå att du blir skogstokig på en sån hovis. Min hovis som jag haft i många år nu är helt suverän, men även han felade en gång och gav hästen ett sömstick. Han var jätte ledsen efter det och sa att sånt inte få hända, men det gör ju tyvärr det. Han gav mig 3 fria skoningar efter det;)

Sånt kan hända, dom e oxå bara människor.
Hade det vatt ett tömsitck elet tryck hade jag inte varit så förvånad.
Med tanke på alla dom 1000-tals söm dom slår i per år så är det klart att nån hamnar fel...

Men å verka ner två hovar så det går hål på sulan och sen agera så som han gjort....:devil:

Hade han bara stannat kvar i stallet tills jag kom hem och informerat mig om hur läget va och rått mig att ringa vet så hade ja inte vatt hälften så arg som ja e nu...

Det är svårt det där. Jag har nyligen bytt hovis efter att ha fått min häst ordentligt sömstucken bägge fram (med efterföljande inflammationer och hovbölder). Om det inte hade varit så att en annan häst skodd av samma hovslagare i stallet drabbats av samma sak några månader tidigare hade jag kanske tänkt annorlunda. Nu blev det en gång för mkt.

Och då är man ju inte så sugen på att varken låta hovslagaren "fixa till" hästen igen eller använda denne i forsättningen även om jag hade blivit erbjuden gratis skoningar/ersättning.

Jag räknade just ut att jag har haft ett (1) sömstick på 1725 sömmar av samma hovis.

Min hovi skodde samanlagt 8 hovar hos mig..
2 med hål på sulan
2 mycket mycket dåligt (mindre än 1 mm sula kvar)
4 ganska ok, hästen tappade dock i muskler och fick taktfel i tölten....

inge vidare nöjd alltså.

inte lika bra odds som din:angel:

hoppas det gick bra med din sömstuckna polle!!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 742
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 303
Senast: MiniLi
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka